X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יהי רצון שנחזור בתשובה ביום הכיפורים - תשובה מאהבה - כך שגם אם נצא בסיכום שלילי, נמחוק אותו ונזכה להתחיל את השנה הבאה "בטבולה רסה"
▪  ▪  ▪
מצוות תשליך [צילום: פלאש 90]

יום הכיפורים, היום שבו אנו מענים את נפשותינו ומתפללים לקב"ה שיתן לנו בחסדו עוד שנה של חיים טובים, הינו גם היום שבו אנו אמורים לתהות: כיצד ה' עושה זאת? מהם הקריטריונים והכלים שבהם הוא משתמש כדי לקחת את כל מעשינו, מתחילת השנה הקודמת ועוד יום הכיפורים הזה ומחליט "מי יחיה ומי ימות, מי בקצו ומי לא בקצו, מי במים ומי באש, מי בחרב ומי בחיה, מי ברעב ומי בצמא, מי ברעש ומי במגפה, מי בחניקה ומי בסקילה, מי ינוח ומי ינוע, מי ישקט ומי יטרף, מי ישלו ומי יתיסר, מי יעני ומי יעשר, מי ישפל ומי ירום" (מתוך תפילת 'ונתנה תקף' של יום הכיפורים).
הבה נדון בנושא ונחפש את הפרמטרים העיקריים שהקב"ה אולי "משתמש" בהם בקביעתו מי יחיה ומי ימות. ראשית, יש לציין שכבר בתחילת התהליך עלינו להתמודד עם הדילמה הפילוסופית הבאה: הקב"ה יודע מראש את מעשינו ובו-זמנית נתן לנו את הבחירה החופשית לעשות את מה שברצוננו לעשות. ולכן, האם ידיעתו מראש את החלטותינו העתידיות למעשה מבטלת את בחירתנו החופשית? נלך בדרכם של חז"ל ונאמר - לא! הוא יודע מה שנעשה, ואנחנו נעשה את מה שנעשה בלי שהוא ישפיע על החלטותינו.
השלב הראשון במודל שנראה הינו לקבוע שהקב"ה מחליט איזה משקל מוסרי הוא יתן לכל מעשה שיש בו תוכן מוסרי, והכל תלוי ראשית בקטלוג המעשה: האם הוא חיובי או שלילי, והנסיבות האם הן מקלות או מקשות על ביצוע המעשה וכך מעלים או מורידים ממשקלו, שנית האם המעשה הוא בין אדם לחברו או בין אדם למקום, כי יש להניח שכל אלה משפיעים על ערכו המוסרי של אותו מעשה.
השלב הבא של המודל הינו לקבוע עבור כל אדם בכל שנה את "התשואה" שה' דורש מאיתו אחרי שהוא נתן לו חיים. התשואה תלויה במספר פרמטרים משתנים: בתכונות שעמן נולדנו על-פי החלטותיו, כמו אינטליגנציה, כושר גופני, הסביבה המטריאליסטית שאליה נכנסנו.
אחר כך מסכם הקב"ה את כל מעשיו המוסריים של האדם מתחילת השנה ועד יום הכיפורים ומתאים את כל אחד מן המעשים לערכו העתידי לאותו יום כיפורים על-פי שוויו מיום התבצעותו על-פי "תשואתו" האופיינית והייחודית של אותו אדם.
ומדוע זה כך? כי יש לכל מעשה ערך שונה בהתאם למועד ביצועו. למשל, מעשה שנעשה בחשוון שווה יותר מאותו מעשה שנעשה באדר, כי יש לו יותר זמן להשפיע לטובה או לרעה על אנשים שהושפעו מתוצאותיו. וכל זה ע"פ אמרתו של שלמה המלך בקהלת (יב, א) "וּזְכֹר אֶת-בּוֹרְאֶיךָ בִּימִי בְּחוּרֹתֶיךָ". כפי שקבע הרמב"ם, אם סך הכל השקלול המוסרי של כל מעשיו (המתואמים) של האדם הינו חיובי הוא נחשב לצדיק ויזכה לחיים. אם לאו, הוא נחשב לרשע וימות. את העיתוי לאותן תוצאות רק הוא יודע ואין לנו מושג כיצד הוא עושה זאת.
