X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשולש החברתי איננה תנועה אנתרופוסופית, התנועה מביאה מודל ארגוני שהוא מעל תפיסה רוחנית כזו או אחרת, מעל אג'נדה חינוכית כזו או אחרת, מעל חיבור לדת מסוימת - התנועה מביאה אג'נדה ארגונית-מערכתית ולא אג'נדת תוכן
▪  ▪  ▪
להוציא פוליטיזציה ממע' החינוך [צילום: פלאש 90]

המהפכה הצרפתית, שסיסמתה הייתה "חירות, שוויון ואחווה", הובילה לשינויים קיצוניים בחברה ובפוליטיקה של צרפת ולהקמת רפובליקה שאמורה הייתה להתבסס על זכויות האדם, שותפות ושוויון.
לאחר מלחמת העולם הראשונה פרסם רודולף שטיינר את "עיקרי הבעיה החברתית ופתרונה" וביסס את תפיסת השילוש החברתי כהמשך ישיר למהלך התודעתי של המהפכה הצרפתית ומנהיגיה.
קשה לטעון שכתיבתו של שטיינר והרצאותיו הן פשוטות וקליטות, אך את פיתוח ה"מודל" של שטיינר, ניתן להבין יחסית בקלות אם מבינים את ההקשר של התפיסה לערכי המהפכה הצרפתית.
שטיינר הזדהה עם ערכי המהפכה החברתית - שוויון, חרות ואחווה - ואמר שהם אכן הערכים הנעלים ביותר והמדויקים ביותר לניהול חברה צודקת ושלמה יותר, אך טען שהערכים סותרים זה את זה ברמה הלוגית והתפיסתית: הערכים, שאמורים לפעול כולם במערכת אחת, מייצרים קונפליקטים חברתיים עצומים.
הרעיון ששטיינר הציג, עסק ביצירת שלושה מישורים נפרדים ועצמאיים, שיהוו מרחב פעילות לכל ערך בנפרד. לטענתו, הערכים השונים יכולים להתקיים רק אם נייצר להם בצורה מודעת מערכות ארגוניות נפרדות שמתאימות למאפיינים השונים של כל פעילות. שטיינר ייחס את שלושת הערכים לשלוש מערכות ארגוניות: האחווה לפעילות הכלכלית, השוויון לפעילות הפוליטית וערך החרות לפעילות הרוחנית-תרבותית.
אחד האלמנטים המרכזיים ביותר בתפיסת השילוש החברתי הוא השמירה על עצמאותה של כל מערכת, וזאת כדי לאפשר התאמה בין הערך הגבוה לבין הפעילות המערכתית-ארגונית שלה. כל עוד אנחנו לא מבצעים את ההפרדה הזאת, מתקיימות פעילויות שונות - בו-זמנית - תחת שלושה ערכים סותרים ולכן פועלות בצורה פוגענית והרסנית אחת כלפי השנייה.
המפגש של תנועת המשולש החברתי עם החברה הישראלית הוא בראשיתו. קשה עדיין להעריך את תוצאות המפגש. תנועה חברתית שמביאה מודל שמעולם עוד לא נוסה באופן מקיף ומעמיק בסדר גודל של מדינה או חברה - סביר מאוד שתיתקל בלא מעט הססנות.
כאחד ממייסדי התנועה אני רואה באופן מעודד את העובדה שההססנות לא נובעת מתוך טיעון רעיוני שסותר את התפיסה, אלא היא נובעת מחוסר האמונה שהתפיסה יכולה להיות מיושמת בשטח.
כלומר, הרעיון מובן ואף נראה נכון ורלוונטי למצוקה החברתית שלנו. מה שמפריד אותו מ"המציאות" זה היכולת שלו לקבל ביטוי ממשי בשטח, וזאת לתפיסתי ניתן לעשות על-ידי מחקר מתמיד, הטמעה וצבירת כוח אזרחי ופוליטי.
עד כה מתרכז השיח הפנימי שלנו בתנועה לא מעט בדימוי הבעייתי שהתנועה עלולה לזכות בו לאור הקשר שלה לשלל מושגים ודמויות המחוברים לעולם האנתרופוסופי.
