X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יושבי ראש ועדות המקצוע במקצועות ההומניסטיים מכחישים דיווחים שלפיהם הסכימו לרפורמה המתוכננת בבגרויות במקצועות הללו וטוענים כי הרפורמה במתכונתה הנוכחית נעשתה ללא עבודת הכנה, תוך התעלמות מפיילוט כושל "דורשים מהנהלת המשרד לעצור את העיסוק ברפורמה בצורתה הנוכחית, ולחדש אותה בצורה שקופה, משתפת, הדרגתית וזהירה"
▪  ▪  ▪
"רפורמות אופנתיות ומהירות ללא תהליך מקצועי נדרש". שרת החינוך שאשא-ביטון [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

יושבי ראש ועדות המקצוע במקצועות החובה ההומניסטיים במערכת החינוך פנו (יוןם ד', 9.2.22) לשרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, והביעו את התנגדותם לרפורמה שהיא מתכננת לעשות בלימודי המקצועות הללו.
על המכתב חתומים שמונה יושבי ראש של ועדות המקצוע: פרופ' ניצה בן דב (ספרות ממלכתי), ד"ר עדה גבל (היסטוריה חמ"ד), פרופ' שמחה גולדין (היסטוריה ממלכתי), פרופ' נילי ואזנה (תנ"ך ממלכתי), ד"ר אריאל זינדר (ספרות חמ"ד), ד"ר אסף מלאך (אזרחות), ד"ר רבקה רביב (תנ"ך חמ"ד) והרב אביגדור שילה (תושב"ע חמ"ד). השמונה אינם עובדי משרד החינוך אלא עומדים בראש הגופים המייעצים אקדמית למשרד החינוך.
לטענת השמונה, הרפורמה המתוכננת ואשר כוללת ביטול בחינות הבגרות החיצוניות בתחומים אלו, היבחנות פנימית בכיתות י' או יא', וכתיבה בכיתה י"ב של עבודה בין-תחומית בשניים מן המקצועות בלבד לפי בחירת התלמיד, עלולה לגרום לקריסת רמת הידע של התלמידים בתחומים הללו.
"לפי הרושם המתקבל אצל הח"מ, הרפורמה בצורתה הנוכחית תגרום בצורה מיידית וישירה לקריסת רמת הידע של התלמידים בתחומים המדוברים. מצב הידע הקיים בתחומי ההומניסטיקה איננו טוב, אך למיטב הבנתנו הרפורמה המוצעת תחמיר אותו מאוד", כתבו.
לדבריהם, בכירים במשרד החינוך טענו שהתקיים תהליך של התייעצות עם יושבי הראש של ועדות המקצוע, בניגוד למה שאירע באמת. "ברצוננו להכחיש בצורה ברורה את האמירות הללו. לא התקיים שום תהליך התייעצות. בתאריך 25 בנובמבר 2021התקיימה פגישת עידכון אחת עם ד"ר מירי שליסל [יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, א.ו.פ] וצוותה. כל יושבי הראש שנכחו בפגישה הביעו הסתייגות ומחאה ממה שהוצג בפניהם, והמידע שבידינו מאז רק מחריף את ההסתייגות", כתבו.

"מיומנויות של מנחה שונות ממיומנויות של מורה"