שאלה גדולה שמודל זה מסוגל לענות עליה בצורה תיאורטית הינה: מדוע צדיק ורע לו ורשע וטוב לו? התשובה, היות ששוקלים ומתאמים את מעשיו השליליים של הצדיק --שממנו הקב"ה מצפה לרבות על-פי התשואה הגבוהה שהוא מייחס למעשיו. מעשיו השליליים מחייבים אותו בתוצאה שלילית גבוהה יותר מאשר מעשיו השליליים של רשע שממנו הקב"ה "מצפה" להרבה פחות על-פי התשואה הנמוכה שעליה הוא מייחס את מעשיו השליליים.
בסופו של דבר, כדאי שנחשוב על המודל הזה ונתבונן בפרמטרים שעל פיהם הוא שופט אותנו בענווה גדולה, כי אין לנו מושג כיצד ה' פועל. כפי שאמר בסופו של דבר ישעיה לעמו ישראל:
"דִּרְשׁוּ ה' בְּהִמָצְּאוֹ קְרָאֻהוּ בְּהְיוֹתוֹ קָרוֹב: יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו וְיָשֹׁב אֶל-ה' וִירַחֲמֵהוּ וְאֶל-אֱלֹקֵינוּ כִּי יַרְבֶה לִסְלוֹחַ: כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְרָכָי נְאֻם ה': כִּי-גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן גָבְהוּ דְרָכֵי מִדַרְכֵיכֶם וּמַחְשְבֹתַי מִמַחְשְׁבֹתִיכֶם" (ישעיה נה, ו-ט).
יהי רצון שנחזור בתשובה ביום הכיפורים - תשובה מאהבה - כך שגם אם נצא בסיכום שלילי, נמחוק אותו ונזכה להתחיל את השנה הבאה "בטבולה רסה" -- לוח נקי מכל חטא ורבב מוסרי ונזכה לעוד שנה של מלחמה ביצר הרע בתהליך עשיית רצונו של אבינו שבשמים.

חננאל ובר ז"ל היה רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים
תאריך:  02/10/2014   |   עודכן:  02/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד חותם הקב"ה גורלנו ביום הכיפורים?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
ד"ר נמרוד פרידמן
במהלך החגים חשוב מאוד לכל אלה העוסקים בפעילות גופנית להקפיד ולשמור עליה    במהלך ארוחות החגים השתדלו להמשיך ולאכול מסודר, ולא להתפתות לעוגות הדבש ולמתוקים שבין הארוחות
ציפורה בראבי
לפני יום הכיפורים וביום הכיפורים נשמעת הכי הרבה המילה "סליחה". השם מצפה מאיתנו שנהיה טובים זה לזה ולא רק צדיקים לפניו. יש לבקש סליחה אם פגענו. יש לסלוח אם נפגענו. זמן סליחות
רחל גרנות
ארוחות דשנות בתחילת הצום ובסיומו עלולות בקלות להגיע ליותר מהצריכה היומית המומלצת לאדם בוגר    הארוחה המפסקת צריכה להיות דווקא קטנה וקלה וללא חריף ומלח
נעמה בן-דוד-טרבלסי
מה שיקבע את יכולתנו לעבור את הצום בקלות יחסית הוא מצבנו הבריאותי, אך לא פחות חשוב מכך, הוא הכנת הגוף לקראת הצום במזון ובנוזלים
זכי הלר
במד"א נערכים בכוחות מתוגברים לקראת צום יום הכיפורים ומגישים לציבור את המדריך המלא לצום בטוח    פאראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים הנמצאות בטיפולי פוריות    אז איך לצלוח את הצום בקלות ואיך שומרים על רוכבי האופניים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il