X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מיארה. סמכות חובה, לא בשיקול דעת [צילום: פלאש 90]
מיארה: לוין חייב למנות בהקדם נשיא לביהמ"ש העליון
מתריעה: ההימנעות ממינוי נשיא קבוע פוגעת באורח קשה בעקרון הפרדת הרשויות, ובמעמדה ותפקודה של הרשות השופטת, יש לה משמעות סמלית-ציבורית גם כלפי העולם והיא מקשה על ניהול בתי המשפט לוין: הדרך היחידה - מינויים בהסכמה

שר המשפטים, יריב לוין, חייב למנות נשיא קבוע לבית המשפט העליון והדבר אינו נתון לשיקול דעתו. כך סבורה היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה. היא מתריעה, כי הימנעותו של לוין מלעשות זאת, "פוגעת באורח קשה בעקרון הפרדת הרשויות, ובמעמדה ותפקודה של הרשות השופטת". הדברים נאמרים (23.6.24) בתשובתן של מיארה והנהלת בתי המשפט לעתירת התנועה לאיכות השלטון, המבקשת מבג"ץ לחייב את לוין להביא את מינוי הנשיא לאישור הוועדה לבחירת שופטים. הדיון בעתירה יתקיים בשבוע הבא (2.7.24).
השופט עוזי פוגלמן הוא ממלא-מקום הנשיא מאז פרישתה של הנשיאה אסתר חיות באוקטובר שעבר. לוין מסרב להעלות לדיון בוועדה את בחירת הנשיא, משום שיש בה רוב למינויו של השופט יצחק עמית - על-פי עקרון הסיניוריטי - בעוד לוין והקואליציה מתנגדים למינויו. מינוי הנשיא מצריך את תמיכתם של חמישה מבין תשעת חברי הוועדה; לעמית מובטחים שישה קולות: של שלושת שופטי העליון, שני נציגי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר. לאחרונה פורסם, כי לוין שוקל להציע למנות - למשך שנה בלבד - את השופט יוסף אלרון; לא צפוי שיהיה רוב להצעה כזאת.
מיארה חוזרת על העמדה שכבר הביעה לנוכח סירובו של לוין (עד פרוץ המלחמה) לכנס את הוועדה: לשיטתה, שר המשפטים חייב להביא להצבעה מינוי שופטים כאשר נוצר צורך למנותם (דהיינו, כאשר מתפנים או נוספים תקנים), ועליו לעשות זאת במהירות הראויה. היא מוסיפה, כי החובה למנות את נשיא בית המשפט העליון קבועה במפורש בחוק. לוין טען בעבר שכינוס הוועדה הוא בסמכות שבשיקול דעתו, אך מאחר שמאז פרוץ המלחמה הוועדה ממנה עשרות שופטים - העתירות הקודמות התייתרו ובג"ץ לא הכריע בשאלה זו.
מיארה מוסיפה: "הדברים נכונים מקל וחומר ומקבלים משמעות מיוחדת ביחס למינוי נשיא בית המשפט העליון, ראש הרשות השופטת. הרשות השופטת היא אחת משלוש הרשויות המהוות את עמודי היסוד של שיטת המשטר הדמוקרטית הישראלית. יציבותה ועצמאותה של הרשות השופטת הם מאפיינים יסודיים של הדמוקרטיה הישראלית ותנאים בסיסיים, אין בלתם, לתפקודה התקין ולהגשמת יעודה החוקתי במשטר דמוקרטי. המשמעות של פגיעה בעצמאותה של הרשות השופטת והחלשתה, כאשר הרשות המבצעת אינה מאפשרת הצבעה, לפרק זמן ממושך, על המינוי לתפקיד ראש הרשות השופטת, היא הפרת האיזון בין רשויות המדינה ופגיעה מובהקת בעקרון הפרדת הרשויות.
"...מצב דברים זה, בו במשך תקופה כה ממושכת לא מונה נשיא לבית המשפט העליון, הוא חסר תקדים בהיסטוריה של מדינת ישראל. לעמדת המשיבים, ובכלל זאת עמדתם המקצועית של גורמי הרשות השופטת האמונים על הבטחת תפקודה, המחדל המתמשך בבחירת נשיא קבוע לבית המשפט העליון, פוגע באורח קשה בעקרון הפרדת הרשויות, ובמעמדה ותפקודה של הרשות השופטת". הפגיעה היא הן מעשית והן סמלית-ציבורית, כלפי הציבור בישראל וכלפי עולם המשפט הבינלאומי, טוענת מיארה.
השאיפה להסכמה רחבה אינה מצדיקה
לדברי מיארה, "בהימנעות מבחירת נשיא קבוע לבית המשפט העליון יש אפוא כדי להביא לתלות של הרשות השופטת ברשות המבצעת, להחלשת הרשות השופטת, ולפגיעה בעקרון הפרדת הרשויות ובעצמאות הרשות השופטת; לפגיעה באמון הציבור ברשות השופטת; והיא מקשה על ניהול מערכת בתי המשפט ועל קידום והוצאה לפועל של תהליכים ארוכי טווח. זאת, בפרט משהמשנה לנשיא הוא המכהן כממלא-מקום הנשיא ולא מונה משנה לנשיא תחתיו". לנוכח פרישתו של פוגלמן בתחילת אוקטובר, מזהירה מיארה, "בטווח זמן נראה לעין המצב חסר התקדים שבו אין נשיא קבוע לבית המשפט העליון עשוי להגיע לנקודת קיצון שלילית נוספת".
רצונו של לוין להגיע להסכמה רחבה אינו מקנה לו סמכות משפטית להימנע מכינוס הוועדה, מדגישה מיארה. "השאיפה להגיע להסכמה רחבה בין חלקי הוועדה השונים אינה יכולה לעלות לכדי שינוי דה-פקטו של מנגנון הבחירה ודרישת הרוב החלים מכוח חוק ביחס לבחירת נשיא לבית המשפט העליון, ובאופן שהופך את סמכותו האופרטיבית של השר לכינוס הוועדה למעין זכות 'וטו' אשר בכוחה למנוע בחירת נשיא שלא על דעתו; ולמעשה, להותיר את הרשות השופטת ללא ראש ואת מדינת ישראל ללא סמל שלטוני מרכזי למשך תקופה כה ארוכה".
לפיכך, סבורה מיארה, יש להורות ללוין לפרסם בהקדם האפשרי ברשומות את שמות המועמדים לנשיא, ולבחור אותו בסמוך לאחר תום 45 הימים הקבועים בחוק. התגובה הוגשה באמצעות עוה"ד ענר הלמן, עמרי אפשטיין וענת גולדשטיין. לוין מיוצג בנפרד בידי עו"ד ציון אמיר וטרם הגיש את תגובתו.
לוין התייחס בעקיפין לנושא בטקס השבעת שופטים שהתקיים הערב במשכן הנשיא: "נותרו עדיין מינויים שעלינו להשלים, ובראשם המינויים לבית המשפט העליון. אני משוכנע שאם נגלה פתיחות ונכונות לפשרות, כפי שגילינו עד עכשיו, נצליח להגיע להסכמות גם בעניינים האלה. לצערי, יש מי שמבקשים להחליף את דרך ההבנות בדרך של ביטול מעמדם בוועדה של נבחרי הציבור, אשר הם המשקפים את הכרעת העם בבחירות. הדבר נעשה באמצעות שטף של עתירות, שתכליתן ניצול האיפוק החקיקתי שנדרש בעת מלחמה, כדי להעביר באופן חד-צדדי את כלל סמכויות ניהול הוועדה לידי ראשי המערכת המשפטית. דרך ההסכמות היא היחידה, ואין בלתה".

