X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
על ספרה של רחל הרפז, "האניות עגנו במלטה" בהוצאת גוונים, 245 עמודים
▪  ▪  ▪
האניות עגנו במלטה

ספר חדש הרים עוגן בנמל הספרות העברית, ספרה של רחל הרפז - "האניות עגנו במלטה". את רחל הכרנו מספרה הקודם, שכבש לו קהל קוראים, הספר - "ענדי לך שרשרת ברזל" - שיצא לאור אף הוא בהוצאת גוונים. בשני הרומנים שכתבה הרפז, יש תחושה של סיפור קסום - מסכת עלילתית המספרת את סיפור ארץ ישראל, המזמינה את הקורא לצאת עימה למסע במנהרת הזמן.
ספרה החדש "האניות עגנו במלטה" מתאר את עלילת חייה של יעל גיבורת הספר, הנקלעת בין תקופות ובין אהבות, ולבירינט חייה המפותל מתחבר לסיפור הארץ ישראלי. המסע לוקח אותנו למרחבי עולם: מזרח ומערב, הודו ואמריקה ונודד למלטה, שם היא מגלה מהו המסלול הנכון עבורה, אך תמיד הייתה זו הארץ אליה שבה, ותמיד היה זה הבית אליו ערגה.
גם הפעם בחרה הרפז לכתוב רומן היסטורי המציב מול עינינו תקופה, תופר קטעי הווי ואורחות חיים ביד אמן. הספר מתאר את סיפורה של יעל בשנות היישוב, טרם קום המדינה. התבגרותה של יעל מתארת את ההתאהבות הראשונה שלה, הלבטים והקשר הזוגי. התקופה אותנטית: ימי המצור והצנע בירושלים, האווירה של ימי המנדט, הטופוגרפיה של ירושלים שהחליפה מראיה: קולנוע אדיסון, קולנוע עדן, קפה עטרה ברחוב בן יהודה, האוניברסיטה בטרה סנטה.
גם ימי מלחמת העולם השנייה, שנים אחדות טרום המדינה, מוצגים באותנטיות, כך למשל ההתגייסות של מתנדבים יהודים צעירים לצבא הבריטי:
"התמקמנו במחנה ליד טריפולי והמתנו לפלישה של בעלות הברית לאיטליה. לאחר שסיציליה נכנעה סופחנו לאחת מאניות הצי הבריטי והתכוננו לפלישה לדרום איטליה. בדרך עגנה האנייה במלטה. מלטה נחשבה לצומת אסטרטגי בין שתי היבשות, ודרכה עברה האספקה לצבא בעלות הברית. בשל כך הפציצו הגרמנים ללא הפוגה את האי ואת האניות שיצאו מן הנמל ובאו בו. במשך חודשים ארוכים הומטרו מן האוויר אלפי טונות של פצצות ושיתקו את החיים באי, אך תושבי מלטה עמדו באבדות ובהרס ורוחם איתנה" (עמ' 47).
השיר "האניות עגנו במלטה" (שירו של שלמה פיינטוך-אפרת) משמש ציר לכל חלקי הספר, ובתוך האהבות ושיברן חוזר המוטיב של מלטה כמוטיב מחבר. גם גיבורת הספר חוזרת תמיד אל השיר ששמרה אותו בתוכה, בפינה של הכמיהה.
"בפסנתר החדש ניגנתי מכל אשר חשקתי, מסלקת ממני את שרידי השבר, ויום אחד ניגנו לי האצבעות את 'האניות עגנו במלטה', השיר שהביאו עמם החיילים מן האי המופצץ" (עמ' 184).
