X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
מילים על ספרה של יעל נאמן "היינו העתיד" הספר הזה, באופן שבו נכתב, מקומם את זכרוני השונה, ומטריד את זווית הראייה החיצונית שהייתה לי, ממש על אותן דמויות, רק כתריסר שנים קודם לזמן תיאורה של המחברת
▪  ▪  ▪
מקומם את זכרוני השונה [צילום: AP]

ילדותי ונעורי העירוניים בפריפריה, עוצבו במידה רבה תוך השקה לקבוצי השומר הצעיר ולנוער "העתיד" שצמח מתוכם.
הייתי חניך בקן השו"צ בעירי, כמעט עד להגשמה כולל סימינר באותה הגבעת חביבה. הקן הזה רוכז והופעל ע"י בני קבוצי מפ"ם שמסביב לעיר מגורי. החלק הדומיננטי של משפחתי המורחבת היו מיסדי וחברי קבוצי התנועה. את מרבית חופשות ילדותי ביליתי בשני קיבוצים שריד והמעפיל. חברי ונערי הקבוצים היו בעיני לסמל ומופת לאידאל הציוני החילוני, למרות שההשקפה הפוליטית בביתי הייתה מפאיני"קית לחלוטין. כילדים ונערים נראו בעינינו ילדי ונערי הקבוץ יהירים, אך בלתי מנוצחים כמעט בכל סוגי ההתמודדות. הויכוחים הפוליטיים אתם היו בלתי פוסקים, אך הם לא ויתרו עלינו.
איני יכול להתנתק מהרקע הזה שלי, כאשר אני בא לשפוט ולהתייחס לספר "היינו העתיד".
הספר הזה, באופן שבו נכתב, מקומם את זכרוני השונה, ומטריד את זוית הראייה החיצונית שהייתה לי, ממש על אותן דמויות, רק כתריסר שנים קודם לזמן תאורה של המחברת.
לכל אורך הקריאה ליוותה אותי תחושה שהסופרת כועסת ונוטה להאשים בקלות רבה מדי את הסביבה הטבעית בה צמחה.
אלא שלא עולה בידה למקד את סיבת הכעס ואין היא מצליחה להגדיר את מהות האשמה היחודית ולהבדילה מכל אותן האשמות שאנו נוטים להטיל על בתי גידולינו "הביולוגיים", רק כדי להקל על תחושת האשמה האישית שאנו חווים.
לשון רבים
הרעיון שהוגשם בקיבוץ לפרק זמן של כשלושה דורות, היה רעיון האחידות הקבוצתית והאחריות ההדדית, אך ראוי לציין שמגשימיו לא היו פנאטים ולא התעקשו למחוק או לטשטש בכוח את הנבדלות הטבעית הקיימת בין הפרטים שבתוכו.
טוב הייתה עושה הסופרת אילו כתבה את תולדותיה בלשון יחיד במקום בלשון הרבים. כי היחיד היה חי וקיים מאד, למרות לחצי הקבוצה! מסלול הילדות והנעורים היה ידוע ואחיד, הציפיות והתקוות היו דומות, אבל הבדלי הפרטים לא טושטשו.
הכוונה, אם הייתה, להמחיש לקורא את תחושת חיי הקבוצה כעדר המונהג כל העת, מתקבלת כבלתי אמינה.
בשונה מכת, הקיבוץ במודע ובמכוון, לא סגר את עצמו מפני השפעות חיצוניות וראה בהן תמיד אתגר הראוי להתמודדות.
צורת הכתיבה כדווח יומני בלשון הרבים, חסך מהסופרת את הצורך להכנס לתחום הרגשות והלבטים האישיים, זה פוגם באיכות ובעומק, ונותן לספר מימד של שטחיות. מה שמטעה ונוגד לחלוטין את אופיו ותכונותיו של הנוער הקיבוצי בכלל ואת אלה של קבוצי השו"צ בפרט!
הנוער היה חדור מאד, הועמסו על כתפיו כחבילות חציר, מחויבויות, ציפיות ומשימות, והוא ידע והיה מסוגל לעמוד בהם! זה אכן היה נוער שנולד לאליטה שחונך ויועד להיות לאליטה! האם ולמה הוא כשל? או שמא כל המבנה האליטיסטי הזה, היה מלכתחילה מיועד להיות זמני? לשאלה המשמעותית הזאת אין בספר הזה התייחסות.
הרפתקה קסומה
הרעיון הקבוצי בנה את עצמו מתוך ניסוי ותהייה. מתחילתו הוא היה מענה לצרכי הקיום של נערים ונערות רווקים, נטולי מחויבויות לשייכות השבטית, ורק כאלה הם יכלו לצאת להרפתקה חדשה וקוסמת כזאת.
כנראה שמוקדם מדי, כשההרפתקה רק רקמה עור וגידים, זיהו עסקני המוסדות התומכים, את הפוטנציאל העצום שיש בה, כדי לפתוח את ארנקי יהדות העולם ולגייס באמצעותה כסף רב ותמיכה. מן הסתם הפעילו את הלחצים הנדרשים של למצות את ההזדמנות. היה ברור להם לחלוטין שיש להרחיב ולהעצים ומהר את התופעה המרנינה והמכניסה הזאת, ומכאן והלאה היא נבנתה טלאי על טלאי וטופחה כמיתוס של יהדות חדישה ומבטיחה. גויס הרבה כסף, נוצרו ציפיות גדולות והיה הכרח למלא אותן ולשמר אותן זה היה גורם מעשי משמעותי שהכריע בצורך ביצירת מסגרות נוקשות שימנעו את התפרקות הקבוצות ויאפשרו הצגת עתיד מבטיח מוכח ובר קיימא לרעיון החדשני הזה.
