X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה חושף כי קבוצת החברים שתמכה בהפרטה יותר משאר הקבוצות האחרות בקיבוץ הייתה קבוצת המנהלים הבכירים מדובר במנהלי המפעלים והענפים, מנהלי קהילה ורכזי משק - שגם זכו כתוצאה מן ההפרטה בתגמול החומרי הגבוה ביותר
▪  ▪  ▪
התומכים בהפרטה גזרו את הרווח הגדול ביותר [צילום: AP]

אותם מנהלים בקיבוצים שתמכו בהפרטה - הם גם אלה שגזרו ממנה את הרווח הגדול ביותר, אישית ומשפחתית - כך עולה ממחקר של המכון לחקר הקיבוץ באוניברסיטת חיפה.
המחקר בדק מי הוליך ולמה את מהפך והמעבר לשכר דיפרנציאלי בקיבוצים (ביטול ההכנסה השוויונית לחברים). תוצאות המחקר, שבראשו עמד פרופ' אוריאל לווייתן, מומחה לפסיכולוגיה ארגונית, בשיתוף החוקרות ד"ר גילה אדר וחנה גולדנברג, חושפות כי קבוצת החברים שתמכה בהפרטה יותר משאר הקבוצות האחרות בקיבוץ הייתה קבוצת המנהלים הבכירים: מנהלי המפעלים והענפים, מנהלי קהילה ורכזי משק - שגם זכו כתוצאה מן ההפרטה בתגמול החומרי הגבוה ביותר.

