X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הצגות ומופעים, דוכני אוכל וג'ימבורי, ליצנים וסדנאות, יובל המבולבל וטוביה צפיר לא, זה לא פסטיבל חדש ככה נראה שבוע הספר בשנים האחרונות, אבל מי קורא?
▪  ▪  ▪
[צילום: עכבר העיר]

הייתם כבר בשבוע הספר השנה? הגעתם לקניון/רחבת יד לבנים/מתנ"ס/גני יהושע עם כל המשפחה, הילדים, הסבתא והכלב? סבבה. יד על הלב - חזרתם הביתה עם ספר בסוף או שרק לקחתם את הילדים לראות את ההצגות כדי שתהיה לכם שעה של שקט, את הסבתא להתאוורר שלא תשב בבית בחושך לבד, ואת חומי הכלכלב כדי שיוכל להתרוצץ קצת על הדשא בחוץ ולרחרח כלבות אקזוטיות?
פה בדיוק טמונה הבעיה של שבוע הספר בשנים האחרונות. מרוב גימיקים לא רואים את הספר. כל אירוע של שבוע הספר עמוס באינספור אטרקציות המנסות לפתות את המשפחות להגיע על טפן - הצגות ילדים, דוכני אוכל, הופעות, מתחמים לילדים, פינות קפה, ליצנים, סדנאות בישול לילדים, סדנאות מדע ויצירה, ג'ימבורי, ימי גבינה ושוקולד, ועוד ועוד. ובקטן כזה, בצורה מבוישת בפינה, כמעט מתנצל על עצם קיומו - עומד לו דוכן ספרים מרובע המחכה שתתייחסו אליו גם.
מה עושה כאן יובל המבולבל?
אין מה להיתמם כמובן. עודף הגימיקים של השנים האחרונות החל כתגובה לכך שעד לפני כ-3 שנים מספר המבקרים בשבוע הספר היה במגמת ירידה די תלולה. מרגע שהוצאות הספרים והעיריות/הקניונים הפכו אותו להפנינג לכל המשפחה, שבו הספרים אינם במרכז, הוא פורח בשנית, ועשרות אלפי אנשים מגיעים אליו מדי יום.
אבל פה בדיוק טמונה הבעיה. האם באמת אנו זקוקים לסבא טוביה שיעזור לנו לקנות ספרים? אם אין לפחות חמישה סוגים שונים של דוכני אוכל, נפחד לגווע ברעב ונישאר בבית? האם הספרים בפני עצמם לא מספיקים לנו?
אחד מבכירי ההוצאות בארץ צוטט לפני כשנתיים באומרו "מטרת הוספת אירועי תרבות וחוויה היא למשוך קהלים שלא כל-כך נחשפים לספרים ולעודד אותם לבוא, לראות, ליהנות, להתרשם ואולי אפילו לרכוש ולקרוא ספרים". אה, "אולי אפילו לרכוש ספרים", טוב שלא מדובר חלילה - בשבוע הספר.
בתור אחד שעבד שנה שעברה כמוכר ספרים באחת ההוצאות בשבוע הספר בגני יהושע, אני יכול לספר בבטחה כי מתוך רבבות האנשים שחלפו על פני הדוכן במהלך השבוע ועלעלו בספרים, בסופו של דבר רק אחוז קטן יחסית גם באמת טרח להוציא את הארנק ולהפקיד כמה שטרות לטובת ספר או שניים. הרוב עיינו בנימוס, ביקשו המלצה, אבל לא טרחו להקשיב לה עד הסוף, ודידו לאיטם אל עבר דוכן הנקניקיות הסמוך, תוך כדי שהם מנסים לא להידרס על-ידי עדר הילדים הצווחים השועטים בעקבות כוכבי "השמינייה" המבועתים.
מבלים ולא קונים
כמובן שניתן להאשים את הוצאות הספרים. בסופו של דבר הסיבה העיקרית שבגללה אנשים לא קונים ספרים היא מחירם הגבוה. אם בעבר משמעות שבוע הספר היתה הוזלות מטורפות על כלל הספרים, כיום המחירים זהים לאורך השנה ובמהלך שבוע הספר. אז לשם מה צריך שבוע הספר? מתן כבוד לספר העברי? אם הוצאות הספרים יקצצו את שלל הגימיקים בחצי, יהיה להם הרבה יותר כסף, הן תוכלנה לקצץ בצורה משמעותית במחירי הספרים, ואז גם הרבה יותר אנשים יקנו אותם וגם יהיה הרבה יותר כבוד לספר העברי. קשה להרגיש מכובד כשיובל המבולבל עושה גלגלונים מאחוריך.
נכון, רוב הפעילויות הן ברוח שבוע הספר - הצגות על-פי ספרי ילדים, פגישות עם סופרים, ושעות סיפור לרוב. הילדים אכן נחשפים לקלאסיקות ולסיפורים חדשים, ומתקרבים לעולם הקריאה. אבל כל זה לא יעזור אם ההורים לא יקנו להם ספרים ויקריאו להם אותם כעניין שבשגרה. מדי פעם גם אנחנו צריכים לקחת אחריות לחינוך הדור הבא. אני זוכר שקראתי את זה פעם באיזשהו מקום...
אתר לגדול

תאריך:  11/06/2007   |   עודכן:  20/06/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
השיח הנבחר לתפקיד המופתי של אוסטרליה אמר כי יכריז על גי'האד אם אוסטרליה תותקף
עידן יוסף
ההסכם נכנס לתוקף בשעה 11:00    המאבק על השלטון נמשך תוך התקפה חריפה על דחלאן    מאמצי הרגעה: רשיד אבו שבאכ ימונה לשגריר פלשתין במצרים
הדר פרבר
בעקבות שטפונות התרסקה ספינה ענקית שעל סיפונה מאות טונות של נפט
אלעזר לוין
"האם הממשלה מחכה לאסון ורסאי הבא, כדי שתבין שאין למסור עבודות תיכנון לבעלי ההצעות הזולות ביותר, העשויים לבנות ברמה ירודה?"
אלעזר לוין
המחיר גבוה ב-6 מיליון שקל לעומת הסיכום המקורי    התשואה - 9.5%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il