X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
אברהם יהושע השל מחפש משמעות רוחנית עבור האדם בן ימינו במהות השבת הרש"ר הירש ביקש לעצב תודעה יהודית אחרת ובה "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" ועל פסקה חדשה של רבי צדוק הכהן מלובלין
▪  ▪  ▪
חשיבות הקדושה שבזמן, ששיאה השבת
ויטע אברהם: השל ובקשתו הרוחנית-חברתית
משה ניסנבוים
אברהם יהושע השל רואה באדם העוזר לזולת ביטוי לאלוקים וקורא לאדם לחפש את רגעי המסתורין בהם הוא נתקל כביטוי לבקשת האלוקים אותו * ביקורת לספר "אלוהים מאמין באדם"
לרשימה המלאה

"השבת" - אברהם יהושע השל - ידיעות אחרונות-תשע"ב
בעבר כתבתי על ספרו של אברהם יהושע השל, רב אמריקני, "א-לוהים מאמין באדם". הספר מציג את משנתו הדתית- חברתית לאור מקורות חז"ל והעולם החסידי שהתפתח במאות השנים האחרונות. השל, ראה במאבקים החברתיים ביטוי לאמונה היהודית ובספרו הוא מאיר בזוויות שונות סוגיות בעולם המחשבה היהודי כמו היחס לזקנה וכו'.
במשנתו של השל הוא בוחן דרכים שבהן יכול האדם למצוא את נוכחותו של אלוהים בעולם, ואת הפליאה העזה שהוא חש כשהוא פוגש אותו. השל מדגיש שגם האלוהים מבקש וצריך את האדם, שמצידו צריך רק לפתוח את הלב כדי לפגוש בו. בספר ואף במשנתו משולבים נושאים שונים כגון ציונות, אגדה והלכה שמעל הכל מרחף הצדק החברתי כפי שהשל רואה אותו.
בספרו "השבת" (שיצא עתה בהוצאה מחודשת של ידיעות אחרונות), מתמקד השל בנושא אחד: היום השביעי שבו מצווה האדם היהודי לשבות מכל מלאכה. השל פורש בספר זה את משנתו על השבת.
זוהי מסה קצרה שבה מחפש השל אחר משמעות רוחנית עבור האדם בן ימינו במהות השבת ובהלכותיה הרבות. התזה המרכזית בספר עוסקת על חשיבות הקדושה שבזמן, ששיאה השבת, בניגוד לקדושת המרחב, אותה השל רואה כהקדשה אנושית.
"קנקן ישן מלא חדש" - הוצאת הקיבוץ המאוחד-תשע"ב
הרש"ר הירש, פרשן מודרני שחי בגרמניה אשר ביקש לעצב תודעה יהודית אחרת ובה "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ" כמענה נקודתי לתופעות שרווחו בזמנו בעולם היהודי מקבל בספר החדש "קנקן ישן מלא חדש" סקירה נושאית אודות משנתו בתחומים שונים כמו גיור משפחה ונוספים.
לטעמו של המחבר כפי שהוא מציין בדברים שהוא כותב אודות הרב ומשנתו הרי שעד עתה אם היה עיסוק בדמותו של הרב הרי שהיא הייתה תחומית בעיקרה. כלומר: היה ניסיון להראות את משנתו התורנית כפי שזו באה לדי ביטוי בפירושו הפופולרי על התורה שכתב, אך לא בתחומים אחרים שבהם ניכרת השפעתו.
והשפעתו, כך לדברי המחבר, הייתה גדולה ומשמעותית בשעתה. בשעתה, מפני שכיום הורחבו האפיקים ונתרבו הדרכים. בזמן שבו חי הרב היה ניסיון למנוע משבר אל מול המודרנה, אך זו כפי שאנו חווים כיום איננה עוד מאיימת כשם שהייתה אז. גם כתביו התורניים הפופולריים הידועים כמו פירושו לתורה לעומת כתביו המחשבתיים כמו ספרו "חורב" אשר קיבלו תהודה מועטה ביותר הם עדות לכך וסימן לאופן שבו משנתו נתפסת.
כתביו עמוקים ונרחבים ומציגים תפיסה חדשה. האם תהיה תהודה לכל רוחב הגותו ולא רק לפרשנותו על התורה? נדמה כי אין הבנת התפיסה שלימה כאשר נלקחים אחדים ומוזנחים אחרים ואולי זה מה שמבקש המחבר לומר: הרש"ר הירש היה מהפכן. בואו ונכיר את דרכיו ואת הגותו.
