בקרוב תונהג אגרה דיפרנציאלית בכביש חוצה ישראל: מי שיעשה שימוש בכביש שלא בשעות העומס ישלם 50% מהמחיר המלא - כך נודע ל-TheMarker. בדרך ארץ הביעו נכונות למהלך, והם רואים בו צעד חיובי שישפר את היקפי התנועה בכביש וגם יסייע למערך התנועה ההיקפי מחוץ לו.
מדובר במהלך שיזמו משרדי האוצר והתחבורה, במטרה להגביר את השימוש בכביש כדי לצמצם את התנועה בכבישים אחרים. ממחקר שנערך באחרונה על-ידי המשרדים וחברת כביש חוצה ישראל, האחראית על הכביש מטעם המדינה, עולה כי הנהגת אגרה דיפרנציאלית תחסוך למשק כ-200 מיליון שקל בשנה כתוצאה מצמצום התנועה בכבישים אחרים, הפחתת עומס התנועה ובלאי כלי הרכב וכדומה. בנוסף, גידול בנסיעה בכביש עשוי לקרב את המועד שבו תוכל המדינה להפסיק את התשלומים שלה לזכיינית דרך ארץ, שהגיעו ב-2005 לכ-50 מיליון שקל (ר' מסגרת).
על-פי ההצעה, הנמצאת בימים אלא במשא-ומתן בין המדינה לבין דרך ארץ, בין השעות 20:00 בערב ל-06:00 בבוקר ובין 10:00 ל-15:00 בצהריים ישלמו המשתמשים 50% מגובה האגרה המלאה. אין בכוונת המדינה להתיר לחברה לייקר את האגרה בשעות השיא.
לאגרה החדשה שתי מטרות. האחת היא לצמצם את היקף התנועה בכביש בשעות השיא, כדי להקל על עומס התנועה בכביש; עם זאת, במשרדי האוצר והתחבורה מאמינים כי רק חלק קטן מהעושים שימוש בכביש בשעות הללו ישנו ממנהגם, מאחר שמדובר בשעות הנסיעה אל מקומות העבודה ומהם. המטרה השנייה והמרכזית היא למשוך לקוחות שנמנעו מלעשות שימוש בכביש עד כה בשל גובה האגרה הנגבית.
שינוי האגרה יחול על כל כלי התחבורה העושים שימוש בכביש. על-פי הערכות, היקף התנועה בכביש יגדל באופן משמעותי בעקבות המהלך. כיום מחיר נסיעה בכביש נע בין 4.4 שקלים ל-50 שקל, בהתאם לסוג הרכב ומספר הקטעים שנעשה בהם שימוש; כמו כן ניתנות הנחות באגרה למנויים.
בכביש נרשמות 85 אלף נסיעות ביום בממוצע. 80% מכלי הרכב הנוסעים בכביש הם מנויים, והשאר - נוסעים מזדמנים.