כחלק מהמיזם, מאריכה הרכבת את הרציפים הקיימים בתחנת הראשונים ומוסיפה קירוי ברציפים הקיימים והחדשים. באמצעות חיבור התחנה לתוואי 431, יוכלו נוסעי התחנה להגיע באופן ישיר אל תחנות תל אביב, מודיעין וירושלים, ללא הצורך בביצוע החלפה. תחנה נוספת שנמצאת בשלבי תכנון מתקדם היא רמלה דרום. התחנה תכלול אולם נוסעים ושירות, שטחי מסחר ותפעול, גשר הולכי רגל ממבנה התחנה אל הרציפים, חניון ומסוף תחבורה ציבורית. התחנה, שמכרז על אודותיה פורסם לפני מספר חודשים, נמצאת כיום בשלבי התארגנות לתחילת עבודה.
מיזם מסילת 431 יחבר את תחנות ירושלים יצחק נבון ומודיעין ממזרח אל תחנת ראשון לציון משה דיין ממערב באמצעות 30 ק"מ מסילה כפולה ומחושמלת לאורך תוואי כביש 431. המיזם כולל גשרים ומנהרות לצד הקמת תחנות נוסעים חדשות ושדרוג והארכת רציפים בתחנת ראשונים כמצוין לעיל. במסגרת המיזם, ייבנה גשר הרכבת הארוך ביותר בארץ, בין מחלף קריית ראשון לתחנת ראשונים, באורך 3.5 ק"מ, וכן שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים, מתחת לכביש 20, הארוכה שבהן באורך 450 מטרים.
עו"ד משה שמעוני, יו"ר דירקטוריון
רכבת ישראל, אמר כי "דווקא בתקופה מורכבת זו אנו רואים חשיבות עצומה בפיתוח מערך התשתיות המתקדמות של הרכבת, וחיבורן של ירושלים ומודיעין לערי השפלה והחוף בחיבור רכבתי מהיר, חשמלי וירוק לסביבה, אשר ישפר את מרקם החיים של כל תושבי המדינה ויחזק את החוסן הלאומי. מסילת 431 מצטרפת למיזמים הנוספים המבוצעים כיום ולהצטיידות חסרת תקדים ברכש רכבות מתקדמות שאושר לאחרונה בדירקטוריון הרכבת. אני מביע הערכה לאנשי פרויקט 431 ושאר הפרויקטים הנבנים כיום לאורכה ולרוחבה של
הארץ".
שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל: "גם בימי לחימה אלו אנו ממשיכים בפיתוח תשתיות חיוניות וחסרות תקדים בהיקפן ובמורכבותן ההנדסית דוגמת המנהרות והגשרים החדשניים במסילת 431 העתידית. בשבוע שעבר השלמנו את אחד מקטעי המיזם המורכבים ביותר בארץ, בניית גשר מסילתי בגובה 30 מטרים העובר מעל שביל ישראל וכחצי מטר בלבד מעל כבלי החשמול של קו הרכבת לירושלים. כל זאת תוך שמירה על בטיחות העובדים והצבת רכבת ישראל והמדינה בחוד החנית ההנדסית והטכנולוגית של תשתיות מסילה. תודה לכל צוותי הרכבת שעושים לילות כימים בשטח כדי לאפשר את המשך השגרה לצד הלחימה".