X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תיסלם היא היחידה שצועדת עם הזמן ועוד נהיית צעירה ומרגשת, נשארת רלוונטית בתמונת המציאות הקשה של הרוק הישראלי גם אחרי 30 שנה
▪  ▪  ▪
אפשרות לחלום [צילום: פלאש 90]

הרבה לפני שדור המוזיקאים הישראלי החל לזעום על עידן הפלייליסט החדגוני של גלגלצ, היו אלה שני חיילים אלמונים שניסו למרוד בשיטה כששירתו בגלי צה"ל בשלהי שנות ה-70: יאיר ניצני כטכנאי ויזהר אשדות כעורך מוזיקלי, שכתבו את משנתם הבוסרית והכתיבו את המהפכה "לא רוצה עוד דיסקו, אני כבר לא יכול, תנו לי תנו לי רוקנרול". המחאה, שבאה כהספד פרודי לעידן מועדוני הדיסקו, תהפוך בתוך פחות מכמה שנים ללהקת תיסלם המיתולוגית, שתסמל את תחיית הרוקנרול ופריחתו הזוהרת. אם חברי להקת בנזין שפעלה באותן השנים היו פועלי הבניין של הרוק, אזי תיסלם היא מהיסודות של הגלאם רוק הנוצץ והתיאטרלי, אולי היחיד מסוגו בישראל.
כשצמד החברים ניצני ואשדות החלו בשנות ה-80 ליצור את המוזיקה באנגלית - עוד בטרם כבשו את ארצם - זו כבר הייתה פריצה מחשבתית של ממש: הרוק שייך לעולם הגדול, הוא אינו יכול לשאת בפרובינציאליות השולית, או כפי שהיה אז - סצנת הדאון טאון של הגל החדש בתל אביב. היה נדמה כי הקונספט הישן של הרוק המכביד והמורכב, כגון דודה וחמסין, מוכרח להתנער מחזותו האפרפרה. עם יוני פורת ויושי שדה הם ירימו את אלבום הבכורה שיעלה 50 אלף דולר, סכום שטרם הושקע באלבום כמותו, ושימומן בחלקו על-ידי בנק לאומי. כשתורגם השיר "Smoking in the Boys Room" ל"מעשנים ביחד" וכמובן "Loud Radio" ל"רדיו חזק", בתודעה של שוחרי המוזיקה בארץ נדמה כאילו הלהקה כבר הספיקה לכבוש את העולם, וכעת היא שבה הביתה למערוף אחרון של גיבורי רוק המתגעגעים למולדתם. הפריצה אל העולם הגדול למעשה לא קרתה, אבל בנובמבר 80' "רדיו חזק" יהפוך ללהיט הענקים שיביך את הרדיו לא רק בעוצמתו, אלא בכך שמאותו המקום שבו החלה המחאה, שם ישדרו אותו ללא הרף - גלי צה"ל.
הפעילות של להקת תיסלם מההתחלה כיוונה לממדים חדשים של תפיסה חזותית שלא הייתה קיימת במוזיקה הישראלית: בגדי הראווה העתידניים של הלהקה יעוצבו על-ידי מעצבת צעירה ששמה דורין פרנקפורט, שתוסיף להם את הגלאמור של הכוכבים, הסאונד האדיר שישמש אותם להופעה יגיע מיפן ועל כל הקונצרט הראוותני והפרוע ינצח המאסטרו של ההפקה: לואי להב. האפקטים העל חושיים, בגדי החוצנים והזיקוקים, שרוממו את ההופעות הגדושות של תיסלם, יוסיפו את הנדבך החשוב ביותר, שהיה חסר עד אותו הזמן למוזיקת הרוק של אריק איינשטיין ושלום חנוך - הרוק הוא לא בהכרח מציאות, הוא פנטזיה... אסקפיזם... האפשרות הקלושה לחלום.
