X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
נובלה בהשראת מקרה אמיתי שהתרחש במלחמת יום כיפור, מאת: מאירה וייס, עורך: יקיר בן-משה, הוצאת רימונים, 93 עמודים
▪  ▪  ▪
'למראית עין'
מאירה וייס [צילום: תמי וייס]

כשפורצת מלחמת יום כיפור, מוצאת עצמה מאירה וייס, נערה צעירה, קצת למעלה מעשרים, מלווה עשרות הורים שכולים, בהתנדבות מטעם משרד הביטחון. שלושה זוגות הורים מתוכם, היא ליוותה באופן צמוד במשך כמה שנים (ושמרה איתם על קשר עד מותם) שותפה לשגרת חייהם: לארוחות, לביקורים בבית העלמין, לפגישות עם משרדי ממשלה, לשמחות, לריבים ולסודות. שלושה זוגות אלה הם הבסיס למחקר הראשון שלה לתואר שני באנתרופולוגיה , שעסק בשכול על הנופלים.
הנובלה "למראית אין", בעריכת יקיר בן-משה נכתבה בהשראת סיפורה של אחת המשפחות . היא עוסקת באירוע לא מדובר שהתרחש במלחמת יום כיפור, 1973, מבוססת על מקרה אמיתי, וחלקים ממנה נלקחו מתוך יומני השדה של המחקר שערכה המחברת.
בנובלה המציבה דילמות אנושיות ואתיות ונקראת בנשימה אחת, מציגה וייס בפני הקורא את השכול הכואב של ייטי וקארול ברקוביץ, שבנם יוז'י נפל במלחמת יום הכיפורים ב-21 באוקטובר, 1973, בקרב הקשה על המיסורי.
במסגרת חקירתו את נסיבות מותו של בנו, מגלה קארול, גיבור הנובלה, מידע סודי הנוגע לניהול המלחמה ולמותו של הבן. לגילוי זה השלכות הרסניות על חיי הדמויות המעורבות בנסיבות המוות. לקולו של הגיבור הראשי מצטרפים קולות נוספים, ביניהם החיילים, חבריו לצוות של יוז'י, שנעזבו במדבר, של "כוחות הביטחון" ושל הסופרת.
שמות כל הנזכרים בנובלה בדויים, למעט שמה של הסופרת ושל כמה בעלי תפקידים מרכזיים בניהול הצבא והמדינה.
באוקטובר 2013, ימלאו ארבעים שנה למלחמה הנוראה ההיא. התזמון של הוצאת הנובלה לאור לקראת יום השנה הארבעים, משקף את תפיסתה של מאירה וייס שמלחמת יום כיפור 1973 לא הסתיימה. היא מחלחלת ומבצבצת בנו עד היום.
על הכותבת: מאירה וייס
מאירה וייס (ילידת 1947) היא פרופסור אמריטוס לאנתרופולוגיה של הרפואה, המדע והגוף. בעבר כיהנה כראש הקתדרה לסוציולוגיה של הרפואה באוניברסיטה העברית, כיושבת-ראש לימודי המגדר באוניברסיטה וכיושבת-ראש האגודה האנתרפולוגית הישראלית. מ-1995 ואילך, הייתה חברה בוועדת הלסינקי הגבוהה של ממשלת ישראל. מ-2011 מרכזת השתלמויות תהל"ה (הורים לילדים הומואים, לסביים וטראנסג'נדרים).
בעלת דוקטורט בהצטיינות, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב. פרסמה ספרים ומאמרים רבים, ביניהם "אהבה התלויה בדבר" (ספרית פועלים, 1991), העוסק, בין היתר, בשאלה האם אהבת הורים לילדם הביולוגי היא "טבעית" ואינה מותנית בדבר ו"הגוף הנבחר: הפוליטיקה של הגוף בחברה הישראלית" (באנגלית, הוצאת אונ. סטנפורד, 2002).
נשואה + שניים ומתגוררת ברמת השרון.
