X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תשעה חודשים אחרי שניצבו מול משבר, שוקי ההון מסכמים מחצית ראשונה עם זינוק של 30% המדדים המקומיים חתמו את החודשים הראושנים בזינוקים של עשרות ומאות אחוזים בחיסכון הפנסיוני, מי שלא ברח בשיא המפולת החזיר את רוב ההפסדים אבל מעל השווקים מרחף סימן שאלה
▪  ▪  ▪
לב לבייב. לא קרס [צילום: פלאש 90]

מסיבות הסילווסטר של 2009 היו בין העצובות שידע המגזר העסקי בעשורים האחרונים. הבונוסים הגדולים של השנים הקודמות נעלמו, ומי שהצליח לשמור על הכיסא שלו בגל הירידות של סוף 2008 הידק את החגורות והתכונן למבול של 2009. ברמה המקומית ציפו הבנקים ומנהלי כספי הפנסיה לגל פדיונות חסר תקדים של כ-5 מיליארד שקל, שעל-רקע קיפאון שוק האשראי, היה אמור למוטט שורה של חברות שאיימו לשאוב את כל השוק איתן לתהום.
אתמול נחתמה המחצית הראשונה של 2009. חצי שנה אחרי נבואות הזעם, והקריאות של הטייקונים לסיוע מכספי הציבור, המבול לא הגיע, ונכון להיום אף לא אחת מהחברות המשמעותיות במשק הישראלי קרסה. מנגד, בעידודה של מדיניות הריבית המרחיבה של בנק ישראל, ושל השווקים בחו"ל, זינקו מתחילת השנה המדדים המובילים בבורסה בעשרות אחוזים. כל מדדי המניות המקומיים.
חתמו את ששת החודשים הראשונים של השנה בזינוקים של עשרות, ואף מאות, אחוזים. מדד ת"א 25 רשם עלייה של 33%, ומדד ת"א 100 הוסיף 43.5%.
גם המניות הקטנות נהנו מהאופוריה המפתיעה: מדד היתר 50 קפץ ב-121%. ומדד היתר 120 זינק ב-110%. מניות הנדל"ן והפיננסים החבוטות של 2008, הכפילו את שוויין ברוב המקרים לעומת 2008. מדד הנדל"ן 15 עלה במחצית הראשונה ב-97%, ומדד הבנקים עלה ב-33%.
כל אלו התבטאו בתשואות גבוהות בחיסכון לפנסיה ובחיסכון הקצר של הציבור, ומי שלא נבהל וברח בשיא המפולת בסוף השנה שעברה, כבר החזיר את רוב ההפסדים בקופות ובקרנות. קופות הגמל שאיבדו בממוצע 17% ב-2008, עלו במחצית הראשונה ב-16%, גם בקרנות הפנסיה וביטוחי החיים המגמה הייתה דומה.
התאוששות דומה נרשמה גם בקרנות המנייתיות שעלו בממוצע במחצית הראשונה ב-50%, ובקרנות האג"ח המשקיעות באג"ח קונצרניות, אשר זינקו ב-30% במחצית הראשונה של השנה.

"אין סיבה לעליות"

אבל למרות ההתאוששות המרשימה בשווקים הפיננסיים הדעות בשוק באשר לעתיד לבוא עדיין חלוקות. אחד מיזמי הנדל"ן הגדולים והמוערכים במשק המקומי אמר בסוף השבוע האחרון בשיחה עם TheMarker, כי הוא לא רואה סיבה לעליות השערים, וכי הנתונים הכלכליים הריאליים דווקא מצביעים על אפשרות להדרדרות נוספת.
מלים ברוח דומה אמר בתחילת השבוע אנליסט בכיר שהיה חריף אף יותר "צר לי, אבל זאת בועה. אין שום סיבה לעליות, אבל מצד שני בסביבת הריבית הנוכחית, השוק ימשיך לעלות". מנגד מנהל באחד מבתי ההשקעות הגדולים נשמע אתמול הרבה יותר אופטימי: "גם אני לא הבנתי את העליות בתחילת השנה, אבל אני מופתע לטובה. זו לא בועה. חברות מצליחות לגייס ולגלגל חובות. זה מחזק אותן, ומחזיר את המשקיעים".
אנחת רווחה אפשר היה לשמוע בימים האחרונים גם בקרב מי שאחראים בבתי ההשקעות על השבת כספי המשקיעים במסגרת הסדרי החוב השונים. עדיין לא בפה מלא, אבל ניתן לשמוע קולות שמדברים על כך שהסכנה של שוק האג"ח ב-2009 חלפה. "הסכנה של יוני אומנם חלפה, אבל זה לא אומר שהיא נעלמה. עכשיו צריך להמתין ל-2010, שגם בה צפוי גל פדיונות גדול", אמר גורם אשר אחראי על גיבוש הסדרים כאלה מטעם אחד מבתי ההשקעות הגדולים.

