X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מפעם לפעם אני נזכר ומהרהר בליבי על יום הכיפורים של פעם אני מתגעגע ליום כיפורים בנוסח סבא יוסף בנימין קולטקר על שמו אני קרוי
▪  ▪  ▪
געגועים [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

עצמו של יום מכפר. הגענו לדבר האמתי. כל השנה אנחנו מנסים ב-כמו. פורים כמו כיפורים, טו באב כמו יום כיפור, ועוד ועוד. והנה הדבר האמתי שאין יהודי, רחוק ככל שיהיה, שהיום הזה לא עושה לו משהו. איך רואים את היום הזה אנשים לא דתיים ממדינת תל אביב? איך מתייחסים ליום הזה בקיבוצים שכן זוכרים את מלחמת כיפור, ועושים בערב את הטקס השנתי לחללי המלחמה?
דימונה, עם כל היותה עיר חילונית, היא עדיין עיר שומרת מסורת, שגם חילונים שבה מתהדרים בסבא שהוא רב בית כנסת, ובכיסא שמור על שמך בבית הכנסת של ההורים אליו אתה הולך לפחות פעם בשנה. חילוני של דימונה לא דומה לחילוני של תל אביב.
את המפגש הראשון שלי עם יום כיפורים אחר ממה שהכרתי, חוויתי בצבא ואני כבר בן שמונה עשרה. בוגר מספיק להחזיק נשק, אבל עדיין צעיר מכדי לענות על שאלות אמוניות. ולא שהיום אני כן יכול. זו הייתה הפעם הראשונה שנתקלתי באמת באנשים שחוגגים את יום הכיפורים בצפייה בשלל סרטים להעביר את הצום. זה נשמע לי מוזר אז ואפילו די מגוחך. עם השנים הצטרפו עוד סיפורים על יהודים שאוכלים שרימפס עם מצה בפסח, רק כדי לא להיכשל באיסור חמץ, או על יהודים שאוכלים רק בשר עוף בחו"ל ולא בקר, מבלי לוודא שהעוף נשחט כהלכה. "שחיטה" אמרו לי "זה ממש למחמירים". ועוד ועוד דרכים ושבילים שבהם יהודים מוצאים דרכם לעבודת השם. רבות הדרכים לאהוב אותך.
מפעם לפעם אני נזכר ומהרהר בליבי על יום הכיפורים של פעם. אני מתגעגע ליום כיפורים בנוסח סבא יוסף בנימין קולטקר על שמו אני קרוי. נוסח סבא זה אומר להתחיל חודשיים לפחות לפני בהכנה לתפילות החג הקדוש. בחזרה על הפיוטים ועל כל המזמורים, פעם אחר פעם - בוקר צהריים וערב. זו מסורת שהחלה עוד הרבה לפני שנולדתי. זוכר את ימי ראש השנה ויום הכיפורים בבתי תפילה ארעיים שקיים סבא ע"ה. זה היה אולם מפ"ם כפי שקראו לו אז, והיום הוא האולם שמתחת ל"מקדשי שמך", שעתיד להיות כולל נוסף. זה היה בית הספר רביבים (מה שנקרא כיום בית ספר רבין), וזה היה באולמי הדס מתחת לקרקע. והמטרות היו טובות. אם כתרומה לבית האבות בדימונה ואם כתרומה לבית כנסת כזה או אחר.
סבא זצ"ל שכבר שנים הדיר עצמו מאולמות בית הכנסת הרשמיים, הכל כך מוכרים וידועים לטובה של בני הקהילה, נתן לכל קהל אוהביו ושומעיו את האפשרות להיזכר שוב בימי הזוהר שלו שהחלו אי-שם בבית כנסת "מגן חסידים" בהודו של שנות הארבעים חמישים ועד לדימונה של שנות השישים והשבעים. כאן אסף סביבו את קהל עדתו ואת תלמידיו שבמשך השנים הוחלפו על-ידי נכדיו-תלמידיו, ויחד החזיר עטרה ליושנה.
כל נדרי
אלו היו אולמות ישנים עם מאוורים ועם סידורי ליוורנו שאנשים הביאו מהבית, כל כך דומה למניין שאנו מקיימים היום בצל הקורונה. אנשים לבושי לבן עם נעלי בד, ונשים עטויות סארי - אותו בגד מסורתי. סבא, שכאמור הכין אותנו כבר חודשים לקראת הימים האלו, טעם מעט בסעודה המפסקת ויצא אל בית הכנסת. טעם מעט כי ידע שמי שרוצה לסלסל בקול נעים לא יכול להיות שבע. אחרי שנים הבנתי עד כמה זה נכון לכל תחומי החיים שלנו. מי שמלא ושבע לא יכול להיות שופר של אחרים. בקושי של עצמו.
כנער נהגתי כמו שנוהגים כל הנערים, שזה אומר אכילה מופרזת בערב הצום. להיזכר מאוחר ולשתות הרבה מים לקראת תחילת הצום. את הצום עצמו הייתי עובר אחת למעלה ושבע למטה, ולסיום ביליתי את שלוש השעות האחרונות של הצום שוכב על מדרגות האבן שמחוץ לבית הכנסת, בתפילה שזה רק יעבור, ואז בצאת הצום לטעום משהו ולומר לעצמי, שגם אם הצום היה ממשיך עד מחר בבוקר זה לא היה נורא.
ולתוך כל זה, עם תפילת כל נדרי, ועם סדר העבודה, אולי ההיי לייט - אותו רגע מרומם - היה דווקא כשבית הכנסת היה כמעט ריק. למה שנקרא הפטרת יונה. אותה קריאה הנקראת בתפילת המנחה של יום כיפור, עם המנגינה המיוחדת ועם הסיום הכל כך מיוחד שנשמע עוד מיוחד יותר כשסבא ניגן אותו. "מי א-ל כמוך נושא עוון". באוזניי עדיין שומע אותו. שנה אחת, אחד מאנשי שלומו קנה עבורו את המצווה והוא הסתובב אליי ואמר לי "תעלה". קשה לי להבהיר לכם במה מדובר. זה כמו שאהרוני יבקש מטבח צבאי להכין משהו לתחרות המישלן שלו. ואני בסך-הכל בן חמש עשרה או משהו כזה, ולא הכנתי את עצמי לרגע הזה. אני מצידי בכלל חשבתי לצאת החוצה כרגיל, ולשכב על אותם המדרגות הגדולות שנמצאות בחוץ.
עליתי, קראתי, וליובש בפה נוסף עוד יובש של התרגשות. זה לא היה כמו סבא. אפילו לא קרוב. בסיום הקריאה הרגשתי קצת מאוכזב בשביל זה שקנה את המצווה הזו בכל כך הרבה כסף, רק כדי לשמוע את סבא שלי ובסוף קיבל אותי. כמו להזמין זר פרחים במשלוח ולקבל עציץ נענע. הקונה ספק הרגיע אותי ספק לא, ואילו סבא חייך והניד בראשו. זו גדולה לתת לאחרים לעלות במקומך. ואולי כדי להזכיר לי שלא הייתי צריך לקפוץ ולתקוע במקומו בשופר שבוע לפני, רק כי הוא קצת נחלש. ללמוד שיעור בצניעות. לשבת בצד לפעמים.
לקחתי את יום הכיפורים שלי איתו, עוד שנים קדימה. גם כשבגרתי, גם כשלא נפתחו יותר אולמות תפילה בחגים. גם שלא צריך להגיע שעתיים לפני כדי לתפוס מקום. גם אחרי שהוא נפטר. עד היום. סעו המה למנוחות עזבו אותנו לאנחות.

