X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
עמית, חיות ופוגלמן בדיון היום [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
בג"ץ: חוק הנבצרות פרסונלי למען נתניהו
חיות: השאלה היא האם די בכך כדי להצדיק את ביטולו של חוק יסוד; השופטים העלו את האפשרות של דחיית התחולה מיארה: שימוש לרעה בסמכות המכוננת לטובתו של נתניהו

אין ספק שחוק הנבצרות הוא פרסונלי ונועד לטובתו של בנימין נתניהו; השאלה היא האם מדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת, המצדיק ביטול חסר תקדים של חוק יסוד. כך אומרים (3.8.23) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, והמשנה לנשיאה, עוזי פוגלמן, בדיון בשתי העתירות נגד החוק. הדברים רומזים על מסלול אפשרי של הפסיקה: דחיית תחולת השינוי עד לכנסת הבאה, כפי שעשה השבוע בג"ץ בנוגע לחוק בועז יוסף שגם לגביו נקבע שהוא פרסונלי בצורה מובהקת.
מדובר בתיקון 12 לחוק יסוד הממשלה, אותו אישרה הכנסת בהליך מזורז בחודש מרס. הוא קובע, כי רק ראש הממשלה עצמו - או הממשלה והכנסת ברוב של שני שלישים - יוכלו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, ורק מסיבות של בריאות גופנית או נפשית. הוא מונע מהיועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, להכריז על נבצרות של נתניהו בנימוק שעיסוקו ברפורמה המשפטית מהווה הפרה של הסדר ניגוד העניינים החל עליו.
זהו דיון מקדמי בשתי העתירות (של התנועה לאיכות השלטון וח"כ עודד פורר) ולא בדיון שבסיומו יוחלט האם לאשרר או לבטל את התיקון. בג"ץ יכול כעת לדחות את העתירות, או להוציא צו על תנאי שיחייב את הכנסת, מיארה ונתניהו לנמק (בצורה נרחבת) מדוע לא יבוטל התיקון. במקרה כזה, חיות תרחיב את ההרכב (כעת זהו הרכב של שלושה: חיות, פוגלמן ויצחק עמית) ורק בסיומו של דיון זה יוכרע גורלו של התיקון.
פוגלמן ציין במהלך הדיון, כי בית המשפט העליון "מוסמך לבקר חוקי יסוד בהרכב מורחב. אם מבקשים לשנות את זה, בבקשה. אנחנו לא בקרקע בלתי חרושה. אולי עוד צריך לחרוש אותה, אבל כבר יש בה תלמים". חיות העירה מצידה, כי אם יש לקונות ופגמים בחוק הנבצרות, אין די בכך כדי לבטל אותו בשל היותו תיקון לחוק יסוד.

דבריו של נתניהו הם ראיית זהב

נציג היועצת המשפטית, ענר הלמן, אמר: "הנסיבות לשיטת היועצת המשפטית היא קיצונית ביותר. הסמכות המכוננת שימשה נבחר ציבור כדי להתנער מחובות בתחום הטוהר המידות. הכנסת הפכה למשאב לסילוק מן הדרך לסלק סיבות פרסונליות הנובעות ממשפטו של נתניהו ומחייבות אותו שלא לפעול בניגוד עניינים. זהו דפוס פעולה שחותר תחת יסודות שלטון החוק.
"הכותרת 'חוק יסוד' אינה יכולה לאפשר זאת. התיקון פרסונלי בגלל שהסדר ניגוד העניינים מחייב את נתניהו [ואוסר עליו לעסור ברפורמה]. החובה של ראש הממשלה לקיים את הסדר ניגוד העניינים לא השתנתה לאור תיקון 12. החוק הפרסונלי נועד להתגבר על ההצהרה שניתנה כאן בפני 11 שופטים [כאשר נדחו העתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו בשנת 2020].
"דבריו של נתניהו [בנאום הכניסה לאירוע] ש"עד עתה ידי היו כבולות" הם ראיית זהב. הרשות המכוננת עושה חוק פרסונלי שמארבע זוויות שונות בא כדי לעקוף הליכים משפטיים שהיו או מתנהלים. המכונה המכוננת מתחילה מהר מאוד למנוע דיון משפטי בהליכים תלויים ועודים ולמנוע מבית המשפט לתת פסק דין. זו החומרה".
חיות: "הדברים של חברי הכנסת [על התיקון] מדברים בעד עצמם וטביעות האצבע מאוד ברורות". פוגלמן: "הפסיפס מאוד גדול והתמונה ברורה. קשה להגיע למסקנה שזה לא פרסונלי. חבריו [נתניהו והכנסת] טוענים שהמניע לא משנה". הלמן הוסיף, כי תכלית החוק היא למנוע נבצרות של נתניהו למרות שהוא פועל בניגוד עניינים.
לטענת הלמן, בשמה של מיארה, יש להוציא צו על תנאי המחייב לנמק מדוע לא יבוטל החוק. "זהו שימוש לרעה בסמכות המכוננת. בית המשפט צריך להגיד: It's not done, כדי לעצור את הסחף שקורה בשבעת החודשים האחרונים, של שימוש בחוקי יסוד לצרכים פרסונליים. אין ספק שאם הכנסת הייתה קובעת תחולה עתידית – לכנסת הבאה, לאחר הכרעה סופית במשפטו של ראש הממשלה – זה היה מפחית את הפגמים שיוצר התיקון הפרסונלי, אך לא את הכל".

