X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
דוח המפל"ס של המשרד להגנת הסביבה מצביע על עלייה של 330% בפליטות מזהמים לאוויר, לקרקע, לים ולמקורות המים בגלל תקלות מאז שנת 2012 עלות פליטת גזי חממה למאות המקורות המזהמים שכלולים בדוח עומדת על 12.9 מיליארד שקל צריכת המזוט פחתה ב-25% ב-2020 וב-91% משנת 2012
▪  ▪  ▪
מעקב שנתי אחרי הנתונים [צילום: המשרד להגנת הסביבה]

בשנת 2020 נרשמה עלייה בשיעור של 14% בפליטת חומרים החשודים כמסרטנים או המוכרים כמסרטנים לאוויר בישראל. כמו-כן נרשמה עלייה של 4% בפליטות לאוויר של תרכובות אורגניות נדיפות, למעט מתאן. כך עולה מדוח המפל"ס שפרסם (יום ב', 30.8.21) המשרד להגנת הסביבה.
דוח המפל"ס כולל מידע מקיף על אודות פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים מהמפעלים וגורמי זיהום הגדולים ומציג את פליטות המזהמים של יותר מ-570 מהמקורות הגדולים בישראל.
על-פי הדוח, העלייה בפליטת חומרים מסרטנים נרשמה בעיקר בשל זיהוי פליטת מזהמים שזוהתה במפעלי רותם אמפרט נגב שבו אותרה פליטת בנזן בדיגום פתע וביהודה פלדה שבו אותרה פליטת בנזן וטולואן, ובשל עלייה בייצור במפעלי אספלט. פליטת התרכובות האורגניות הנדיפות עלתה בעיקר בשל הגדלת הייצור ברותם אמפרט נגב ובחיפה נגב טכנולוגיות.
מן המשרד להגנת הסביבה נמסר כי במפעל יהודה פלדות יבוצעו השנה דיגומי פתע, ואם תמצא תוצאה חריגה, המשרד יפעל לדרישת הפחתת הפליטות; ובמפעל רותם אמפרט, המשרד דרש מהמפעל להציג תוכנית להפחתת פליטות הבנזן. התוכנית שהוצגה נמצאת בבחינה.
בשנת 2020 אומנם חלה ירידה של 34% בכמות פליטות המזהמים לאוויר, לים, לנחלים ולקרקעות בעת תקלות במפעלים, אך נתוני המגמה הכוללת משנת 2012 מעידים על כך שחלה עלייה בשיעור גבוה מאוד של 330% בפליטות בעת תקלות.
במפרץ חיפה התרחשו הפחתות מצטברות בפליטת חומרים מזהמים לאוויר של בין 44% ל-95% משנת 2012. בשנת 2020, בהשפעת משבר הקורונה, חלה ירידה בביקוש לתזקיקי דלקים ובהתאם לכך הפחתה בהיקף פעילות בז"ן בשיעור של 15%. הפחתה זו הביאה להפחתה בשיעור דומה בפליטות פחמן דו-חמצני, תחמוצות גופרית, NMVOC, בנזן ועוד. בנוסף, סגירת מפעל שמן תעשיות שמנים הביאה להפחתה בפליטת תחמוצות גופרית ו-NMVOC.
עלייה של 10% נרשמה בפליטת תחמוצות חנקן בשל עלייה של 19% בפליטות בתחנת כוח חיפה. בפליטת תחמוצות גופרית חלה הפחתה של 58% בעקבות סגירת שמן תעשיות שמנים וכן בשל יישום תוכנית בבז"ן לצמצום פליטות תחמוצות גופרית במה"גים (בנוסף לצמצום הייצור), והפחתה בדור כימיקלים.
נוסף למפרץ חיפה, ניכרים במפל"ס אזורים תעשייתיים נוספים (שבהם 7 מפעלים מדווחים ומעלה): אשקלון, אשדוד, מישור רותם ונאות חובב. רמת הפליטות הפחותה מכולם היא בנאות חובב ורמת הפליטות הגבוהה היא באשקלון ובמישור רותם. באשקלון - בשל תחנות הכוח רוטנברג, ורידיס ודוראד; ובמישור רותם בשל מפעל רותם אמפרט נגב.
בשנת 2020 חלה ירידה של 25% בצריכת מזוט במפעלי המפל"ס. בשנת 2020 חדלו לצרוך מזוט 13 מפעלים המדווחים למפל"ס, בהם: נילית, שמן תעשיות שמנים, מלט הרטוב, מחלבת תנובה רחובות, דשנים וחומרים כימיים, פלנטקס.
צריכת גז מחצבים פחתה ב-2% בעיקר עקב צמצום הייצור בבז"ן ובפז בית זיקוק אשדוד לאור משבר הקורונה. צריכת המזוט פחתה ב-91% משנת 2012. צריכת גז מחצבים עלתה ב-186% משנת 2012.
סך העלות החיצונית של פליטות גזי החממה לאוויר עבור הגופים המדווחים בשנת 2020 הסתכמה ב-12.9 מיליארד שקל. עלות זו כוללת 7.7 מיליארד שקל מפליטת גזי חממה. מדובר בעלייה בעלות של הפליטות לאוויר מ-12.4 מיליארד שקל בשנת 2019, והיא נרשמה למרות שחלה ירידה בכמות הפליטות של גזי החממה - בגלל עלייה של 20% במחירי העלות החיצונית של פחמן דו-חמצני מ-140 שקל לטונה ל-167 שקל לטונה.
ההפחתות בפליטת גזי החממה נובעות מצמצום השימוש בפחם בתחנות הכוח אורות רבין ורוטנברג, סגירת מפעל פניציה בנוף הגליל והפסקת ייצור המלט במלט הר טוב בבית שמש.
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, ציינה כי מנתוני דוח המפל״ס ניתן לראות, כי משבר האקלים כבר ניכר בעלות חיצונית של מיליארדי שקלים. "אנחנו פועלים במלוא המרץ יחד עם השותפים שלנו בממשלה, להבטיח את צמצום הפליטות לאוויר ולשמור על הציבור, הסביבה והטבע בישראל. אנחנו משתפים היום את הציבור במידע העדכני ביותר שבידינו, כדי לרתום את כולם לעבודה משותפת להפחתת הפגיעה בסביבה ובבריאות, ולהגביר את שיתוף הציבור", אמרה.

תאריך:  30/08/2021   |   עודכן:  30/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עלייה של 14% בפליטת חומרים מסרטנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il