X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
רגולטורים רופסים, בעלי הון חזקים ומקושרים, חוסר יציבות שלטונית, חסמי כניסה גבוהים ויקרים - וגם צרכנים פראיירים כך נהפך שוק התקשורת המקומי למכונת הכסף הכי יעילה בישראל שאול אלוביץ', אילן בן-דב ויוסי מימן יודעים היכן מוטלות ביצי הזהב
▪  ▪  ▪
טייקון התקשורת החדש. יוסי מימן [צילום: יח"צ]

שוק התקשורת נהפך למייצר הטייקונים החדשים של ישראל. אילן בן-דב ושאול אלוביץ', שהתחילו לפני כשני עשורים כמשווקי מכשירים ניידים, נהפכו בחודש האחרון לברוני תקשורת החולשים על חברות בשווי של מיליארדי שקלים, המשפיעות עלינו פעמים רבות בכל יום - בטלפון, באינטרנט, בטלוויזיה ובסלולר.
בשבוע האחרון נרשמה בשוק התקשורת עסקת ענק נוספת, כאשר טייקון האנרגיה יוסי מימן רכש את חברת האינטרנט והשיחות הבינלאומיות 012 סמייל בסכום של 1.2 מיליארד שקל. המוכר בעסקה היה אלוביץ' - שנפרד מסמייל רק כדי לאחוז בבזק, אותה רכש בעסקה של 6.5 מיליארד שקל. אלוביץ' בחר לרכוש את בזק לאחר שמאמציו לרכוש את פרטנר עלו בתוהו, כי את חברת הסלולר הכתומה רכש דווקא המתחרה שלו אילן בן- דב, בעסקה של 5.3 מיליארד שקל. האחרון ברשימת הרוכשים החדשים הוא פטריק דרהי, המשקיע הצרפתי שרכש עד כה 44% מחברת הכבלים HOT תמורת 1.25 מיליארד שקל.
וזה לא הסוף. גם מירס, שבבעלות מוטורולה, עומדת למכירה בימים אלה בסכום של יותר מ-150 מיליון דולר. גם חברת Yes שבבעלות בזק נמצאת על המדף. חברת השיחות הבינלאומיות אקספון הקטנה, שבבעלות אברהם קינן וגיא ניסנזון, נמצאת אף היא לקראת מכירה, במחיר של 10 מיליון דולר.
לטייקונים יש סיבה טובה להסתער על שוק התקשורת בעסקות ענק - הענף מגלה עוצמה אדירה בשנים האחרונות, ובמיוחד בשנה האחרונה, שנת המשבר, בה נפגעו כל הענפים במשק ואילו התקשורת המשיכה ליהנות מעקומת ביקוש קשיחה. הלקוח הישראלי המשיך לדבר, והרבה - גם כאשר משכורתו החודשית נפגעה מהמשבר.
השבוע הסתיימה עונת הדוחות בשוק - ובזק הייתה הראשונה לדווח על הכנסות הקבוצה של 2.9 מיליארד שקל ברבעון השלישי, ורווח נקי של יותר מ-2 מיליארד שקל. לבזק יש מדיניות חלוקת דיבידנד של 100% אחת לחציון, ולכן כל הרווח העצום הזה יעבור לבעלי המניות בסוף השנה הנוכחית.
פרטנר דיווחה על הכנסות רבעוניות של 1.5 מיליארד שקל ועל רווח נקי של 263 מיליון שקל. החברה בבעלות החדשה החליטה להיות נדיבה ולחלק 115% מהרווח הנקי, כך שבעלי המניות יקבלו 300 מיליון שקל - וזה רק מרבעון אחד, ועוד לא מוצלח כל כך.
סלקום הכתה שוב את תחזיות האנליסטים - שציפו אומנם לרבעון טוב, אך לא עד כדי כך - עם הכנסות של 1.7 מיליארד שקל ברבעון ורווח נקי של 289 מיליון שקל. על-פי החלטת החברה, בעלי המניות של סלקום, ובראשם אי.די.בי של נוחי דנקנר, יקבלו כדיבידנד את כל הרווח הנקי ברבעון ישירות לכיס.