התקליט "רדיו חזק" מכר 60 אלף עותקים. תיסלם תהפוך ללהקת השנה של 81'. כשפרצה מלחמת לבנון כבר לא היה לאן לברוח, ולא היה מקום למופעי הגודש וההאדרה של כוכבי רוק כמו תיסלם. ההיסטריה הגדולה החלה להתמוסס אל מול מראות הטרגדיה והסבל, ודווקא אז ייצא האלבום "תיסלם 2", שנחשב בעיניהם למוצר שהוקדשו לו מחשבה רצינית, סיעור מוחות ורגשות. או אז החלה ההתפרקות מהחלום הגדול בחזרה אל המציאות. ב-22 באוקטובר 1983 תתפרק הלהקה, והשמועות על התאבדויות בקרב גרופיות קיימות עד היום וכבר הפכו לאגדה אורבנית.
בסדרה "סוף עונת התפוזים" אומר יזהר אשדות מתוך דמדומי הרוק: "יש את התחושה הזאת כל כמה שנים שיש איזה סצנה חדשה ומשהו חדש קורה, אבל אין לזה המשכיות. זה היה הקטליזטור שלנו להקים להקה". תיסלם מאז ועד היום הם סוג של קטליזטור; לכל אלה שמתנגדים לשיטה אבל יודעים שהם חלק בלתי נפרד ממנה ולכן הם פועלים מתוכה. תיסלם הם חומר בעירה בעבור היוצרים הצעירים שאינם יודעים לעבוד עם כוחות השוק - בנקים, סלולר, פלייליסט. תיסלם שינו את קונספט החשיבה בעבור כל אותם אבות מייסדים של המוזיקה שמבכים על זקנתם, אבל לא מצעירים את רוחם כפי שהם עשו כשהפכו ללהקת אנימציה דיגיטלית. רק כשרואים את הקליפ "שעמום" מהפרויקט המצויר, שומעים את תיסלם (אחרי 30 שנה) כאילו שנוצרה עכשיו בידי חבר'ה בני 20: מושקעת יותר, דינמית, קצבית, רעבה, כאילו חזרו במכונות הזמן לשנות ה-80 ולקחו עמם את הציוד והמחשוב של היום. תיסלם חגגו 30 במוזיאון ישראל והיום, (ה', 11.6.09) ההופעה הגדולה בקיסריה הולכת לשבור שיאים חדשים: בטכנולוגיית LED חדשנית וקטעי וידאו היסטוריים משנות ה-80. למראית עין נדמה כי מאז ההופעות רוויות העוצמה והוויז'ואל הם עדיין ממשיכים מאותה נקודה שהפסיקו. הקאמבק המצויר של תיסלם, שיצא במסגרת הפקת מקור של הסלולר, מנציח אותם לעד כשהם בשיא תפארתם ותזזיתם כגיבורי על מוזיקליים. תיסלם היא היחידה שצועדת עם הזמן ועוד נהיית צעירה ומרגשת. להישאר בתמונת המציאות הקשה של הרוק הישראלי ולהישאר רלוונטיים גם אחרי 30 שנה - נראה שזה אינו קאמבק, כי הם אינם שייכים לעבר, אלא לעתיד... לפנטזיה... לאפשרות הקלושה לחלום.

פורסם במקור בעכבר העיר
תאריך:  11/06/2009   |   עודכן:  11/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
יו"ר רשות ני"ע בארה"ב אומרת בכינוס IOSCO בישראל כי יש צורך בשיפור ההתאמה גם למוצרים הפיננסיים החדישים    "הדאגה למשקיעים בראש מעיינינו"    יו"ר רשות השירותים הפיננסיים באנגליה: "לבחון כל הנחותינו מחדש"
ניר צליק
לפני כשלושה חודשים ביקש שויד לממש כ-600 אלף אופציות ולמכור אותן שוויין היה 12.4 מיליון דולר
צבי זרחיה
"לא נאשר לבנק ישראל לקבוע בעצמו את שכר עובדיו"
איתי מקמל
נוקיה השיקה את מכשיר ה-N97 בארה"ב ובעוד 75 מדינות ברחבי העולם    לישראל אמור המכשיר להגיע לקראת אוגוסט-ספטמבר
איתי מקמל
חברת Combimouse מעוניינת לייצר קומבינציה שתבטיח לא להסיר את היד מהמקלדת כדי להשתמש בעכבר    מוכנים להשתתף בניסוי?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il