X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
טבעת עשויה מזהב ומשובצת אבן חן אדומה [צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות]
"ירושלים של זהב"
טבעת זהב בת כ-2300 שנה נחשפה בעיר דוד
הטבעת התגלתה בחפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות ואונ' תל אביב בשל קוטרה הקטן של הטבעת, החוקרים מעריכים כי היא הייתה שייכת לילד או לילדה, שחיו בירושלים בתקופה ההלניסטית

טבעת זהב משובצת אבן חן מהתקופה ההלניסטית הקדומה נתגלתה לאחרונה בחפירות שמנהלות רשות העתיקות ואוניברסיטת תל אביב בעיר דוד שבגן לאומי סובב חומות ירושלים, במימון עמותת אלע"ד. הטבעת עשויה מזהב ומשובצת אבן חן אדומה, ככל הנראה גארנט. בשל היות הזהב מתכת אצילה, נשתמרה הטבעת במצב מצוין, ובמהלך 2,300 השנים שחלפו מאז הייתה בשימוש - לא הצטברו עליה שיירי חלודה או פגעי זמן אחרים. הממצא יוצג לציבור בשבוע הבא, בכנס "תעלומות ירושלמיות", שיזמה רשות העתיקות ופתוח לציבור, לרגל יום ירושלים.
הטבעת המיוחדת התגלתה לאחרונה על-ידי תחיה גנגטה, אחת החופרות בעיר דוד, בזמן שסיננה עפר ארכיאולוגי שיצא מתוך החפירה. "סיננתי את העפר במסננת ופתאום ראיתי משהו נוצץ", היא מספרת. "מיד צעקתי: 'מצאתי טבעת, מצאתי טבעת!' בתוך כמה שניות כולם התקהלו מסביבי וההתלהבות הייתה גדולה. זה ממצא מרגש שלא מוצאים בכל יום. תמיד רציתי למצוא תכשיט מזהב, ואני שמחה שהחלום שלי התגשם -ממש שבוע לפני שיצאתי לחופשת לידה".
לדברי ד"ר יפתח שלו וריקי זלוט הר-טוב, ממנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "הטבעת קטנה מאוד, והיא מתאימה לזרת של אישה או לאצבע של ילדה או ילד. לפי ד"ר מריון זינדל, הטבעת נוצרה בטכניקת ריקוע של עלי זהב דקים וחתוכים מראש, על גבי בסיס טבעת מתכתית. צורתה אופיינית לאופנה שרווחה בתקופה הפרסית וההלניסטית הקדומה, מסוף המאה ה-4 תחילת המאה ה-3 לפנה"ס והלאה. אז, אנשים החלו להעדיף שיבוצי זהב על פני זהב מעוטר".
פרופ' יובל גדות מאוניברסיטת תל אביב ואפרת בוצר, ממנהלי החפירה, מציינים כי "טבעת הזהב שהתגלתה לאחרונה, מצטרפת לעגיל זהב בדמות חיה בעלת קרניים, ולחרוז זהב מעוטר שהתגלו בשנים האחרונות בעיר דוד, אף הם מתוך שכבות הלניסטיות קדומות". לדבריהם, "הממצאים מחפירות חניון גבעתי מתחילים לצייר תמונה חדשה אודות האופי והמעמד של תושבי ירושלים בתקופה ההלניסטית הקדומה. אם בעבר מצאנו מעט מאוד מבנים וממצאים מתקופה זו, ומרבית החוקרים סברו עד עתה שירושלים באותה תקופה הייתה עיר קטנה, מוגבלת בשטחה לראש הגבעה הדרומית-מזרחית ("עיר דוד"), ודלה יחסית באמצעיה, הרי שהממצאים החדשים מספרים לנו סיפור חדש: המבנים השונים מתחברים לכדי שכונת מגורים ומעידים על תנופת בניה פרטית וציבורית, ועל התרחבות העיר מערבה. אופי המבנים, וכמובן - תכשיטי הזהב וממצאים נוספים, מלמדים על מצבה הכלכלי הטוב של העיר ומעמד האליטות בה. נראה גם שתושבי העיר היו פתוחים לעולם ההשפעות הסגנוניות ההלניסטיות והאופנה שרווחה באזורים רבים במזרח הים התיכון".
תכשיטי זהב מוכרים מאוד מהעולם ההלניסטי - החל מעלייתו לשלטון של אלכסנדר מוקדון. כיבושיו של זה, תרמו להפצה ולהובלה של חומרים ותוצרים יקרי ערך. לעיתים קרובות, התכשיטים עוטרו בדמויות מהמיתולוגיה או בחיות בעלות משמעות סמלית.
לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "החפירות בירושלים הקדומה חושפות אותנו למידע שערכו לא יסולא בפז על העבר שלנו. לרגל יום ירושלים, אנחנו שמחים להזמין את הציבור להגיע לערב שיעסוק בחידושים מסקרנים בארכיאולוגיה של העיר, ללא תשלום".

ריקי זלוט הר-טוב, ממנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, עם הטבעת [צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות]
תאריך:  27/05/2024   |   עודכן:  27/05/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טבעת זהב בת כ-2300 שנה נחשפה בעיר דוד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
סיפרה כי ההמחבל הרוצח שוחרר בעסקת שליט וחזר לעסוק בטרור    הוסיפה: "שחרורו בעסקת שליט אפשר לו לחזור ולרצוח יהודים נוספים. ההשלכות היו חד-משמעיות וברורות, ולוחמנו נאלצו לרדוף את אותם מחבלים, שוב, במרחק של 20 שנה"
איתמר לוין
המדינה מבקשת עוד שישה חודשים להחזקת המחבלים, ובראשם פושעי 7 באוקטובר, בתנאים מיוחדים בנימוק שהחקירה טרם הסתיימה ויש צורך ב"תקופה נוספת שתאפשר השלמת הליכי החקירה וקבלת החלטה בדבר העמדה לדין"
עידן יוסף, מירב ארד
לטענת הפלשתינים, ההפצצה מצד צה"ל לעבר האזור התרחשה בעקבות ירי רקטות מבין האוהלים לעבר ישובי עוטף עזה    בצה"ל עדכנו כי חוסלו הראש מטה הגדה של ארגון הטרור חמאס ובכיר במטה הגדה של ארגון הטרור חמאס    על הפגיעה בבלתי מעורבים נמסר: "האירוע בבדיקה"
עידן יוסף
התבטאות חריפה של הממונה על החטופים מטעם צה"ל בעקבות סרוב הממשלה להתיישר לפיו    דובר צה"ל: "דבריו הוצאו מהקשרם"    לשכת ראש הממשלה: "התדרוכים מתוך צוות המו"מ רק מרחיקים את שחרור חטופינו"
עידן יוסף
מאות מפרי סדר התעמתו עם המשטרה ו-19 שוטרים נפצעו כתוצאה מהשלכת חפצים    לוחם מג"ב שצולם דוחף אדם מבוגר ושני שוטרים נוספים הושעו מפעילות עד לבירור האירוע    שרים בממשלה גינו את אלימות השוטרים אך לא גינו את אלימות הפורעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il