X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
תערוכת מילים של האקדמיה ללשון העברית
מה המשותף לגלידה, חיידק, אופניים, בובה וכרובית
לרגל יום העברית תשפ"ג הציבור בחר את החידוש האהוב של אליעזר בן יהודה - גלידה! אחריה באות המילים חיידק (12%), אופניים, בובה, כרובית (10% כל אחת)

לקראת יום העברית תשפ"ג, המתקיים השנה בסימן 100 שנים למותו של אליעזר בן־יהודה, הזמינה האקדמיה ללשון העברית את הציבור לבחור את החידוש האהוב מחידושי בן־יהודה.
ערב יום העברית תשפ"ג, שיחול השנה ביום שבת, הכריזה האקדמיה על המילה הזוכה: מתוך תשעה מחידושיו זכתה המילה גְּלִידָה למקום הראשון: 31 אחוזים מן המצביעים תמכו בה. אחריה באות המילים חיידק (12%), אופניים, בובה, כרובית (10% כל אחת), תאבדעי (8%), מטרייה ועיתון (7% כל אחת) ואחרונה חביבה רכבת (5%).
סיפורה של המילה גלידה מתחיל בתרגום הארמי העתיק לתורה - תרגום אונקלוס. את מילות הפסוק המתאר את המן שאכלו בני ישראל במדבר "דַּק כַּכְּפֹר עַל הָאָרֶץ" (שמות טז, יד) מתרגם אונקלוס: "כגלידא על ארעא". אם כן 'גליד' בארמית הוא קרח. אליעזר בן־יהודה מסביר את המילה גְּלִידָה במילונו: "יקראו בא"י המדברים עברית ממתק עשוי מסכר וביצים ונקפא וקר כגליד". ומן הסתם לא מקרה הוא שהמילה 'גלידה' מזכירה בצלילהּ את גֵ'לָטוֹ - השם האיטלקי של המאכל האהוב. רבים הוגים גלידה במלעיל, אבל גלידה היא מילה עברית בסיומת ־ָה, והגייתה התקנית היא בהטעמת מלרע, בדיוק כמו המילה גבינה.

בן־יהודה הקדיש יותר מארבעים משנות חייו למפעל החייאת העברית. כידוע, העברית לא שימשה כלשון מדוברת יותר מאלף וחמש מאות שנים, והעברית שהשתמרה בטקסטים הקדומים לא התאימה למציאות החיים בסוף המאה ה־19 ובתחילת המאה ה־20. לפני מחיי השפה, ובראשם בן־יהודה, ניצב אתגר למלא את החֶסֶר הגדול במילים נחוצות לחיי היום יום, למלאכה, ללימוד בבתי הספר, למדע ולשאר תחומי החיים. בן־יהודה נרתם במרץ למילוי החיסרון הזה ותרם מילים חדשות רבות - יסודיות וחיוניות. יש שטבע משמע חדש במילים עתיקות בלשון, יש שהעלה מילים נשכחות מספרות ישראל לדורותיה, בהגדירו ובהגבילו את שימושיהן החדשים, ויש ששאל שורשים מן הערבית ויצק אותם לתבניות עבריות.
רבים מחידושיו נכנסו למחזור הדם של השפה, והם נמצאים בשימוש תדיר ויום יומי. הוא חידש שמות של מאכלים: גלידה, חביתה, נקניק, ריבה; מילים לציון תכונות ורגשות: אדיבות, אדישות, אהדה, גמישות, גנדרנות, עקיבות, קיצוניות, רצינות; צבעים: אפור, ורוד; בעלי מקצוע: דייל (=מלצר!), גננת, חייל; חלקי לבוש: חזייה, כפפה; כלים ומכשירים: משאבה, מקולית (גרמופון), מגהץ, מפוחית, מַקלע; שמות מחלות: אדמת, שפעת, שנית (סקרלטינה); מילים מעולם השלטון: מעצמה, וזיר (שר), מורשון (בית נבחרים), עירייה; ועוד מילים רבות.
את מאות חידושיו סימן בן־יהודה בסימן מיוחד במילונו - "מילון העברית הישנה והחדשה". רובם נקלטו בלשוננו. מעניין להכיר גם את המילים שלא נקלטו. למשל: אַבְחֶמֶץ ואַבְחֶנֶק (חמצן וחנקן); אַכֶּלֶת (סרטן); הָרָם (פירמידה); זִבְדָּה (שמנת); צַיַּר־אוֹר (צלם); וגם תְּאֵבְדֵּעִי במשמעות סקרן.
לרגל יום העברית תשפ"ג ובשנת המאה למותו של בן־יהודה חונכת האקדמיה ללשון העברית את הסכת הַמְּחַיֶּה, ובו שישה פרקים על הגיבורים שעשו את הלא ייאמן והחיו את השפה העברית. הפרק הראשון זמין להאזנה באתר האקדמיה ללשון העברית וביישומונים הייעודיים.

תאריך:  12/01/2023   |   עודכן:  12/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה המשותף לגלידה, חיידק, אופניים, בובה וכרובית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
רשות המיסים תעניק ארכה להגשת השגות על החוב ופריסה ל-12 תשלומים    עוסקים ונישומים טוענים כי החיוב שבוצע על ידם כחלק מהמהלך הוולונטרי נעשה בטעות
עידן יוסף
ועדת הכלכלה תדון בהארכת תוקף הוראת השעה, המאפשרת ליבואנים זעירים לייבא רכב משומש עד שנה ממועד ייצורו    על כלי הרכב המיובאים לעמוד בכל דרישות התקינה הקיימות, וכי ההקלה היחידה היא הרחבת האפשרות לייבא רכב עד גיל שנה, שכבר נסע בחו"ל
עידן יוסף
כ-854 אלף ילדים וכ-212 אלף אזרחים ותיקים מוגדרים כעניים לפי דוח העוני ואי-השוויון של המוסד לביטוח לאומי ל-2021    בקרב אזרחים ותיקים נרשמה העלייה הגבוהה ביותר בתחולת העוני, מ-16.4% ב-2020 ל-17.6% ב-2021
איתמר לוין
11 יועצים משפטיים ופרקליטי מדינה לשעבר יוצאים בחריפות חסרת תקדים נגד הרפורמה המוצעת: תהפוך את בית המשפט העליון לגוף מעין-פוליטי יהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון
יצחק דנון
אפי נכסים ודניה-סיבוס תובעות 15 מיליון שקל, בטענה שהעירייה נושאת באחריות לתכנון הכושל שהביא לאסון בו נהרגו שישה פועלים, וזאת בנוסף לסחבת קשה שגרמה לעיכובים בבנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il