המידע שמשתמשים מוסרים ברשתות חברתיות יכול לסייע רבות לעבריינים וגורמים זדוניים, כך מתריעה השבוע, לרגל החגים הקרובים, חברת האבטחה האמריקנית Legal & General. מחקר חדש שהיא ערכה לאחרונה מראה כי משתמשים רבים לא זהירים מספיק וחושפים את המידע האישי שלהם ללא הבחנה, מה שיכול להוות מכרה של זהב לפעילות עבריינית.
המחקר בדק 2,092 משתמשים אקראיים ברשתות חברתיות. כ-38% מהם פרסמו דרך החשבון שלהם מידע על תוכניותיהם הקרובות לחגים הממשמשים ובאים. כ-33% מפרסמים מידע על תוכניותיהם לסוף השבוע הקרוב. המידע הזה, לטענת Legal & General, יכול לשמש בנקל גורמים עוינים. כך למשל, עבריין שירצה לפרוץ לדירה, יוכל לערוך קודם לכן חיפוש בפייסבוק, על-מנת לבדוק מי יוצא לחופשה בקרוב ומתי, כדי שיוכל להיכנס לביתו כשהוא ריק.
במחקר נבדקו גם כמאה משתמשים ספציפית, אליהם נשלחה בקשת חברות ממשתמש חדש שיצרה Legal & General. כ-13% מהמשתמשים בפייסבוק אישרו את החברות, למרות שלא הכירו את המשתמש. בטוויטר, הבעיה גדולה עוד יותר - כ-92% מהמשתמשים אישרו את החברות מבלי להכיר את המשתמש. משמעות הדבר היא שאותו משתמש, יכל להיכנס לכל פרטי המידע והפרסומים שלהם באופן חופשי ולהשתמש בהם לצרכיו.
במחקר נבדקו גם הרגלי השימוש לפי פלחי אוכלוסיה שונים. כך למשל, מראה הסקר כי בקרב צעירים יש נטייה קטנה יותר לזהירות ברשת וכך גם בקרב גברים לעומת נשים. כ-64% מהצעירים בגילאי 16 עד 24, נוהגים לפרסם ברשתות חברתיות מידע על תוכניות החג שלהם לצעירים אחרים בני גילם. כ-13% מהגברים מפרסמים את מספר הטלפון שלהם ברשתות חברתיות, וכ-9 חושפים את כתובת המגורים שלהם. זאת, לעומת כ-7% מהנשים שחשפו את מספר הטלפון וכ-4% מהן שחשפו גם את כתובתן.
חלק מהמידע שמשתמשים מוסרים ברשתות חברתיות נראה פשוט וללא ממש משמעותי, אך לטענת Legal & General, פושעים עושים שימוש בפיסות המידע שמשתמשים מוסרים על-מנת להרכיב פאזל מלא של הפרופיל שלהם. כך למשל, הם אוספים מידע מהתמונות שמשתמשים מפרסמים, למשל, כמו גודל הבית בו הם צולמו, הרכוש שיש בו ועוד, או שהם לומדים על הונו של המשתמש לפי הרכישות החדשות עליהן הוא מספר ברשתות החברתיות לחבריו. פושעים מתוחכמים, אומרים ב-Legal & General, נכנסים קודם לפייסבוק לפני שהם מבצעים את זממם.