חברה נוספת שתחלק דיבידנד בשוק התקשורת היא נטוויז'ן. אפשר גם להעריך שסמייל, עם תזרים המזומנים החזק שלה, תתחיל בקרוב גם היא לחלק כסף לבעלי המניות החדשים - כי את עסקת הרכישה צריך לממן. בכל עסקות הרכישה האחרונות המשקיעים הביאו מעט מאוד כסף מהבית והסתמכו בעיקר על קופות החברות ועל הרווחים העתידיים.

אבן שואבת לבעלי הון

עם משבר או בלעדיו זוהי השגרה בשוק התקשורת: מחזורי ענק, רווחיות תפעולית גבוהה ולבסוף תשואות בטוחות לבעלי המניות. לא פלא שקוראים לחברות הללו מכונות מזומנים. אז מה גרם לשוק התקשורת בישראל ליהפך לאחד הענפים הכי רווחיים ולאבן שואבת עבור בעלי ההון?
1. הכניסה לעשירים בלבד כדי להיכנס ולתפקד בשוק התקשורת בישראל - צריך להיות גוף עשיר ביותר. הנה כמה מספרים שיוכיחו זאת. פלאפון, למשל, השקיעה כ-300 מיליון דולר בשנים האחרונות להקמת רשת חדשה בטכנולוגיית GSM; בזק משקיעה בימים אלה סכום של כ-2 מיליארד שקל בהקמת רשת NGN (רשת המאפשרת אינטרנט במהירות של עשרות מגה-ביט) ו-HOT תשקיע בשנים הקרובות עשרות מיליוני שקלים רק על מהלך שדרוג תשתית הכבלים.
חסמי הכניסה היקרים לשחקנים חדשים יוצרים זירת פעולה נוחה במיוחד עבור בעלי ההון - מעט שחקנים, תחרות נמוכה ורווחיות גבוהה. מיעוט השחקנים פועל לטובת מי שכבר על המגרש: חברות הסלולר למשל לא צריכות לדבר זו עם זו כדי להשיק תוכניות מחיר דומות בתאריכים דומים, שחלילה לא ייצרו תחרות אמיתית על כיסו של הצרכן.
במציאות כזו, לא פלא שגם שוק הסלולר וגם שוק ספקיות האינטרנט נחלק בין שלוש חברות בחלוקה כמעט סימטרית (שלושה שלישים שווים) - במאזן שנשמר כבר כמה שנים.
2. התחרות וירטואלית, השחקנים לא את גן העדן הזה עבור בעלי ההון, יצרו במידה רבה הרגולטורים שלנו. ב-2003 קבעה ועדת קרול, שפעלה מטעם משרד התקשורת, כי התחרות בשוק תתבסס על תשתיות עצמאיות, כך שכל חברה תקים לעצמה תשתית נפרדה - ויקרה. מאז המציאות הזו נהפכה לאקסיומה בענף.
בעולם המערבי נהוגה דווקא גם תחרות אחרת - המאפשרת לשחקני תקשורת נטולי תשתית לפעול על בסיס תשתיות קיימות. בתחום הסלולר קוראים להם מפעילים וירטואליים. חברות אלה הצליחו לייצר תחרות ולהוריד מחירים כמעט בכל שוק אשר בהן הן קיימות.
כבר ב-2005 הבינו במשרד האוצר שמודל כזה - של חברות וירטואליות - יכול לעורר את התחרות בשוק המקומי. אך למרות הדיונים, הוועדות וההמלצות - שאף התקבלו במשרד התקשורת - ועל-אף שההחלטה נכללה בחוק ההסדרים, היא עדיין לא מומשה. מה חסר? חתימה של שר התקשורת על הרפורמה הנחוצה כל כך לשוק ולצרכנים.
ולמה החתימה חסרה? כי שני שרי התקשורת האחרונים, משה כחלון המכהן וקודמו אריאל אטיאס, לא הרהיבו עוז לחתום על הרפורמה.
3. השרים מתחלפים, החברות מתחזקות משרד התקשורת סובל מחולשה מול ענקיות הטלקום. בשש השנים האחרונות התחלפו במשרד שישה שרים: אריאל שרון, אהוד אולמרט, דליה איציק, אברהם הירשזון, אריאל אטיאס ומשה כחלון. ובתקופות כהונה כל כך קצרות השרים לא יכולים ליהפך למומחים בנושאי טכנולוגיה מורכבים.
