X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לוח המשדרים של ימות הקיץ עובר בשנים האחרונות שינוי מהותי: את מקומם של שעשועונים מיוזעים וסדרות אמריקניות משומשות תפסו תוכניות מושקעות ואיכותיות מתי חדלו קברניטי הטלוויזיה לטמטם את הצופים בתוכן דל והאם אפשר להריח את סופו הקרב של הריאליטי?
▪  ▪  ▪
המספרים הכי מרשימים [צילום: עכבר העיר]

את שידורי הטלוויזיה בחודשי הקיץ עד לפני כעשור אפשר היה להגדיר בשלוש מלים: "קיץ על החוף". זו לא התוכנית עצמה, ששודרה בערוץ 2 לאורכם של חמישה קיצים עד זה של 1999, אלא הדימוי שנחקק: הקיץ הוא עונה דלילה, קלילה ומביכה כמעט מבחינת תוכן טלוויזיוני.
אלא שהימים האלו חלפו, ולפחות לדעתם של העוסקים במלאכת הטלוויזיה, עונת המלפפונים כבר מזמן מאחורינו. לוחות השידורים מושקעים יותר וגם התפישות הישנות נזרקו לפח האשפה. מה חולל את התפנית ביחס אל עונת הקיץ ובאופיה, ואיך בכל זאת ניתן לאפיין את הטלוויזיה הישראלית של יולי-אוגוסט?
ברחבי העולם חודשי הקיץ נחשבים לשעתה הקשה של הטלוויזיה, וכך היה גם בארץ מראשית ימיה של הטלוויזיה המסחרית. שעות האור הרבות משנות את הרגלי הצפייה ודוחות את הלחיצה על השלט בשעה אחת לפחות - מפריים-טיים שתחילתו ב-20:30 לצפיית שיא שמתחילה ב-21:30. גם הקהל נחשב שונה: גוברת הנטייה לצפייה משפחתית ויש שיעור גבוה יותר של ילדים ובני נוער בקהל. לכך יש להוסיף את ההנחה שימי החופשה השנתית מזמנים גם שיעורי צפייה נמוכים יותר והמסקנה המתבקשת היא יצירתו של לוח דל.
"מסורתית, יוני עוד נחשב לחודש חזק שבו נגמרו העונות של התוכניות ששודרו", מסביר המפיק חיים שריר. "מיולי - וזה נמשך כמעט עד נובמבר, העונה של קיץ וחגים - הכל היה מתייבש".
ומה היה אפשר לראות בכל זאת?
שריר: "הקיץ היה נהפך מצד אחד לעונה ששידרו בה את כל המחויבויות הרגולטוריות שנאלצו להפיק ולשדר, ומצד שני - לשדה ניסויים. הייתי מנהל תוכניות ברשת לפני שש שנים; הייתי מסתכל על הלוח ועל המקומות שבהם כדאי וצריך להוזיל. זה היה הקיץ ואני לא בטוח עד כמה התפישה הזאת השתנתה".

הדבר הבא

ונשאלת כמובן שאלת הדבר הבא. בשנה שעברה נחשבו תוכניות הריאליטי הגדולות לבשורה. במאי 2008 תמה העונה הראשונה של "הישרדות", אחריה באו "האח הגדול" ו"המרוץ למיליון". אלא שנדמה כי ההתלהבות שעורר הריאליטי הולכת ודועכת. העונה השנייה של "הישרדות" לא הניבה את הרייטינג שגרפה הראשונה, ו"המרוץ למיליון", תוכנית הריאליטי המושקעת והיקרה של רשת, יסתיים השבוע מבלי לכבוש פסגות. יכול להיות שעידן הריאליטי מאחורינו? "אני חושבת שיהיה הרבה פחות ריאליטי בשנה הבאה", אומרת פלדמן, "נישאר עם 'כוכב נולד', 'הישרדות' ו'האח הגדול'".
אז מה הטרנד הבא?
פלדמן: "מה שיתפוס את מקום הריאליטי הם פתרונות לא יקרים, וריאציות על תוכניות אולפן. הולכת ומתחדדת ההבנה שכדי שטלוויזיה תצליח היא חייבת לקרות כאן ועכשיו ולייצר איזה 'אירוע' - משהו שקורה בלייב, חוויה שעוטפת אותך בעוד סוגי מדיה ומחברת אותך רגשית. מצד שני, גם בעולם הרחב זו לא תקופה של התפוצצות יצירתית. הדבר הבא עוד לא כאן".
רן תלם, הקיץ ניפרד מהריאליטי?
"אנחנו מחפשים תוכניות טובות, לא ז'אנרים, כי אנחנו לא יודעים מראש מה עובד".
אז למה לצפות בקיץ?
"הטרנד הבא הוא תוכניות מעולות. באמת. טלוויזיה היא עסק שאין בו כלל. יש תוכנית שמצליחה ויש שנכשלת וזה לא קשור לז'אנר. תוכנית תצליח כי היא טובה, בקיץ ובחורף".

