X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשק הישראלי חזק דיו כדי לעמוד באתגרי מלחמה ולכסות את הנזקים הישירים והעקיפים שלה על ביטחון וכלכלה בעיתות מלחמה
▪  ▪  ▪
איתנות כלכלית [צילום: פלאש 90]

לפני כארבעים שנה, בתום מלחמת יום הכיפורים לאחר תבוסת סוריה ומצרים, נשאל נשיא סוריה דאז חאפז אל-אסד על אפשרות מלחמה נוספת מול ישראל. אסד דחה את הרעיון בביטול וסירב להתייחס לכך. בהמשך, משנשאל שוב על כך, השיב אסד שמלחמה תהיה "רק שנגיע לאיזון אסטרטגי מול ישראל". "הרי יש לך מטוסים, טנקים וציוד רב שהסובייטים סיפקו לך", היקשו עליו השואלים. בסוף התרגז אסד ואמר ש"כהמשק שלנו יהיה כמו המשק בישראל נוכל לצאת למלחמה נוספת איתה". זה היה בסיס האיזון האסטרטגי שביקש אסד להשיג. כלומר, לא די באמצעי לחימה, מתקדמים ככל שיהיו; אם הכלכלה והחברה לא יוכלו לשאת במלחמה, אי-אפשר יהיה לנצח בה.
ואכן, בשנים האחרונות מתאפיינת הלחימה בהיותו של העורף כיעד העיקרי להתקפה. הימצאותם של רקטות וטילים ארוכי טווח בידי הערבים, וההנחה כי התושבים האזרחים בעורף פגיעים יותר מעודדות את הערבים לכוון את התקפותיהם דווקא ליעדים אלו במרכזי הערים.
נראה כי גם במלחמות הבאות עם חמאס או עם חיזבאללה, וזו שתפרוץ (אולי) עם אירן, צפוי העורף לספוג את עיקר המכה. שלא כמו במלחמות קודמות, שהמטרה האסטרטגית של צה"ל הייתה להעביר את ההכרעה לידי שטח האויב, הרי כעת העורף הפך לחזית - דבר המחייב את מדינת ישראל להתמודד עם כל המשמעויות החברתיות והכלכליות של כך. משק חזק הוא מרכיב בסיסי בביטחון הלאומי כפי שגם אסד הבין עוד לפני כארבעים שנה.
בשתי המלחמות האחרונות שידעה ישראל, מלחמת המפרץ הראשונה (1991) ומלחמת לבנון השנייה (2006), שבהן העורף ספג מכה קשה, כלכלת ישראל לא נפגעה. בניגוד להנחה, שמלחמה תגרום לשפל כלכלי, הרי לא רק שהמשק לא נפגע, אלא הבורסה עלתה, עלתה הצמיחה, גברו הכנסות המדינה ממיסים וההשקעות הזרות גברו גם הן.
גם מבצע "צוק איתן" - הארוך מבין מבצעי צה"ל - לא גרם לקריסת הכלכלה הישראלית הודות למדיניות הכלכלית של הממשלה ולסיוע האמריקני הנאמד בלמעלה משלושה מיליארד דולר בשנה.
פירושו של דבר שהמשק הישראלי חזק דיו כדי לעמוד באתגרי המלחמה ולכסות את הנזקים הישירים והעקיפים שלה. מענה צורכי הביטחון (הצטיידות צבאית ראויה), לצד שיקום הנזקים באופן מהיר ויעיל והבטחת פיצוי לעובדים, לתעשיינים ולשאר הנפגעים מהמלחמה, אפשרי מבחינה כלכלית ונכון להיעשות בשלבים הראשונים של המלחמה כדי להעניק לתושבים תחושת ביטחון אמיתית.
גם ההשקעה בעורף לא רק בימי לחימה, אלא גם בשגרה על בסיס יומיומי, היא מרכיב חשוב בביטחון ישראל. שירותי בריאות טובים, שירותי רווחה וסעד לתושבים, בניית מיגוניות וחדרי ביטחון, הכשרת המקלטים - כל אלו ועוד לא רק יצרו הרתעה בקרב הערבים, אלא אף יעניקו לתושבים תחושת ביטחון שתחזק את הממשלה מביקורת פנימית (ציבורית או פוליטית) לקראת מלחמה או מבצע צבאי בעתיד.

המכללה האקדמית גליל מערבי מזמינה לכנס הגליל השני לניהול וכלכלה - "ניהול תחת אש: צמיחה במציאות ביטחונית משתנה" - יום ג', כ"ה בחשוון תשע"ה, 18.11.14, בין השעות 9:00-16:30 - בית הספר לניהול ע"ש סר הארי סולומון - המכללה האקדמית גליל מערבי.
הכותב הוא ראש החטיבה ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית גליל מערבי.
תאריך:  09/11/2014   |   עודכן:  09/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
שבעים שנה להוצאתה להורג של הצנחנית חנה סנש בבודפשט צוין באירוע בקיבוצה, שדות-ים, ולא באירוע ממלכתי    באירוע הושק ספר מכתביה, הפותח חלון נרחב לאישיותה המורכבת, ומשלים את ספר שיריה, שיצא לאור בשנת 1946
רפי לאופרט
האם אפשר וכיצד לקדם "שלום" עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה?    בפני מדינת ישראל עומדת רק דרך אחת לשנות את המציאות האזורית שינוי יסודי
אהרון שחר
דיון בשאלה: האם החטא הנורא שחטאנו, אשר בגינו אנו סובלים סבל בל יתואר, מוסרי או בלתי מוסרי?    דעתי: היה זה בלתי מוסרי בעליל מצידנו שלא לגרש את ערביי פלשתינה ולהפקיר אותנו ואת בנינו לזוועות נצח
אברהם בן-עזרא
יעדה של המדינה אינו הרגעת הרוחות אלא פתרון הבעיה הגורמת לתסיסה של אזרחים מתושבי מדינת ישראל נגד המדינה ו/או נגד הציבור המהווה רוב תושביה
מרדכי שחם
אם קנה-מידה כללי-תרבותי הביא לבחירת הקולוסאום ברומא כ"אתר מורשת עולמי", ואף כאחד מ"שבעה פלאי תבל כיום" - הרי קנה-מידה זה מחייב, בראש ובראשונה, להבליט את הלקח המוסרי ה"זועק" מן המבנה הנורא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il