הוועדה לצמצום הריכוזיות מעלה חשש כי השתתפות אלקטרה ושפיר במכרז הרכבת הקלה חיפה-נצרת (פרויקט נופית) עלולה להיות ריכוזית, וממליצה לחברת חוצה ישראל שפרסמה את המכרז להיוועץ בה. ההיוועצות תוכל להתקיים לאחר שיתפרסמו תוצאות מכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. לאחר הזכייה תוכל הוועדה לנתח את הריכוזיות הכלל-משקית העדכנית של שפיר ואלקטרה מול התועלת לרווחת הצרכן מהשתתפותן במכרז. באותו מועד, ניתוח התועלת לרווחת הצרכן ייעשה לפי תמונה עדכנית יותר של מפת התחרות במכרז נופית.
המכרז עוסק בהקמה, הפעלה ותחזוקה של מסילת ברזל מקומית, שהוא תחום תשתית חיונית. שש קבוצות נמצאו כשירות בשלב המיון המוקדם של המכרז: "דן" חברה לתחבורה ציבורית בע"מ, וקבוצת המסילות של סין (CREC); שפיר הנדסה אזרחית וימית בע"מ, CAF, ונוי 3 להשקעה בתשתיות א. ואנרגיה שמן; Alstom Transport SA, אלקטרה בע"מ, קבוצת מנרב בע"מ ואלייד תשתיות בע"מ, COMSA, GLOBALVA, JSC ו- .Lesieo Ltd; מאיר חברה למכוניות ומשאיות בעמ אפקון החזקות בע"מ (מקבוצת שלמה), צ'יינה מסילות ו-CRCCI הסיניות, CRRC (הונג קונג) שיכון ובינוי בניין ואגד החזקות בע"מ.
בהרכב של שלוש מבין שש הקבוצות ישנם חמישה גורמים ריכוזיים: בקבוצה ב' - שפיר ו-CAF ; בקבוצה ג' - אלקטרה ואלייד; ובקבוצה ו' - שיכון ובינוי. ההשתתפות גורמים ריכוזיים במכרז מחייבת את המאסדר לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהתייעץ עם הוועדה. שפיר היא גורם ריכוזי משום שקבוצת המחזיקים שאליה היא משתייכת בעלת זכויות בלפחות ארבעה תחומי תשתית חיונית באמצעות לפחות עשרה רישיונות או חוזים, ומשום שהיא מחזיקה למעלה ממחצית מהפעילות בתחום הפעלת מסילת ברזל מקומית.
אלקטרה, אלייד ושיכון ובינוי הם גורמים ריכוזיים בשל היותן תאגידים ריאליים משמעותיים. CAF היא שותפתה של שפיר בפרויקט ה-JNET (שכולל את הקו האדום והקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים), ועל כן גם היא נחשבת לגורם ריכוזי בשל החזקה של למעלה ממחצית מתחום תשתית חיונית זה. אולם, בהתאם להוראות החוק, הקצאת זכויות בתחום מסילות הברזל ל-CAF שנחשבת לגורם ריכוזי מטעם זה בלבד, לא נחשבת להקצאת זכות.
נופית היא תוכנית להסעה המונית בטכנולוגיית רכבת קלה אזורית (Tram-Train) שצפויה לשרת את תושבי הצפון ולחבר בין מטרופולין חיפה לבין הגוש העירוני נצרת-נוף הגליל. אם כן, מדובר בהקצאה משמעותית שתגדיל את הריכוזיות הכלל-משקית של הזוכה בה.
בחוות דעת שפרסמה לאחרונה ועדת הריכוזיות, הוועדה ניתחה בהרחבה את הריכוזיות הכלל משקית של שפיר, אלקטרה, אלייד ושיכון ובינוי והגדירה את שפיר, אלקטרה ושיכון ובינוי כגורמים ריכוזיים בעלי ריכוזיות כלל-משקית גבוהה.
שפיר (50%) ו-CAF (50%) יקימו, יפעילו ויתחזקו את פרויקט ה-JNET שכולל את הקו האדום והקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים. שפיר (50%) ו-CAF (50%) זכו גם במכרז להקמה ותחזוקה (ללא הפעלה) של הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש-דן. קבוצה שאלקטרה חברה בה (40%) זכתה במכרז להקמה ותחזוקה (ללא הפעלה) של הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש-דן. לאלקטרה פעילות משמעותית גם בתחבורה ציבורית באוטובוסים, שהוא תחום תשתית חיונית בעל זיקה לתחום הרכבות שמוסדר על-ידי
משרד התחבורה. קבוצה ששפיר (40%) חברה בה, קבוצה שאלקטרה (20%) ואלייד (40%) חברות בה, וקבוצה ששיכון ובינוי חברה בה (75%) מתמודדות במכרז על הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים.
ניתוח מפת ההחזקות של הגורמים הריכוזיים מלמד כי החששות המרכזיים מתחום הריכוזיות הכלל-משקית שמעורר המכרז נוגעים לקבוצת שפיר שתקים, תתחזק ותפעיל שני קווי רכבת קלה בירושלים ותקים ותתחזק את הקו הסגול בתל אביב, ולקבוצת אלקטרה שתקים ותתחזק את הקו הירוק בתל אביב. חששות אלו עלולים להתעצם אם קבוצה ששפיר או אלקטרה חברות בהן תזכה גם במכרז. הוועדה אומרת שיש להבטיח ששקילת שיקולי ריכוזיות כלל-משקית לא תביא לפגיעה משמעותית ברווחת הצרכנים. לכן, נדרשת זהירות בשקילת שיקולים אלו ביחס להשתתפות גורמים ריכוזיים במכרז.
לאחר התייעצות חוזרת כאמור, תוכל הוועדה לנתח את הריכוזיות הכלל-משקית העדכנית של שפיר ואלקטרה מול התועלת לרווחת הצרכן מהשתתפותן במכרז נופית.