X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפיצוי על אובדן מזוודה בטיסה לא יעבור בדרך כלל את תקרת 2,000 השקלים, והפיצוי על עיכובה יהיה נמוך בהרבה. אמנות בינלאומיות מגבילות את גובה הפיצוי ובתי המשפט פוסקים כמעט תמיד בהתאם להן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

לא מעטים הם המקרים שמזוודה הנשלחת בבטנו של מטוס הולכת לאיבוד או מאחרת להגיע. מובן שהדבר גורם לאי נוחות רבה, כמו גם לאובדן ציוד אישי יקר ולאובדן ימי חופשה לטובת רכישת ציוד וביגוד חילופי.
בנושא זה חלות הוראות של אמנות עליהן חתומה ישראל (וביניהן אמנת ורשה ואמנת מונטריאול), וחוק התובלה האווירית. במסגרתן מוטלת אחריות מוחלטת על חברות התעופה כלפי הנוסעים "בגין השמדה, אובדן או היזק של כבודה", אחריות שאינה דורשת כל הוכחה, ובלבד שהנזק למזוודה נגרם החל מרגע בו היא נמסרה לחברת התעופה ועד לרגע שבו הנוסע אמורה היה לקבל אותה חזרה בהגיעו ליעד. עם זאת, ברוב המקרים ספק אם הפיצוי שיקבלו הנוסעים מחברות התעופה בגין הנזק, יהיה שווה לנזק שנגרם להם בפועל, למעט במקרים בהם הגיש הנוסע הצהרת ערך מיוחדת.
לדוגמא: נוסעת שאיבדה את מזוודתה בטיסה להודו, הגישה תביעה בסך 13,324 שקל נגד חברת התעופה אוזבקיסטן איירווייז. ואולם, בית המשפט העניק לה 5,000 שקל בלבד, גם לאחר שהביא בחשבון את העובדה שהמזוודה אבדה בטיסת ההלוך והנוסעת נאלצה לאבד זמן ברכישת ציוד בסיסי.
אם הנוסע אינו יודע את משקלה המדויק של המזוודה שאבדה, הפיצוי יהיה בדרך כלל 2,000 שקל – 100 שקל לכל ק"ג לפי משקל מירבי מותר של 20 ק"ג. כך אירע לנוסעת שטסה מקייב לתל אביב באל-על, תבעה 10,8000 שקל אך קיבלה 1,800 שקל בלבד. אם הנוסע מוכיח שהיה קיים במזוודה ציוד יקר ערך (למשל על-ידי למשל המצאת קבלות על התכולה), הסכום המירבי שיקבל יהיה 6,000 שקל, משום שהפיצוי מוגבל לפי האמנות הבינלאומיות.
בדרך כלל, נוטה בית המשפט שלא לקבל דרישות לפיצוי נוסף בגין אובדן נפש או טרחה. עם זאת, אין אחידות דעים בפסיקה בנושא זה, וישנם בתי משפט אשר מקבלים דרישה כזו. ניתן לומר, כי על-מנת לזכות בפיצוי זה, על הנוסע להוכיח באופן חד-משמעי, כי נגרמה לו עוגמת נפש ממשית בגין אובדן המזוודה, וגם במקרה כזה עשוי בית המשפט לפסוק לא יותר מכמה מאות שקלים.
בגין איחור בקבלת המזוודה, הפיצוי מחברות התעופה או שנפסק בידי בית המשפט נמוך בהרבה, ומבוסס על החזרת כסף לנוסע בגין רכישת ביגוד וציוד בסיסי. כאשר אין בידי הנוסע קבלות בגין רכישות אלה, בית המשפט יקבע פיצוי זה על דרך של אומדן.
במקרה של אובדן מזוודה או איחור בהגעתה, מומלץ להגיש את התלונה לחברת התעופה מיד עם היוודע הדבר וללא כל עיכוב. מומלץ שהפנייה תעשה בכתב ולא בעל פה (בדואר רשום), ואל המכתב לצרף אסמכתאות (ככל שניתן) אודות התכולה כמו גם קבלות של ציוד שנאלץ הנוסע לרכוש בגלל אובדן המזוודה או עיכובה.

מאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.
הכותב עוסק בתחום המשפט האזרחי-מסחרי.
תאריך:  31/07/2014   |   עודכן:  31/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון שחר
היטלר לא היה יושב-ראש ארגון צדקה, החמאס איננו ראשות מוניציפלית, חאלד משעל איננו ראש עיר, האחים המוסלמים אינם יד לאחים והג'יהאד איננו אגף מנהרות ביוב בעירייה
עו"ד אבי זילברפלד
המצב הביטחוני פוגע ביכולת לעמוד בהתחייבויות וחובות, כגון כיבוד שיקים וקיום חוזים. לחלק מן הבעיות יש פתרונות מובנים, ובחלק מן המקרים עשוי בית המשפט להידרש לסוגיה
עו"ד חיים שטנגר
בכל הכבוד הראוי, למערכת השפיטה, בכלל ולשופטי הרכב פשע חמור, שדן בעניינו של רומן זדורוב בפרט, כי שופטים אינם רואים חזות הכל. שופטים גם טועים. ולא תמיד, יש לקדש הערות שופטים, תהיינה הן חמורות ככל שתהיינה, כדי לפגוע במעמדו ותפקידו של בעל משרה, כפי שמנסה לעשות הפרקליטות, בעניינה של ד"ר מאיה פורמן
צ'לו רוזנברג
חייבים לבדוק את כל ההתנהלות כלפי עזה, הן צבאית והן מדינית. מלחמה אינה זמן מתאים לעשות זאת. מוטב לעצור כשנקודת היציאה היא פרי יוזמה ישראלית ולא היגררות אחר לחצים ומהלכים של אחרים. כל החשיבה חייבת לעבור רביזיה
יוסי אחימאיר
הרוגים במלחמת האזרחים במדינה השכנה לנו מצפון, וזאת רק בשבעה ימים!.מעניין אם בבית הלבן בוושינגטון, במוסדות האו"ם בניו-יורק, במועצת זכויות האדם בז'נווה, נתקלו במספר הזה. האם יושבי המוסדות הללו שכנראה חוזר על עצמו, בסדרי גודל כאלה או אחרים, מדי שבוע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il