דאבוס.
אם מישהו חשב שטירוף האינטרנט בגרסת ווב 2.0 כבר הגיע לשיא ומתחיל להימאס - ביקור בוועידת דאבוס של הפורום הכלכלי העולמי יוכיח לו עד כמה הוא טועה. את ההוכחה קיבלנו שלשום בלילה במסיבת הקוקטייל המדוברת ביותר של הכינוס, שבה אירח המו"ל הגרמני הוברט בורדה את הסלבריטאים של הכנס, וביניהם הדוגמנית קלאודיה שיפר, שהצטלמה עם כל דורש.
בשיא האירוע עלה לבמה קלאוס שוואב, המייסד והיו"ר של הפורום, ושאל בקול רם: "מי בקהל עוד לא פתח דמות וירטואלית במשחק 'סקנד לייף'? מי עוד לא פתח בלוג? לי כבר יש 'אווטאר' (דמות וירטואלית) משלי". שוואב, מיליונר בן 60 פלוס, דיבר בהמשך רק על אינטרנט, רק על ווב 2.0 ורק על היזמים הצעירים שהובאו למסיבה - כמו שני המייסדים של אתר הרשת החברתית פייסבוק, המייסד של אתר חיפוש הבלוגים טכנורטי ובלוגרים מובילים.
בדאבוס מדברים על הכל: פוליטיקה, נפט, השווקים הפיננסיים, המדינות המתפתחות, הפערים בין העשירים לעניים ועוד, אבל העניין שהכי מעניין את המנכ"לים הוא האינטרנט - וכיצד הוא ישפיע על עתיד החברות שלהם. כולם רוצים לדעת אם הגלגול החדש של האינטרנט יכול לסכן אותם, וכיצד אפשר לעשות ממנו כסף.
וכך, בארוחת ערב שהתמקדה בדמויות וירטואליות, טענו המומחים שפיתוחים כמו "סקנד לייף" - מציאות שבה כל אחד יוצר דמות וירטואלית ומשוטט יחד עם מיליוני משמתמשים אחרים בעולם דמיוני - עשוי תוך שנים לא רבות לשנות חלק מהתרבות האנושית. המדענים אפילו טענו שרשתות חבריות ומשחקי דמיון עשויים להשפיע על מבנה המוח של הצעירים המתמכרים אליו.
מנהלים אחרים, בעלי גישה יותר ארצית, ביקשו לדעת איך אפשר להרוויח ממשחקים כאלו, ושמעו שחברות נוהרות למשחק ופותחות בו אזורים ממותגים משלהן. הם שמעו שכיום ישנם חצי מיליון סינים שמשוטטים באתר במשרה מלאה, אוספים נקודות משחק - ומוכרים אותם בכסף אמיתי למשתמשים אחרים באמצעות אתר המכירות הפומביות אי-ביי. המנהלים שמעו שבמשחק כבר מתקיימות מסיבות עיתונאים וירטואליות, כאשר הדוברים מתקשרים ביניהם באמצעות תוכנת הדיבור סקייפ. הם גם שמעו כי בקרוב ניתן יהיה לעלות למשחק קובצי מחשב של תוכנת תכנון הבתים המקצועית "אוטוקד", וכך לשכפל בעולם הווירטואלי הזה מיליוני בתים הקיימים במציאות. המנהלים אפילו שמעו על אתר בשם get a first life, שבו מלגלגים על המכורים למשחק ומאיצים בהם לדאוג קודם כל לחיים האמיתיים שלהם.
ורדי מסרב אך לא מתאכזב
אבל מי שהדהים את קהל השומעים היה שוב הישראלי יוסי ורדי, מי שיחד עם ילדיו וחברות צעירים ייסד לפני 10 שנים את תוכנת המסרים המיידיים ICQ, שסיפר כי היזם והיו"ר של החברה המפיקה את "סקנד לייף", מיץ' קפור, הציע לו לפני שלוש שנים להשקיע בחברה לפי ערך של 6 מיליון דולר.
קפור הוא אחד הדמויות הידועות ביותר בעולם התוכנה, לאחר שייסד ומכר את חברת "לוטוס" ל-IBM, כמו גם חברות תוכנה אחרות - אך ורדי דחה את ההצעה. "כיום אני כבר מוכן לקבל את ההצעה שלך", אמר ורדי לקפור, אשר החברה החדשה שלו שווה כמה מאות מיליוני דולרים לכל הפחות. אבל לאחר האירוע אמר ורדי שמבחינתו אין היגיון להזרים למיזם השקעה על-פי שווי של 6 מיליון דולר, כאשר בסכום הזה הוא יכול להשקיע במקבץ של חברות אחרות בהשקעה של מאות אלפי דולרים כל אחת ובשווי הרבה יותר נמוך.
אלא שההתלהבות והמיקוד סביב האינטרנט וסביב עולם הווב 2.0 מדגימים יותר מכל דבר אחר את נוסחת ההצלחה של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. על אף שהוא קיים כבר 36 שנה ומגלגל יותר מ-100 מיליון דולר, יודעים מנהלי הפורום לזהות בדיוק כירורגי את מה שמעניין את העולם, מה שמלהיב את ציבור הלקוחות שלהם - ומה יגרום למנהלים ולדמויות המשפיעות ביותר להתייצב לכנס.
בשנה שעבר זה היה משבר מחירי הנפט ומחירי הסחורות. כיום זה שוב האינטרנט, ובכירי הפורום יודעים לקחת את ילדי הווב 2.0, להביא אותם לכנס, להחזיק בידם וללכת אתם מאיש לאיש ולהציג אותם בפני כל מנכ"ל ומנכ"ל, כולל בנקאים, אנשי תעשיה, אנשי מדיה ועיתונאים בכירים. כך הם מבהירים לכולם: למרות הגיל שלנו, אף שאנחנו עשירים ומעונבים, אנחנו יודעים להביא לכם את כל מה שחדש, מה שטרי, מה שמלהיב - גם היום וגם בשנה הבאה.