X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עבדאללה חטיב, מנהל אגף החינוך הערבי במשרד החינוך, הציג תוכנית לשילוב צעירים מהמגזר בענף
▪  ▪  ▪
לשלב יותר [צילום אילוסטרציה: AP]

"החינוך וההיי-טק הם המפתח להשתלבות החברה הערבית בכלכלת המדינה. ככלל, החינוך הטכנולוגי-מדעי הוא המנוף להיי-טק הישראלי העתידי", כך אמר עבדאללה חטיב, מנהל אגף החינוך הערבי במשרד החינוך.
חטיב דיבר בכנס "אהלן! - בונים היי-טק בחברה הערבית" שקיימה באחרונה עמותת צופן לשילוב עובדים ערבים בהיי-טק בגן התעשיה בערבית. לכנס, בהפקת 'אנשים ומחשבים', הגיעו עובדים רבים בענף מהמגזר הערבי ובכירים מחברות שונות בענף.
בדבריו הציג חטיב תוכנית לחיזוק החינוך הטכנולוגי-מדעי במגזר הערבי. "השקנו קמפיין בתחום והצגנו אותו בפני מנהלי בתי ספר מהמגזר. פתחנו מגמות לעתודה מדעית החל מכיתות ז'. בכל שנה אנחנו פותחים 10 כיתות טכנולוגיות במגזר הערבי, עם 400 תלמידים". הוא ציין כי על-מנת לקדם את לימודי המדעים באוכלוסייה הערבית יקצה משרד החינוך תקציבים לשילובם של בוגרי תיכון מהמגזר באקדמיה.
"בין השנים 2007 ל-2014 חלה עלייה במספר הסטודנטים הערבים ביחס לכלל האוכלוסייה", ציין חטיב. "בשנת הלימודים תשע"ד, 13% מהאקדמאים היו ערבים. עם זאת, בעוד שחלק גדול מהסטודנטים במגזר הערבי הולכים להוראה, רפואה או משפטים, חלקם בתחום ההנדסה הוא נמוך - רק 9% לעומת 18% במגזר היהודי. חלק ניכר מהסטודנטים במגזר הערבי שיכולים היו ללמוד מקצועות טכנולוגיים הולכים לתחומים אחרים ואנחנו מפספסים אותם".
"יש במגזר הערבי פוטנציאל רב", הוסיף. "בכל שנה יוצאים ממנו 22 אלף בוגרים והיעד שלנו הוא להגיע ל-60% זכאות לבגרות ולכך ש-83% מהם יעמדו בתנאי הסף לקבלה לאוניברסיטאות. אנחנו רוצים להגביר גם את תעסוקת הנשים הערביות, כשהיעד שלנו הוא 2,880 תלמידות בתחום בכל שנה".
נתונים עגומים על תעסוקת ערבים
ניצה קסיר, ראש תחום שוק העבודה ומדיניות הרווחה בחטיבת המחקר של בנק ישראל, הציגה נתונים כלליים על ההיי-טק הישראלי ועל השתלבות העובדים הערבים בשוק העבודה. הנתונים נלקחו ממחקר שערכה יחד עם פרופ' ערן יציב, ראש החוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב.
לדבריה, יש להיי-טק חלק הולך וגדל בתוצר של השוק הישראלי וקיים ביקוש רב להנדסאי מחשבים. למרות זאת, חלה במהלך השנים ירידה בשיעור התעסוקה של הגברים מהמגזר הערבי, אם כי מגמה דומה קיימת במגזר היהודי ובכל העולם המערבי. הסיבות לכך הן השתלבות נשים בשוק העבודה ועליית החשיבות והערך של שעות הפנאי.
ממצאים נוספים שהציגה מראים כי העלייה בשיעורי הלמידה אצל הערבים "אינה מספקת" וכי חלק גדול מהם יוצאים משוק העבודה בשנות ה-40 וה-50 לחייהם. שני שלישים מהגברים הערבים עובדים במקצועות פיזיים לעומת כשליש מהגברים היהודיים. רבים מהם מועסקים במקצועות שדורשים מיומנויות נמוכות.
קסיר ציינה כי "באוכלוסייה הערבית מקובל יותר שכשיש קשיים כלכליים, הילדים הצעירים יוצאים לעבוד. אולם, זה פתרון קצר מועד, שיוצר עוני לדור הבא".
