X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
אדלינה קלייןמשוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"לבלוג/אתררשימותמעקב
בספרה הנוכחי "התפעמות" מעמידה אורה עשהאל את הקורא בפני תחושות, זרמים ונופים שונים ורחוקים אשר נוגעים בטבע ובאדם החשיבה אודות פילוסופיית החיים ומשמעותם מעשירה ומעוררת להיסחפות, הזדהות והתערות
▪  ▪  ▪
טבע ונפש

..."הַהַמְתָּנָה לְטִיסָה/כִּשְׁקִיעָה אַרְגְּמָנִית/מַבְטִיחָה/מָחָר פִּרְחוֹנִי"... ואולם אל לנו לטעות, אין המשוררת הולכת למסעה זה מתוך חובבנות. היא קובעת לעצמה מטרות ויעדים ולומדת מראש להכיר את ההיסטוריה של העם הסיני, תרבותו ומאפייני אתריו.
כאשר תיק המסע מוכן וארוז (עם כל האביזרים הדרושים), היא מביעה את כלל התחושות והצרכים במשפט אחד (עמ’ 10): ..."תְנוּעוֹת גּוּף, שִׂיחָה חֲסוּיָה/תִּיק הַמַּסָּע מוּכָן, צָעִיף, מִטְרִיָּה"...
אולם "הידע שצברה" המשוררת מעמעם לא מעט את הצבעים התוססים שטווה הדמיון. ולכן, לא פעם אנו רואים בעיניה את המציאות בצבע הנכון (עמ’ 13): ..."הַשְּׁבִילִים הַמּוֹבִילִים לַמַּחְשָׁבָה בְּסִין/צְבוּעִים בְּשָׁחוֹר לָבָן"...
ההיגיון מול יצר ההרפתקה, משחקים לא פעם תפקידים לא מבוטלים ובכך יוצרים מונולוג מעט מכוון בינה לבינה - מה 'מצוי' ומה 'רצוי'. כך נמצא השלמה עם המציאות (עמ’ 14): ..."שַׂעֲרוֹתֶיהָ נוֹזְלוֹת בִּנְטִיפִים דַּקְדַּקִּים/שׁוֹאֲפִים לְהִתְחַבֵּר לָאֲדָמָה/וּלְעוֹלָם הֵם בַּמְּרוֹמִים"... המשוררת שואפת לחוות את כל הטוב האפשרי ולכן היא מביטה יותר אל המטאפיזי מבחינת הריחוק וההינתקות: מהמוכר, הידוע והיומיומי. מסתבר, שמסעה תופס תאוצה ודבק יותר ויותר ברוחני ובמיסטי ובכך, קבלת האחר והשונה מגיעה אליה באופן טבעי ומהנה. והוא זה אשר יוצר בסופו - שלווה, מרגוע, ולימוד צעדים לקראת התחלה חדשה (עמ’ 67): ..."אֲבָנִים שֶׁנָּשָׂאתִי/עַל גַּבִּי/הִצְטָרְפוּ אֶל הַסְּלָעִים/וְשָׁקְעוּ בִּבְרֵכוֹת יַם הָאֶבֶן./עַתָּה סְפִינָתִי רֵיקָה/מִתָּמִיד"...
הטבע מקבל חזות וחיות חדשים
מרגע זה ואילך מתפנה המשוררת לחוש את זרימת הטבע וצרכיו (עמ’ 46): ..."עֲלֵי הַלּוֹטוּס מִשְׁתַּחֲוִים/לַשָּׁמַיִם, עַד בּוֹא הַמַּיִם לָאֲגַמִּים"... השימוש בתיאורי הטבע מושפעים אצלה ממכלול האמנויות הרב תחומי שבעיסוקה המקצועי (עמ’ 88): ..."גּוֹנֵי הֶעָלִים בַּקֶּנְיוֹנִים/מַשְׁתִּיקִים אֶת הַמִּכְחוֹל"... (עמ’ 91): ..."הָטֶּבַע לֹא זָקוּק לִשְׂפַת/הַמִּלִּים"... (עמ’ 6): ..."עֵין הָעֵט וְעֵין הַמַּצְלֵמָה/מַעֲצִימוֹת הִתְפַּעֲמוּת/כַּאֲשֶׁר הַנְּקֻדָּה בַּזְּמַן/מְתֹעֶדֶת כְּמוֹת שֶׁהִיא/בְּלִי פַּרְשָׁנוּת"...
