המשרד להגנת הסביבה, ארגון תחבורה היום ומחר ומרטינס הופמן פרסמו במשותף מדריך לקידום תחבורה ציבורית חשמלית, במטרה לסייע לרשויות מקומיות המעוניינות לקדם שימוש באוטובוסים חשמליים בתחומן.
במדריך יש מידע לרשויות לשם הגשמת המטרה, הדרכה להתארגנות למימוש המעבר, הסברים על איתור שטחים מתאימים למסופים וחניונים, בחינת יכולת החשמול מול הצרכים, אופן הגשת בקשות להיתרים ואישורים ועוד.
לצורך קידום הנושא, מוצע לרשויות המקומיות לפעול בהתאם לשלבים הבאים:
1. תיאום עם בעלי עניין - משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית בתחום הרשות.
2. מיפוי מסופים וחניוני לילה קיימים ובחינת התאמתם הסטטוטורית והפיזית להליך החשִמול.
3. איתור שטחים נוספים במידת הצורך ובחינת התאמתם להליך החשִמול.
4. ביצוע ההליכים הסטטוטוריים והתכנוניים וקבלת האישורים להליך החשִמול.
5. ביצוע העבודות וחשִמול האתר בפועל.
על אף פיתוחן המואץ של מערכות שונות להסעת המונים, אוטובוסים צפויים להמשיך ולשמש עמוד התווך של התחבורה הציבורית בישראל גם בשנים הקרובות. עם זאת, אוטובוסים מונעי דיזל פולטים מזהמים מחוללי סרטן, מחלות לב וריאה, ויוצרים מפגעי רעש וזיהום אוויר לכלל התושבים. מעבר לאוטובוסים חשמליים יוביל לסביבה שקטה יותר ולשיפור מיידי בבריאות ובאיכות חייהם של האזרחים.
ענף התחבורה הוא המקור העיקרי לזיהום אוויר ולמפגעי רעש בסביבה העירונית, ואף אחראי באופן ישיר לכ-20% מפליטת גזי החממה. נכון להיום, אוטובוסים מונעי דיזל בישראל פולטים כ-16% מסך תחמוצות החנקן וכ-7% מסך חלקיקי הפיח מכלי רכב, אף שאוטובוסים מסוג זה מהווים פחות מ-1% מסך כלי הרכב הכולל.
בסקר שערך המשרד להגנת הסביבה, דיווחו דיירים שהתגוררו ברחובות שבהם בוצע מעבר לאוטובוסים חשמליים, על שביעות רצון גבוהה מהשינוי, וזאת כתוצאה מהשיפור באיכות האוויר ומהירידה ברמת הרעש ברחוב ובתוך הבתים. עוד עלה מהסקר כי רק 8% מהדיירים היו מעוניינים בהרחבת שירותי התחבורה הציבורית ברחוב באמצעות אוטובוסי דיזל, בעוד ש-93% מהדיירים היו מעוניינים בהרחבת שירותי התחבורה הציבורית ברחוב באמצעות אוטובוסים חשמליים.