על עבודת המחקר: מעמד ההורה השכול - היבטים של מרד, חשבון נפש והגשמה עצמית
עבודת המחקר של פרופ' מאירה וייס ראתה אור ב-1978, חמש שנים אחרי המלחמה, והיא מבוססת על מחקר רב שנים שעוסק בשכול על הנופלים. מחקר זה היווה פריצת דרך באנתרופולוגיה הישראלית שעד אז לא יכלה להכיל מחקר על נושא כמו שכול וגם לא קריאה ביקורתית של שכול במלחמה.
וייס הגיעה למסקנה שאי-אפשר להבין ולחקור בכלים מדעיים את הסבל שעובר על הורים בעקבות מות ילדיהם. במקום זה, היא מתמקדת בהיבטים החברתיים של השכול ובודקת את גווני התנהגותם של הורים אחרי מות ילדם, התנהגות המתבטאת בקונטקסט חברתי. וכך, גם כשהיא מתארת חלומות, היא דנה בשימושים שעושים השכולים בחלומות בהקשרים חברתיים שונים.
במחקר על הורים שאיבדו את בנם במלחמת יום כיפור מצאה וייס שאחרי מות בנם, כל אחד ואחת מההורים עבר תהליך של סקירת חיים, מרד ודרישה להגשמה עצמית כאן ועכשיו. תהליך זה התרחש בארבעה תחומי חיים: זוגיות ואינטימיות, עבודה, מעמד חברתי, ומשפחה רחבה. במהלך סקירת החיים , כל אחד ואחת מההורים חווה תחושה של החמצה בניסיון להגשים את עצמו ולקבל את המגיע לו, לפי תפיסתו או תפיסתה, בכל אחד מתחומי החיים הללו. בעקבות תחושת ההחמצה והכישלון, עלה מרד, שבו השכול או השכולה התקוממו נגד כישלונם בעבר, ודרשו הגשמה עצמית באותם תחומים כאן ועכשיו.
בעוד שמחקרים אחרים התבססו על שאלונים וראיונות מובנים, וייס בחרה לעשות שימוש בתצפית משתתפת מעמיקה, צמודה וממושכת במחקרה על ההורים השכולים. היא הפכה לחלק מהנוף המשפחתי והייתה עימם בהקשרים שונים כמו: בזמן הארוחות, במהלך פגישות עם אורחים, במשרדי ממשלה או בטקסי זיכרון. היא שמרה איתם על קשר עד מותם.

פרק ראשון

המכונית קרטעה במעלה ההר.
שלט "מחנה נופש" הוביל אותנו לביתנים קטנים בשולי הקיבוץ. קארול רצה לתחקר היום את השבויים, אמר שהוא חייב לדעת מה קרה שם, במדבר, ולמה דווקא הבן שלו נעדר. הרי הם היו כולם בשבי, חודש ימים, אז איך זה שדווקא יוז'י לא חזר עם שאר השבויים? מה זאת אומרת שהשבויים חוזרים לארץ ומודיעים שהמצרים הרגו אותו? איך חוזרים ככה בלי יוז'י?
בחדרון נזירי, עם שני שולחנות פורמייקה ומאוורר, ישבו שלושה חיילים וחיכו.
ייטי התקרבה לאחד השולחנות והניחה עליו את שקיות הניילון שהביאה מהבית והוציאה עוגיות קנויות ושלושה בקבוקי טמפו.
"אתם השבויים?" שאל קארול.
"כן," ענו שניים מהם, כשהם מסבים את פניהם ממנו, "אנחנו מחכים לכם מהבוקר."
החייל השלישי בהה באוויר.
החדר היה אפוף עשן סיגריות. על שולחנות פורמייקה אפורים ניצבו שלוש מאפרות פשוטות בגון כסף, מלאות בבדלים ובגפרורים. שאפתי בהנאה את ניחוח אוויר טבק הווירגי'ניה, משתוקקת להצית סיגריה לעצמי.
קארול הסתובב באי-שקט. "אנחנו לא רוצים להפריע לכם," אמר, "בואו נתחיל."
החיילים הביטו זה בזה, ואחרי כמה שניות אמר החייל שישב מימין לשולחן, "טוב, אני אתחיל."
;אבל הוא שתק. התבוננתי בזיפי הזקן הבתוליים על לחייו. "לא יודע איפה להתחיל," אמר לבסוף.
"תתחיל מההתחלה," אמר לו החייל השני.