עלייה ברייטינג

אם חוזרים עוד אחורה בזמן, מבט על לוח השידורים של ערוץ 2 בחודשים יולי-אוגוסט בשנת 2000 מגלה צחיחות מדברית לעילא. אומנם היו שם "משעל חם", "מסע עולמי" ו"של מי השורה הזאת", אבל בהתאם לדימוי של עונת המלפפונים הלוח היה זרוע שעשועונים ("מי רוצה להיות מיליונר" ו"הכספת"), שהפקתם זולה, ובעיקר סדרות וסרטי קולנוע אמריקניים. קיץ 2001 היה דומה.
המפנה החל להתרחש בשנת 2002. לשעשועונים ול"מסע עולמי" הבלתי נדלה נוספו "לילה גוב", "ערב אדיר", "שידורי המהפכה" כמובן "לא נפסיק לשיר" - שנהפכה במהרה ל"כוכב נולד".
זו האחרונה אחראית כנראה במידה רבה לתפנית, שנמשכה ב-2003 -עם התוכנית הקומית "כוכבי השכונה", השעשועון "אלי נגד העולם", הסיטקום "ג'וני", "קחי אותי שרון" - חלוצת הריאליטי בארץ, תוכנית הבידור "המופע המרכזי", "כוכב נולד", הקומדיה "אחד העם 1", הטלנובלה "אסתי המכוערת" ועוד.
ב-2004 נדמה שהמגמה כבר התהפכה לחלוטין. הפקות יקרות כמו תוכניות הריאליטי "סוף הדרך" ו"רצים לדירה" הופיעו על המסך ולצדן "כוכב נולד", "משחק מכור", "דייט לסטרייט" ואחרות.
גם הרייטינג הממוצע בערוץ 2 ליולי-אוגוסט הלך ותפח, על-פי נתוני הוועדה למדרוג: מ-15.9% בכלל משקי הבית בארץ בשנת 2000 - ל-16.9% שנתיים אחר-כך. באותם חודשים ב-2008 שיעור הצפייה הממוצע בערוץ 2 כבר היה 17.7% (לעומת 19.8% בחודשי החורף של אותה שנה). "אני חושב שעונת המלפפונים הקיצית נגמרה בשנת 2003, ב'קחי אותי שרון'", אומר רן תלם, מנהל התוכניות בזכיינית קשת ומי שאחראי לפיתוח "קחי אותי שרון" וגם ל"כוכב נולד". "עד אז הטרנד היה 'קיץ על החוף'".
למה?
תלם: "התפישה הייתה שאנשים לא בבית, לא רואים טלוויזיה, ולכן חבל להשקיע וצריך לתת בידור קל. היום, לעומת זאת, יש תחרות רצינית מאוד על הצופים בקיץ".
את קו המחשבה הזה ממשיכה המפיקה טמירה ירדני: "מה שמאפיין קיץ בעולם הבידור הוא שאפשר לעשות מופעים גדולים ולצאת מהבית", היא אומרת, "מכאן שברור שבקיץ המלחמה על לבו של הצופה גדולה יותר, כי הוא יכול לעשות הרבה יותר דברים מאשר בחורף. אם פעם זה היתרגם לחוסר השקעה, פתאום הגיעה מחשבה להמר על תוכניות חזקות. זה גרם תגובת שרשרת טובה מאוד לטלוויזיה".
"'עונת המלפפונים' הפסיקה לגמרי להתקיים לפני חמש שנים", טוענת סמנכ"ל התוכניות בערוץ 10, ליאת פלדמן. "מהות השינוי היא התחרות בין שלוש הזכייניות שהיו אז בערוץ 2 והתמודדו במכרז המחודש לערוץ. קשת שילמה אז המון כסף על 'כוכב נולד' כדי להתמודד עם 'רצים לדירה'. זה הניע איזשהו תהליך שהפסיק לגמרי את הנטייה שלא 'לבזבז' כסף על לוח קיץ".

