ועדת הכספים אישרה (יום ה', 31.12.20) שינויים פנימיים בתקציבי משרדי הממשלה במיליארדי שקלים. השינויים נובעים מהתאמות המבוצעות בכל סוף שנה בתוך תקציבי המשרדים ללא תוספות חיצוניות, בהתאם להיקף הביצוע של התוכניות ושל המוסדות הנוגעים לדבר. בנוסף אושרו העברות תקציביות בעשרות מיליוני שקלים
השינויים בתקציב ההמשכי לשנת 2020: כ-1.15 מיליארד ש"ח שינויים פנימיים בתקציב משרד התחבורה - כ-60 מיליון ש"ח לתוכנית רכבות כבדות, כ-227 מיליון ש"ח לתוכנית תחבורה והסעת המונים, כ-302 מיליון ש"ח לתוכנית כבישים בין-עירוניים, כ-166 מיליון ש"ח לתוכנית כבישים עירוניים, כ-406 מיליון ש"ח לתוכנית כבישים לתחבורה ציבורית. במסגרת שינויים אלה מבוצעת הפחתה של כ-77 מיליון ש"ח מתוכנית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
כ-235 מיליון ש"ח שינויים פנימיים בתקציב משרד הרווחה - כ-64 מיליון ש"ח לשיפוץ מבני רווחה והקמת מעונות יום שיקומיים. כ-57 מיליון ש"ח תוכניות פיתוח במגזר הבדואי, הדרוזי והצ׳רקסי. כ-35 מיליון ש"ח לתשתיות מחשוב, הוצאות תקשורת, תמיכה בביטחון תזונתי, ופעולות מחקר. 32.5 מיליון ש"ח לטיפול בשורדות זנות, בהתאם לביצוע בפועל בשנת 2020. כ-24 מיליון ש"ח עבור בינוי ושיפוצים במסגרות חסות הנוער. כ-22 מיליון ש"ח עבור מיגון מוסדות רווחה.
כ-2.1 מיליארד ש"ח שינויים פנימיים בתקציב משרד החינוך - כאמור, כבכל שנה, בסוף שנת התקציב מבוצעים שינויים תקציביים להתאמת התקצוב לצרכי הביצוע במשרד. ברוב המכריע של המקרים השינויים מבוצעים בתקנות המיועדות לתשלומי שכר, זאת נוכח עידכונים שוטפים במנגנונים, וכך שתקציב השכר נבנה בהתאם לתחזיות והפערים מתגלים לקראת סוף השנה, כך גם לגבי תוכניות ופעולות המשרד אשר נבנים על סמך תחזיות למספר התלמידים המשתתפים ולמשתנים נוספים.
כך מיועדים השינויים לצרכים הבאים: כמיליארד ש"ח עבור מימון חוסרי שכר במסגרת אוכלוסיית החינוך המיוחד בגילאי 21-3, במסגרות חינוך מיוחד ובמסגרות שילוב בחינוך הרגיל. כ-560 מיליון ש"ח למימון חוסרי שכר לעובדי השירותים המשלימים בבתי הספר שאינם עובדי הוראה - שרתים, מזכירים, עובדי אחזקה וכדומה. כ-289 מיליון ש"ח עבור התאמת תקציב שכר המורים בחטיבות העליונות לצרכים בפועל. כ-136 מיליון ש"ח למימון חוסרי שכר במעיין החינוך התורני ובחינוך המוכר שאינו רשמי, לפי בקשת משרד החינוך. כ-22 מיליון ש"ח עבור התאמת התקציב לביצוע בפועל של תוכנית משרד החינוך הנוגעת לפעילויות ופרויקטים שונים. כ-119 מיליון ש"ח להתאמת התקציב לביצוע בפועל של תשתיות היקפיות למוסדות חינוך, לחידוש מבנים והנגשתם.
18 מיליון ש"ח מהאוצר למשרד החינוך לצד שינויים פנימיים - התקציב מיועד למימון פעולות החינוך העצמאי ומעין החינוך התורני, פעילות תרבות יהודית ולפעילות מתנ"סים לאוכלוסיות מגוונות כולל להט"ב בירושלים. ההתאמות לבקשת משרד החינוך הינן לביצוע בפועל של ההוצאות השוטפות של מוסדות החינוך. לצד שינויים פנימיים, התקציב הינו במסגרת הסכמים פוליטיים, לאחר שאלה עברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה.
8 מיליון ש"ח מהאוצר למנהל האזרחי, תאום הפעולות בשטחים - התקציב מיועד לפיתוח מרחב ארץ המנזרים שבאזור ים המלח, בהתאם להחלטת הממשלה בנידון.
34.5 מיליון ש"ח מהאוצר לרשויות מקומיות - התקציב מיועד למענק ביטחוני לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון, במסגרת החלטת ממשלה בנידון.
כ-3 מיליון ש"ח מהאוצר למשרד הדתות (כפוף לרביזיה) - התקציב מיועד לתגבור פעילות שירותי ייעוץ והכוונה הלכתיים בתחום הפוריות, בהתאם למבחני תמיכה. ההעברה הינה במסגרת הסכמים פוליטיים, ולאחר שעברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "יש צורך חיוני מהמדרגה הראשונה בנושא הזה, וזה לא שהמדינה אומרת אני נותנת כסף כדי לדאוג לזוגות שמתקשים בלידת ילד, הכסף הוא במסגרת הסכם קואליציוני, וגם במצב הזה בא משרד הדתות ובלי לדבר עם הגופים עשה קריטריונים ששינו בפערים אדירים את המצב, ארגונים מסוימים מקבלים המון ואחרים כלל לא מקבלים".
ח"כ בצלאל סמוטריץ: "זו החלטה שרירותית של משפטנים. אני רוצה לדעת אם תקום ועדה מקצועית לעניין הזה".
במסגרת הביקורת הוציא יו"ר הוועדה את הדיון להפסקה, בסופה הודיע נציג משרד הדתות כי תקום ועדה לבחינת הסוגיה: "שוחחתי עם המנכ"ל, אנחנו מוכנים להקים ועדה מקצועית שתבחן את הצרכים ביחד עם הגורמים המבצעים, על-מנת לתת מענה נכון יותר לסוגיה".
לאור הדברים, אושרה ההעברה כפוף לרביזיה של יו"ר הוועדה.
יו"ר הוועדה פתח את הדיון בעידכון לעניין המאפייה המרחבית בקריית שמונה: "דיברתי עם מנכ"ל משרד הביטחון. הייתה התחייבות שלא יצא המכרז לפועל במשך חודש, והם הוציאו את המכרז שבועיים אחרי שהתקבלה ההתחייבות. זה דבר שאסור שיעשה, הוא אומר לוועדה דבר אחד וקורה דבר אחר. דיבר אתו מנכ"ל משרד הכלכלה, ואמר לו שמחיר הלחם במכרז הוא מחיר נמוך מהמחיר המוכרז במדינת ישראל, כי אם זה נכון אז יש להוריד את מחיר הלחם בכל המדינה, אחרת זו הונאה של המכרז, ויש לבטל את המכרז. אני קורא למנכ"ל משרד הביטחון לעצור את המכרז הזה, וגם לא לומר דברים לא נכונים לוועדה."