X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופטת אסתר נחליאלי-חיאט מותחת ביקורת חריפה על האופן בו נגבים דמי ניהול מנכסי מקרקעין שבניהול האפוטרופוס הכללי ועל הימנעותו מהחזרה רוחבית של הכספים שגבה שלא כדין
▪  ▪  ▪
נחליאלי-חיאט. ביקורת על התנהלות האפוטרופוס [צילום: יוסי זליגר]
"שונה לפני ארבע שנים"
אגף האפוטרופוס הכללי מסר בתגובה, כי הוא גובה את ההוצאות ואת שכרו בהתאם לחוק. "הפרקטיקה האמורה בפסק הדין שונתה לפני ארבע שנים", הוסיף האגף.

"גבייה לא מוסדרת של דמי הניהול בניגוד ללשון התקנה נראית כגבייה שרירותית שאינה עומדת, לשון המעטה, בחובות הכבדות המוטלות על המשיב כנאמן וכרשות ציבורית". כך אומרת (2.11.21) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אסתר נחליאלי-חיאט, על האופן בו האפוטרופוס הכללי שבמשרד המשפטים גובה דמי ניהול על נכסי מקרקעין המופקדים בידיו.
בתיק שהתברר בפני נחליאלי-חיאט אמרה שירה גורדון, סגנית מנהלת היחידה לאיתור נכסים עזובים באגף האפוטרופוס הכללי: "העובדות הן עובדות והתקנות הן תקנות ואני מודה שלאורך כל השנים לא היה לאפוטרופוס הכללי נהלים סדורים לעניין גביית השכר... נכון שנושא שכר הניהול לא מוסדר לאורך השנים. יש תיקים ששכר הניהול כן נגבה באמצע הדרך, כתוצאה מכך שמשהו התעורר בתוך התיק או בתוך הדירה ואז נכנסו לחשבונות וראו שאפשר לגבות".
מצב זה - אומרת נחליאלי-חיאט - עומד בניגוד לתקנות המחייבות את האפוטרופוס הכללי, ולפיהן את דמי הניהול יש לגבות עם העברת הנכס לידיו. אלא שבמקרה שהובא בפניה התברר, כי דמי הניהול נגבו לאחר 40 שנה ולפי שווי גבוה בהרבה של הדירות בהן מדובר היה, ובסך-הכל - מאות אלפי שקלים. "התנהלות זו חמורה שבעתיים שכן המשיב הוא רשות ציבורית עליו חלות חובות ההגינות מכוח המשפט המינהלי, זאת לצד חובותיו כנאמן", מדגישה נחליאלי-חיאט.
דרך שרירותית ובלתי שקופה
נחליאלי-חיאט מוסיפה: "בנוסף לתמונה העגומה שהצטיירה בעניין גביית דמי הניהול על נכסי מקרקעין, אציין בשולי הדברים, אך לא בשולי חשיבותם, כי ראוי היה שהאפוטרופוס יבחן את עמדתו ביחס לשאלת השבת הכספים העודפים שנגבו על ידו לפי שומה מאוחרת למועד תחילת ניהול נכסי המקרקעין כמתחייב מהתקנות... מקום בו רשות מינהלית מגיעה למסקנה כי נפלה טעות באופן שבו נגבו כספים מהציבור, ראוי והוגן ללכת בדרך המלך לריפוי הפגם שנפל ולעשות זאת בצורה גלויה, שקופה, תוך מתן תשובות ראויות לציבור כולו ולא על דרך הסדרים פרטניים שלכל היותר באים לתת מענה נקודתי.
"הדברים חמורים עוד יותר כשמדובר באפוטרופוס הכללי שהוא נאמן בנוסף להיותו רשות ציבורית וחובות הנאמנות המוטלות עליו הן כבדות משקל ורק נוספות לחובותיו כרשות מינהלית. לא ניתן להסכין עם מציאות שבה רק לאלו מבין בעלי הנכסים העזובים הפונים פנייה יזומה למשיב בבקשה להשבת סכומים שנגבו ביתר תיעשה ההשבה לפי 'הצעת הרשות'. דרך זו היא שרירותית, מבטאת התנהלות שאינה שקופה וחוטאת לעקרונות המינהל התקין.
"לכך אוסיף כי אופן פעילות זה נוגד את עקרון השוויון בין בעלי הנכסים העזובים. נראה סביר בעיני להניח שמבין כל הבעלים של הנכסים העזובים, רק אלה יודעי הדין או אלה הנעזרים בייעוץ משפטי יוכלו להבחין שפעילות המשיב אינה מתיישבת לכאורה עם הדין. הדעת לא סובלת מציאות שבה הרשות תיצור מציאות שבה לבעלי הכוח והממון יתרון מובנה על בעלי נכסים עזובים שאינם מודעים לזכויותיהם".
נחליאלי-חיאט דחתה את בקשתו של זיו מן-דעלי לאשר תביעה ייצוגית ב-280 מיליון שקל נגד האפוטרופוס הכללי בשל הליקויים בגביית דמי הניהול מהנכסים שבידיו, שכן האפוטרופוס הוא "רָשות" והתשלום הוא "אגרה" ולכן לא ניתן להגיש נגדו תביעה ייצוגית לבית המשפט לעניינים מינהליים. אולם, היא מדגישה, "יש חשש לא מבוטל להתנהלות האפוטרופוס שאינה מתיישבת עם הדין, שכן התרשמתי כי נגבים סכומי כסף תוך חריגה, לכאורה, מסמכות האפוטרופוס לגבות שכר ניהול לפי תקנות השכר". בשל כך זיכתה נחליאלי-חיאט את מן-דעלי בהוצאות בסך 30,000 שקל והורתה להעביר את פסק דינה לתשומת ליבו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. את מן-דעלי ייצג עו"ד עדי ליבוביץ, ואת האפוטרופוס - עו"ד דורית יפרח-דרורי.

תאריך:  03/11/2021   |   עודכן:  05/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: התנהלות האפוטרופוס הכללי - שלא על-פי הדין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ממש גרועה
שופטת גרועה  |  21/09/23 17:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
גורם צבאי סורי טען הלילה כי ישראל תקפה באמצעות טילים עמדה של צבא סוריה באמצעות טילים    נזק נגרם לעמדה
עידן יוסף
ח"כ עמיחי שיקלי בכיכר הבימה: "הממשלה הזו נולדה בחטא משולש: שוחד פוליטי, מרמת הציבור והפרת אמונים"    ח"כ אמיר אוחנה: "הדגלים שלנו אינם שחורים אלא דגלי כחול לבן"    ח"כ בצלאל סמוטריץ': "נשמור על אחדות המחנה כאיש אחד בלב אחד ונחליף את הממשלה הרעה הזאת כמה שיותר מהר"
עידן יוסף
עידן יוסף
"למתן כהנא ולליברמן מטרה אחת - לחסל את הזהות היהודית של המדינה"    לפיד: "דיבורים כאלה יובילו לאלימות מסוכנת"
יצחק דנון
פזי גרשון תובעת מעו"ד רמי קוגן 2.5 מיליון שקל, בטענה שניצל את מצבו הבריאותי של אביה המנוח כדי לקבל מיליוני שקלים כשכר טירחה וחלקים משמעותיים מעזבונו    קוגן: התובעת אישרה את הסכם שכר הטרחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il