עמדתה של מיארה - בעוד שבועיים

פוגלמן: "אם דוחים לכנסת הבאה, האם צריך לבטל את החוק?" הלמן: "זה לא פותר את הכל, זה פותר חלק נכבד". הוא הציע שהצו על תנאי יכלול את שתי האפשרויות – ביטול החוק או דחיית התחולה (כפי שעשה השבוע בג"ץ בנוגע לחוק בועז יוסף). חיות: "האם כבר יש הפרה של הסדר ניגוד העניינים שאלמלא החוק היועצת הייתה מכריזה על נבצרות, או שזה רק נושא עתידי?" הלמן: "היועץ המשפטי אינו מכריז אלא אומר שחובה על הממשלה למנות ממלא-מקום". חיות: "לפי התיקון היועץ לא יכול להתניע את התהליך".
הלמן הזכיר, כי בינואר השנה הבהירה מיארה שלא קיימה ישיבות בנושא הנבצרות. חיות השיבה, כי מיארה הודיעה מיד לנתניהו שהצהרת "נכנס לאירוע" בחודש מרס מהווה הפרה של הסדר ניגוד העניינים. הלמן הוסיף, כי בדיונים על חוק הנבצרות הבהירה מיארה שאינה סבורה שיש להוציא את נתניהו לנבצרות, וכך גם נאמר לפני חודש וחצי בתגובתה לעתירה שביקשה לעשות זאת.
חיות: "איך אתם מחברים את הפרסונליות של התיקון הזה להפרה של הסדר ניגוד העניינים?" הלמן: "לא אנחנו חיברנו, אלא נתניהו וחברי הכנסת". חיות: "האם באופן אמיתי התיקון הזה שולל סעדים?" הלמן ענה, כי מיארה צריכה להשיב עד 20.8.23 על העתירות המבקשות להוציא את נתניהו לנבצרות.

"חטפנו ביקורת שלא ירדנו לזירה הפוליטית"