אנרגיה: החברות ימשיכו להיפגע גם במחצית השנייה

"חברות הדלק מושפעות מהמיתון הכלכלי המקומי והגלובלי. ראינו לאורך השנה האחרונה את מחירי הדלק יורדים מרמות השיא של כ-150 דולר לחבית שנרשמו ביולי 2008 עד ל-36 דולר לחבית בסוף 2008 ועולים מעלה לרמתם כיום, כ-72 דולר. כל זאת כתוצאה ממשבר כלכלי גלובלי חמור המשפיע על רמות הביקוש לאנרגיה ומווסת על-ידי קרטל מפיקות הנפט", אומר ערן יונגר, אנליסט בהראל פיננסים .
"ברמה המקומית, למרות ביקוש קשיח יחסית לדלק לתחבורה, מושפעות החברות מהירידה בייצור התעשייתי והשקעות הממשלה, וכולן רשמו ירידה באספקת דלקים לתעשיה ברבעון הראשון. בנוסף, המצב העולמי והמקומי, שמוביל לירידה בתיירות חוץ ובטיסות, מביא לעלייה בתיירות פנים, שבאה לידי ביטוי בעלייה בדלקים לתחבורה ועלייה בפדיון חנויות הנוחות", מוסיף יונגר.
לגבי תחום האנרגיה יונגר אינו אופטימי לגבי המחצית השנייה של 2009. "בניגוד לתחום הקמעונאות, אנו מעריכים כי על אף האופק הכלכלי החיובי שמסתמן, לא נראה התנעת תהליכים תעשייתיים מחדש וחזרה לתיירות חוץ של הציבור הרחב בעולם ובישראל במהלך המחצית השנייה של 2009 ועל כן ימשיך המגזר התעשייתי בחברות הדלק להיפגע גם בחצי השנה הקרובה", אמר יונגר. "עם זאת, חברות הדלק השקיעו רבות בשנה האחרונה בפתיחת חנויות נוחות (בשנה האחרונה נפתחו יותר ממאה חנויות חדשות, ש.מ.). העלייה בתיירות הפנים והוצאות צרכנים מוגברות בחנויות הנוחות בחודשי הקיץ הקרובים יוכלו למזער את נזקי המגזר התעשייתי, ואף להביא לגידול ברווחיות החברות בשורה התחתונה".

בנקים: כבר לא צופים שהמערכת תקרוס

"גם בבנקים אין קטסטרופה", מרגיע יובל בן זאב, "התחלנו את השנה עם פחד מהפסדי ענק בתיק ניירות הערך של הבנקים, שהושקע בחלקו באג"ח של מוסדות פיננסים בעולם. ככל שחלף הזמן והמערכת הפיננסית הגלובלית התייצבה, הפחד מהפסדים ענקיים יורד משמעותית. הסיבה לירידה בחששות היא כי בעולם מתגבשת הערכה כי מגזר הפיננסים לא יקרוס ויצליח לשלם את האג"ח שהונפקו בידי חלק מהמוסדות האלה".
לדברי בן זאב, "חשש נוסף שהתבדה היה מנפילת הטייקונים. משבר האשראי גרר חששות לקריסה של לווים גדולים במשק, אולם כעת יש רגיעה. זו הסיבה שהעלייה הגדולה שנרשמה במדד ת"א בנקים מתחילת השנה - 33% - מיוחסת ברובה המוחלט (כ-30%) לרבעון השני, אז התחילה להתבהר התמונה".
בן זאב מוסיף כי הפעילות הבנקאית נפגעה מהמיתון, נתון שבין השאר התבטא בתוצאות הרבעון הראשון של 2009. "תוצאות הרבעון הראשון היו סבירות, התוצאות של הרבעון השני צפויות להיות חלשות יותר. באופן כללי 2009 תהיה שנה חלשה במערכת הבנקאות", הוא מציין.
למרות התחזית הקודרת מעניק בן זאב המלצת קנייה לענף: "המשקיעים מבינים ש-2009 אינה שנה מייצגת והם יסתכלו קדימה. לאורך זמן הבנקים יציגו תשואה של 10%-12% והמגזר ייהנה ממונטום חיובי. ההמלצות שלנו על לאומי ובנק הפועלים הן "קנייה" במחירי יעד גבוהים ב-25%-30% מהמחירים עתה. אנחנו צופים שיעורי עלייה דומים גם לבנקים קטנים יותר".

