X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שופט ביהמ"ש העליון מציין, כי אומנם חובת תום הלב חלה ביתר שאת כאשר ההליך נפתח לבקשת החייב - אך יש לו מקום גם בהליך שנפתח לבקשת נושה והפרתו עשויה להוביל לביטול ההליך
▪  ▪  ▪
מינץ. "כך לא ייעשה במחוזותינו" [צילום: הרשות השופטת]

"בכל הנוגע לחובת תום הלב, יש מקום להבחין בין הליך שנפתח לבקשת חייב לבין הליך שנפתח לבקשת נושה. אלא שהבחנה זו אין משמעותה כי לא יינתן כל משקל לתום ליבו של החייב לאורך ההליך". כך אומר (יום ג', 7.12.21) שופט בית המשפט העליון, דוד מינץ, המוביל בפסיקת העליון בתחום חדלות הפרעון.
מינץ מזכיר, כי "עמידת החייב בחובת תום הלב מהווה הלכה למעשה תנאי לקיומם של הליכי פשיטת הרגל שנפתחו לבקשתו מתחילתם ועד סופם". הפרתה של חובה זו עלולה לחשוף את החייב לתוצאות קשות בדמות ביטול ההליכים והפקרתו לנושיו: יצירת חובות בחוסר תום לב, ניצול לרעה של ההליכים, אי-שיתוף פעולה עם בעל התפקיד והימנעות מחשיפת מלוא המידע, אי-עמידה בתנאים המוטלים עליו במסגרת ההליך ואף לאחר קבלת ההפטר.
"ברם, שונים הם הדברים בהליכים שנפתחו לבקשת נושה", ממשיך מינץ. "משעה שההצדקה להטלת חובת תום הלב על החייב מבוססת כאמור על בקשתו ליהנות מההגנות שמעניקה הפקודה, מקום בו ההליכים נפתחו שלא לבקשת החייב, ולעיתים תוך התנגדות נחרצת מטעמו - אין הצדקה עוד להתנותם בתום ליבו... התנאת הליכי פשיטת רגל שנפתחו לבקשת נושה בתום ליבו של החייב מעוררת קשיים בלתי מבוטלים".
מינץ עומד על ההבדל בין שני סוגי ההליכים: "משמעות ההבחנה היא לעניין השלכותיה של הפרת חובת תום הלב על קיום ההליך: בעוד שחובת תום הלב היא תנאי לקיומם של הליכי פשיטת רגל לבקשת החייב והפרתה - הן בשלב יצירת החובות והן בהגשת הבקשה ובהליך - עשויה לגרור את ביטול ההליך; חובת תום הלב אינה מהווה תנאי להליכים שנפתחו לבקשת נושה, וככלל אין בהפרתה כדי להביא לביטולם, כל עוד קיימת תועלת מהותרת ההליך על-כנו.
"אלא שחרף האמור אין החייב 'פטוּר' מלנהוג בתום לב במסגרת הליך שנפתח לבקשת נושיו. זאת, שכן מקום בו נהג החייב בחוסר תום לב במסגרת ההליך, הדבר יעמוד לו לרועץ בעת שיבקש הפטר או בעת שיבקש להותיר את ההליך על-כנו חרף היעדר תועלת לנושים מקיומו. במצבים אלה, בהם מבקש החייב ליהנות מהיתרונות הגלומים בהליכי פשיטת הרגל אף שהם לא נפתחו לבקשתו, שוב מתעוררת התכלית שביסוד הטלת חובת תום הלב על החייב - ש'לא יהא חוטא נשכר'. אין כל הצדקה להושיט יד לחייב שהתנהל במסגרת ההליך בחוסר תום לב, ואף אין כל הצדקה לפגוע בנושים כדי לסייע לחייב שכזה".