מוטיבציה אידיאולוגית

לפערים המשפחתיים יש משמעות שאין להמעיט בה לגבי משמעות השינוי שעברה החברה הקיבוצית, בעת שוויתרה על השוויוניות.
ההפרטה, כך עולה מתוצאות המחקר, יצרה פערים גדולים ביכולתם של ההורים לתמוך בילדיהם שמחוץ לקיבוץ, אחת הנקודות הרגישות ביותר במרקם החברתי בקיבוץ. קבוצת המנהלים הבכירים לא תתקשה לגייס מקורות לסייע לילדיהם לרכישת דיור או לביסוס כלכלי, בעוד שקבוצת החברים מהשורה תתקשה בכך מאוד.
פרופ' לווייתן, חבר קיבוץ עין המפרץ שהופרט לפני זמן לא רב, מציג במחקרו כמה שאלות עיוניות ומעשיות, שבוודאי יהוו בסיס למחקרים נוספים, כמו "האם השתנתה תפישת עולמם של המנהלים/המנהיגים בקיבוצים בתוך תקופה כה קצרה? האם השתנו ערכיהם, כיצד קרה הדבר ומדוע כשמדע הפסיכולוגיה מלמד אותנו שערכים הם רכיב יציב מאוד באישיותו של כל אדם, אולי מעולם לא הייתה לאותם מנהלים בכירים בקיבוצים תפישת עולם שוויונית וסולידריות חברתית?".
מהמחקר ברור שהתמיכה בהפרטה עולה ככל שהחבר בכיר יותר במדרג הניהול והתמורות החומריות שהוא זוכה להן גבוהות יותר. האם המנהלים האלה גם השפיעו על ההחלטה לבצע את ההפרטה?
לווייתן: "הסוגיה הזאת לא נבדקה במחקר, אך ברור שלפי תוצאות ההפרטה יש מתאם בין שיעור התמיכה בכל אחת מהקבוצות לתמורה שהיא זכתה לה. אלא שמהנתונים שבידי איני יכול לומר איפה היו אותם מנהלים בתקופת הדיונים בקיבוצים שהביאו להפרטה.
"חשוב לציין כי ברוב הקיבוצים ?צוות השינוי' שעסק בעניין ההפרטה לא בא מקרב חברי ההנהגה הכלכלית והחברתית המקומית. ואולם מהמחקר ברור, וחברי הקיבוץ יגידו זאת גם ללא מחקר, כי מקרב חברי הקבוצה המכונה מנהלים ומנהיגים הייתה תמיכה גורפת בהפרטה, אף שבאופן פורמלי בדרך כלל נבחר אד הוק צוות מיוחד לעסוק בכך, שלא בא מההנהגה הפורמלית. אני יכול להצביע על מקרים, שחברים שהיה להם מה להרוויח מההפרטה, ניסו להשפיע ולשכנע חברים אחרים שכיהנו בתפקידי ניהול לתמוך במהלך, ?כי גם לכם', הם אמרו להם, ?יהיה מכך רווח אישי גדול'. האם קבוצת המנהלים ידעה כי יהיה לה רווח אישי מהמהלך? בוודאי שידעה.
"הנקודה היא מה הייתה המוטיווציה של המנהלים להעביר את השינוי", אומר לווייתן. "מהעיתונות הקיבוצית אפשר ללמוד מה נאמר בדיונים בקיבוצים לפני ההחלטה. מהדיונים אתה לומד כי היתה, כביכול, מוטיווציה אידיאולוגית להמרת השיטה השוויונית בשיטה אחרת. זאת, משום הטענה שיש כאלה שהם טרמפיסטים על הכלל ומנצלים את העובדה שבקיבוץ אתה לא מקבל תגמול אישי לפי תרומתך הכלכלית והניהולית. אז כדי שלכולם תהיה מוטיווציה, טענו תומכי ההפרטה, צריך לשנות את השיטה כך שכולם יתרמו כמיטב יכולתם. מהמציאות כפי שעולה מהמחקר זה ומאחרים, עולה כי המנהלים בקיבוצים המופרטים חשבו שמגיע להם שחלק גדול יותר מהתרומה שהם מייצרים יישאר בכיסם.
"מעניין שגם בקיבוצים שלא הופרטו ההנהגה טענה שהתמורה שלה זוכים חבריה בגין תרומה לכלל אינה מייצגת את השקעתם", טוען לווייתן. "זה לא שההנהגה בקיבוצים השיתופיים לא יודעת שחבריה תורמים יותר מהממוצע, ההבדל הוא שרוב המנהלים בקיבוצים השיתופיים שלמים עם חיי הקיבוץ. הם לא באו לחיות בקיבוץ כדי להרוויח יותר מאחרים. תפישת העולם האידיאולוגית של שתי ההנהגות שונה. זה מכוון אותנו למסקנה שהאידיאולוגיה היא שמוליכה אותנו לקדם שיטה כלכלית-ארגונית כזו או אחרת".