הסיפור - שוק האג"ח

שוק האג"ח המקומי ממחיש בצורה טובה את הסיפור של ששת החודשים הראשונים של השנה. בהסיטריה של הרבעון האחרון של 2008 נשפכו כספי המשקיעים לפיקדונות הבנקאיים.
הריביות הנמוכות שחקו אומנם את התשואות לרמות מגוחכות, אבל הן מכרו שקט נפשי. ואולם ככל שהכסף של מנהלי החיסכון הפנסיוני המשיך להיערם, כך גברה הנכונות של מנהלי ההשקעות לשוב לשוק ולברוח מעולם הפיקדונות. כבר בשלהי 2008 חזר אפיק האג"ח הממשלתי (בעיקר סדרות קצרות) לעלות.
ב-2009 בעיקר ברבעון השני, נרשמה נדידה למכשירים מסוכנים יותר. שוק האשראי שנפתח בהדרגה השיב את המשקיעים לאיגרות החוב הקונצרניות אשר חטפו מכה אנושה ב-2088. אם בתחילת השנה נרשמו דיווחים רק על חברות בדירוג אשראי גבוה אשר מצליחות לגייס אג"ח חדשות, הרי בשבועות האחרונים נרשם שטף של גיוסים, גם בחברות קטנות עם דירוגי אשראי פחות טובים. במקביל להתאוששות בשוק האשראי, חזרו המשקיעים להשקעה באג"ח הקונצרניות, שבעקבות הירידות החדות של 2008 הציעו למשקיעים הזדמנויות חסרות תקדים.
במחצית הראשונה של 2009 מדד איגרות החוב הקונצרניות (צמוד) רשם עלייה של 30%, מדד התל בונד 20 חתם את התקופה עם עלייה של 13% ומדד התל בונד 40 עם עלייה של 33%. מדדי האג"ח הממשלתיים השקליים שמרו ברובם על יציבות. האג"ח הממשלתיות צמודות המדד נהפכו לאטרקטיוויות יותר בשל סנוניות ללחצים אינפלציוניים שנרשמו במשק בחודשים האחרונים. האג"ח הממשלתי הכללי צמוד המדד חתם את המחצית עם עלייה של 6%, והשקלי סיכם מחצית יציבה עם עלייה של פחות מ-1%.

נדל"ן: המדד הכפיל עצמו, אבל יש עוד לאן לעלות

חברות הנדל"ן שהבסיס לפעילותן הוא אשראי זמין היו בין הנפגעות המרכזיות של המפולת של 2008. המשבר הפיננסי וקיפאון האשראי הבינלאומי בלמו את ענף הנדל"ן וגרמו למחיקת של עשרות אחוזים משווי הנכסים, בעיקר בשוקי הנדל"ן בחו"ל.
בתגובה נפלו אשתקד מניות הנדל"ן, אך הן גם היו בין המתאוששות הגדולות ביותר מאז נפתח שוק האשראי. מדד ת"א נדל"ן 15 רשם זינוק של 98% מתחילת שנה. ברבעון השני הוא עלה ב-44%.
"תוצאות הרבעון הראשון לא היו טובות, אבל ראינו שהשד אינו נורא", אמר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז', המסקר את הענף. "בצד הקשיים בפעילות נהנו חברות הנדל"ן ברבעון הראשון ממדדי מחירים נמוכים, שהקלו את הוצאות המימון הכבדות, וכן הם נהנו מכניסתו לתוקף של סעיף שיערוך נדל"ן להקמה שסייע להן להציג תוצאות טובות יותר", הוא הוסיף.
מי שהובילו את העליות היו החברות היזמיות. אפריקה ישראל רשמה מתחילת השנה עלייה של 123%, כשברבעון השני רשמה המניה טיפוס של 95%. חברות נדל"ן המאופיינות בפעילות סולידית הניבו תשואות חיוביות, אך צנועות יותר. מליסרון רשמה ברבעון השני עלייה של 15% וגב ים השיגה בתקופה זו תשואה של 26%.
לדברי בן זאב, "מי שעוד השפיע על ביצועי מניות הנדל"ן היה שוק האג"ח הקונצרניות. העליות שנרשמו באיגרות החוב של חברות אלו השפיעו לטובה על המניות. התיאבון לסיכון חזר והאג"ח של חברות נדל"ן חזרו להיסחר בתשואות נורמליות. אג"ח של מליסרון במח"מ של 3 שנים נסחרת בפחות מ-3%.
"חברות הנדל"ן שפועלות בישראל חזרו להציג תשואות של לפני המשבר, כאילו מעולם לא היה כאן. גם חברות המאופיינות בסיכון גדול יותר רשמו עליות חדות בתשואות איגרות החוב. דלק נדל"ן הציעה בנובמבר אשתקד 'תספורת' למשקיעים שלה, ואילו עתה נסחרת אג"ח סדרה ד' של דלק נדל"ן בתשואה של כ-10%. זו אומנם תשואה גבוהה, אך אינה תשואה שגוזרת חששות מפשיטת רגל של החברה. גם סדרות האג"ח של אפריקה ישראל נסחרות בתשואות של פחות מ-24%".
עם זאת, בן זאב מסייג וצופה תוצאות חלשות יותר ברבעון השני. "שוק הנדל"ן הריאלי בחו"ל עדיין לא משתפר. השיערוכים לא צפויים להיות גבוהים יותר, שוק הנדל"ן למגורים במצב קשה ואין מכירה של דירות. גם המדדים החיוביים שנרשמו בישראל צפויים להעיק על החברות עם הוצאות מימון גבוהות יותר", הוא מציין.
בן זאב סבור כי שוק הנדל"ן המקומי ימשיך להציג תמונה טובה. לדבריו, "לא נרשמות ירידות בשכר הדירה בנדל"ן המסחרי, שוק המגורים פורח והמחירים עולים. בהיעדר חלופה להשקעה, מאחר שסביבת הריבית כל כך נמוכה למרות התוצאות הצוננות - מניות הנדל"ן ימשיכו לעלות. מדד ת"א נדל"ן 15 לא יכפיל את עצמו שוב, אבל יהיו בו עליות. בראייה רחבה יותר, אם בוחנים את הביצועים 12 חודשים לאחור, מדד ת"א נדל"ן עדיין מצוי בתשואה שלילית של 40%. כך שלמרות המהלך המרשים יש עוד לאן לתקן".