עו"ד לשעבר גנב מלקוחותיו
מינץ מזכיר, כי כבר פסק שגם לאחר כניסתו לתוקף של חוק חדלות הפרעון החדש - למרות הדגש שהוא שם על שיקומו של החייב - "ניצול הליך חדלות הפירעון לרעה שלא בתום לב, שומט את הקרקע תחת ההצדקה לסייע למי שמבקש ליהנות מחסדי המחוקק ומהוגנות ההליך". והוא מדגיש: "בדומה, כניסה להליך חדלות פירעון תוך יצירת חובות שלא בתום לב, בנסיבות של זלזול בנושים או בהפרת ההגינות כלפיהם, תצדיק את דחיית בקשת היחיד להיכנס להליך. התנהגות זו אף תצדיק את ביטול ההליך, אם בדיעבד התברר שכך נהג".
מינץ דחה את ערעורו של מייק שר, עורך דין לשעבר שהורשע בגניבת מיליונים מלקוחותיו ונדון ל-69 חודשי מאסר, על החלטת בית המשפט המחוזי מרכז לבטל את הליכי פשיטת הרגל בעניינו לאחר שלא עמד בתנאים שנקבעו. למרות שאושרו תביעות חוב בסך 2.8 מיליון שקל, בקופה יש רק 700,000 שקל, שר לא הפקיד את התשלומים החודשיים, לא הגיש דוחות וחובותיו נוצרו בחוסר תום לב.
שר טען, כי תום ליבו אינו רלוונטי משום שההליך נפתח לבקשת נושה, אך מינץ דוחה גישה זו. שר מנסה "ליהנות משני העולמות. הוא מבקש למחול לו על מחדליו ועל חוסר תום ליבו מפני שלא הוא זה שיזם את ההליך, ובד בבד הוא מבקש לקצור את פירות ההליך ולקבל הפטר מחובותיו תוך התעלמות מהתנהלותו הפסולה והמזלזלת בהליך פשיטת הרגל. כך לא ייעשה במחוזותינו. חרף ההזדמנויות הרבות שניתנו למערער לתקן את דרכיו, לשתף פעולה בהליך ולעמוד בצו התשלומים, הוא לא תיקן את דרכיו. התנהלותו היא שהביאה לביטול ההליך, ובנסיבות אלה אין לו להלין אלא על עצמו". השופטים יצחק עמית ונעם סולברג הסכימו עם מינץ.

תאריך:  07/12/2021   |   עודכן:  07/12/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מינץ: תום הלב משפיע גם בהליך שנפתח לבקשת נושה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
שר התיירות: אם יתברר שהזן החדש לא משפיע על התחלואה הקשה, צריך בתוך יממה, לפתוח את השמים    יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון: לסבסד אתרים אם יוזילו את המחיר לישראלים ב-20% ממחירי 2019
מירב ארד
הסביר בדיון בוועדת הכספים: "הדיאט מהווה תחליף טוב עבור אנשים הצורכים סוכר על בסיס קבוע כמו ילדים חולי סוכרת"    ח"כ קושניר: "צריך לעשות פעולה הפוכה ולהעלות את המס על משקאות מסוכרים"
איתמר לוין
ביקורת חריפה של שטיין על עתירה שהגיש שמואל מועלם באמצעות עוה"ד דוד וחיה מנע, ואשר היוותה גם מקרה בוטה וקיצוני של שימוש לרעה בהליכי משפט
מירב ארד
ציין: "היתרונות הגדולים של האסדרה הם החזרת אזרחים לחיק הנורמה, צמצום משמעותי של מספר המשחקים הלא חוקיים"    משרד האוצר: "יכול להיות שהגיע הזמן לבחון את העמדה המשפטית בנושא"    ח"כ שרן: מצפה ממשרדי הממשלה לגבש עד אז עמדה האם פוקר הוא משלח יד או משחק אסור לאור פסיקת העליון
איתמר לוין
"עשרות פעמים הוא ניסה לשדוד את כספי המדינה. לא להכניס את היד לכיס, אלא לקחת מהמדינה יותר ממה שהיא מוכנה לתת ומכל מיני אנשים עשירים"    אומר שהתערב לבקשת נתניהו במינוי עיתונאים בגלי צה"ל וכאן 11    "שרה ויאיר לא הסכימו בשום אופן שמישהו אחר יהיה שר התקשורת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il