X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בישראל של היום מתייחסים, עדיין, הבריות לחולה הנפש כאל מצורע, שיש להתרחק ממנו. כדי להיחלץ לעזרתם של חולים כאלה ולעזרת בני-משפחותיהם, הוקמה אגודת "אנוש"
▪  ▪  ▪

עולמו של מהנדס בכיר ומצליח באחד ממשרדי הממשלה חרב עליו בין לילה. לאחר מספר לא-מבוטל של שנים בשירות המדינה, הוא אולץ לפרוש מתפקידו, אף כי גיל הגימלאות היה עדיין ממנו והלאה. להודעת הפיטורין לא צורפו נימוקים, אבל לבני-משפחתו המודאגים נלחש כי אובחנה אצלו מחלת נפש.
תלמידה בת 12, מבית-ספר יסודי בתל אביב, נשלחה באחד הימים הביתה ונתבקשה להביא למחרת את הוריה. להורים נמסר כי בדיקה פסיכולוגית שנערכה לבתם העלתה כי היא לקתה במחלת נפש.
חייל, שבמהלך שירותו הצבאי הסדיר "התמוטט" - שוחרר מצה"ל, עם תעודה על היותו "בלתי כשיר לשירות". אבחנת הרופא: מחלת נפש.
החייל, התלמידה והמהנדס לא נקלטו עד היום בשוק העבודה, שכן אף מפעל אינו מוכן להעסיקם. החברה הקיאה אותם מתוכה ובלית ברירה נאלצים השלושה לעשות את עיתותיהם בבית, כשהם נופלים למעמסה על משפחותיהם.
אחוז מכלל האוכלוסיה
הסטטיסטיקה היבשה מלמדת, כי למעלה מאחוז אחד של האוכלוסיה בישראל לוקה במחלת נפש כלשהי. מדובר, כמובן, בחולים שעברו בדיקה פסיכיאטרית. אלא שלצידם מצויים, כך מסתבר, לא מעטים המוגדרים כחולים סמויים, שמסיבות שונות ומשונות לא הגיעו אל הרופא. לא מעטים מאותם חולים, המודעים למחלתם, מהססים פשוט להזדקק לטיפול רפואי. הם, כמו גם בני משפחותיהם, מבקשים להסתיר מפני הבריות את ה"כתם" הנורא הרובץ עליהם - ולא בכדי.
שכן, בישראל של היום מתייחסים, עדיין, הבריות לחולה הנפש כאל מצורע, שיש להתרחק ממנו. חולה כזה מנודה מן החברה, וגם לאחר שהוא משתחרר מן המוסד שבו אושפז - סיכוייו להיקלט במעגל החברה והעבודה קלושים.
כדי להיחלץ לעזרתם של חולים כאלה ולעזרת בני-משפחותיהם, הוקמה אגודת "אנוש". מייסדת האגודה, חניתה רודני, חברת מושב תימורים בדרום, היתה בעצמה אם לבת שנפגעה במחלת הסכיזופרניה. זו אובחנה בה בהיותה בת 20 ומאז היא נידונה לנידוי בקרב חברי המושב. חניתה, שראתה בסיבלה של הבת, לא היתה מוכנה לקבל את הנידוי הזה. מאותו יום מר ונמהר שבו אובחנה המחלה בבתה, החליטה לעשות כל שלאל ידה כדי להוציאה מטבעת החנק של הבדידות. בצד הטיפול הרפואי, שדאגה להעניק לבת החולה, היא ביקשה גם מזור חברתי. בחיפושיה הבלתי-נלאים, הגיעה לאוזנה שמעה של אגודה בריטית של משפחות נפגעי סכיזופרניה. חברי אגודה זו נוהגים להיפגש, להשיח את ליבם ובעיקר - לפעול באורח מעשי למען שיקומם של הנפגעים במחלה. חניתה, שהתרשמה מפעילותה של אגודה זו, החליטה להעתיק את הדוגמא האנגלית גם לישראל, וכך קמה "אנוש" - למען נפגעי הנפש ומשפחותיהם.