המילים - גרמניה, רודולף שטיינר, אנתרופוסופיה ועוד - "מאיימות" על היכולת שלנו ליצור שיח חברתי פתוח. קשה מאוד לצלוח את השיח החברתי מבלי להתעכב על "פירוק" דעותיהם הקדומות של אנשים כלפי המפגש שלהם עם דימויים אלה, אבל אני מאמין בכל לבי שכאשר נפרוץ את המחסומים הנפשיים האלה נוכל לדבר על צדק חברתי ישראלי.
כלפי פנים עוסקת התנועה במחקר מתמיד, בפיתוח התפיסה והתאמתה לצרכים הקונקרטיים. כלפי חוץ עוסקת התנועה בהטמעת רעיונותיה בשיח החברתי ובהיטמעות אקטיבית במערכות השונות - פוליטיות, כלכליות ואזרחיות.
ככל שאנו מתקדמים, אנו מוצאים יותר ויותר קשר וחיבור בין התפיסה שנולדה באירופה השסועה למבנה הארגוני החדש שהחברה הישראלית צמאה לו.
הפרדת דת ומדינה, הוצאת הפוליטיזציה ממערכת החינוך וממערכת התרבות, הסדרת היחסים בין המערכת העסקית למערכת הפוליטית בצורה מבנית, יחסי חוץ שמבוססים על שלושת הפעילויות המקבילות... כל אלה הם רק דוגמאות לחיבורים וההקשרים שאנחנו מוצאים ומפתחים בשלוש השנים האחרונות.
בניגוד לתחושת האינסטינקט של הציבור, תנועת המשולש החברתי איננה תנועה אנתרופוסופית, התנועה מביאה מודל ארגוני שהוא מעל תפיסה רוחנית כזו או אחרת, מעל אג'נדה חינוכית כזו או אחרת, מעל חיבור לדת מסוימת - התנועה מביאה אג'נדה ארגונית-מערכתית ולא אג'נדת תוכן.
בתפיסת השילוש החברתי קשורה הפעילות הרוחנית-תרבותית לערך החרות, ולכן מחויבת התנועה להיות נאמנה לחופש התרבותי והרוחני של האדם והקהילה.

תאריך:  19/10/2014   |   עודכן:  02/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השילוש החברתי בישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שין בשין
אהרון שחר  |  22/10/14 18:54
2
עוד ארגוני חבלה שמאלניים?
תעשו מהפכה בברלין  |  1/11/14 06:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
מה לומדים ממשל החפץ חיים על הפוזל? ומה הקשר לפרשה? שיעור בדמגוגיה ובפסיכולוגיית המונים
עמוס גלבוע
שר החוץ האמריקני ידוע באמירות אומללות, חלקן אוויליות. בנאום לרגל חג הקורבן המוסלמי התעופף קרי לשיאים חדשים כשקבע כי הגיוס לדאעש גובר כל עוד אין הסכם שלום בין ישראל לפלשתינים. אלף דוברות ודוברים לא יוכלו לתרץ ולמרק את דבריו
עמי דור-און
ארה"ב בראשות אובמה - ישירות ובעקיפין - היא זו שאינה מונעת את זרימת הכסף למרות שהיא זו שיכולה לחסום את הנתיב הזה ולבלום במידה רבה את פעילות דאעש
עו"ד ינון הדאיה
מי שמתלונן על כאבים ללא ממצא פתולוגי, כבר אינו נחשב להיפוכונדר    להפך: כאבים כרוניים בעקבות תאונה עשויים להניב פיצוי כספי משמעותי
איתמר לוין
הכזבים השיטתיים של הארץ בנוגע לפלשתינים מצביעים על לקונה משפטית: אי-אפשר לתבוע את עלבונה של המדינה מידי מי שמשמיצים אותה תוך שימוש בשקרים. הפתרון מצוי במישור אחר: תביעה ייצוגית בטענה להטעיית לקוחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il