X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גייל טלשיר, שמחה רוטמן ודינה זילבר [צילום: גלעד קוולרצ'יק]
רוטמן: "ביטול חוקים קיים במדינות חסרות תרבות דמוקרטית"
בכינוס באוניברסיטת רייכמן אמר ח"כ שמחה רוטמן: נרצה לקדם פיצול תפקיד היועץ המשפט לממשלה לשלושה בעלי תפקידים נפרדים - יועץ, מייצג ותובע ד"ר גייל טלשיר: "כיצד עושים ביקורת על הממשלה? על הכוח הבלתי מוגבל הזה?"

ח"כ שמחה רוטמן מתייחס (יום ג', 29.11.22) למו"מ הקואליציוני שנידון בימים אלה ואומר כי "המאמצים של הציונות הדתית במסגרת המו"מ הקואליציוני כוללים נושאים רבים. הדבר החשוב ביותר כמובן, זה מה שמכונה פסקת ההתגברות. צריך לומר, ביטול חוקים הינו דבר הקיים במדינות חסרות תרבות דמוקרטית. בית המשפט לא יכול לבטל חוקים. צריך ואפשר לדבר על המישור הטכני בנושא פסקת ההתגברות, אך מדובר בהצעה שעברה בקריאה טרומית בכנסת הקודמת, הצביעו בעדה נציגים מהקואליציה הקודמת והיא נתקעה בגלל הקמת הממשלה".
את הדברים אמר רוטמן במסגרת חבר-הדיון "האם אנחנו לקראת מהפכה חוקתית?" שנערך בכינוס כ"ט בנובמבר של המכון לחרות ולאחריות באוניברסיטת רייכמן.
רוטמן התייחס לשינוי אופן בחירת שופטים, פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה והקמת נציבות ביקורת על הפרקליטות: "הנושא השני שנקדם הוא שינוי אופן בחירת השופטים. כמעט בכל המדינות הנאורות, השופטים נבחרים על-ידי נבחרי הציבור ולא על-ידי עצמם. הנושא השלישי שנרצה לקדם הינו פיצול תפקיד היועץ המשפט לממשלה לשלושה בעלי תפקידים נפרדים - יועץ, מייצג ותובע וזאת בגלל הפונקציות השונות והכוח שהן מייצרות לאדם אחד; והתיקון החשוב ביותר בעיני הוא הקמת נציבות הביקורת על הפרקליטות, גוף ביקורת חזק עם שיניים ויכולת עבודה.
נכון להיום, כל החוטים מוחזקים בידיים של היועמ"ש. הוא צריך לדון ולהכריע בכפופים לו ולפעמים בנוגע לאנשיו הקרובים אליו ביותר. כאשר אחריות זו נמצאת בגוף אחד עצמאי, מי שנפגע מעבודה של תובע ופרקליט, תביעה משטרית, יהיה לו סעד ומענה".
לדבריו הגיבה ד"ר גייל טלשיר מהמחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים ואמרה: "ראש הממשלה המיועד מניח חרב על צווארה של הדמוקרטיה הישראלית, שתלויה כביכול על עניין טכני מאוד - האם אנחנו מדברים על פסקת התגברות של 61 ח"כים או האם אנחנו מדברים על פסקת התגברות ברוב רגיל. כמו שח"כ רוטמן כאן אומר או שאנחנו מדברים על החזרת פסקת ההתגברות ברוב גדול מאוד של הכנסת. כאשר אנחנו בוחרים ממשלה אנחנו בוחרים בה כדי להוביל מדיניות. דמוקרטיה היא שלטון האזרחים, למען האזרחים.