כפרי עבודה לנפגעים
תחילה הפיצה חניתה מכתב-חוזר במרפאות לבריאות הנפש, בבתי-חולים ובמוסדות, שבו הודיעה על האגודה החדשה. מאות משפחות של נפגעים מרחבי הארץ נדלקו לרעיון והודיעו על החלטתן להצטרף. בין אלה הופץ שאלון, שבו הן נתבקשו לציין פרטים על בן-משפחם שנפגע במחלה ועל מידת נכונותם לסייע לאגודה.
לאחר שנאספו השאלונים, כונסה אסיפת היסוד של "אנוש", שנרשמה כאגודה עותומנית, וקומץ-נשים פעילות נטלו על עצמן להפעילה באורח קבע. בין המטרות המוצהרות של "אנוש": יצירת קשרים בין המשפחות של נפגעי הנפש בתוך הקהילות השונות ברחבי הארץ, לצורך עידוד ועזרה הדדית; פעולות הסברה ציבוריות, תוך שימוש באמצעי התקשורת; פעולות למניעת התנגדויות קהילתיות להקמת מיבני-ציבור, לרווחתם של נפגעי הנפש בתוך הקהילה; הסברה לעידוד שבקליטת הנפגעים במקומות-עבודה או בכל מסגרת אחרת, והעיקר - הכרזת מלחמה בדיעות הקדומות הרווחות בציבור על נפגעי הנפש.
בפעולתה זוכה האגודה לסיועם של מוסדות-ציבור לא מעטים. מנהלי בתי-חולים לנפגעי-נפש, רופאים, אחיות, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, הביעו את נכונותם להירתם לשורותיה ולסייע לה בעצה ובמעשה. בסיפוק רב מציינים אותם מומחים מקצועיים את מאבקה המסור של האגודה להקמת כפרי-עבודה לנפגעי-נפש, נוסח כפר מנשה, שכבר זכה להצלחה רבתי. אירגוני-נשים, כמו ויצ"ו, נטלו תחת חסותם עריכת מסיבות לנפגעי הנפש ובני-משפחותיהם ומגביות ציבוריות למען קידום ענייניהם.
ב-28 בחודש זה (מאי) יתקיים בקיבוץ מעלה החמישה כנס-משפחות של נפגעי הנפש. הכנס, שיימשך יומיים, יוקדש לנושא גדולת הנפש ורוח האדם, וישתתפו בו אנשי משרד הבריאות, רופאים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. בכנס תידון הרפורמה בשירותי בריאות הנפש ותינתן הזדמנות למשפחות החולים להשתתף בו באורח פעיל.

הכותב הינו עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  24/05/2007   |   עודכן:  24/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אנוש" לעזרת חולי הנפש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
Mental Disorders
.  |  26/05/07 08:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
חנויות ישלמו 105 דולר למ"ר לחודש בקניון סביונים ביהוד
מערכת Rest
טעימות סיצליאניות אצל הדון    ארוחת שנה לפורטרהאוס    הכינו את הצ'ופסטיקס
הדר פרבר
המשטרה אינה פוסלת את האפשרות כי מדובר במעשה על-רקע אנטישמי    אין נפגעים
עידן יוסף
דוח השחיתות העולמי מצביע על חוסר אמון במערכת המשפט: רבע מהנשאלים בישראל סבורים כי ניתן לשחד אנשים במערכת    ישראל במקום 34 במדד השחיתות
רונן ליבוביץ
בסיעות האופוזיציה תוקפים את הממשלה בסוגייה הסורית    בימין טוענים כי אם יש אמת בידיעות על שינוי גישה מדובר בקריסה נוספת של הממשלה    מנגד, בשמאל קוראים לפחות דיבורים וליותר מעשים, ומקווים שאין מדובר בסחריר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il