ניסוי ברכיב הקטליטי "קטליסט דלק חכם" (Trucknet Smart Catalyst) שבוצע על-ידי חברת אוטובוסים ציבורית רומנית בבוקרשט מעלה תוצאות ראשונות של חיסכון משמעותי בצריכת הדלק.
המכשיר הקטליטי לצמצום צריכת דלק ולהפחתת פליטות מזהמות במנועי סולר, המשווק על-ידי חברת טראקנט, הראה את התוצאות הבאות:
- באוטובוסים שבהם הותקן הרכיב בתקופת הניסוי פחתה צריכת הדלק ב-4% ביחס לצריכת הדלק של האוטובוסים כאמור בחודשים מרס-אפריל 2023.
- החלה ירידה של כ-17.6% בכמות פליטות הגזים באוטובוסים שבהם הותקן הרכיב הקטליטי ביחס לתקופה שקדמה לתקופת הניסוי.
לאור התוצאות האמורות ולבקשת חברת האוטובוסים הוסכם להאריך את תקופת הניסוי עד לסוף חודש אוקטובר 2023 על-מנת לאמת ולשכפל את התוצאות החיוביות. מטראקנט נמסר כי היא אינה יכולה להעריך את נכונותה של חברת האוטובוסים לרכוש את הרכיב הקטליטי, התנאים המסחריים למכירתו ותנאי אסדרה נוספים שעשויים להידרש לצורך מכירת הרכיב הקטליטי לחברת האוטובוסים.
קטליסט דלק חכם הוא ממיר שטראקנט מפתחת כפטנט עם חברת RENTAR בארה"ב,. מטרתו להפחית את צריכת הדלק והפליטות במנועי דיזל של כלי רכב כבדים. פטנטים דומים נרשמו באירופה, באסיה וגם ישראל. הממיר מתחבר למערכות טראקנט המחשבות את מספר הפליטות המזהמות.
מטראקנט נמסר: "משאית, הפולטת בממוצע 16-12 טונות מזהמים בחודש, יכולה לחסוך כ-25% מהפליטות המזיקות, וזאת במקביל לחיסכון הנוסף שיושג משימוש במערכת התאמת הנסיעות (Matching) החכמה שפיתחנו. בעקבות ההתייקרות בעלויות שרשרת האספקה העולמית, משאית המפחיתה פליטות תוכל לקבל כסף עבור כל טון של פליטות מזהמות שנחסכו באמצעות ממיר הדלק, שמחשב את הפליטות באמצעות כלי חישוב הפליטות המקוון שלנו".
עוד ציינו כי בנוסף להשפעה הסביבתית החיובית, לממיר הדלק יתרונות כלכליים למשתמש הקצה, שכן התקנתו יכולה להפחית את הוצאות הדלק בשיעור של עד 10% ולהראות הפחתה של עד 52% בפליטות גזי חממה, בהתאם לסוג הרכב והשנתון) משאית אירופית צורכת סולר בממוצע של כ-60,000 אירו בשנה.