נציג הכנסת, יצחק ברט, אמר: "אם הרצון היה למנוע נבצרות של נתניהו, היה אפשר פשוט לבטל את הכלי הזה. אבל לא – נקבעו כללים שקובעים מתי אפשר להשתמש בו, ולמנוע מצב של שימוש בו ממניעים פוליטיים. ביחס להצעות שהוצעו בעבר, התיקון אינו חריג. אין חולק שיש בו לקונות, הוא לא שלם ולא מושלם".
חיות הגיבה בחריפות: "הטיעון של אדוני מנותק מהמציאות, מדברים מפורשים שנאמרו בהליך החקיקה. בא משה סעדה ואמר לאפרת רייטן ש'פשיטא שבגלל זה חוקקנו, עשינו את זה בגלל אירוע נתניהו'. יותר ברור מזה אי-אפשר. תוך חודש העבירו חוק יסוד בשלוש קריאות. לא הייתה שום כוונה לתקן אי-בהירות. הכוונה הייתה ברורה וזה נאמר בפה מלא". לדברי פוגלמן, ברור שהמטרה הייתה לנטרל את האפשרות שמיארה תוכל להכריז על נבצרות של נתניהו.
ברט חזר והדגיש, כי עמדת הכנסת היא שאין לבית המשפט העליון סמכות לבטל חוקי יסוד, למרות שבג"ץ קבע אחרת. לדבריו, החוק אינו פרסונלי משום שהוא יחול על כל ראשי הממשלה; המניע היה בבירור פרסונלי, אך בג"ץ קבע שוב ושוב ששימוש לרעה בסמכות המכוננת אינו נבחן על-פי המניעים של חברי הכנסת התומכים בחוק, וכי ביקורת שיפוטית ככלל אינה עוסקת במניעים.
חיות: "חברך [הלמן] אומר שלא מדובר במניע אלא בתכלית". עמית: "יש כאן תכלית כפולה. האחת: לחסום דיון משפטי [בעתירות הנבצרות]. השנייה: להתגבר על סוגיית ניגוד העניינים". פוגלמן: "ברור שחברי הכנסת מצביעים ממניעים פוליטיים. הטענה היא שחוק פרסונלי למהדרין אינו עונה על דרישת הכלליות [של חוק יסוד]".
ברט שב ואמר כי אין לבחון את המניעים של חברי הכנסת, וכי זהו גבול שאסור לבג"ץ לחצות. "בית המשפט אינו יורד לזירה הפוליטית", הוסיף. חיות הגיבה: "ועל זה שבית המשפט אינו יורד לזירה הפוליטית חטפנו ביקורת, כל פעם שפסק הדין לא מצא חן בעיני מישהו. אבל אנחנו מתעקשים לדבר רק בצורה משפטית". היא המשיכה ושאלה האם הפרסונליות שבחוק הנבצרות אינה מגיעה עד כדי שימוש לרעה בסמכות המכוננת. ברט השיב, כי מדובר בביקורת מוצדקת על הליך החקיקה, אך לדעת הכנסת אין לפסול אותו משום שיש תקדימים לשינויים בחוקי יסוד משיקולים קואליציוניים.
חיות ציינה, כי בג"ץ מתח ביקורת מספר פעמים על השימוש לרעה בחוקי יסוד, אך הדברים נפלו על אוזניים ערלות. היא שאלה מהי עמדת הכנסת לגבי האפשרות של דחיית התחולה. ברט השיב, כי הייעוץ המשפטי של הכנסת הציע זאת בהליכי חקיקה, וכי אין לכנסת עמדה ביחס לפרשנות (כגון דחיית התחולה). עקרונית, הוסיף, עמדת הייעוץ המשפטי לכנסת היא שיש לה סמכות לקבוע הסדרים חוקתיים בתוקף מיידי. עמית הגיב, כי אפשר לחשוב על מצבי משבר וחירום המצריכים חקיקה בתוקף מיידי.

"הסתערו בפניקה על חשש מדומיין"

בא-כוחו של נתניהו, מיכאל ראבילו, טען שלבית המשפט העליון אין סמכות לפסול חוקי יסוד. עמית: "לשיטתו של אדוני, אם יהיה חוק יסוד היטל ניקוז – ידינו יהיו כבולות"; ראבילו השיב בחיוב. השופטים ציינו, כי בתגובתו של ראבילו נאמר: "בלא סמכות עליונה לחוקי היסוד שמחוקקת הכנסת, אין יסוד לסמכותו של בית משפט, אין יסוד לתוקפם של צווים מטעמו, ואין יסוד לחובה לציית להם". ראבילו השיב, כי במקרה כזה בית המשפט יפגע בעצמו וביסודות המהפכה החוקתית. בסוף הדיון הוא הבהיר, כי מדובר באמירה תיאורטית ואין כוונה שלא לציית לפסק דין.
חיות ביקשה מראבילו להתייחס לטענה לפיה הפרסונליות של חוק הנבצרות אינה המניע אלא התכלית. הוא השיב, כי התכלית "היא לחלוטין לא פרסונלית, אלא לקבוע שאין יסוד לקבוע נבצרות משפטית. אין אח ורע לכך שפקיד, בכיר ככל שיהיה, יכול לבצע חילופי שלטון. הכנסת לא באה לשנות מצב, אלא להבהיר את המצב המשפטי שאינו קשור לראש ממשלה ספציפי אלא לראש הממשלה כמוסד". לטענתו, פסילת חוק הנבצרות משמעותה שהכנסת כרשות מכוננת אינה יכולה להתייחס לבעיה נתונה; המניע היה פוליטי, לא פרסונלי.
עמית התייחס לכך שהצעת החוק באה לאחר שהשופטת דפנה ברק-ארז הורתה להגיב לעתירת התנועה לאיכות השלטון, שביקשה להוציא את נתניהו לנבצרות: "שופט תורן הוציא החלטה טכנית ושגרתית לגמרי, לתגובה תוך 30 יום, וחברי הכנסת הסתערו בפניקה על חשש מדומיין". חיות: "זה היה מיועד לחסום את העתירה. הייתה גם הצעה איך לקרוא לחוק הזה [חוק ברק-ארז]". ראבילו דחה את האפשרות של דחיית התחולה לכנסת הבאה, באומרו שמדובר לא בפרשנות אלא בחקיקה שיפוטית בחוק יסוד.
ראבילו טען, כי נתניהו לא חזר בו מהסדר ניגוד העניינים בעקבות החוק. חיות השיבה, כי בנאום ה"כניסה לאירוע" של נתניהו, הוא אמר שידיו היו כבולות בשל האיום להוציאו לנבצרות; "עכשיו אני חוק חדש, האיום הזה הוסר ואני עושה מה שאני רוצה". ראבילו: "אין פה אמירה כזאת. יש פה זעקה: אני רואה את מצב המדינה ואני רוצה להביא לפתרון". חיות: "הוא אמר במילים פשוטות שאחרי התיקון ידיו אינן כבולות". ראבילו: "חבל שגורמים מסוימים [מיארה] מנסים להצר את ידיו של נתניהו כשהוא רוצה להוביל לפתרון. הוא לא צריך רפורמה בשביל המשפט שלו, ואם לומר בזהירות – היא בוודאי לא עוזרת לו".