כתבים מאוחרים, כלומר כתבים שיצאו לאחר מות המחבר מתחלקים לשניים: הראשונים, כמו הספר הנ"ל זוכים למהדורות שונות אם שיצאו בחייו של המחבר ואם שנים לאחר מותו. אבל יש גם כתבים מאוחרים מסוג שונה: כאלה שכתב יד שלהם יוצא לאור בתוספת או כיחידה עצמאית לספר שכבר קיים זה שנים ארוכות.
"צדקת הצדיק" - רבי צדוק הכהן מלובלין - תשס"ט
אחד כזה הוא הספר צדקת הצדיק (שיצא בהוצאת מכון הר ברכה) ספר יסוד שכתב אחד מאדמו"רי החסידות ומהוגיה הרדיקליים והייחודיים - רבי צדוק הכהן מלובלין. הספר בנוי מפסקאות העוסקות במחשבה היהודית ע"פ התפיסה החסידית כפי שתופס אותם ר' צדוק.
במהדורה זו (תשנ"ט) מובאת פסקה ע"פ כתב יד של רב צדוק שלא יצא עד עתה במהדורות קודמות. לטעמי עצם הימצאותו של כתב יד חדש ובלתי ידוע או כתב יד ידוע אך שלא יצא עד עתה לרבים הוא מרתק. עם זאת, אינני יודע עד כמה אם בכלל יש לכך השפעה דרמטית על הידוע לנו אודות משנתו ותפיסתו כפי שאנו יודעים אותה כיום בעקבות הספר.
כלומר: אין להמעיט בחשיבות של הוספת פסקאות נוספות - זוהי עוד מחשבה עוד הגות, אולי. אך יחד עם זאת יש לדעת כי ייתכן שדבר לא השתנה וכי הגות שנפרסת על פני ספר שלם לא מן הסביר שתשתנה באופן ניכר ומשמעותי לפתע בפסקה או במספר פסקאות. אך זהו דבר מבורך וראוי ויותר מהכל: מוציא יצירה שלימה ומקיפה יותר מן הקודמות.
תאריך:  27/08/2012   |   עודכן:  27/08/2012
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן אלרן
המשורר מנחם מ. פאלק יכול לשמש דוגמה לפוריות יצירתית    מאחוריו יבול של ספרי שירה, אשר בהם הביע את דעותיו על נושאים שונים, ואילו כאן באתי לכתוב על דמות האב בשירתו, מתוך קריאה חווייתית ולא ביקורתית באחדים מספריו
יוסף כהן אלרן
אני שרוי בין דפיהם של שני ספרי שירה של ברכה רוזנפלד ("אמי מציירת" ו"אחר כך הייתי בראשית"), שמיידעים אותי לשתי ישויות נפרדות, אבל דומה שזה רק לכאורה, וכי השתיים חוברות מרצונן או שלא מרצונן לאחת    כך גם שני הספרים, אחד על האם והאחר על הבת יוצרים איזו המשכיות, מעין סאגה משותפת של משקעים
אלישע פורת
יוסף חיים ברנר, מסביב לנקודה, הוא סיפר לעצמו, מסכת (לימוד וקריאה) מאת יריב בן אהרון: מפגש מעניין ומרתק, בין שני הוגים יהודים חשובים בדורות האחרונים. שהמשותף ביניהם הוא בראש וראשונה החרדה הקיומית הנוראה, המפחידה, ואפילו משתקת - לגורלו של העם היהודי
יוסף כהן אלרן
כבר בתחילת ספר השירים הזה של לאה טרן, "אהבה היא שיחתי", יש משום הנחה כי המשוררת מסתכלת על עצמה במבט מהצד, בודקת את עצמה, בוחנת ומנתחת את עצמה וגם את זה הבא אליה, את צעדיו ואת מה שהביא אותו ואת מה שהביא אתו
זהר נוי
להשתחרר מאהבה בלתי אפשרית - סיפורה של הגיבורה, מימי וינטר, פסיכולוגית תל אביבית שמעבירה סדנאות לפנויים פנויות, יישמע מוכר לרבים מהקוראים, ואולי לכל מי שהיה פעם מאוהב באיש הלא נכון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il