בתיאור התקופה נחשף פרק היסטורי שכיום כנראה אין רבים המכירים אותו. פרק המצפה אולי גם לסרט שיאיר תקופה זו, וייתכן שספרה של רחל יכול לשמש בסיס לסרט כזה. ואם סרט - הרי הפסקול שלו היא המוזיקה שעוברת כחוט השני בין דפיו. זו המוזיקה המלווה את יעל מילדותה; הנגינה בפסנתר, הרגישות לצליל והמשמעויות הנובעות ממנו, החופפות לאירועי חייה. לרגעים נדמה שהצליל הוא הגיבור הראשי של "האניות עגנו במלטה". נחמד לקרוא את התיאור של נכדה הקטן, יותם, שמביא לה מתנה את "מקל הנדודים" שחרת עליו את התווים הראשונים מתוך הסונטה של מוצרט האהובה עליו.
בספרה הקודם "עִנדי לך שרשרת ברזל", ראינו כיצד השרשרת המוצקה מחברת שני עולמות זרים, האחד לרעהו. והפעם הרפז - ענודה שרשרת זהב. הספר נכתב מתוך תודעה ספרותית של אישה שגילתה את משמעות חייה ורוצה להטביע חותם אישי, חותם יצירתה. רחל הרפז אוהבת את תחושת המסע. כסופרת יצאה למטה לחקור תופעה מיוחדת בת שלושת אלפים שנה. אלה הם מסלולי הדרכים שאפשר לראותם באי לאורך קילומטרים. ישנה סברה, שאת המסלולים האלה חרצו אין-ספור גלגלי עגלות שעברו הלוך ושוב יום-יום, במשך שנים, והעמיקו את כובדן בסלעי הדרך. המסלולים נפרשים מכמה כיוונים, ולעתים יש מפגש בצומת. הרפז הפנימה את חוויית המסע, את אותה עמידה מול החריצים המקבילים זה לזה - התואמים את המרחק בין גלגלי העגלות - ומחשבותיה נפרשות בפי יעל, גיבורת הספר:
"ומה אני מחפשת פה? אהבה אחת? הרי בדרכים האלה זרמו אלפי עגלות ואלפי אהבות שהשאירו חותמן עד היום. אני תוהה מה תהיה החותמת שלנו על הדורות הבאים. מקווה שלא תהא זו חותמת של הרס ושבר. ואחר כך אני מהרהרת על החותמת הזעירה שאשאיר אני אחריי" (עמ' 195-196).
הקורא חש כמו נשאב לחצוב בנִקבָּה עתיקה יחד עם החוצבים המתנהלים מכיוונים שונים, כל זאת כדי להגיע למפגש שבצומת. ואכן ברגע מסוים אירע בצומת מסלולי העגלות המפגש ששינה את חייה של יעל.
מפגשים והצטלבויות דרכים מעניינים את הרפז הן במישור המקום והן במישור הזמן: ברומן הקודם - "ענדי לך שרשרת ברזל" - היינו עדים למפגש מרתק בין הנער מחברון לנערה ממנחמיה.
כקוראים, סחפה אותנו הרפז לצעוד בתוך מסלולי החַציבה, שחלקם התנהל במדבריות עירק, ללכת עם המשפחה בצאתה מבבל למסע רגלי אל ארץ הקודש, לעיר האבות חברון. הצטלבות העלילות הובילה אותנו לעקוב אחר מסע מקביל שהתנהל מרוסיה בדרך אל הארץ: סיפורו של גימנזיסט צעיר המצטרף לביל"ויים, מגיע לארץ ומתיישב במנחמיה שבעמק הירדן, כאיכר העובד את אדמתו.

השתייכות עמוקה לארץ ולספר

נפגשתי איתה לריאיון בעקבות ספרה החדש "האניות עגנו במלטה", להלן מבחר מתשובותיה:
מה הוביל אותך לעלילה הזאת?
הכל התחיל משיר. נזכרתי בשיר ישן, "האניות עגנו במלטה" והשיר הזה נשמע בארץ בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, בתקופת קום המדינה וגם אחר-כך. באותו זמן נפתחה הארץ לאנשים שבאו מתרבויות שונות, בעלי מנהגים ואורחות חיים אחרים, שפה זרה ועבר טעון. עימם הגיעו גם השירים. השיר "האניות עגנו במלטה" נשא עמו סיפור נוגע ללב. מילותיו ומנגינתו כבשו את לבי ובהבזק של רגע ידעתי שהוא יהיה המוטו של ספרי.