תאריך:  23/06/2024   |   עודכן:  23/06/2024
+הילולת מאחזי העיניים
08:59 24/06/24  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

יש להעמיד להכרעה בבג"ץ את השאלה אם אזרחים מחויבים עדיין לקבל את מרות המשטרה שאוסרת מפגינים על לא עוול בכפם ומכה אותם

הזכות להגנה [צילום: לאו קוראה/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיארה: לוין חייב למנות בהקדם נשיא לביהמ"ש העליון
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תהליך הבחירה אינו מקובל
יואל קורנבלום  |  23/06/24 22:46
2
תמנו את מי שהוא רוצה
שאול א.  |  24/06/24 19:10
3
שלטון השופטים
אביטל  |  29/06/24 16:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
משה מורג
ישראל 2024 מונהגת ומנוהלת על-ידי שתי רשויות: הרשות השופטת והרשות היועצת - באשר לרשות המחוקקת (כנסת) ולרשות המבצעת (ממשלה), יהי זכרן ברוך, ובכן יש להגדיר מחדש את סמכויותיהן ואת שמותיהן בהתאם למציאות הישראלית החדשה, ומעתה ייקרא שמן בישראל: הרשות הממליצה והרשות השואפת
איתמר לוין
על פי הדיווח בחדשות 12, לוין מבקש למנות את אלרון למשך 11 חודשים לאחר פרישתו של פוגלמן באוקטובר    להצעה אין סיכוי להתקבל בוועדה לבחירת שופטים
עידן יוסף
רוטמן כינס דיון דחוף בעקבות אי-מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים    באופוזיציה טענו כי שר המשפטים מונע בכוונה את מינוי הנציב בשל רצונו למנות אדם שאינו שופט עליון בדימוס, בניגוד למסורת, ומסרס את הרשות השופטת    בקואליציה הציעו לשנות את החוק כך שהנציב לא יהיה בהכרח כזה ואף הציעו שהכנסת תבחר את הנציב    רוטמן קרא לשר המשפטים להביא הצעת חוק ממשלתית שתפתור את המבוי הסתום וקרא לנציבות למצוא פתרונות זמניים לטיפול בתלונות
שמואל פישר
היועצת המשפטית לממשלה שִגְרה לאחרונה מכתב למזכיר הממשלה בו היא מאשימה (!) את הממשלה בהמשכת 'הרפורמה המשפטית' - כאילו שמדובר במעשה בלתי-חוקי או במעשה פסול    טענתה כי הממשלה ממשיכה ברפורמה המשפטית אין בה ממש, משום שהחלטה על יישום של רפורמה משפטית כלשהי נמצאת בתחום סמכותה החוקית של הממשלה
איתמר לוין
טען לאכיפה בררנית בהפגנות נגד הרפורמה בהשוואה לאוסלו וההינתקות    עמית ומינץ מותחים ביקורת חריפה על עצם הגשת העתירה בידי שר ואומרים שברצונו לקבע נרטיב ולגרור את בית המשפט לזירה הפוליטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il