X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"תמרות עשן", שהסתיימה אמש בערוץ 3 בכבלים, לא התחנפה לצופיה, צולמה בכישרון ובנתה דמויות ישראליות שכמעט לא רואים על המסך נטע אלכסנדר כבר מתגעגעת
▪  ▪  ▪
לא מתחנפת [צילום: עכבר העיר]

כפי ש"בטיפול" הציבה סטנדרט חדש וגבוה במיוחד בכל הקשור לכתיבה תסריטאית ופיתוח דמויות בדרמות ישראליות, כך "תמרות עשן", שהפרק האחרון שלה שודר אמש ב"הוט", מציבה סטנדרט חדש בכל הקשור לצילום, עיצוב אווירה וארט. סדרת המתח של עודד דוידוף ונח סטולמן לא נופלת מסדרות אמריקניות מהוקצעות ויקרות בהרבה. הגולן מעולם לא נראה מאיים יותר, השפם של צחי גראד מעולם לא נראה אמין יותר ותפוחים רקובים (לא במובן המטפורי) מעולם לא היו פוטוגניים יותר. כמעט כל פריים בסדרה הוא עבודת אמנות, והיא מספקת ממתק ויזואלי ייחודי ומקורי בתוך שממת הריאליטי וסדרות היחסים התל אביביות.
הבעיה ב"תמרות עשן" היא שצילום הוא לא הכל. למרות שהסדרה נראית נהדר, התסריט לא מצליח להימנע מקלישאות והקצב של חלק מהפרקים בעייתי. מכיוון שהסדרה שודרה בערוצי הנישה של הכבלים ויש תקווה שהיא תשודר גם בערוצים המסחריים, אין טעם לפזר ספוילרים בנוגע לעלילה. באופן כללי, "תמרות עשן" מגוללת את סיפורם של 37 חברי הקיבוץ תמרות עשן שבגולן, שנעלמו בן לילה מבלי להשאיר הסברים או עקבות. חוקרת הכתות לאה קפקא (אפרת בן צור) מגיעה למושב כדי לחקור את ההעלמות ומגלה שורה של חשדות מטרידים בנוגע להתנהלות במושב ומחוצה לו. שמונת פרקי הסדרה מתמקדים בקשרים שקפקא מפתחת עם תושבי האזור ובעיקר עם נפתלי שמש (יורם טולדנו), מפקד המשמר האזרחי שהכיר מקרוב את החברים שנעלמו.
מקורות ההשראה של דוידוף וסטולמן שקופים למדי: צלם אנוש, גורו דתי שהקים את "תמרות עשן", דומה בצורה מטרידה להתגלמות האימה הטלוויזיונית - דמותו המשוגעת של הגורו המיסטי ב"טווין פיקס"; המתח בין קפקא החילונית לשמש הדתי מזכיר עימותים דומים בין מדע לאמונה בסדרות כמו "תיקים באפילה" או "אבודים"; טשטוש האבחנה בין "הטובים" ל"רעים" והתחושה ששום דבר אינו כמו שהוא נראה נלקח גם הוא מ"טווין פיקס" המיתולוגית וכך גם הבנייה של הגולן כמקום שחוקי הטבע הרגילים אינם חלים עליו, מעין מקום ישראלי שאינו נמצא בישראל או בשום מקום אחר ויש בו משהו מוכר וזר בעת ובעונה אחת (פרויד היה קורא לזה - "המאוים").
אבל למרות הגניבה היצירתית, הקצב האיטי מדי והסאב-טקסט הגלוי (לחוקרת החילונית קוראים "קפקא", למושב ליד תמרות קוראים "צער", וכו') - אפשר לסלוח ל"תמרות עשן" על כל חולשותיה. קודם-כל, כי עד עכשיו לא עשו בישראל סדרות מושקעות כל-כך, שונות כל-כך ויומרניות כל-כך. מעבר לכך, המשחק המשובח של אנסמבל השחקנים המרשים - שכולל בין השאר את שי אביבי, צחי גראד ומארינה מקסמילאן בלומין - יוצר פסיפס אנושי של דמויות ישראליות שאין להם כמעט ייצוג על המסך: אנשי טבע חולמניים כמו דמותו של אביבי או שריפים מטעם עצמם כמו אסא מוקד בגילומו של גראד. והחשוב מכל - "תמרות עשן" היא סדרה שלא מתחנפת לצופיה בשום שלב.
כל-כך התרגלנו לקבל את הבידור שלנו במנות מוגדלות, עד ששכחנו שחוויית הצפייה יכולה גם להיות אינטליגנטית ומאתגרת, ולהתבסס על השלמת פערים. בניגוד לגיבורי הריאליטי, שמבצעים פעולה ואז מנתחים אותה שוב ושוב משל הייתה חתימה על הסכם שלום עם סוריה, הדמויות ב"תמרות עשן" לא מספקות הסברים למעשיהן. מה מניע את צלם אנוש? למה 37 אנשים נורמטיביים יחסית קמים יום אחד ונעלמים? למה קפקא אובססיבית כל-כך לגבי מציאתם? התשובות לשאלות האלו נפרשות באיטיות ובהדרגה לאורך הסדרה, שסופה האניגמטי והפתוח משאיר מקום לדמיון ולמחשבה.
אמש התבשרנו שהסדרה תזכה גם לעונה שנייה, אבל גם אם תישאר בת עונה אחת בלבד - עדיין היא תיזכר כהישג, ולו רק משום שהיא הזכירה לצופים שעדיין יש אנשים שמאמינים בעשייה טלוויזיונית איכותית שלא מזלזלת בצרכניה.

פורסם במקור בעכבר העיר
תאריך:  23/02/2009   |   עודכן:  23/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תמרות עשן: סוף-סוף סדרה שלא מתחנפת לצופיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אבל למה למה רק 8 פרקים?? :( ל"ת
נוטלה  |  23/02/09 12:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
גורמים במשרד הביטחון מותחים ביקורת על דרישת אולמרט לחקירת גלעד    מקורבי גלעד: לא נמסר לו על השעיה. מה שמעיד על תרבות ניהולית קלוקלת
אינדקס מדיה
שלומי סרנגה מעלה את המופע החדש "מונו", בו יבצע את מיטב להיטיו
עופר וולפסון
104 מרצים וחוקרים, שהחלו את דרכם במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ובחרו לעזוב את הארץ לטובת הצעות תעסוקה מהמוסדות המובילים בעולם, שבו השנה לארץ
טל לוי
זאת על אף נתוני הצמיחה    עשות זינקה ב-1,020% מתחילת השנה    הערב בשעה 17:30 צפוי בנק ישראל להוריד את הריבית ב-0.25%-0.5%
אלעזר לוין
לא תרכוש בניין משרדים בראש העין, מאחר שהעיקול על הנכס לא הוסר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il