האם ישנו קשר אידיאולוגי או משמעותי עם ספרך הקודם?
ישנו קשר אידיאולוגי, גם משמעותי. "ענדי לך שרשרת ברזל" מספר על שתי עליות לארץ ישראל במחצית השנייה של המאה ה-19. מעירק יוצאת משפחה, צועדת רגלי במדבר ומגיעה לחברון עיר האבות - מרוסיה יוצא נער עם קבוצת הבילויי"ם, עולה לארץ ונמנה על מייסדי המושבה מנחמיה שבעמק הירדן. "האניות עגנו במלטה" מתאר את המאבק לכינון המדינה ולמימוש הישראליות כריבונות, ואין ספק שתהליך זה נבנה על התשתית שהקימו חלוצי ספרי הקודם.
האם יש דמיון או שוני בין המתיישבים הראשונים לבין הישראלים החדשים?
זו אותה מסירות, זה אותו חירוף הנפש וזו הקרבה מיוחדת של הפרט למען חיים חופשיים של יהודים בארצם. מאפיינים אלו מלווים את הראשונים וממשיכים הלאה אל הקמת המדינה, אל מלחמת השחרור והמלחמות שבאו אחריהן. התעצומות כמו מתמשכות מן הספר הראשון אל הספר החדש תוך שהן מקפלות בתוכן את שינויי העיתים.
השוני נמצא בהתנהלותו של הפרט. אצל החלוצים מקומו של הפרט מִשני. הכלל קודם לו, ואילו אצל הדורות שלאחר העצמאות יש גם לפרט מִרווח לחיים משלו. הוא משמיע את קולו האישי, חותר לממש את עצמו וצופה אל העולם הרחב.
מדוע את מתמקדת בעלילות שקשורות בהיסטוריה הישראלית?
אני חשה השתייכות עמוקה אל הארץ ואל ההיסטוריה שלה. בספרי הקודם הייתה ראשוניות. גיבוריו הם מצד אחד איכרים, שעבודת האדמה הייתה הגדרתם כיהודים בארצם, ומן הצד השני אנשי אמונה, שעבורם עצם החיים בארץ הקודש הייתה הגדרתם כיהודים בארצם. אני חשה לגבי היסטוריה זו כחלק ממורשת. גאה להיות לה המשך. בספרי החדש מתבטאת ההיסטוריה בשאיפה לעצמאות, לכינון המדינה ולהיותנו עָם שיש לו בית מוצהר משלו. וכאן, השתייכותי אינה כתחושה בלבד אלא כשותפה להיסטוריה החדשה, שעימה צמחתי.
האם חשת הזדהות עם דמות מסוימת בספר?
כן, בוודאי. כתבתי את יעל, גיבורת הספר, בגוף ראשון - כתיבה מקָרבת, משחררת מעצורים, דברים שהתקבעו... היא מאפשרת לגדול עם הגיבורה. ולא שאני מנַכסת אותה אלי - נהפוך הוא, הגיבורה מנכסת אותי אליה. על אף שיצרתי אותה, אני רואה אותה צומחת בין קלידי המחשב וגוררת אותי לעלילתה שלה. במקומות רבים חשתי הזדהות עימה, לעתים הייתי היא, בעיקר כשנכנסתי אל תוך הצלילים העוברים כחוט השני לאורך הספר, ואכן יעל נמצאת בתוך הצליל שמשיק לעלילות הסיפור ומשמעויותיו. לכתוב את יעל זה כמו להיות בתוך הצליל, זה כמו להיות בתוך הספר.