"כאשר אנחנו, הציבור במדינה בוחר ממשלה, אנחנו בוחרים בה כדי לקבוע מדיניות, וכרגע יש רוב לממשלה הנכנסת, אך כאשר אנחנו במדינה דמוקרטית נותנים את המנדט הזה לממשלה, אנחנו יודעים שאנחנו מוגנים כי ישנה חוקה שמגנה על זכויות האזרח, וקיימים איזונים ובלמים ומוסדות שאמורים לשמור עלינו כפרטים, כמיעוטים כיחידים וכקבוצות גם כשהממשלה עובדת על-מנת לממש את המדיניות שלה. כיצד עושים את זה? ע"י הפרדת רשויות פונקציונאלית ועל-ידי איזונים ובלמים. מה קורה בשיטה הישראלית הדמוקרטית? אין הפרדת רשויות. לא בגלל הביקורת המשפטית, אלא בגלל שהממשלה היא חלק מהכנסת כלומר יש לה רוב אוטומטי בכנסת ואין דרך להפריד את הממשלה מהכנסת כי זו ההגדרה של הממשלה.
"כיצד עושים ביקורת על הממשלה? על הכוח הבלתי מוגבל הזה? עושים ביקורת שיפוטית שכזכור בכלל לא עברה בחוק. חלק מכתב הזכויות בחוקי היסוד הישראלים שהיו אמורים לכלול את חוק יסוד כבוד האדם וחופש העיסוק וחוק יסוד החקיקה שלא עבר כי נפלה הממשלה, והממשלה שהחליפה אותה לא הסכימה להעביר את חוק יסוד החקיקה מה שאומר שאין עליונות של חוקי היסוד על חוקים רגילים וזה אומר שאין יכולת מוסדרת בחוק לביקורת השיפוטית. לכן בג"ץ, עם חקיקת חוקי יסוד כבוד האדם וחירותו ואמר זהו כי המרכיב הדומיננטי בכל חוקה דמוקרטית כי אי-אפשר בלי הגנה על זכויות אזרח, ולכן במשורה 22 חוקים מאז שלבג"ץ יש יכולת של פסילת חוקים בעצם הוחזרו לדיון חוזר בכנסת. מה הולך לקרות במהלך השבועיים הקרובים? הולכים להציע לנו פסקת התגברות שנשמעת לכאורה נפלא, 61 ח"כים זה הרי רוב. כלומר אם הממשלה תחוקק חוקים בלתי דמוקרטיים לא יהיה שום גוף במדינה שיגיד לה שהחוק עובר על זכויות האזרח. אם אתם רוצים באמת לתת את המקום לכנסת, תקבעו רוב בכנסת שהוא רוב של כלל הייצוג של כולנו. המבחן של נייר הלקמוס של מצב הדמוקרטיה בישראל, הוא האם פסקת ההתגברות תעלה ברוב של 61 ח"כים ששווה לכוחה של ממשלה ואפילו נמוך ממנה, או שתיתן לכנסת את היכולת הזאת. ולכן אני שואלת אותך ח"כ רוטמן, האם אתה בעד עריצות הרוב היהודי? האם אתה לא חושב שאמורות להיות הגבלות על כוחה הבלתי מוגבל של הממשלה?".
בתשובה לשאלה האם יש מנגנון מרסן על הממשלה, ענה ח"כ רוטמן: "מנגנון האיזון על הממשלה הוא הכנסת. הציבור הוא מנגנון הבקרה הדמוקרטי, תוך ביצוע בחירות ותוך צורך להקים קואליציה. אין יכולת לממשלה לפעול בכוחות עצמה בלי להעביר חקיקה בכנסת. אני בטוח שכל מי שהיה בממשלה בשנה וחצי האחרונות ישמח לשמוע שהטענה הרווחת פה בפאנל שבשנייה שהקמת ממשלה יש לך יכולת בלתי מוגבלת והכנסת לא מעכבת אותך".
