X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
התובע מכר דירה ברחוב חורב בחיפה [צילום: סטריט וויו]
פס"ד: רשות המיסים תשיב מס שבח בסכומים ניכרים
בית המשפט המחוזי: הרשות אינה רשאית לקזז פחת משווי הרכישה של דירות להשכרה בעת מכירתן, ובכך להגדיל את מס השבח שהיא גובה

רשות המיסים תחזיר מס שבח שגבתה ממי שמכרו דירות מושכרות 2021-2018 לאחר שקיזזה פחת משווי הדירות לצורך חישוב המס. כך קובע (23.5.24) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, חגי ברנר, בקבלו תביעה ייצוגית נגד הרשות. התובע, עו"ד רשף חן, העריך בבקשתו שמדובר ב-960 מיליון שקל, אך פסק הדין אינו מציין סכום ויהיה על הרשות לדווח לבית המשפט על הסכומים ששילמה. לצד זאת, צפוי שהרשות תערער לבית המשפט העליון ותבקש לעכב את ביצוע פסק הדין עד להכרעה בערעור.
מס שבח נגבה במכירת דירות (בתנאים הקבועים בחוק) והוא מחושב על הפער שבין שווי הרכישה לבין שווי המכירה. ככל ששווי הרכישה נמוך יותר, גדל הפער וממילא גדל המס. לכן, קיזוזו של פחת בידי רשות המיסים (דהיינו, הירידה בשווי הדירה בשל השימוש בה) מגדיל את סכום המס.
משכירי דירות חייבים במס על הכנסה זו, ובשנת 1989 גם נקבע שעל דירות מושכרות יחול פחת בשיעור של 2% לשנה - כך שמן ההכנסה החייבת בגינן יקוזזו הפחת וההוצאות המותרות בניכוי. שנתיים קודם לכן נקבע מס אחיד של 10% על ההכנסות משכר דירה, בלא זיכוי לקזז את הפחת. בעת מכירתה של דירה כזו, יש להוסיף לשוויה לצורכי מס את הסכום המירבי של הפחת שניתן היה לנכות, אלמלא אותה הוראה בחוק. המשמעות היא ששווי המכירה גדל וממילא עולה גם שיעור מס השבח.
בשנת 1990 נקבע בחוק פטור מלא ממס על שכר דירה שעד 4,200 שקל בחודש - במקור כדי להתמודד עם גל העלייה מבריה"מ-לשעבר, אך המסלול הפך לקבוע. בעלי דירות מושכרות יכולים לבחור בין מסלול המס האחיד לבין מסלול הפטור. במסגרת מסלול הפטור קבעה רשות המיסים, שאין להביא בחשבון את הפחת - דהיינו, אין לנכותו משווי הדירה בעת מכירתה. בשנת 2007 ביטלה הרשות הוראה זו וקבעה, כי גם בעת מכירת דירה שהייתה במסלול הפטור - יחולו הוראות הפחת של דירה במסלול המס האחיד.
ברנר קובע, כי הרשות "עשתה דין לעצמה, ובניגוד לקביעת המחוקק, גבתה ועודנה גובה כספי מס שבח ביתר מחברי הקבוצה, אגב פרשנות מוטעית של חוק הפטור ועל יסוד היקש מהוראת חוק אחרת הדנה בכלל במי שבחר במסלול מס המחזור. בעשותה כן, גבתה הנתבעת מחברי הקבוצה מס שלא כדין ובחוסר סמכות. משכך, דין התובענה הייצוגית להתקבל". הוא אומר כי קיזוז הפחת במסלול הפטור עומד בניגוד ללשון החוק, לתכליתו ולהיגיון הכלכלי-מיסויי שמאחוריו. אין מקום לנכות את הפחת משווי הרכישה, כאשר המוכר לא קיזז אותו לאורך השנים, מדגיש ברנר.
ברנר מזכיר, כי קבלת תביעה ייצוגית נגד רשות ציבורית אינה עניין של מה בכך, שכן הנטל הנובע מכך הוא על הציבור כולו. אולם, התכליות הבסיסיות של תביעה ייצוגית הן בעלות תוקף מיוחד כאשר מדובר ברשות ציבורית, שהאזרח מן השורה נוטה להשלים עם מעשיה. הדברים נכונים במיוחד כאשר מדובר ברשות המיסים, שכן האזרח - היודע שאם לא יעמוד בחובותיו הוא צפוי לסנקציות אזרחיות ואף פליליות - מצפה שגביית המיסים תיעשה באופן חוקי.
ברנר פסק שכר טירחה בסך 4.2 מיליון שקל לבא-כוחו של חן, עו"ד אליהו מאיר. חן - אשר הגיש את התביעה לאחר שחויב בעודף מס על מכירת דירה ברחוב חורב בחיפה - יקבל גמול בסך 800,000 שקל. את רשות המיסים ייצגה עו"ד נוגה דגן.
תאריך:  26/05/2024   |   עודכן:  26/05/2024
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
פס"ד: רשות המיסים תשיב מס שבח בסכומים ניכרים
תגובות  [ 0 ]מוצגות  [ 0 ] כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין, יצחק דנון
הרשת תבעה את תאגיד איסוף מיכלי המשקה בטענה שלא שילם לה תמורת בקבוקים ופחיות; אל"ה טען שמדובר בניסיון להפעיל עליו לחץ    בעקבות גישור הודיעו לבית המשפט שהגיעו להסכמות שלא פורטו
עידן יוסף
עובדי רכבת ישראל איתרו והשיבו מעטפת כסף למאבד    אחרי לילה לא פשוט, אסף הנוסע הנרגש את המעטפה מתחנת סבידור מרכז
איתמר לוין
כנפי-שטייניץ החמירה בצורה משמעותית את העונשים שהטיל פורת על עברייני נשק - תוך שהיא מצטטת ארבעה פסקי דין בערעורים עליו, בהם קבע שיש להחמיר בענישה
מירב ארד
בפוסט מנונמק מסביר שר האוצר את מאבקו סביב תקציב הביטחון ומבהיר: "אני לא רוצה לקבוע במקום צה"ל. כל מה שאני מבקש זו שותפות, פתח להקשבה אמיתית ולדיון פתוח שלא כבול להנחות יסוד ולדעות קדומות"    סמוטריץ' דורש הקמתה של וועדה ציבורית שיהיו בה מומחי ביטחון ומומחי כלכלה שישבו עם גורמי צה"ל, המל"ל, בנק ישראל ומשרד האוצר
מירב ארד
השר הגיש למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת וועדה לחקירה ממלכתית על אירועי השבעה באוקטובר    דורש שייחקרו האירועים שקדמו למלחמה, קבלת ההחלטות בדרג המדיני והצבאי וההתנהלות במלחמה עצמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il