מדוע יעל לא שבה אל דן שמאז המשבר בחייהם עבר תפנית משמעותית באישיותו, ואם לא אל דן - מתבקשת השאלה מדוע לא נשארה עם יואל שעימו חוותה ימים יפים?
שנים ארוכות נמשך הקונפליקט הזה... משבר הזוגיות של יעל ודן. הם פשוט שונים זה מזה באישיותם, ברגישויות שלהם ובמגמות חייהם. הקונפליקט נשאר סמוי ודחוי, וכמו המתין לרגע צאתו לאור. אך בעצם הקונפליקט הראשוני נמצא אצל יעל עוד מילדותה, כאשר ויתרה להוריה על רצונה להתגייס לצבא, כשנואשה משאיפתה להיות פסנתרנית נודעת, כשאיפשרה לדן להחליט ולנווט את חייהם. לאורך הספר הקונפליקט הכפול (עם דן ועם עצמה) צובר תאוצה וברגע של אמת היא מנסה לצאת ממנו ולבנות את אישיותה מחדש בכוחותיה שלה. במלטה, שם פגשה ביואל, חלום נעוריה, היא ניצבת בצומת דרכים. צומת - תרתי משמע: הצומת הממשי שייך למסלולי העגלות, ששלושת אלפים שנה לפני כן חרצו גלגליהן עקבות בסלעי האי, לאורך קילומטרים של דרכים. זהו הצומת הפיזי. וישנו גם הצומת הפנימי - כשיעל מניחה לשני הגברים בחייה להישאר ליד, וכמעט, ותוך כדי כך היא מגלה את הצומת האישית שלה, ומשנה את דרך חייה. היא כותבת את הספר, שחלמה לכותבו מנעוריה, הספר המחובר למלטה, שבין דפיו היא מדפדפת בחייה שלה. שלוש המילים המסיימות את הספר: "מקלידה מילים ראשונות" פותחות את השורות הבאות בחייה.
לְמה התכוונת בפרק האחרון כאשר יעל זימנה לשולחן השבת שלה את דן, בעלה בנפרד, ואת יואל מן החלומות?
לפיוס. פיוס ההולך ומשתרג בין שירי השבת שהתפזמו ליד השולחן, משתחל בשירי העצמאות, מעז להיכנס בתוך השיר "האניות עגנו במלטה", ובסופו של יום, מרומם הפיוס את השלושה ב"ירושלים של זהב".
ניכר לאורך כל העלילה שאת מייחסת מקום מיוחד לבית. מדוע, אם כך, נתת לגיבורת הספר להרוס אותו?
בית הוא לעולם בית, ואין לו תחליף. אני מדברת מן המקום של יעל ומן המקום האישי שלי. פה אנו נפגשות טוטאלית, נמהלות זו בזו. בית ילדותה של יעל היה 'קסום', וצריף-העץ שבחצר היה 'מכושף'. כשבגרה ועברה נתח של חיים, גם חוותה משבר משמעותי, היה לה הבית למקום מבטחים והצריף לנחמה. לצריף קראה "צריף לבבי". לאט-לאט הבית היה למושג בעל משמעות רחבה וכוללת, ברמת של הפשטה, כאשר גבולותיו הפיזיים נפרצים והבית מתרומם מתוכם כיֵשות אוניברסאלית. נפשה של יעל צברה חוסן מהיבט זה נטול הגבולות, והיה בכוחה לקבל את הריסת בית ילדותה על-ידי הקבלן שרכש אותו ממנה, בידעה שתמיד יישאר הבית בתוכה, יצוק על יסודותיו.
ומהי משמעות הכספת החוזרת פעמים מספר בספרך?