תאריך:  14/09/2021   |   עודכן:  14/09/2021
+הממשלה אישרה לבטל את התו הירוק בבריכות שחייה בשטח פתוח
15:49 14/09/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

+מדריך מד"א לצום יום הכיפורים
11:38 14/09/21  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

כיצד תתמודדו עם התייבשות? מה צריך לעשות כדי לוודא את שלומם של אדם קשיש או אישה העוברת טיפולי פוריות? ומה נכון לאכול לקראת הצום ובסופו?  ▪  במד"א עומדים בהיערכות גבוהה לקראת צום יום הכיפורים, לצד הקורונה, ומגישים לציבור את המדריך המלא לצום בטוח

יישומון מד"א למתפללים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כי בעצם היום הזה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מציע לך לכתוב ספר
עוקב  |  17/09/21 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יפעת גדות
כיצד תתמודדו עם התייבשות? מה צריך לעשות כדי לוודא את שלומם של אדם קשיש או אישה העוברת טיפולי פוריות? ומה נכון לאכול לקראת הצום ובסופו?    במד"א עומדים בהיערכות גבוהה לקראת צום יום הכיפורים, לצד הקורונה, ומגישים לציבור את המדריך המלא לצום בטוח
חן מחלב
אסור לתלות קישוטים על חוטי חשמל ובסמוך לנורות ומנורות המאירות את הסוכה, בשל החשש מהתחממות יתר ושריפה    כמו-כן אסור להניח סכך על כבלי חשמל
איתן קלינסקי
למרבה הצער, גולת הכותרת של ההתעוררות והתשובה נתפסת בהתמסרות מוחלטת לעינוי הנפש    צום נתפס כתשובה הנאותה    מן הראוי, שקידוש הצום יהיה מלווה בהתמודדות ערכית עם התכנים של פרק נ"ח בספר ישעיהו
יוסף אליעז
חן מלול
צייר, גרפיקאי, חרזן ואפילו סופר - את כל אלו עשה חיים גולדברג, כולל בגלויות שנה טובה המהוות מקור היסטורי לחיי היהודים בפולין ערב השואה
רשימות נוספות
אוכלוסיית ישראל גדלה בתשפ"א ב-1.6% בלבד  /  עידן יוסף
רכבות בקו החוף יתחדשו רק ביום חמישי  /  עידן יוסף
צפי למכירת 2,000 טון דבש בחגים  /  איציק וולף
"שיפה ושונה תהא השנה"  /  איתן קלינסקי
להציץ אל תוך האתמולים  /  עמנואל בן-סבו
רישומים משם  /  צבי גיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il