קהל צעיר ומשפחתי

תהיה השנה המדויקת שבה חל השינוי אשר תהיה, התפישה כאמור השתנתה. בעבר גם הסבירו המנכ"לים ברשת, קשת וערוץ 10 כי הקהל הישראלי מבכר צפייה בהפקות מקומיות על-פני הפקות זרות ומצביע לטובתן בשלט. כל זה, התברר, נכון גם בקיץ. לעומת זאת, התפישה שהיושבים בבית אינם מעוניינים כל-כך לצפות בטלוויזיה בקיץ - הופרכה. "אנשים הבינו שהמחשבה שהקהל לא יושב בבית ולא צופה בטלוויזיה לא נכונה", קובע תלם. "מסתבר שאנשים רוצים לראות טלוויזיה. 'כוכב נולד' מצליחה כבר שבע עונות להביא את המספרים הכי מרשימים. ההנחה שכגובה אחוזי הלחות כן גובה הטמטום פשוט לא נכונה".
יש הבדל בסכומים שאתם משקיעים בין הקיץ לחורף?
תלם: "אני לא חושב. בשבוע הקיצי הזה אנחנו משדרים שלוש דרמות, 'פולישוק', 'מסודרים' ו'הבורר'. זה לוח יקר מאוד ואני לא זוכר מתי קשת שידרה תוכנית מאוד לא זולה כמו 'כוכב נולד' לצד שלוש דרמות".
ועם כל זאת, ללוחות השידורים של הקיץ יש מאפיינים משלהם, ולו בשל שעות הצפייה האחרות והקהל המשפחתי והצעיר יותר. "אם אתה צריך להתחרות עם הרבה אפשרויות אחרות אתה חייב להיות מעניין יותר ומושקע יותר", אומרת ירדני. "יכול להיות שבאווירה כזאת של תחרות אתה צריך לעשות דברים קצת יותר קלילים ומושכים".
כך אולי אפשר להסביר את הבחירה של קשת לשדר בלוח הקיץ שלוש הפקות מקור שהן אומנם מושקעות, אך בכל זאת אינן דרמות כבדות ראש, או את ההחלטה של רשת לשבץ את "פרויקט מסלול", תוכנית שאינה דורשת מחויבות אינטלקטואלית מצופיה.
פלדמן אינה מקבלת את ההסבר הזה: "בישראל נעלם העניין של עונת הקיץ ונעלמה גם התפישה שצריך לשבץ תוכניות קלילות ומבדרות יותר", היא מצננת. "הטלוויזיה בארץ מתפתחת מהר מאוד והצופה מורגל במוצרים מושקעים. אנחנו בערוץ 10, למשל, נתונים בקשיים מהותיים ואת עיקר המשאבים שנותרו השקענו ב'הישרדות' שתעלה בסוף הקיץ ובהפשרת דרמות שהקפאנו כך שאפשר יהיה להמשיך ולצלם אותן. לא נפיק שעשועונים זולים, אלא נתרכז בפרויקטים שמופקים כל שבוע - 'שלח ודרוקר' או התוכנית החדשה של גיא מרוז ואורלי וילנאי".

פורסם במקור בעכבר העיר
תאריך:  15/06/2009   |   עודכן:  15/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקיץ הפך לעונה האטרקטיבית ביותר על המסך?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
יו"ר האופוזיציה הזכירה כי מפלגתה הזכירה מיוזמתה את עקרון שתי המדינות ולא כנגררת כפי שעשה זאת נתניהו    "מהבחן של ראש הממשלה - מבחן הביצוע"
איריס בר-טל
כך מציין סמנכ"ל קרן ההשתלמות רום עם פרסום נתוני מאי    המסלול המרכזי השיג 1.53% בחודש מאי, ו-16.82% מתחילת השנה    המסלול האגרסיבי הניב 9.16% בחודש מאי, ו-41.37% מתחילת השנה
איציק וולף
מציע לעגן בחוק הליך משמעתי נגד בכירים במשרדי ממשלה שמעלימים עיניהם מדוחות    בהצעה: שרים יינזפו על-ידי רה"מ
יפעת גדות
הגבר בשנות ה-30 לחייו מת מדום לב בזמן שעבר ניתוח מעקב    פיתח זיהום בפנים מספר שבועות לאחר הניתוח, ובמהלך הניתוח שנעשה בניסיון לעצור את הזיהום סבל מדום לב    המנתח: מותו של החולה היה קשור לבעיה לבבית ולא להשתלה עצמה
איריס בר-טל
כך מציין ח"כ שי חרמש, יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, בתגובה להחלטה להוריד את דמי ההבראה ב-50% בשנים 2010-2009    לדבריו, מדובר במס רגרסיבי מובהק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il