רשתות השיווק: מחכים למומנטום חיובי במחצית השנייה

ברבעון הראשון של 2009 רשמו רשתות השיווק הגדולות - שופרסל ורבוע כחול - שיעורי גידול נמוכים ואף שליליים ושיעורי רווח קטנים יחסית לתוצאות לעומת 2008.
ערן יונגר, אנליסט בהראל פיננסים סבור כי תוצאות הדוחות של המחצית השנייה של רשתות השיווק צפויות להיות דומות.
"שיעורי הגידול הנמוכים נובעים בין היתר מסטגנציה במחירי המוצרים, צמיחת הרשתות הפרטיות, שינוי תמהיל הצריכה של הצרכן אשר וויתר על מוצרי מותרות, המאופיינים בשיעורי רווח גבוהים", מסביר יונגר. אולם עבור המחצית השנייה של 2009, יונגר צופה שחילופי השלטון בישראל ובארה"ב ייצרו מומנטום חיובי בצריכה הפרטית ובעיקר למוצרי הפרימיום המאופיינים בשולי רווח בשרניים יותר - מגמות שישפיעו לחיוב על הרשתות הקמעונאיות.

תאריך:  01/07/2009   |   עודכן:  01/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חברות לא קרסו, טייקונים לא נפלו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שמחה מוקדמת -סופה בכיה גדולה!! ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  1/07/09 18:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
דיווח ראשון: רכשו מאמריקן-קולוני ושלום-את-נתן מגרש בגבעתים    ישנו את תוכניות הבניה למגדל מגורים יוקרתי "ג'י גבעתים"
צבי זרחיה
העסקה המוצעת לפשרה: מאות מיליוני שקלים לרשויות המקומיות בתמורה לתמיכת המפלגה בהטלת המס
עופר וולפסון
בשליש הראשון של השנה ירד יצוא המזון בכ-20% לעומת אשתקד    הסתכם בכרבע מיליארד דולר    צניחה ביצוא לאיחוד האירופאי    גידול ביצוא לסין    גם היבוא לארץ ירד בכ-8%
איציק וולף
נציגי אירן אמרו כי פרס אינו איש דת אלא איש של אלימות    הרב מצגר הציג תמונת החייל גלעד שליט וקרא לאפשר ביקורים
יפעת גדות
רוסיה מנסה להלחם בתופעת האלכוהול מחשש להתמעטות האוכלוסיה הרוסית    מחלות הקשורות לאלכוהול אחראיות לכמחצית ממקרי המוות ברוסיה אצל אנשים בגילאים 15 עד 54
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il