הגישה של רוב השרים בתפקיד הייתה להימנע מהחלטות קשות. הם ראו במשרד קרש קפיצה זמני לתפקיד הבא ורק רצו להעביר את הקדנציה בשלום. החלטות קשות וחשובות מהוות סיכון עבור השר. אף אחד לא רצה לקחת צ'אנס - ולהיות חתום על כישלון, על כן מרבית השרים העדיפו לשתק את המשרד. פעמים רבות הם מיהרו להאשים את המחלקה המשפטית של המשרד בעיכוב תהליכים, אך כאשר היו יכולים לפתור זאת באמצעות שינויי חקיקה, הם תקעו מקלות בגלגלים.
מול משחק הכיסאות הזה, חברות התקשורת נותרות יציבות ויש להן די פנאי ומשאבים להיות מעודכנות בחזית הטכנולוגיה; הן שוכרות תדיר חברות מחקר עולמיות, קוראות מחקרים מהעולם ולכן מצליחות להשיק שירותים חדשים עוד לפני שמשרד התקשורת שמע עליהם או החליט כיצד להתייחס אליהם.
הנה דוגמה אחת קטנה: משרד התקשורת עדיין לא החליט אם צריך להסדיר את שירותי הטלוויזיה בסלולר וכיצד - ובינתיים החברות כבר חולבות מהם מזומנים בלי להשקיע שקל בהפקות מקור, בניגוד לתנאים המחייבים את חברות הכבלים והלוויין.
4. מי רוצה להסתבך עם טייקון? אבל הרפיסות של הרגולטורים מול חברות התקשורת אינה נעוצה רק בתחלופה התכופה של השרים. בראש הפרמידה של חברות התקשורת ניצבים כיום אנשי עסקים מהחזקים ביותר במשק הישראלי.
נוחי דנקנר, הבעלים של סלקום, הוא בעל השליטה של חברת האחזקות אי.די.בי ונחשב לאיש העסקים בעל ההשפעה הרבה ביותר במשק. נוני מוזס, האיש בעל העיתון של המדינה, הוא גם מהבעלים של חברת הכבלים HOT. מוזס חולק את HOT עם אליעזר פישמן, שמחזיק בין היתר גם בעיתון "גלובס". חיים סבן, עד לאחרונה הבעלים של בזק וזכיינית ערוץ 2 קשת, הוא חבר אישי של ביל קלינטון ושמעון פרס וגם תורם ענק למפלגה הדמוקרטית בארה"ב. יוסי מימן, הבעלים החדש של סמייל, הוא גם הבעלים של ערוץ 10 וגם של חברת האנרגיה אמפל.
לפוליטיקאים הישראלים קשה מאוד להתייצב מול עוצמה כלכלית כזאת. בטח כשרבים מהם חושבים גם על הקריירה שמחכה להם מחוץ לפוליטיקה. שם, אם ירצו להשתלב בעולם העסקים, ייאלצו לפגוש לפחות אחד מהאנשים הקשורים לשוק התקשורת.
חברות התקשורת מודעות לכוחן והן מחזיקות מחלקות משפטיות נרחבות, סמנכ"לי רגולציה מנוסים ומשרדי לובינג בעמלה חודשית נדיבה. די באימת אלה ובאימת בג"צ שבדרך, בשביל שמשרד התקשורת יעכב כל החלטה ויקבע עוד דיון, עוד שימוע ועוד ועדה. זה מה שקורה במשרד התקשורת בחצי השנה האחרונה והשר החדש עוד לא הצליח להוציא אף החלטה משמעותית תחת ידיו.
5. גם אנחנו אשמים ויש עוד הסבר אחד לחוזקן העצום של חברות התקשורת בישראל. הצרכן הישראלי חובב טכנולוגיה, מאמץ חידושים, אבל לא בודק בציציות המחיר. אומרים שהישראלי לא פראייר אבל כשזה מגיע לתקשורת - זה לא בדיוק נכון.
