X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מטבע חצי השקל של השנה השלישית למרד הגדול [צילום: טל רוגובסקי]
מטבע של חצי שקל מימי המרד הגדול התגלה בירושלים
זהו המטבע השלישי מסוג זה שמתגלה בחפירות בירושלים ואחד הבודדים שהתגלו אי-פעם בחפירות ארכיאולוגיות מטבעות 'חצי השקל' שמשקלם הממוצע היה 7 גרם שימשו גם עבור תשלום 'מחצית השקל' לבית המקדש - מס להוצאות הפולחן ששולם מדי שנה על-ידי כל גבר בוגר

בחפירות שנערכו לאחרונה בעופל שמדרום להר-הבית נחשפו שרידי מבנה ציבורי מפואר מימי הבית השני שחרב בשנת 70 לספירה. בתוך שכבת החורבן התגלו עשרות מטבעות יהודיים מתקופת המרד הגדול ברומאים (66 - 70 לסה"נ), רובם עשויים ברונזה. יוצא דופן ונדיר במיוחד הינו מטבע כסף בעריך של חצי שקל מהשנה השלישית למרד, שאותר בין המטבעות - אחד הבודדים מסוגו שהתגלו בחפירות אי-פעם. החפירות נערכו בידי משלחת מהאוניברסיטה העברית בראשות פרופ' עוזי ליבנר מהמכון לארכיאולוגיה, בשיתוף ארמסטרונג קולג' מאוקלהומה שבארה"ב, ובסיוע החברה הממשלתית לפיתוח מזרח ירושלים, רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים.
במהלך המרד הגדול ברומאים, טבעו היהודים בירושלים מטבעות ברונזה ומטבעות כסף. על רוב מטבעות הכסף מופיע מצד אחד גביע - ומעליו, באותיות הכתב העברי הקדום, שנת המרד בה נטבע, ומסביב לגביע כתובת: 'שקל ישראל', 'חצי השקל' או 'רבע השקל', בהתאם לעריך. בצד השני מופיע ענף עם שלושה רימונים וסביבו כתובת: 'ירושלים הקדושה', גם היא בכתב העברי הקדום. המטבע הנדיר שנמצא לאחרונה זוהה על-ידי ד"ר יואב פרחי, נומיסמט המשלחת ואוצר ביתן קדמן למטבעות במוז"א, מוזאון ארץ ישראל בתל אביב. "זהו המטבע השלישי מטיפוס זה שמתגלה בחפירות בירושלים ואחד הבודדים שהתגלו בחפירות ארכיאולוגיות בכלל", משתף פרופ' ליבנר.
טביעת המטבעות במהלך המרד, במיוחד אלו העשויים כסף, היוותה הצהרה פוליטית וביטוי לשחרור לאומי של המורדים היהודים כנגד השלטון הרומי, שכן בתקופה הרומית הסמכות לטבוע מטבעות כסף הייתה נתונה בידי הקיסר. ואכן, לאורך התקופה הרומית ועד המרד הגדול לא נטבעו כלל מטבעות כסף בידי יהודים, אפילו לא בימיו של המלך הורדוס הגדול.
לדברי החוקרים, מטבעות 'חצי השקל' שמשקלם הממוצע היה 7 גרם שימשו גם עבור תשלום 'מחצית השקל' לבית המקדש - מס להוצאות הפולחן ששולם מדי שנה על-ידי כל גבר בוגר. "עד המרד נהגו לשלם את מס מחצית השקל במטבעות הכסף האיכותיים שהוטבעו בעיר צור בלבנון, וידועים בשם 'שקל צורי' ו'חצי שקל צורי'", מסביר ד"ר פרחי, ומפרט: "על פני מטבעות אלה הופיעה דמותו של הרקלס-מלקרת, האל הראשי של צור, ועל גבם הופיע עיט וסביבו כתובת ביוונית - '[של] צור הקדושה ועיר מקלט'". למעשה, מטבעות הכסף של המורדים נועדו אפוא לשמש גם תחליף למטבעות הכסף הצוריים, הן בכתובות שנשאו והן בעובדה שנשאו סמלים ולא דמויות, בהתאם לדיבר השני. החוקרים מסכמים כי "מטבעות הכסף של המרד הגדול היו הראשונים והאחרונים בעת העתיקה אשר נשאו את השם 'שקל'. הפעם הבאה הייתה על מטבעות השקל הישראלי שהונפקו בידי בנק ישראל בשנת 1980".

תאריך:  13/12/2022   |   עודכן:  13/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטבע של חצי שקל מימי המרד הגדול התגלה בירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הכנסת השלימה שלב נוסף בהליך שדרוג טכנולוגי במליאת הכנסת וכעת הצבעות חברי הכנסת על החוקים השונים יוצגו באופן בולט על גבי הצגים בחזית מושבם במליאה    מזכיר הכנסת: "אחרי כ-20 שנה בהן לא עברה מערכת ההצבעה במליאה שינוי כלשהו, השלמנו את חלקו השני של תהליך שדרוג המערכת, שיאפשר עבודה יעילה ומהירה יותר"
עידן יוסף
ממוצאי השבת הקרובה יחולו שינויים בשעות הפעילות בימי שישי ומוצאי שבת בחלק מקווי הנסיעה ותחנות הרכבת בשל מחסור של אנשי אבטחה ובידוק ביטחוני    הקווים והתחנות נבחרו על בסיס מיעוט נוסעים וסמיכותן של התחנות שתיסגרנה לתחנות אחרות שתישארנה פתוחות
איציק וולף
ינס סטולטנברג הצהיר כי העבודה לשיקום האמון בין המערב לבין רוסיה שנעשתה מאז סיום המלחמה הקרה נהרסה כולה לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה    "גם אם הלוחמה תסתיים, לא נחזור לאותו סוג של מערכת יחסים נורמלית וידידותית"
יצחק דנון
חברת ההתחדשות העירונית טוענת שהקבלן המבצע מאחר בשנתיים וחצי במסירת דירות בירושלים והתקשר מאחורי גבה עם הדיירים
יצחק דנון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il