X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הטרנד הקולינרי החדש: קיפוד ים, מוגש נטורל או בחביתה כך השתדרג מעמדו של הדוקר המבאס מחופי אילת למנה אקזוטית במסעדות גורמה
▪  ▪  ▪
[צילום: דניאל צ´צ´יק, עכבר העיר]

דמיינו ביצה מקושקשת, כזאת שמכינים כמעט בכל ערב, אבל עם חמאה, רצוי מלוחה. עכשיו דמיינו את הביצה המקושקשת כמעדן יוקרתי, כל כך יוקרתי שבמסעדות גורמה ברחבי העולם השפים פוקדים שלא להוסיף לה דבר, פרט לתוספת אחת שעושה את כל ההבדל: בשר טרי של קיפוד ים, שמגיע על מגש עץ יפאני קטן ונראה כמו ואסאבי בצבע חום-כתום עדין.
בשר קיפודי ים מוגש בחודש האחרון במסעדות רבות בארץ - נא, טרי, עם מעט לימון, או להבדיל בחביתה - ומציב אתגר לשפים: איך להציג מתכון פשוט כזה, שדורש תיבול מינימלי בלבד? נועם דקרס, שף מסעדת ברקרולה שבאזור התעשיה כפר סבא, אומר: "אנחנו מגישים את זה על קרח או מלח גס, עם כפית קטנה וזהו". לכן הוא מגיש את קיפוד הים כמתאבן בין המנות, ללא יומרות ושמות ארוכים.
רן ראש, שף מסעדת הנמל 24 בחיפה, אומר שלא ציפה למכור כל כך הרבה מהיבוא החדש. הוא מגיש את תוכם של העיגולים הדוקרניים על הקצפה של ביצים ושרדונה. "אבל במסעדה הצרפתית שבה עבדתי, 'לה בלוטרו' שבריוויירה בקאן, השף הגיש ביצה מקושקשת עם הרבה שמנת ובשר קיפודי ים. זה מוצר כל כך מיוחד שהוא יכול לשאת חביתה מקושקשת".
רוב קיפודי הים מגיעים לישראל מהאוקיינוס השקט על-ידי חברת מעדני ים של שלום מחרובסקי, בעליה של מסעדת מול ים שבנמל תל אביב. עם המסעדות שמקבלות את המשלוח נמנות גם אורקה וקלואליס. אולם יש גם כמה מסעדות המשתמשות בקיפודי ים שגדלו בים סוף.
לדברי מחרובסקי, זהו פרי ים מפונק ורגיש: את הקיפודים אוספים אחד אחד, ביד, בצלילה, באוקיינוס השקט, וכטובים ביותר נחשבים אלה הנאספים כ-160 ק"מ מחופי קנדה, או ליד חופי צפון ארצות הברית. קיפודי הים ניזונים מאצות והם חיוניים במיוחד לשמירה על המערכת האקולוגית. אולם אם הם מתרבים מדי, הם עשויים לפגוע בשוניות אלמוגים וכמעט לחסלן. לכן מותר לדלל את האוכלוסיה, תחת פיקוח, במקומות מוגדרים מראש בארצות הברית ובקנדה.
איך קרה שקיפוד הים, עיגול קוצני בצבע שחור או אדום (האדומים מוכרים בעיקר לצוללנים החובבים באילת הנדרשים להיזהר מהם ולא לדרוך), נהפך למתאבן מבוקש? הסיבה פשוטה ודי שגרתית: הסועד הישראלי, שכבר ראה כמעט הכול, מבקש לגוון. הוא ראה קוויאר בכל הצבעים, דיונונים שצובעים את הפסטה בשחור, שרימפסים קטנים וגדולים ודגים חתוכים בכל הצורות. לדברי ראש, "כמי שמבשל במסעדה בנמל, אני מחפש בכל פעם משהו קצת שונה כדי לעניין את הקהל. הקהל החיפאי "מחבב מאוד פירות ים, במיוחד אחרי שטייל בעולם וכבר ראה הרבה, אז צריך לגוון".
דקרס כל כך מחבב את קיפודי הים ("מורידים את הקוצים, גוזרים סביב הפה, ומגישים את המנה בתוך הקיפוד") עד שהוא מגיש את המתאבן במחיר מוזל של 30 שקלים למנה, כדי להפוך אותו לפופולרי עוד יותר אצל הסועדים. "אני רואה שזה מעניין, והורדת המחיר מדרבנת", הוא אומר.
והטעם? מעודן הרבה יותר מכפי שאפשר לצפות. מעודן כמו סושי עם דג נא, אבל בלי ריח הים ובמליחות עדינה. אפשר לצרף אותו לחביתה של ארוחת הערב, והוא יכול לרצות גם את חובבי הקוטג' והעגבנייה.

ברקרולה - כרטיס ביקור [קישור]
הנמל 24 - כרטיס ביקור [קישור]
מול ים - כרטיס ביקור [קישור]
אורקה - כרטיס ביקור [קישור]
תאריך:  07/03/2007   |   עודכן:  07/03/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל שמידברג
מספר הגולשים ברשת האינטרנט השנה יגיע ל-200 מיליון
אריאל שמידברג
תחילה נזגר עליו מאסר עולם על מעורבותו בתכנון בריחה המונית מבית סוהר, אך לאחר ערעורו נקבע כי ירצה שמונה שנות מאסר בפועל בלבד
מתי טוכפלד
לקראת חג הפסח מפרסם המטה ללוחמה בטרור אזהרות מסע, ובהם התראות קונקרטיות למצרים וירדן. האזהרה במצרים מתייחסת בעיקר לסיני.
עומר שיקלר
מל"ט חדש מתוצרת התעשיה האווירית נכנס לפעילות מבצעית בחיל האוויר    המל"ט השתתף כבר בפעילות מבצעית במהלך מלחמת לבנון
אסף דוד-מרגלית
החברה הציגה צמיחה דו-סיפרתית בהכנסות וברווח הנקי    לחברה 140 חנויות, שליש מהן בחו"ל    צמיחה תלת סיפרתית במחזור המכירות בחו"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il