ד"ר גייל טלשיר הגיבה לח"כ רוטמן ואמרה: "מה שאנחנו רואים מולנו זה מהלך שבשבועיים האחרונים מדובר רבות והוא תיקון מערכת המשפט. ח"כ רוטמן טוען בעצם שרק למי שנבחר יש לגיטימציה בדמוקרטיה. אני רוצה לשאול אתכם האם הייתם רוצים שהרופא שלכם יבחר ע"י הציבור או המהנדס שלכם? הממשלה מורכבת ע"י משרדי הממשלה ששם יושבים אנשי מקצוע. אומנם אחד הסעיפים המרכזיים של הממשלה הנכנסת הם לעשות פוליטיזציה של כל הדרג הבכיר של משרדי הממשלה. להגיד היועץ המשפטי, הוא האיש של השר ותפקידו להגן עליו ולא על שילטון החוק וכך גם הדרג הבכיר של משרדי הממשלה והעיתונאים. אתם כבר רואים את הדיבור על תאגיד השידור הציבורי, גוף חלש שבקושי מצליח לעשות תחקירים עיתונאים שעומד היום במוקד הדיון, שלא נדבר על גל"צ. מנגנוני הביקורת הם אלה שיוחלשו. הרפורמות שיבוצעו דרך הכנסת ודרך הממשלה יעשו כאן שינוי משטרי".
תאריך:  29/11/2022   |   עודכן:  29/11/2022
+אוריאל רייכמן: אל תכנסו ללחץ ואל תדברו על ירידה מהארץ
00:22 30/11/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

נשיא אוניברסיטת רייכמן: "עלינו להיאבק בכך שהכרזת העצמאות לא תיפגע על-ידי פסקת ההתגברות או תרגיל אחר"  ▪  "אני קורא לעצור את המרוץ המהיר לחקיקת פסקת ההתגברות ושאר הרפורמות המוצעות. חייבים להפעיל שיקול דעת ואחריות לאומית"

רייכמן. עומדים למבחן שלא חשבנו שיבוא [צילום: גלעד קוולרצ'יק]

מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
רוטמן: "ביטול חוקים קיים במדינות חסרות תרבות דמוקרטית"
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
בהעדר משוב למערכת המשפט -המחשה
אוליבר וונדל   |  30/11/22 07:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותאקטיביזם שיפוטי
עידן יוסף
שר המשפטים לשעבר מציע פתרון לבעיית ביטול חוקי הגיוס בידי בג"ץ - להחריג ענייני צבא מחוק כבוד האדם וחרותו    תומך בפסקת התגברות של 61, עם פער חמישה לרעת המתנגדים
איתמר לוין
השרים מחויבים לקבל "המלצות" לגבי מינויים בכירים וחלוקת פרס ישראל; בית המשפט אינו מתערב בהחלטות של רשויות האכיפה, במכרזים ובתכנון ובנייה    התוצאה היא שליטה של הממונים במקום של הנבחרים, ואת זה צריך לשנות דרך חקיקה
עידן יוסף
יו"ר ועדת החוקה חקיקת חוק יסוד החקיקה - יעד מרכזי למבנה חוקתי איתן ויציב    אליקים רובינשטיין: האמירה כאילו בית המשפט מחפש להתעסק בחוקי הכנסת היא פוליטית ולא נכונה    ח"כ רוטמן: העם הוא הריבון וצריך להחליט מהם הערכים הבסיסיים של חייו ולא פרופסורים ושופטים    אוריאל לין: העם לא נתן למחוקקים כוח לשלול את זכויות היסוד שלו    דן מרידור: הליכוד לא דגלה בשלטון החוק אלא בעליונות המשפט    אמנון רובינשטיין: לא צריך לבנות עוד פרק בחוקה העתידית
איתמר לוין
עמית הנחה את המשטרה והמינהל האזרחי כיצד לפעול כדי למנוע דוחק של פלשתינים - לאחר שהצהיר שאינו מתערב בשיקולי ביטחון ובריאות    מזכיר את "מסלול הייסורים" של הפלשתינים בדרכם לעבודה בישראל
עידן יוסף
אמירתו של השופט נעם סולברג ממנה משתמע כי בית המשפט העליון הושפע משיקול דתי בבג"ץ המרכולים בת"א מטרידה, ומסבירה מדוע לא נותן בג"ץ פסק דין בחלוף 5 שנים מהעתירה נגד שר הפנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il