לדברי יושבי ראש ועדות המקצוע, לא יעלה על הדעת שרפורמה בהיקף שכזה תתבצע ללא עבודת מטה מקיפה, שתסתכם במסמך ברור שיאפשר דיון וביקורת על המתווה הכללי ועל פרטיו. "מתבקש שיתבצע פיילוט בהיקפים קטנים כמקובל בכל שינוי משמעותי במשרד החינוך, פיילוט, שילווה במחקר מעמיק שיאפשר מדדים ברורים של השפעת הרפורמה על התלמידים ועל מצב הידע שלהם, ויאפשר שיפור ודיוק של ההיבטים הרבים של רפורמה בהיקף שכזה. למיטב הבנתנו, מסמך כזה לא קיים ופיילוט לא מתוכנן, אלא מתוכננת החלה מיידית של הרפורמה על כל המערכת כבר בשנה הקרובה, מבלי שפרטיה ידועים אפילו בשלב זה של השנה", כתבו.
יתרה מזו, ציינו יושבי הראש כי פיילוט לשינויים בעלי אופי דומה, בהיקף קטן בהרבה, נעשה בתחום לימודי ההיסטוריה בחינוך הממלכתי בשנים האחרונות והוביל לתוצאות קשות. "מדובר בלימוד נושא השואה שעבר מהוראה רגילה ל"הוראה משמעותית" ולאחר מעקב ובדיקה לאורך ארבע שנים התברר שהמהלך פגע באופן אנוש בהיכרות של התלמידים עם הנושא. עובדה זו מעמיקה מאוד את החשש מפני הבאות".
יושבי ראש ועדות המקצוע הביעו חשש מפני היעדרה של עבודת הכנה והכשרה של המורים ושל פרחי ההוראה למתווה הלימוד המתוכנן החדש. "מורים שיודעים להכין את תלמידיהם לבחינות בגרות לא בהכרח יודעים להדריך תלמידים בתהליך של כתיבת עבודה בינתחומית ברמה נאותה. אנו רואים זאת היטב בעבודתנו האקדמית, ויכולים לומר בוודאות רבה שמיומנויות הנדרשות ממנחה הן אחרות ושונות מאוד מזו של מורה. ישנו צורך בתהליך הכשרה עמוק ויסודי של צוותי ההוראה, ומאחר שתהליך זה טרם החל איננו רואים היתכנות לביצוע השינויים באופן כללי ומיידי".
עוד טענו כי מהכרותם העמוקה עם מערכת ההשכלה הגבוה בישראל, הם חוששים מאוד כי הדרישה לכתיבת עבודה במקום בחינות הבגרות תוביל למערכת שלמה של העתקות במקרה הטוב, ולשוק נרחב של קניית ומכירת עבודות במקרה היותר סביר, דבר שיעמיק את הפערים בין מי שידו משגת למי שאין ידו משגת.
"אנחנו חרדים שההתנהלות שאנו רואים משקפת חתירה לשינויים ורפורמות אופנתיות ומהירות, ללא התעמקות של ממש בחשיבותם של התחומים המדוברים ובסיכונים הכרוכים ברפורמה, ובעיקר - ללא קיום תהליך מקצועי כמתבקש. לימוד מקצועות ההומניסטיקה הוא הבסיס לעומק תרבותי, לפיתוח חיי דעת ורוח, לשכלול רגישות ואמפתיה, לבניין שיקול הדעת המוסרי ולמעורבות חברתית. בעולם של שינויים טכנולוגיים מואצים ושוק תחרותי גלובלי נדרשים תשומת לב וזהירות מיוחדות לשמירה על מקומם במערכת החינוך. מדובר במקצועות מכונני זהות שלשילובם במערכת החינוך יש חשיבות עליונה לעיצוב דמות בוגר שיש לו זהות בעלת שורשים עמוקים בתרבות עמו, בעל תודעה היסטורית ודמוקרטית ומחויבות למדינת ישראל ולחברה הישראלית. אנו דורשים מהנהלת המשרד לעצור את העיסוק ברפורמה בצורתה הנוכחית, ולחדש אותה בצורה שקופה, משתפת, הדרגתית וזהירה", לשון המכתב.

תאריך:  09/02/2022   |   עודכן:  09/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הרפורמה תגרום לתעשיית העתקות ולקריסת רמת הידע"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הגברת חושבת שהיא יודעת הכל
טירה  |  10/02/22 00:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ראש הממשלה ושר האוצר הודיעו על הצעדים המתוכננים להורדת יוקר המחיה    הנחת מס לשני ההורים לילדים בני 6 עד 12, יבוטל המכס על מוצרי מזון וקוסמטיקה, תעריף החשמל יעלה ב-3.4% במקום ב-5.7% כפי שתוכנן מראש
איתמר לוין
אומר שלרשימת השמות שורבבו מי שלא הופעל נגדם כלי איסוף כלשהו, ולמי שהיו נתונים ל"פיקוח מכל סוג שהוא" - ניתן צו שיפוטי כדין    בנט: יש לבדוק האם הדברים קרו
איציק וולף
פרסמה מכרז להקמת מאגר ספקים לאספקת רכבים חשמליים שבמסגרתו תבצע העירייה הליכי תיחור, על-פי הצורך, לרכישת כלי רכבים חשמליים שונים, לרבות טנדרים, אופנועים ורכבים מסחריים במסגרת תקציבית של 7 מיליון שקל בשנה
איציק וולף
קבוצת שטראוס הודיעה כי בעקבות מכתב אזהרה שהוציא ה-FDA למפעל של החברה הבת האמריקנית סברה אושרה היום תוכנית התאמת שצפויה להוביל לצמצום זמני בכושר הייצור של המפעל המספק ממרחים ומטבלים בצפון אמריקה ולעליה בהוצאות ובעלויות הייצור    צפויה השפעה מהותית על מכירות סברה ורווחיותה במהלך 2022, לא צפויה השפעה מהותית על תוצאות שטראוס
איתמר לוין, יצחק דנון
הנאמן לאג"ח שהנפיקה החברה שבשליטת דייוויד פדרמן, המחזיקה ב-15.5% מבתי הזיקוק בחיפה, מבקש את הכרעת ביהמ"ש - בשל חוב של 371 מיליון שקל והחלטות סותרות באסיפות המחזיקים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il