X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חיות. רק פרשנות של החוק [צילום: פלאש 90]
פוגלמן. מהו הסכום שהושג בעבירה [צילום: הרשות השופטת]
נדחתה הבקשה לדיון נוסף בקרטל הגיזום

חיות מאשררת: החמרה בחילוט בשל הלבנה

בית המשפט יכול להורות על חילוט כל ההכנסות שנוצרו במסגרת הלבנת ההון, ואינו מחויב לקזז מהן את ההכנסות שנוצרו במקביל בצורה חוקית מותירה לשיקול דעתו של בית המשפט, בכל מקרה לגופו, האם לקזז מהחילוט את ההוצאות הלגיטימיות של המורשע בייצור אותה הכנסה
▪  ▪  ▪
נדחו הערעורים על קרטל במכרזי גיזום לחברת החשמל
איתמר לוין
חמישה קבלנים שתיאמו הצעות בעשור הקודם ייאסרו לתקופות של עד שמונה חודשים * העליון העלה במאות אחוזים את הסכומים שיחולטו, תוך קביעת הלכות מחמירות בנושא החילוט בעבירות הלבנת הון
לרשימה המלאה

בית המשפט יכול להורות על חילוט כל ההכנסות שנוצרו במסגרת הלבנת הון, בלא לקזז מהן את ההכנסות שהושגו כדין. כך קובעת סופית (17.6.20) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בדחותה בקשה לדיון נוסף בפסיקה זו. לצד זאת היא אומרת, כי הקביעה לפיה אין להכיר בהוצאות של המורשע לצורך ייצור אותן הכנסות, אינה מוחלטת אלא נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט.
השופטים עוזי פוגלמן, ג'ורג' קרא ואלכס שטיין קיבלו בינואר השנה את עמדת המדינה בערעור על עונשיהם של כמה מן המעורבים בקרטל עבודות הגיזום (ראו קישור משמאל). הם קבעו, כי בעת החילוט לא ניתן להתחשב בכך שלמורשעים היו גם רווחים לגיטימיים, לצד הרווחים הבלתי-חוקיים שנוצרו בשל הקרטל ביניהם. פוגלמן הסביר, כי מאחר שהזכייה במכרזים הייתה פרי עבירות ההגבלים והמרמה - הרי שהסכום שהושג בעבירה הוא כלל ההכנסות במכרזים אלו, ולא רק הרווח המשוער שהושג כתוצאה מן העבירות. לכן, כאשר ערבבו הנאשמים את הכספים ממכרזים אלו יחד עם הכנסות חוקיות - הרי שהם ביצעו עבירה של הלבנת הון.
פוגלמן הזכיר, כי בית המשפט העליון כבר פסק, כי כל ההכנסה מביצוע עבירה עשויה להיות בת-חילוט, ולא רק הרווח ממנה. לדבריו, קביעה זו עולה בקנה אחד עם שתי תכליותיו של החילוט. היא מרתיעה עבריינים פוטנציאליים, אשר יידעו שאם ייתפסו - יאבדו את כל ההכנסות שהפיקו, ולא רק את הרווח. והיא שוללת מן העבריינים את הרכוש שהשיגו שלא כדין, בבחינת "הוצאת בלעו של הגזלן מפיו". פוגלמן מוסיף וקובע, כי הסכום לצורך החילוט יהיה ההכנסה ברוטו של העבריין, ולא ניתן להפחית ממנו את המיסים ששילם - כשם שלא ניתן להפחית ממנו את ההוצאות שהיו לו לצורך ייצורה של אותה הכנסה פסולה.
המורשעים ירון בלווא, רמי ברזלאי, פרץ קופר, אסא קופר וחברות שבבעלותם ביקשו דיון נוסף, בטענה שמדובר בהלכה חדשה. החילוטים שהוטלו עליהם הוכפלו בידי העליון בהיקפים של עד פי שישה והגיעו ל-2 מיליון שקל, לצד עונשי מאסר של עד שמונה חודשים. לשכת עורכי הדין, שביקשה להצטרף לדיון, טענה, כי יש להתחשב בהוצאות הלגיטימיות של המורשעים בעת קביעת הרכוש שמקורו בעבירה ושאותו ניתן לחלט.
בדחותה את הבקשה אומרת חיות, כי פסק הדין הקודם התמקד בפרשנותו של המושג "רכוש" בחוק למניעת הלבנת הון ועשה זאת על פי כללי הפרשנות הקבועים. "קביעה זו אף אם יש בה חידוש מסוים, היא לכל היותר פיתוח הלכתי שאינו עולה כדי הלכה חדשה המצדיקה דיון נוסף בה", היא קובעת. פסיקה זו אינה סותרת פסיקה קודמת, כפי שנטען בבקשה, שכן בעבר בוצע החילוט לאחר תשלום המס - בעוד הפעם הוא מבוצע לפניו.
חיות מוסיפה: "אשר לטענות המבקשים בדבר התכליות העומדות בבסיס כלי החילוט. נראה כי המבקשים קוראים בפסק הדין את מה שאין בו. תכליות החילוט כפי שפורטו בפסק הדין כבר פורטו בעבר בפסיקה". אין ממש גם בטענה לפיה פסק הדין איחד את התכלית ההרתעתית והתכלית ה"מעין-עונשית" של החילוט, שכן מדובר רק ביישום פרטני של העקרונות שנקבעו בפסיקה.
בנוגע להכרה בהוצאות אומרת חיות, כי בית המשפט לא מנע בדיקה פרטנית של אפשרות זו במקרים עתידיים. "העובדה כי במקרה דנן שלל בית המשפט את ההתחשבות בהוצאות במסגרת של נימוקים מיוחדים, אינה שוללת את שיקול דעתו של המותב היושב בדין לבחון אם בנסיבותיו הפרטניות של מקרה אחר תתאפשר התחשבות בשיקולים אלה, ככל שהם עולים בקנה אחד עם תכליות הסדר החילוט ובאים בגדר 'נימוקים מיוחדים'".
את המורשעים ייצגו עוה"ד גד זילברשלג, מזור מצקביץ ואיתן פינקלשטיין; את הלשכה ייצגו עוה"ד יעל גרוסמן, גיל דחוח ואורי גולדמן; ואת המדינה - עוה"ד מאור אבן-חן ועמרי קופלר.