הכספת הזו היא דמיונית. אין רואים אותה ואין ממששים בה. את הכספת אפשר לפתוח עם קוד מיוחד ולהניח בה דברים יקרי ערך - אמונה, אהבה, משפחה, מנגינה, חלומות, תשוקות, שאיפות... כשיעל מאמצת אל חיקה את בתה שזה עתה נולדה, כולה נפעמת מתחושת הבראשית, מפלא הבריאה, היא רואה בעיני רוחה את הכספת שמכוח אותה בריאה שייכת גם לבתה שנולדה, גם לבנה שנולד אחר כך. אם כך הכספת שייכת לה ולילדיה, והקוד לפצחה הוא אותו קוד. זה שייך לכל אחד מהם. יעל, המפוכחת עתה, אומרת לעצמה, שבעצם הכל ניתן לבחירה: ירצו - יפתחו, לא ירצו - לא יפתחו את הכספת, שהיא משמעות החיבור ביניהם. כל אחד וחייו שלו, כל אחד והבחירה שלו.
הספר נראה מתאים לתסריט של סרט מותח. האם כך הרגשת כשכתבת אותו?
המתח נמצא כבר מן השורות הראשונות של ספרי. זהו סוג של מתח פנימי המתרחש בנפש מול האירועים שבחוץ. המתח מניע את הדינאמיקה של העלילה וזרועים בו רסיסי מיסתורין. בסיפור-תסריט זה ישנו חומר המספק מתח למָנוע של סרט. בתהליך הכתיבה לא נתתי לעצמי להתרווח פה ושם בסיפור, אלא הייתי טוענת אותו, ושוב טוענת במתח נוסף, מתח שלעיתים משך עד לקצה.
לסיום:
הכספת של רחל הרפז עודה מהווה סוד בפני הקוראים. שני ספריה הותירו טעם של עוד. המוזיקה המתנגנת בספר "האניות עגנו במלטה" והעלילה הקסומה הנארגת בתוך המסתורין שבה, מפעמים בנו לכל אורך הקריאה. צליליה של המוזיקה שונים ומחליפים מנעד, ויש תחושה שהם מפיחים רוח במפרשי הספינות של רחל הרפז. אלה בוודאי עוד יפליגו למחוזות חדשים.

תאריך:  06/07/2009   |   עודכן:  06/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האניות עגנו במלטה, הלב ממשיך להפליג
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
חשוב לזכור ולספר מה היה כאן
רבקה זלצמן  |  6/07/09 14:13
 
- מתי נכתב הספר? ל"ת
תולעת ספרים  |  7/07/09 03:20
 
- נראה שהרפז התחילה לכתוב לאחרונ
שמעון חזן  |  7/07/09 09:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
השר לשעבר דוד לוי היה יושב-ראש של ועדת פרס ספיר לספרות יפה, והחלטתו בוטלה בשל ניגוד עניינים    איך ייתכן שמפעל הפיס, גוף ההימורים מהגדולים המדינה, אשר חי רק מכוח הסכמה חברתית מאוד מאוד מוטלת בספק, משמש בפועל ככלי פוליטי לעידוד הציונות, הימין, ורצוננו להמשיך ולחיות בארץ הזו?
גרשון אקשטיין
ספר חדש לילדים מאת גרשון אקשטיין יצא לאור. סיפור אמיתי על תחרות, יריבות, ניצחון, השלמה ופיוס
אהרון רול
ספר חינמי חדש לאהרון רול; ניתן לקריאה ברשת האינטרנט    הספר המחקרי עוסק במסכת התכנון העולמי של "הסדר העולמי החדש" והשפעתה על דרך התנהלות מדינת ישראל
זהר נוי
ספר חדש: "בית ספר לחתולים מתחילים" - לאוהבי חיות המחמד ולכל המשפחה - משל על עולם הנעורים
הלל ויס
מה שנקרא "הכל שפיט" אינו אלא הכל כשר לשיפוט ולעיוות החוק המדומה דמתקריא "שלטון החוק" והמוקדש למטרה האחת והיחידה המקדשת את כל האמצעים. סילוק היהודי כאדם וכלאום מארצו ומדינתו היא מדינת כל אזרחיה הנאורים    על ספרו של אלון חילו "אחוזת דג'אני"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il