רמת החיים עלתה

בישראל כ-270 קיבוצים, מתוכם כ-185 מופרטים בדרגות הפרטה שונות ו-85 הם עדיין קיבוצים שיתופיים.
החומר למחקר נאסף על-ידי החוקרים במשך כמה שנים, והוא כולל שאלונים אנונימיים שעליהם השיבו 700 חברים מ-32 קיבוצים, 20 מהם מופרטים ושהונהג בהם שכר דיפרנציאלי.
המשיבים חולקו לחמש קבוצות לפי רמתם במדרג התעסוקתי-ניהולי של הקיבוץ, והתשובות שסיפקו מעלות כי בכל הקבוצות, החל מהחבר הפשוט המוגדר במחקר "עובד מהשורה" ועד לעובד המוגדר "מנהל בכיר", הייתה תמיכה בהפרטה. אלא שרמת התמיכה הייתה שונה בקבוצות השונות. תמיכת ה"עובדים מהשורה" הייתה הנמוכה ביותר והיא עלתה בצורה מובהקת ככל שהנשאלים עלו בסולם "הבכירות" במדרג התעסוקה הקיבוצי. בקבוצת ה"מנהלים הבכירים" התמיכה הייתה הגבוהה ביותר.
השוואה נוספת בין הקבוצות עסקה ברווח החומרי שגזרה לעצמה כל קבוצה מההפרטה. המחקר מדגיש כי ברוב הקבוצות טענו הנבדקים כי חל שיפור ברמת חייהם כתוצאה מההפרטה, אך באופן עקבי השיפור עלה בשיעור חד מקבוצה לקבוצה החל מקבוצת העובדים מהשורה עד לקבוצת המנהלים הבכירים. המחקר קבע סולם השוואתי מ-1 עד 5 לרמת החיים שעליה דיווחו הנבדקים, שלפיו עד רמה 3 חלה ירידה ברמת החיים, ומרמה 3 ומעלה חלה עלייה.
לפי מדד זה מצא המחקר כי רמת החיים של קבוצת ה"חברים מהשורה" עלתה בעקבות ההפרטה בשיעור מועט - 3.48 (כאשר הציון 3 מציין את המצב שלפני ההפרטה), בעוד שאצל קבוצת המנהלים הבכירים העלייה הייתה חדה והגיעה ל-4.13 נקודות.
קריטריון נוסף שנמדד היה תוספת ההכנסה הפנויה שנותרה לחברים בעקבות ההפרטה. בקריטריון זה בלט עוד יותר הפער בין קבוצת החברים מהשורה לבין קבוצת המנהלים הבכירים. המחקר מצא כי בקבוצת העובדים מהשורה אף חלה ירידה קלה בהכנסה הפנויה - 2.95 (כאשר הציון 3 משקף את המצב לפני ההפרטה) בעוד שבקבוצת המנהלים הבכירים חלה עלייה חדה בהכנסה הפנויה, עד לכדי ציון של 4.32.
הממצא החשוב ביותר במחקר הוא השפעת ההפרטה על המצב הכלכלי של כלל בני המשפחה בכל אחת מהקבוצות. נמצא כי משפחתו של "המנהל הבכיר" גזרה את התועלת הרבה ביותר מהשינוי. בעוד שקבוצת החברים מהשורה דיווחה על ציון של 3.41 נקודות במדרג השיפור, קבוצת ה"מנהלים הבכירים" דיווחה על ציון של 4.26 נקודות.

פורסם במקור: אתר דה מרקר
תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המרוויחים הגדולים מהפרטת קיבוצים - מנהלים ומשפחותיהם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפרטה, איזה הפרטה, הפרטה
לצורך רישום בטאבו  |  18/08/10 14:01
2
בעלי ההכנסה הגבוהה מובילים אבל
הכנסה גבוהה  |  2/09/10 11:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
בקרב נשים ששתו חמש כוסות של בירה בשבוע הסיכון לפתח פסוריאזיס היה גבוה פי 1.8    כאשר החוקרים השתמשו בקריטריונים נוקשים יותר לאשר מקרים של פסוריאזיס, הסיכון היה גבוה פי 2.3
איציק וולף
לאחר 19 ימים של שיאים בביקושי החשמל נשבר שיא נוסף עם התחממות מזג האוויר    הציבור התבקש גם היום להימנע מהפעלת מכשירים זוללי חשמל בשעות היום    יש לכוון מזגנים לטמפרטורה של 25 מעלות צלזיוס
שירות גלובס
כך מדווח הבוקר העיתון מעריב    היקף העושר העולמי זינק ב-2009 ב-11.5% לשיא של 111.5 טריליון דולר    ישראל ניצבת במקום התשיעי בעולם מבחינת היחס שבין מספר המיליונרים לגודל האוכלוסיה ולהיקף ההון
מערכת PCאון
קיבלתם הודעה חדשה בפייסבוק המציעה לכם להשתמש בכפתור Dislike? יתכן מאוד שמדובר בתרמית החדשה שמופצת בימים אלו ברשת החברתית    לאיזה נזק יכולה לגרום התרמית הזו? איך תגנו על עצמכם?
איציק וולף
בכינוס בלוגרים שארגנה הקרן התבטא אחד מפעיליה ואמר כי הוא מעוניין להעביר את אם תרצו למגננה ולראות "בשר ודם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il