העֵרוּת לצרכי הטבע, קיימים היו מאז ומתמיד בכתיבתה. אולם נוכחותם הורגשה בעיקר בהשתקפות סערות ותרחישים שונים שהתחוללו בחייה ובוטאו ביצירותיה הקודמות. ואילו בשירתה הנוכחית, שירי הטבע מקבלים לפתע חזות וחיות חדשים ושונים (כאמור לעיל) והיא ממשיכה בקו מקביל לשיר (עמ’ 67) ומצהירה הצהרה שיש בה מן התקווה ומן האמונה (עמ’ 17): ..."רְאוּ אֲנִי סִירָה רֵיקָה/חֲלוֹמוֹתַי; אַהֲבוֹתַי; מַחְשְׁבוֹתַי/הֵם מִטְעָנִי"...//..."מְשׁוֹטַי וִּמְפרָשַׂי נְכוֹנִים,/הָרוּחַ הַמַּתְאִימָה/גַּם הִיא תָּבוֹא"...
רוחה של האמונה מפריחה בה מוכנות והשלמה (עמ’ 15): ..."הַתְּמוּנוֹת מוֹפִיעוֹת וְהַקוֹלוֹת וְהָרֵיחוֹת/בְּצַד הַהֶעְדֵּר"...//..."וְגַם פִּנְקָס אֶחָד קָטָן שֶׁחָסֵר/ שֶׁבּוֹ רָשַׁמְתִּי אֶת קוֹלוֹת הָרַעַם"...//..."וְעַתָּה אֲנִי מִתְמַלְּאָת גַּעֲגוּעִים/עוֹד יוֹתֵר"...
ובהמשך נמצא חיזוק לנאמר (עמ’ 96): ..."הַמָּקוֹם בּוֹ נִפְגָּשִׁים/עֵץ, מַיִם וְשָׁמַיִם/בָּאֲגַם -/מְיֹעָד לִתְפִילָּה"... באופן עקבי אנו לומדים להכיר את המשוררת מזווית שלא הכרנו עד כה.
הדרך לעצמה
ניכר בשורותיה כי שורה עליה רוח מפויסת. הן כלפי עצמה, והן כלפי זולתה (עמ’ 17): ..."עַצְמִיּוּתִי נִהְיְתָה דַּקָּה כִּנְיַר הָאֹרֶז/מוּכָנָה לְרִשּׁוּם וְהִזָּכְרוּת/כְּדֵי לָשׁוּב אֵלֶיהָ שׁוּב וָשׁוּב"... ובאותו הקשר, אמירה נוספת (עמ’ 25): ..."עַכְשָׁו כְּשֶׁהַבּוּשָׁה מִתְגַּמֶּדֶת,/הַפְּתִיחוּת/וְהַתְעוּזָה בּוֹנוֹת קִנִּים/לַבֵּיצִים שֶׁמֵּהֶן תִּבְקַעְנָה/מַחְשְׁבוֹת הֶעָתִיד"...
מעת לעת נפגוש גם נימה היתולית בשירתה היפה שכאן (עמ’ 53): ..."כְּרִיזַנְטֵמוֹת וּפִרְחֵי מֶשִׁי קִשְׁטוּ אֶת דַּרְכִּי/בְּכִרְכֶּרֶת הַבְּרוֹנְזָה הִמְתִּין הָרַכָּב/לְאָן?"...
בנימה זהה נפגוש את המשוררת, משילה מעליה עננה נסתרת - וזורמת בזכות שירתה (עמ’ 61): ..."מָסַךְ הַגֶּשֶׁם צוֹחֵק/וּמְשַׂחֵק מַחְבּוֹאִים בֵּין עֲצֵי הַבַּמְבּוּק/הַאָדָם חוֹבֵר לַשָּׁמַיִם"...
הסקרנות לדעת על התרשמויותיה מהמסע החיצוני שערכה, הביא את המשפט הבא (עמ’ 69) ..."כְּשֶׁהַסְּלָעִים מַתְחִילִים לִרְקֹד/הָאֲנָשִׁים מִתְגַּמְּדִים"... הסקרנות אינה מרפה גם מההבטה המעמיקה לתובנות שבעובי הנפש (עמ’ 67): ..."יַם הָאֲנָשִׁים בְּיַעַר הָאֶבֶן - הַדֶּרֶךְ לָעַצְמִי"...
