X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופטת נירה דיסקין ביטלה כתב אישום שהוגש נגד מיכאל הרשקוביץ בשל זאת שלא זומן כדין לשימוע ובשל זאת שלא נמסרה לו הודעה על ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום
▪  ▪  ▪

סגנית נשיא בית משפט השלום ברמלה, השופטת נירה דסקין, ביטלה כתב אישום שהוגש נגד מיכאל הרשקוביץ, מחמת זאת שלא ניתן לו יומו: לא נמסר לו זימון לשימוע ואף לא נמסר לו על ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע.
בית המשפט נדרש להכריע: האם במשלוח הדואר הרשום יצאה התביעה ידי חובתה באשר ליידוע הנאשם על זכות השימוע, למרות שלא מדובר בכתובת הרשומה של הנאשם והיא אינה יכולה להציג העתק מאותו מכתב; והאם מדובר בעילה מספקת לביטול כתב האישום טרם ההכרעה.
הנאשם מיכאל הרשקוביץ המיוצג ע"י עו"ד סלומון מבקש לבטל את כתב האישום נגדו משום שלא היה מיוצג ע"י עו"ד טרם הגשת כתב האישום נגדו, ומשום שנשללה ממנו הזכות ליידוע ושימוע בפני רשויות התביעה - כפי המוקנות לו מכוח הוראות סעיף 60 א' לחוק סדר הדין הפלילי, והפסיקה. לטענתו, הוא לא קיבל מכתב רשום המזמנו לשימוע.
בפסיקה, זכות זו נתפסת כזכות מהותית ואף חוקתית של הנאשם, ונקבע בה ש: 'בגדרי השימוע ניתנת לנפגע זכותו לשטוח את טענותיו במלואן, ועל הגורם המחליט להאזין לדברים בנפש חפצה, ומתוך נכונות להשתכנע ככל שבדברים יש ממש' (בג"צ 554/05 רס"ר שרה אשכנזי נ' מפכ"ל המשטרה (טרם פורסם)).
השופטת כותבת בפסק הדין, כי קיים הבדל מהותי בין שימוע לפני הגשת כתב אישום לבין שימוע אחריו, משום שמטרת השימוע להניע את התביעה מלהגיש כתב אישום, שבמקרה הנ"ל כבר הוגש.
התובע עו"ד פחימה מטעם המדינה טוען מצידו שהמכתב נשלח ע"פ הדין, ושהמדבקה של הדואר הרשום מוכיחה כי הנאשם יודע. כמו-כן טוען התובע כי הנאשם לא עדכן את כתובתו ומכאן שההודעה הומצאה כדין. לטענה זו משיב הנאשם כי אין במדבקה התייחסות לתוכן המכתב והיא אינה מספקת. יתרה מזו: המכתב נשלח לכתובת הישנה של הנאשם באותו זמן.
בנוסף טוען הנאשם, כי לאור עברו הנקי והיות נתוני התיק ראייתיים ונסיבתיים, הרי שבמידה והיה ניתן לו שימוע לא היה מוגש מלכתחילה כתב אישום. הבקשה כרגע היא לפני הקראת כתב האישום ועל כן לפי חוק סדר הדין הפלילי אין בביטול כתב האישום משום גרימת נזק לרשויות התביעה, שיכולות להגישו לאחר מכן מחדש.
"האינטרס הציבורי הכללי לא ייפגע אם יבוטל כתב האישום דנן על-מנת לאפשר למבקש להגיב לכל שיוחס לו במסגרתו. לעומת זאת, הפגיעה בזכותו המהותית של הנאשם הינה גדולה". התובע טען מנגד, כי "די בקיום זכות שימוע לנאשם בדיעבד שהינו עדיף על בטלות כתב האישום מעיקרו", טוען הנאשם.
לבסוף קבעה השופטת נירה דסקין שלאור ההבדל המהותי והמשמעותי בין סטאטוס של נחקר וחשוד לעומת סטאטוס של נאשם, יבוטל כתב האישום. שכן כתב אישום תלוי ועומד עלול לגרום לכך ש"המאשימה "תינעל" על עמדותיה שבאות לידי ביטוי במסגרת האמור בכתב האישום, ולא תבחן באותה מידה של פתיחות, שהייתה קיימת טרם הגשת כתב האישום, את טענות הנאשם, ראוי ורצוי שזכות הנאשם לשימוע תמומש בהיותו במעמד של נחקר וחשוד ולא במעמד של נאשם".
נקבע עוד, כי במשלוח הדואר הרשום לא יצאה התביעה ידי חובתה באשר ליידוע הנאשם על זכות השימוע, וזאת משום שלא מדובר בכתובת הרשומה של הנאשם והיא אינה יכולה להציג העתק מאותו מכתב. כמו-כן, משום שטרם הייתה הקראה הרי שאין פגיעה באינטרס הציבורי וביטול כתב האישום לא ימנע את הגשתו מחדש, לכן יש לנהוג במידתיות ולתת לנאשם את יומו בבית המשפט, ולבטל את כתב האישום.
בית משפט השלום ברמלה, בפני כבוד סגנית נשיא השופטת נירה דסקין; המאשימה: מדינת ישראל ע"י ב"כ עו"ד פחימה נגד הנאשם מיכאל הרשקוביץ ע"י ב"כ עו"ד סלומון; ת"פ 6761-08-09 מדינת ישראל נ' הרשקוביץ * ניתן ביום 22 מרס 2010
תאריך:  24/03/2010   |   עודכן:  24/03/2010
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
לנאשם לא נמסר זימון לשימוע - כתב האישום בוטל
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
ארה"ב לעומת שבט ישראל
בארץ  |  24/03/10 14:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
החברה רשמה ירידה של כ-61% ברווח הנקי ב-2009 אולם הרבעון האחרון רשם התאוששות ניכרת, הודות לחזרת הצמיחה העולמית בביקושים    עלות שכר מנכ"ל החברה, עקיבא מוזס, הסתכמה בכ-3.04 מיליון דולר
גלית יצחק-אוגנוב
כך מדווח משרד הבריאות    כרבע מהטיפולים הסתיימו בהריון    קרוב לחמישית מהטיפולים הסתיימו בלידת חי
עידן יוסף
ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים מפרסמת את מסקנותיה ואינה מטילה אחריות אישית    רוב הליקויים תוקנו
גלית יצחק-אוגנוב
תוצאות ביניים בניסוי קליני שנערך בקרב חולי סוכרת הראו שיפור בכאב הכרוני שחשו חולי סוכרת שטופלו במכשיר ה-Deep TMS
עופר וולפסון
רשמה רווח נקי לבעלי המניות של כ-12.3 מיליון שקל    השלימה ב-2009 את אחת מהעסקות הבולטות אשתקד - מכירת קופרגייט, ברווח של פי 6 על ההשקעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il