X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בדיקת לאומי משכנתאות: מקרה המבחן - זוג צעיר שברשותו הון עצמי בסך 300,000 שקל בני הזוג מעוניינים לרכוש דירה בשווי מיליון שקל ולשם כך הם זקוקים למשכנתה של 700,000 שקל מנגד, יכולים בני הזוג לשכור אותה הדירה ב-3,500 שקל ההיבט המימוני, גורמים חיצוניים ומניעים פסיכולוגיים - כולם יחברו בסופו של דבר להחלטה גורלית אחת: לקנות או לשכור?
▪  ▪  ▪
לקנות או לשכור? [צילום: פלאש 90]

תומר קדמי, מחטיבת המשכנתאות של בנק לאומי, מפרסם בימים אלה ניתוח מקיף ומעניין של שאלת השאלות בתחום נדל"ן: מה כדאי - לקנות או לשכור דירה?
להלן עיקרי הניתוח של קדמי, כפי שפורסם בבלוג של בנק לאומי:
אני מבקש לבחון את השאלה האם לקנות או לשכור דירה למגורים משלושה היבטים:
- מימוני
- גורמים חיצוניים
- היבט הפסיכולוגי
מקרה המבחן: זוג צעיר שברשותו הון עצמי בסך 300,000 שקלים. בני הזוג מעוניינים לרכוש דירה בשווי מיליון שקלים ולשם כך הם זקוקים למשכנתה של 700,000 שקלים. מנגד יכולים בני הזוג לשכור את אותה הדירה ב-3,500 שקלים. ההתלבטות כרגע היא האם לקנות את הדירה או האם לגור בה בשכירות (מדובר על אותה הדירה בשווי 1,000,000 שקלים).

גורמים חיצוניים

• שינוי במחירי הדירות: מחירי הדירות נעים במחזוריות ויכולים לרדת או לעלות במחיר. אם מחירי הדירות יעלו, בני הזוג שקנו דירה הרוויחו; אם מחירי הדירות ירדו, הזוג שהחליט לשכור יוכל לרכוש את הדירה במחיר נמוך יותר ויישאר לו עודף מהכסף שחסך.
  • השקעה באפיקים אחרים: הנחתי שהשוכרים משקיעים את כספם במסלול קבוע ואינו צמוד מדד שמניב תשואה של 2% לשנה. אם השוכרים יבחרו להשקיע את כספם באפיקים מעט "פחות בטוחים" כמו שוק ההון, הם יוכלו להגיע לסכום גבוה יותר ממיליון שקלים אך עם זאת הם יוכלו גם להגיע לסכום נמוך יותר במידה והאפיקים שבחרו לא יניבו יותר מ2% תשואה לשנה.
  • החיסכון החודשי: הנחת היסוד הייתה שהשוכרים משלמים שכירות בסך 3,500 שקלים בחודש וחוסכים כל חודש 2,000 שקלים. יש לזכור כי החיסכון תלוי ברצון השוכרים ובמציאות היומיומית יהיה להם קשה מאוד להתמיד ולחסוך 2,000 שקלים לחודש והם יכולים להתפתות ולבזבז את כספי החיסכון במקומות אחרים (טיול לחו"ל, אירועים משפחתיים, קניית רכב חדש וכדומה).
  • תחזוקת הדירה: הזוג שרכש את הדירה יצטרך להשקיע בדירה בתחזוקה שנתית, כדוגמת בלאי של צנרת, דוד חשמל, ארונות קיר וכו'. העלויות יכולות להגיע לאלפי שקלים בשנה. לעומתו הזוג ששוכר דירה לא חייב להשקיע את הכסף הזה וזו חובתו של בעל הדירה לדאוג למצב תחזוקה תקין בדירה.
  • ביטוח נכס: בני הזוג שרכשו דירה חייבים לבטח את הנכס (הביטוח נועד להגן מפני רעידות אדמה, צנרת ועוד). בני הזוג ששכרו דירה אינם חייבים לעשות כן והם יכולים לחסוך בכך עשרות שקלים בחודש.
  • מעבר דירה: יש להניח כי בני הזוג שרכשו את הדירה יישארו בה מספר שנים רב יותר מאשר הזוג ששכר את הדירה. כאשר שוכרים דירה המעבר "קל" יותר, אך עם זאת עלויות המעבר יקרות יותר (הובלה, חופשה מהעבודה, רכישת ריהוט חדש ועוד).
שורה תחתונה - גורמים חיצוניים
הגורמים החיצוניים משמעותיים מאוד ואנחנו לא יכולים לקבוע מי מבני הזוג נהג נכון יותר מבלי לדעת איך יתנהגו מחירי הדירות ב-20 השנים הבאות, ואיך יתנהג שוק ההון באותה התקופה.