תאריך:  18/06/2020   |   עודכן:  18/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיות מאשררת: החמרה בחילוט בשל הלבנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
{{{לחקור נתניהו בפרשת הצוללות
ראוי שהציבור ידע  |  18/06/20 17:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר אלוף ליאור כרמלי נכנס לבידוד לאחר ששהה ליד חייל שאובחן כחולה קורונה    הצטרף לאלופים הרצי הלוי ותמיר ידעי    המשטרה מגבירה את אכיפת התקנות לשעת חירום
יצחק דנון
המועצה תובעת 30 מיליון שקל, בטענה שהעירייה לא העבירה לה את מלוא הסכומים בגין 4,660 דונם שהועברו מהמועצה אל העיר בשנת 2000
איציק וולף
בין המלצות הוועדה המייעצת לשר התקשורת - קיצור משמעותי של זמן העברת דואר רגיל, חיוב דואר ישראל לזמן מרבי של המתנה במענה הטלפוני ועוד    השר הנדל:
איתמר לוין
הנהלת בתי המשפט תפרסם בצורה מלאה ויזומה את רשימות כל עורכי הדין והגופים שכל השופטים מנועים מלדון בענייניהם - בשל קשרי משפחה וחברות או בשל זיקה מקצועית ועסקית שקדמה למינוי לשפיטה    נכון להיום מתפרסמות באופן יזום רק רשימות בית המשפט העליון ובתי הדין לעבודה
איציק וולף
השעיית הטיסות הסדירות הוארכה עד 31 ביולי    בכוונת אל על להמשיך ולקיים טיסות מטען אל ישראל וממנה, לרבות שימוש במטוסי נוסעים למטרה זו, וכן טיסות נוסעים במתכונת מצומצמת לפי הצורך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il