כמובן נמצא ביצירות שכאן הזדהות והיסחפות סנטימנטלית אחר עולמם של הדמויות העלומות אשר מביאות את היצירה לפסגה נוספת של ראייה חודרת - עד שהלא רציונאלי הופך לרציונאלי והחזרה אל הישן והמוכר בכתיבתה של עשהאל, מתחבר מאליו לשירי המסע ושניהם הופכים להיות גוף אחד. כאן נקרא את השיר "הַבִּלְתִי נִתְפָּס" במלואו (עמ’ 118) :
הַכְּמִיהָה הַזֹּאת
לַבָּתִים הַקְּטַנִּים הָאֲפֹרִים,
לַסְּדָקִים הַמְּכִילִים אֶת יַם הָעֶצֶב,
מוֹתִירָה אוֹתִי בְּשִׁמְמַת הַכְּבִישִׁים
וּבָתֵּי הַמִּדּוֹת.
נִשְׁמָתִי הַכְּלוּאָה מְבַקֶּשֶׁת לָצֵאת
יָמִים רַבִּים אֲנִי תּוֹהָה עַל הַמְּקוֹמוֹת.
עַתָּה יְמֵי "סְלִיחוֹת" וּמָה לָהּ לָאִשָּׁה
בְּאוֹתָן תְּפִלּוֹת שֶׁל טֶרֶם שַׁחַר?
בְּנֵי הָאָדָם, בְּכָל מָקוֹם מְחַפְּשִׂים
אֶת הַבִּלְתִּי נִתְפָּס
ולמרות ששיר זה יכול להוות סיכום מעניין למאמרי, בוחרת אני במשפט קצרצר אחר - המחבר אותי אל פילוסופיית חיים אשר נלמדת על דרך החיווי האישי (עמ’ 92): ..."אֶפְשָׁר לִלְמוֹד שֶׁבָּעוֹלָם/יֵשׁ מָקוֹם/גַּם לַ'לְּבַד'/וְגַם לַ'בְּיַחַד'"... ונדמה כי הנקודה המהותית במסע המרתק, אינו אחר מאשר ערכו הרב של המשפט הזה העונה על הרבה מהנעלמים.
תאריך:  09/07/2012   |   עודכן:  09/07/2012
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
"התפעמות" - מסע מרתק
תגובות  [ 6 ]מוצגות  [ 6 ] כתוב תגובה 
1
תודה לאדלינה
אורה עשהאל  |  9/07/12 16:43
2
תגובה לאדלינה על הכתבה של אורה
סיידוף מסרחי רחל  |  10/07/12 18:38
 
- ב"התפעמות"- תשובה לרחל סיידוף
אורה עשהאל  |  12/07/12 10:09
3
מסע מפעים
יוסף כהן אלרן  |  30/08/12 19:21
4
כתבות, תגובות והתייחסויות
אורה עשהאל  |  7/10/12 15:26
5
מאמר המקיף מרכיבים רבים בספר
חיים ספטי  |  8/10/12 00:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
מעשה שקרה לפני שנים רבות ברוסיה הקרה. סיפור על נער בשם גרישה. הנער נרתם לעזרת אביו החולה ויצא לדוג בנחל דגים לבני משפחתו. בעת הדיג נתקל בדב חום גדול ורעב במיוחד. איך הצליח להתמודד עמו ולהציל את הדגים שדג? על כך בסיפור
עפר דרורי
הספר מתבסס על אירועים אמיתיים כפי שאסף ותיעד רמי בר-אילן בספרו "שלום לאהבה" בשנת 2006 ולכן אי-אפשר להתייחס לספר "עקודים" כאל ספר העומד בפני עצמו. בספר של פלס יש רומן שהוא כפי הנראה פרי יצירתה של המחברת, אבל בכל הקשור לתיאורי הקרבות הקשים ולחוויות הקשות הוא מבוסס על עמל של שנים של רמי בר-אילן
משה ניסנבוים
דווקא מאסרו של בעל התניא הביא בסופו של דבר להפצת מעיינות החסידות באופן מוגבר והפך את יום השחרור לחג של גאולה    בספריו של ראובן גפני "מקדש מעט" ו"בית תפילה" מובאים סיפורם של בתי הכנסת המוכרים והנסתרים בשכונות של ירושלים    הספר "נר למאור" מאגד אמרות על פרשיות השבוע של הרב משה צבי נריה ז"ל
עפר דרורי
עופר עידן, המהווה היסטוריון בלתי רשמי של העיר אשקלון, מתעד את עברה של העיר הדרומית בהתבסס על תחקירים אישיים, איסוף זיכרונות של אחרים והבאה לאור של מלקטים אחרים מתקופות אחרות
משה ניסנבוים
סקירה קצרה על ספרים שקראתי לאחרונה: "עכשיו ברעש" (1968) ו"לא על-מנת לזכור" (1970) אשר אוגדו לכרך אחד; "אדיפוס המלך"; "פה ושם בארץ ישראל" ו"מקדש מעט" ו"בית תפילה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il