ההיבט המימוני

  • הזוג הרוכש נוטל משכנתה בסך 700,000 שקלים לתקופה של 20 שנה; הריבית אותה הם משלמים עבור המשכנתה היא 7% והינה קבועה לכל התקופה ואינה צמודה למדד (כלומר, סכום ההחזר קבוע לכל אורך התקופה). ההחזר החודשי שישלמו בני הזוג הינו: 5,428 שקלים לחודש למשך 20 שנה.
  • הזוג שהחליט לא לרכוש את הדירה ישלם עבור אותה הדירה 3,500 שקלים לחודש שכירות, ואת 2,000 השקלים הנותרים יחד עם ההון העצמי שלו למשך 20 שנה יעביר לחיסכון. הריבית שיקבל עבור החיסכון הינה 2% (ריבית קבועה אינה צמודת מדד).
כעת נותר לחשב את מצבם הפיננסי של שני הזוגות לאחר 20 שנה ולנסות לקבוע מה היה עדיף לעשות מבחינה כלכלית:
  • הזוג שלקח משכנתה ישלם לכל אורך המשכנתה 1,302,500 שקלים, להם יש להוסיף את 300,000 שקלים שהושקעו כהון עצמי בתחילת הדרך. אז נקבל שבני הזוג השקיעו 1,600,000 שקלים לערך עבור דירה שעלותה מיליון שקלים.
  • בני הזוג שהחליטו לשכור את הדירה ולחסוך את ההון העצמי שלהם ובנוסף להפריש לחיסכון 2,000 שקלים לחודש, יגיעו לסכום של 1,037,000 שקלים לאחר 20 שנה. הם יכולים לקנות את הדירה שהם שכרו במזומן, ללא משכנתא.
שורה תחתונה - ההיבט המימוני
למרות שהזוג שקנה דירה שילם לאורך הזמן 1,600,000 שקלים ובני הזוג ששכרו דירה חסכו 1,000,000 שקלים, אין הבדל ממשי בין שני בני הזוג. שני בני הזוג השקיעו כל חודש 5,500 שקלים עבור הדירה (זוג אחד שילם זאת כמשכנתה וזוג אחד שילם שכירות וחסך בנוסף 2,000 שקלים).
בהנחה שהדירה לא התייקרה במהלך אותן השנים, הזוג שרכש את הדירה מחזיק בדירה בשווי מיליון שקלים ללא משכנתה, בעוד שהזוג שהחליט לחסוך יכול לקנות בסכום שחסך את אותה הדירה. לכן, שני הזוגות נמצאים באותה הנקודה.

ההיבט הפסיכולוגי

מכיוון שאין תשובה ברורה ומסקנה החלטית מההיבטים הכלכליים ומההיבטים החיצוניים, אנשים נוטים לקבל את ההחלטה שלהם ממניעים שהם בעיקר פסיכולוגיים ולא תמיד מכיוונים רציונליים-כלכליים.
אפקט הביטחון: זוגות רבים מקבלים ביטחון נפשי כאשר הם יודעים שברשותם דירה שרכשו. הם לא תמיד מתייחסים לכך שהדירה היא לא ברשותם המלאה אלא הם חייבים לא מעט כסף עבורה לבנק שנתן להם משכנתה.
הלחץ של הסביבה: הסביבה הישראלית מכוונת אותנו לכיוון של רכישת דירה; ההורים והחברים "לוחצים" על בני הזוג לרכוש דירה. על כן, ההחלטה לא תמיד נעשית משיקולים כלכליים.
  • "מחירי הדירות רק עולים": ישנה תחושה בארץ שמחירי הדירות נמצאים לאורך כל הזמן בקו עלייה ומי שלא רוכש עכשיו ישלם עבור אותה הדירה סכום גבוה יותר; יש לציין ולהבהיר כי פסיכולוגית מדובר בתחושה בלבד ואם נבחן את שוק הדיור בארץ, נמצא כי ישנן שנים בהן מחירי הדירות ירדו. כך שהשוק מתנהג במחזוריות המשקפת גם תנודתיות במחירי הדירות.
  • ישנם זוגות רבים שרכישת דירה קצת מלחיצה אותם דווקא בגלל סיבות פסיכולוגיות ולא כלכליות. הם לא מעוניינים להיות "מקובעים" באזור אחד וחשים צורך לחוש "חופשיים" לעבור דירה ואזור מגורים כל שנה או שנתיים.

פורסם במקור: אתר גלובס
תאריך:  14/01/2010   |   עודכן:  14/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
5,500 שקל משכנתה בחודש או 3,500 שקל שכר דירה ו-2,000 שקל חיסכון?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
What is that nonsense?
Nate A  |  14/01/10 18:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
הוועדה האירופית למוצרי יתום רפואיים (COMP) אימצה חוות-דעת חיובית להענקת מעמד תרופת יתום לתרופת טליגוצראז אלפא - taliglucerase alfa של פרוטליקס
אפרת אהרוני
מעטות החברות שמאפשרות ללקוחות לפנות אליהן באמצעות צ'אט או שיחת וידיאו, למרות שמדובר בשירות פשוט מאוד מבחינה טכנולוגית    "גלובס" בדק את יעילות השירות באתרי החברות שכן מציעות אותו - וחזר מעודד
ליבי בגנו
כשמולו עומדים בריונים שאיבדו את הצפון, מנהיג "החנונים" בבית מוכיח ברגע האמת מדוע הוא ראוי לאהבת הקהל
אלעזר לוין
שילם לדלק נדל"ן 210 מיליון שקל ולחברת סאמיט 90 מיליון שקל
מאיה שני
בעיה של עודף סידן בחלל יצרה סתימה בצנרת    רוסיה שלחה צוות סיוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il