X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
עיריית בת-ים. הסמכות בידיה
בג"ץ: הממשלה לא יכולה להאריך פטור מהיטל השבחה בפינוי-בינוי
כבוב: הסמכות להעניק פטור שכזה הועברה מידי שרי הפנים והשיכון לידי הרשות המקומית, ובהעדר נסיבות מיוחדות - לא ניתן להאריך פטורים שנתנו השרים בעבר

שר הפנים ושר הבינוי והשיכון אינם רשאים להאריך פטור מהיטל השבחה אם מטרתו היא לעודד פרויקטים של פינוי-בינוי. שופט בית המשפט העליון, חאלד כבוב, קובע (26.5.24), כי הסמכות להעניק פטור שכזה מסיבה שכזו מצויה בידי הרשויות המקומיות.
היטל השבחה נגבה בידי הרשויות המקומיות מפרויקטים בבינוי הגורמים להשבחת הנכס. בשנת 1983 הוסמכו שרי הפנים והשיכון להעניק פטור מן ההיטל בפרויקטים של בנייה למגורים, בהסכמת הרשות המקומית, ומאז 2000 נעשה שימוש נרחב בסמכות זו כדי לעודד פרויקטים של התחדשות עירונית כחלק מהטיפול במצוקת הדיור ובמחיריו הגואים.
בשנת 2016 נקבע בחוק, כי השרים יכולים לבחור בין פטור מלא לבין פטור חלקי במסגרתו היטל ההשבחה יהיה רבע משיעורו הרגיל. במקביל הוסמכו הרשויות לקבוע את גובה ההיטל שייגבה מתוכניות פינוי-בינוי - מלא, מחצית או רבע מהשיעור הרגיל. במקביל, נותרה בידי השרים סמכות-הסל להעניק פטור מלא או חלקי מן ההיטל.
השאלה בה מכריע כעת כבוב היא האם השרים רשאים להאריך פטור שניתן לפני השינוי בחוק, והוא משיב עליה בשלילה: החוק "מסמיך את השרים להורות בצו, בהסכמת הרשות המקומית הרלוונטית, על פטור מהיטל השבחה ביחס ל'מקרקעין למגורים המצויים ביישוב או בחלק ממנו. סעיף זה אינו מסייג את סמכות השרים להורות על פטור מהיטל השבחה במתחמי פינוי-בינוי - הן לפי לשון הסעיף הן לפי תכליתו.
"עם זאת, ההסדר החדש שנקבע בתיקון 133 [משנת 2021] משפיע על טיב השיקולים שמוסמכים השרים להביא במניין שיקוליהם בבואם להורות על פטור מהיטל השבחה, כאשר השיקול שעניינו קידום פרויקטים של פינוי-בינוי ניטל מהשרים והועבר אל הרשות המקומית. לפיכך, בהעדר נסיבות מיוחדות, השרים אינם רשאים להורות על הארכת פטור מהיטל השבחה אשר ניתן על-ידם, בעבר, במטרה לעודד קידום פרויקטים של פינוי-בינוי".
כבוב דחה את עתירתן של ע.ט החברה להתחדשות עירונית (הגיבורים), מגדלי גיבורים מאב ותדהר התחדשות עירונית, נגד החלטת השרים שלא להעניק פטור מהיטל השבחה במתחם פינוי-בינוי בבת-ים. זאת, משום שכאמור מסקנתו היא שהם אינם רשאים לעשות זאת ושהסמכות מצויה בידי העירייה. השופטת יעל וילנר הסכימה עם כבוב. השופט יצחק עמית סבר בדעת מיעוט שיש לקבל את העתירה, לשיטתו לא ניתן למנוע כליל מן השרים להעניק את הפטור ובנסיבותיו של מקרה ספציפי זה - יש להורות למדינה לנמק מדוע לא יעשו זאת.
את העותרות ייצגו עוה"ד עופר גראור, דנה שהרבני-נחמן, גלית שיצר ואילת חותה; את העירייה ייצגו עוה"ד מיכל אגסי ויעקב ברכה; ואת המדינה - עוה"ד יצחק ברט ואבי מיליקובסקי.

תאריך:  26/05/2024   |   עודכן:  26/05/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: הממשלה לא יכולה להאריך פטור מהיטל השבחה בפינוי-בינוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי: הרשות אינה רשאית לקזז פחת משווי הרכישה של דירות להשכרה בעת מכירתן, ובכך להגדיל את מס השבח שהיא גובה
איתמר לוין, יצחק דנון
הרשת תבעה את תאגיד איסוף מיכלי המשקה בטענה שלא שילם לה תמורת בקבוקים ופחיות; אל"ה טען שמדובר בניסיון להפעיל עליו לחץ    בעקבות גישור הודיעו לבית המשפט שהגיעו להסכמות שלא פורטו
עידן יוסף
עובדי רכבת ישראל איתרו והשיבו מעטפת כסף למאבד    אחרי לילה לא פשוט, אסף הנוסע הנרגש את המעטפה מתחנת סבידור מרכז
איתמר לוין
כנפי-שטייניץ החמירה בצורה משמעותית את העונשים שהטיל פורת על עברייני נשק - תוך שהיא מצטטת ארבעה פסקי דין בערעורים עליו, בהם קבע שיש להחמיר בענישה
מירב ארד
בפוסט מנונמק מסביר שר האוצר את מאבקו סביב תקציב הביטחון ומבהיר: "אני לא רוצה לקבוע במקום צה"ל. כל מה שאני מבקש זו שותפות, פתח להקשבה אמיתית ולדיון פתוח שלא כבול להנחות יסוד ולדעות קדומות"    סמוטריץ' דורש הקמתה של וועדה ציבורית שיהיו בה מומחי ביטחון ומומחי כלכלה שישבו עם גורמי צה"ל, המל"ל, בנק ישראל ומשרד האוצר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il