תאריך:  03/08/2023   |   עודכן:  03/08/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אופיר סופר / Ofir  Sofer  אורי מקלב / Uri Maklev  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אסתר חיות / Esther Hayut  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  דוד אמסלם / David Amsalem  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  חיים כץ / Haim Katz  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler  יעקב מרגי / yaakov Margi  יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop  יצחק עמית / Issac Amit  יצחק שמעון סרלאוף  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל ראבילו /  "  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה סעדה / Moshe Saadda  ניר ברקת / Nir  Barkat  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  רון דרמר / Ron Dramer  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: חוק הנבצרות פרסונלי למען נתניהו
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
גם ראש הממשלה החליפי היה כזה
אמונחטאפ  |  3/08/23 13:46
2
כרגיל פייק ניוז ל"ת
יוספוס  |  3/08/23 17:00
3
בבחירות הבאות הליכוד באופוזיצי
סתם אחד  |  3/08/23 17:20
4
מעצר מנהלי
יד הנפץ  |  4/08/23 00:24
5
מעצר מנהלי
יד הנפץ  |  4/08/23 00:25
6
חוק הנבצרות פרסונאלי למי
אמונחטאפ  |  4/08/23 15:14
7
הוגשה עתירה פרסונלית לא כן? ל"ת
ה.א  |  5/08/23 20:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 37
מירב ארד
במכתבה מציינת רוזנבוים כי השר אינו מאפשר משיכת דיבידנדים בגובה 2 מיליארד שקל ומעכב מינויי דירקטורים במספר חברות ממשלתיות    כתבה בפנייתה: "אלבקש את התערבותך הדחופה למניעת הנזק החמור לאינטרס הציבורי כתוצאה מהוואקום השלטוני בו אין שר המפעיל בפועל את הסמכויות הקבועות בחוק"
יפעת גדות
ועדת השרים לענייני הסדרת ההתיישבות ופיתוח כלכלי של החברה הבדואית בנגב אישרה את הצעת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן והשר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי, לגיבוש תוכנית לשיקום ולפיתוח נחל גרר ויובליו
עידן יוסף
רגב חושפת תוכנית שאפתנית לפיתוח כבישים המשנה את חבל בנימין - הרחבת כביש 60, סלילת כביש חדש שיחבר את אזור כוכב יעקב עם עטרות וכביש 443 וכביש שיחבר בין יישובי גוש טלמונים לכיוון 443 במערב בנימין    וגם שיפור התחבורה הציבורית בבנימין
עידן יוסף
מאבק בתופעת הפוליגמיה בחברה הבדואית: ועדת השרים לחברה הבדואית אישרה שהיקף התמורות לתא משפחתי בו מקיים גבר משק בית משותף עם מספר נשים יסתכם ביחידת זכאות אחת בלבד    ועדת פשרות תהיה מוסמכת לאשר למשפחה פוליגמית קיימת הקצאת מגרש מגורים נוסף באמצעות רכישה
עידן יוסף
הממשלה אישרה את מינויו לתפקיד מנהל הרשות את מי שהיה בעברו מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות    תוקף המינוי הוא לארבע שנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il