כאשר הרעיון מתפתח ומתגשם בעת ובעונה אחת נבנים כללים שאין די זמן לבחון את מעשיותם, ולאחר מכן מתפתח חשש מפני כל שינוי מוצע, שעלול לגרור לזעזוע של כל המבנה. החשש הזה הופך את המבנה לנוקשה בעיקר, בהתיחס לשינויים המתהוים מסביב מחוץ לקבוצה. מאחר שמדובר בקבוצה איכותית הרואה עצמה חזקה דיה להפתח במודע להתמודדות בהשפעות החוץ, הרי שההתנגשות והזעזוע היו חייבים להתרחש במוקדם או במאוחר.
הכשל טמון בסתירה המובנית בשיטה, בין נוקשות הכללים לפתיחות המאתגרת, ובאחידות הזיהוי הפוליטי הכפייתי שנוגד את חופש הדעה. שתי המגבלות האלה היו חייבות להבחן מחדש לאחר כינון המדינה, על משטרה הפוליטי והכלכלי.
הטעות הייתה בנוקשות. כל אכר פשוט וכל חרד למדן יודעים שכדי שבניהם ימשיכום יש "לכסות את עיניהם"...
מבחן התוצאה
לא ניתן לחנך נוער לאליטיסטיות שאפתנית להשכלה רחבה ולפתיחות, ולצפות ממנו לאחר מכן שיוותר על התשוקה שהוטמעה בו, לנסות ולממש את אותו הפוטנציאל שפותח. הקיבוץ היה ונותר מקום קטן מדי וצפוי ומוגבל מכדי להשאר בו!... עזיבת החלקים החזקים מהדור השלישי של הקיבוצים הוותיקים המייסדים הייתה בלתי נמנעת.
אלא שבשונה מהרושם שמתקבל מהספר, הם הפכו לחלק אליטיסטי דומיננטי בחברה הישראלית מחוץ למסגרת הקיבוצית המגבילה, ובכך הגשימו הלכה למעשה את היעוד שחונכו והוכשרו לו!
הספר מתאר פרק חיים משמעותי המתחיל ומסתיים בקיבוץ, אבל זה לא יותר מפרק בחייהם של בני הקיבוץ. ובמבחן התוצאה הכולל, ניתן לומר שהפרק הזה הכשיר אותם היטב גם לחיים שמחוץ לקיבוץ, ואפילו טוב יותר מההכשרה שניתנת לצעירים רבים שנולדים מלכתחילה אל החיים שמחוץ לקיבוץ.
ההפרטות שעברו ועוברים מרבית הקיבוצים הן עוד טלאי שנתפר כדי לכסות על הקרע הכלכלי שנוצר במלבוש, בעוד שנכון יותר היה לשנות את המבנה לסוג של קאופרטיב, עם מחויבות חברתית מוגדרת, שבו החברים עובדים בפנים ובחוץ בהתאם לרצונם, ומכניסים את שכרם לקואופרטיב כתחליף לבנק, המאפשר להם מצד אחד לחסוך ולמשוך כרצונם, ומעניק להם מצד שני גם אשראי זול ומבוקר לצרכים העסקיים ככל בנק. והקואופרטיב מתנהל ומנהל את הכנסותיו כארגון עסקי לכל דבר.
הפיכת הקיבוצים לישובים קהילתיים רגילים היא בבחינת עוד אלתור שיתגלה עם השנים כהחמצה עיוורת.

תאריך:  12/12/2011   |   עודכן:  14/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צאצאי האליטה ש"הכזיבה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יעקב חזן בתגובה:"רצינו לגדל דו
קורןנאוה טבריה  |  18/05/12 16:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
מעורבותו האישית של המחבר שהיה בעצמו מג"ד בסיני יוצאת מעבר למחקר עצמו ובמקום שתסייע לו בהבנת העובדות מתוך היכרות מעמיקה של הגזרה כשותף לאירועים, הוא נותן חירות לעצמו ותוקף מפקדים עמיתים על פעולה כזו או אחרת שלהם. הוא תוקף בצורה בוטה מפקדים בכירים שבגלל דרגתם וניסיונם אז היו מבוגרים ממנו והיום אינם בין החיים
עפר דרורי
כתוב בהומור ומידת ההתחברות של הקוראים להעצמה האישית היא אישית
עפר דרורי
עיקר הספר סיפורים הוא מאחורי הקלעים של ראיונות מפורסמים שהניבו "רייטינג" רב בקרב הצופים בתוכניות "משעל חם", "שיחת וועידה" ועוד
משה ניסנבוים
הספר, מאת אלחנן ניר, עוסק במושג "רצוא ושוב" בתפישתם של הוגי החסידות    אין המדובר בספר קריאה קלאסי, אלא בכזה הדורש עיון והתבוננות
ברברה שיפר-ברגשטין
הדרך בה ההורים מאכילים את ילדיהם, והדרך בה הם מבלים את הזמן ביחד איתם, הן החוטים מהם נרקם מארג חייהם    מה שההורים מביאים לשולחן, הן במישור המציאותי והן במישור המטפורי, חייב להיות קשור באופן הדוק לידע שלהם בנוגע לטוב ולנכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il