היא הציגה בנוסף נתונים על תעסוקת נשים ערביות. "היא עולה, אבל גם הפער בין שיעור התעסוקה שלהן לזה של הנשים היהודיות עולה", אמרה. "בעוד שב-1970 הוא עמד על 25%, ב-2011 הוא עמד על 30%". היא חילקה את הנשים במגזר הערבי ל"מסורתיות" ול"מודרניות" ואמרה כי 75% מאלה המוגדרות מודרניות עובדות לעומת שיעור קטן הרבה יותר בקרב אלה המוגדרות מסורתיות.
"ריכוז מאוד גדול של נשים ערביות מועסקות בענפים מאוד מסוימים, רבות מהן במגזר הציבורי. שני שלישים מהנשים הערביות עובדות בבריאות, חינוך, מינהל ציבורי ותחומים דומים, לעומת שליש אצל היהודיות. אין כמעט נשים ערביות שעובדות בהיי-טק", ציינה.
קסיר הוסיפה כי יש למגמות שהציגה השלכות על שיעורי העוני במגזר הערבי. "כמעט 60% מהערבים מוגדרים כעניים ושיעורם הולך וגדל עם הזמן. כך גם שיעורם מבין כלל העניים במדינה: קצת פחות ממחצית מהעניים במדינה הם ערבים, בעוד ששיעורם של הערבים באוכלוסייה הוא 20%. שלושת רבעי מהערבים בישראל נמצאים במעמד נמוך. יש צעירים ערבים רבים שלא לומדים וזה משליך על המשך העוני ופוגע משמעותית בתוצר", אמרה.
לצד הממצאים העגומים, הציעה קסיר מה צריך לעשות. "אנחנו מדברים על בעיות מהותיות, מאקרו כלכלית, הצטברות של בעיות על פני מספר עשורים", אמרה. "כבר נעשה הרבה בתחום, אבל לא מספיק. נדרשת רפורמה מאוד נרחבת, שתתפרס על פני שנים. שינויי תקציב נקודתיים לא יביאו לפתרון".
לדבריה, "שילוב של עובדים ערבים בתעשיה בכלל ובהיי-טק בפרט יצמצם את הפערים, ייצור יותר קשר בין יהודים לערבים ויביא לצמיחה כלכלית. הוא ייתן יותר שוויון, עניין ואפשרויות לערבים, ויעלה את השכר שלהם".
"ההיי-טק משווע לכוח אדם", אמרה קציר. "הוא מנוע הצמיחה של המשק וחייבים שכוח האדם הזה ישתלב בו - בעיקר אקדמאים אבל לא רק. אפשר להתחיל להכשיר תלמידים כבר בתיכון, מה גם שלא כל עבודה בהיי-טק דורשת תואר אקדמי. תעסוקת ערבים תסייע לקטר הצמיחה של המשק".

פורסם במקור: אנשים ומחשבים (29.3.15)
תאריך:  29/03/2015   |   עודכן:  29/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"היי-טק - המפתח להשתלבות הערבים בכלכלה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
ירידה חדה של כ-8% ביצוא הסחורות במונחי דולר נרשמה בחודשים אלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד    מכון היצוא והתאחדות התעשיינים קוראים לסייע ליצואני היורו
איציק וולף
ראש הממשלה התריע מפני השתלטות האירנים על המזרח התיכון בתנועת מלקחיים    "הציר אירן-לוזאן-תימן מסוכן מאוד לאנושות וצריך לעצור אותו"    הביע בפני ההנהגה הרפובליקנית את דאגתו מהסכם הגרעין המתגבש
איתמר לוין
אחד מראשי קבוצת דנקנר ניסה להתכחש לערבותו לחוב של אלרן, נקבע שהוא הבריח נכסים - אך בקשת בנק מזרחי נדחתה משום שהיא הוגשה באיחור ניכר לעומת הקבוע בחוק
איציק וולף
סך ההוצאה הממוצעת למשקי בית תעמוד על כ-4.8 מיליארד שקל    18% מההוצאות שאינן על מזון - על חופשות בחוץ לארץ
יפעת גדות
גם לאחר צאתו לגמלאות, המשיך לשדר מדי מוצאי שבת את 'קפד ראשו' – חידונים מגוונים בהשתתפות המאזינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il