X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פרקליט המדינה, משה לדור, אמר כי צריך להיות איכפת לו שגאידמק לא יודע להסביר מהיכן כספו "אני לא בטוח שהצלחנו לזהות את האנשים שהגיעו עם הון רב כזכאים לקבל את המעמד"
▪  ▪  ▪
פרקליט המדינה, משה לדור [צילום: פלאש 90]

"איש שמפנק אותנו עם כל מיני תרומות ואחרות. שמרעיף עלינו הטבות שהמדינה לא יכולה לתת. צריך להיות איכפת לי שהוא לא יודע להסביר מהיכן הכסף", אמר פרקליט המדינה משה לדור בכנס הלבנת הון של לשכת עורכי הדין תוך שהוא רומז לארקדי גאידמק שמואשם בעבירות של מרמה והלבנת הון. בהמשך הדגיש לדור את השינוי התרבותי שצריכה החברה הישראלית לעבור. לדבריו, החברה צריכה לבדוק את האדם היטב לפני שהיא מעניקה לו מעמד רם. "אני לא בטוח שהצלחנו לזהות את האנשים שהגיעו עם הון רב כזכאים לקבל את המעמד. זה צריך להיות יעד חשוב שלנו".
לדור דיבר בהרחבה על האינטרסים הכלכליים של הבנקים לעומת הצורך באכיפה הדוקה ופיקוח על מעבר כספים חשודים. "הבנקאי אינו חייב רק לשמור סוד מפני כל העולם. הוא צריך לזהות את מה שנתפש בעיניו כחשוד ולמלא את חובות הדיווח על אותן פעולות שמאפשרות לרשויות לדעת מה בעצם קורה".
לדבריו, היה רושם שאין סטיגמה על עבירות דיווח לפי חוק איסור הלבנת הון. "מין עבירת מט"ח כזו. זה לא כך. הלבנת הון היא החוליה האחרונה שמייצגת את המימוש של הרכוש שנגנב או התועלת הכלכלית של העבריין. אסור לנו להניח שזה עניין טכני. זה עניין בעל חשיבות עצומה וכלי עבודה של כולנו כדי להפחית את מספר עבירות המקור ולהפוך את החברה לנקייה יותר".
"עבירות הלבנת הון עומדות בפני עצמן ואינן פחותות מאחרות. לכן מוצדק לרכז מאמץ ולהקים צוותי משימה כדי לזהות את העבירות הללו. לצד הטיפול בעבירות הלבנה, אנו גם מבקשים לאכוף את הדין על מי שחייבים בחובות דיווח. הם אינם צריכים להיקרע בין החובה ללקוח או האינטרס של המוסד הפיננסי לחשיפת הפעילות שאולי תצמצם את פעולת הגוף הפיננסי, לחובת הדיווח", פירט לדור.
לדברי לדור, "באופן חלקי לפחות קיימת דילמה. אם אדווח, הלקוח אולי יעבור לבנק אחר ואני אצמצם את הפעילות שלי. אכיפת חוק זה חשובה להשגת היעדים וקליטת ישראל למדינת העמים והמדינות המתוקנות".
"האכיפה שלנו היום מבוססת על פרידה מההתבוננות המסורתית על העולם הפלילי הישן. העולם הזה אינו נותן מענה אפקטיווי דיו. מדוע להסתפק בהליך הפלילי? מדוע לא להתבונן בכמה זוגות משקפיים? מדוע שלא נבחר בדרך מושכלת אפקטיווית של בחירה בכלי המתאים בעיתוי המתאים כדי להתקדם?", ציין לדור בעניין התזה שיש לשלב כלים אזרחיים לצד האכיפה הפלילית המוכרת.
לדור סבור שהמערכת המשפטית צריכה לעבור שינוי כמו שהתחולל בצבא. "הצבא פועל היום בדרכים אחרות מבעבר. יחידה צבאית אינה יוצאת למערכה לבד. יש חדר מלחמה עם נציגויות של כל המערכות. מערכת אחת מסונכרנת שנותנת מענה. לא הזדרזנו להכיר בכך במערכת המשפטית".
בגילוי לב אמר שהתלבט לא מעט אם בישראל היה צריך לאמץ במהירות את כללי איסור הלבנת הון. "יש לנו כל כך הרבה צרות במקום מבודד ואנו חייבים לקיים כלכלה איתנה ובנקאות איתנה לצד החשש שהכסף הגדול לא יגיע לישראל", הציג את הבעיה. "השאלה היא אם זה הכסף הגדול". התשובה של לדור היא שהמדינה דווקא מקרבת משקיעים גדולים כשהיא אוכפת את חוק איסור הלבנת הון "הכסף הגדול יגיע רק אם ניתפש בעיני העולם כמדינה אוכפת חוק".
לקוח ממליץ לבנקאים להתמודד עם הפיתויים הקטנים של עסקות בהן הלקוח מעדיף שהבנק לא ידווח לרשות לאיסור הלבנת הון. "הבנקאי מתלבט כי הוא נמדד לפי הצלחה כלכלית. מה אני צריך את הצרה הזאת, הוא אומר לעצמו. אבל המעידות שלנו במקרי המיקרו הם אלה שיכולים לסבך אותנו בהמשך הדרך". הכנס אורגן על-ידי עו"ד יעל גרוסמן.

תאריך:  11/11/2009   |   עודכן:  11/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה לדור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"למרות הפינוקים, אכפת מאיפה הכסף של גאידמק"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שרים בממשלת ישראל מיליונרים ל"ת
מהיכן הכסף  |  11/11/09 17:19
2
שמאלני הפרקליטות כופים עצמם על
שמאלני הפרקליטות  |  11/11/09 17:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמית בן-ארויה
כך אומרת ליאת פדן, ראש חוליית חילוט ארצית, בכינוס הלבנת הון של לשכת עורכי הדין    אמרה כי הם מתחמקים מחילוט באמצעות התנהלות במזומן    עו"ד אילון: "יש כאוס בתחום החילוט"
רותי אברהם
נדחה הערעור של דוד נזרי על הרשעתו ברצח גרושתו בשריפה    נזרי טען: אני סובל מהפרעת "העדר ריסון עצמי"    השופטים: ההפרעה אינה מונעת אבחנה בין מותר לאסור
עופר וולפסון
היקף היצוא השלים עלייה בשיעור שנתי של 46.1%    גדל גם יבוא הסחורות לארץ    ההתאוששות סייעה להורדת הגרעון המסחרי
עידן יוסף
מועצת התלמידים מוחה על הכוונה להעלות את גיל רשיון הנהיגה    "בגיל 18 מצפים מהנוער להחזיק נשק, אבל בגיל 17 אנו לא אחראיים מספיק כדי לנהוג?!"    ["לא אנחנו לא חיות, רק בני אדם" / צילום: פלאש 90]
ספי קיני
חמישים תלמידי שכבת כיתה י' בערבה התיכונה, השביתו היום את הלימודים ויצאו לשדות לסייע להוריהם    "ההורים לא רצו לערב אותנו, אבל זה לא יכול לעבור מעלינו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il