אנחנו קונים מכשירי סלולר חדשים, למרות שהישן עדיין עובד: לקוח ישראלי מחליף מכשיר כל שנה וחצי בממוצע אבל ממשיך לשלם במשך שלוש שנים על המכשיר הישן; אנחנו קונים דור שלישי על-אף שאין לנו מושג מה זה בעצם עושה ואנחנו מתקשרים מהסלולר גם כשאנחנו בבית, למרות שמחיר הקווי נמוך בהרבה.
למרות חולשתו המבנית של הלקוח הישראלי מול ענקי התקשורת, מעטות היו הפעמים שבהן נשמעה זעקה ציבורית נגד החברות. גם כאשר חברות הסלולר העלו את המחירים, הלקוח הישראלי לא יצא לרחובות ולא הפסיק לדבר. בהעדר לחץ ציבורי, אף פוליטיקאי לא מצא לנכון לדאוג לרווחתו של הצרכן.
6. לידיעת השר כחלון: יש תרופה למכה האם נמשיך לשלם מחירים גבוהים כל כך עבור שירותי התקשורת שלנו? האם בעלי ההון ימשיכו לגזור קופון בהיעדר תחרות ממשית?
לשוק התקשורת המקומי יש רק תרופה אחת. בארה"ב פועלת רשות תקשורת שקוראים לה FCC; בבריטניה יש רשות תקשורת שקוראים לה - Ofcom ולמעשה כמעט בכל המדינות המערביות והלא כל כך מערביות יש רשות כזו.
רשות תקשורת היא גוף מקצועי ויציב שאינו רגיש לתהפוכות בממשל ובראשו לא עומד איש פוליטי. גוף שכזה יכול לרכז ידע בתחום, לשמוע את כל החברות ולהתוות מדיניות ברורה לשנים קדימה. הוא יכול להגיב בזריזות לשינויים הטכנולוגיים הדחופים, ולעשות זאת ללא פניות. רשות תקשורת תוכל להיטיב עם הצרכן הישראלי שמשלם כל חודש יותר ויותר על שירותי התקשורת, אבל גם החברות יוכלו ליהנות מאופק רגולטורי ארוך מועד, שחשוב לתוכנית ההשקעה שלהן.
בשביל שרשות תקשורת תקום צריך שר אחד אמיץ שיעדיף את טובת הצרכן והשוק כולו על פני טובתו האישית, שכן הוא ייאלץ לוותר על הלשכה, הכיבודים והוולוו. זאת משום שרשות כזו תגרום להחלשה או לביטול של משרד התקשורת. כדי שרשות תקשורת תקום, צריך גם ראש הממשלה שמוכן לוותר על משרד התקשורת ככלי פוליטי. אבל במציאות הקואליציונית בישראל, ראש הממשלה תמיד נמצא במחסור של תיקים, המהווים אתנן לשותפיו הקואליציוניים וקשה גם למצוא שרים שמוכנים לוותר על הכסא תמורת האינטרס הציבורי.

תאריך:  20/11/2009   |   עודכן:  20/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוק התקשורת - התרנגולת הכי שמנה במשק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סוכנויות הידיעות
ענק ההימורים האוסטרי Bwin מתעניין ברכישת חברת 888 הישראלית. האם האחים שקד ילכו על עסקת מכירה?
עופר וולפסון
המיזוג הצפוי בין שתי יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה עבר כעת בהצלחה את אחת מהמשוכות הקשות שלו    הצעד הבא: אישור מצד בעלי המניות של פולקסווגן
עופר מתן
בתוך חדר מאובק ברוממה, בין קירות עמוסים בקלטות וידאו, דוד ויצטום משתלח בתרבות היחצנות והכוכבות. את העיתונאי שזכה בשבוע שעבר בפרס סוקולוב גם לא יתפסו מדבר בהטעמת יונית לוי או מגיש כתבה שנועדה לקדם תוכנית אחרת בערוץ    הוא בסך-הכל אדם שמספר סיפור. ואת הסיפור של ויצטום שווה לשמוע
עופר וולפסון
נשיא הבנק המרכזי האירופי הדגיש כי הגיע הזמן לצמצם חלק מתוכנית החרום אותה הגה כדי לא לעודד התפרצות אינפלציונית
יעל חלק
לאומי: ההתאוששות הכלכלית תוביל להמשך היחלשות הדולר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il