"אבל מאיזו התחלה?"
"אולי תתחיל דווקא מהסוף," פתר את העניין קארול בנימה תכליתית. "אני חייב לדעת איך הבן שלי מת."
החייל העביר את מבטו לקארול. "אפשר להדליק סיגריה?"
קארול לא ענה.
החייל הדליק בדל סיגריה שהיה מונח במאפרה על השולחן.
ייטי התבוננה בו ואמרה בשקט, "חבל, שכחתי להביא להם סיגריות."
שלפתי מהתיק שלוש חפיסות נלסון בלי פילטר והנחתי על השולחן. הצתתי לעצמי סיגריה והצעתי אחת לחייל. הוא נטל סיגריה מחפיסת הנלסון הירוקה, הצית וינק.
"נתחיל?" שאל קארול, חסר סבלנות.
"כן. או. קיי. אני אתחיל," אמר החייל הראשון.
"יוז'י נהרג ב-21 באוקטובר," פתח. "זה היה בסיני, במקום שנקרא המיסורי."
"יש לי מפה, ואני יכול להראות בדיוק איפה זה," אמר החייל השני. קארול התבונן במפה בחיפזון, קיפל אותה לארבעה חלקים והכניס אותה לילקוט העור הישן שלו.
"איך קוראים לך?" הוא שאל את החייל הראשון.
"לי גילי, ולהם קוראים דודו וירקוני."
"יומיים קודם לכן," אמר החייל בנימה של הרצאה, "אריק שרון קיבל הוראה לכבוש את המיסורי ולאסוף את הלוחמים שהיו מפוזרים באזור. היו מאות לוחמים. גם אנחנו היינו מפוזרים במדבר וקיבלנו הוראות מהמח"ט להיות בקשר עם אריק. נאמר שאריק יאסוף אותנו במשך הבוקר."
המאוורר בחדר הרעיש. המכשיר היה ישן, פה ושם ניכרו בו סימני חלודה. האוויר היה חם, מהביל, רווי עשן סיגריות. החייל הסתכל לצדדים אבל לא מצא פתרון לחום ולרעש.
הסתכלתי מסביב. "אפשר לעזור?" שאלתי, מנסה להצדיק את נוכחותי במקום. החייל לא ענה ואני הצטמצמתי במקומי. חם לי. "להביא עוד מאוורר?" גם הפעם לא היה מענה. מה אני עושה כאן בכלל?
קארול התקשר אתמול וביקש שאסיע אותו ואת ייטי לקיבוץ ליד ירושלים, כי אין להם רישיון נהיגה, כך אמר, "וייטי רוצה אותך לידה, היא מתביישת לבקש ולהגיד שהיא מרגישה בטוחה רק אתך." אבל גיורא, בן זוגי, היה מודאג. "שאת תסיעי אותם? הוא יודע איך את נוהגת?" ובכל זאת הסכמתי וביקשתי ממנו להישאר לשמור על שירי, ועכשיו אני לא יודעת מה אני בכלל עושה כאן.
חזרתי לשמוע את קולו הסדוק של גילי, ממשיך לספר את סיפור המדבר. "אבל אריק לא בא לקחת אותנו. בסוף הוא אכזב."
"תסביר," פקד קארול בטון נוקשה.
"אני אסביר לך מה שהסבירו לנו בימים האחרונים, כי כשהיינו שם לא ידענו כלום."
החייל הצטמק.
"הקרב על המיסורי פרץ כשאריק הקצה לקרב רק אותנו, שהיינו כוח טנקים קטן," אמר בקול נטול התרגשות, שנשמע כאילו הגיע ממרחקים. "פתחנו בקרב בידיעה שהכוח המרכזי של אריק עומד להגיע בכל רגע ולהגיש לנו סיוע, ולא ידענו שאריק החליט לא לשלוח את התגבורת בלי להודיע על כך לאף אחד. וחיכינו לו. אבל הכוח שלנו לא עמד לבדו בקרב הזה, לא יכולנו לעמוד בקרב כזה מסובך, אחד אחרי השני עלו הטנקים באש."
"יש לי הרגשה שהוא מדקלם משהו שאמרו לו לומר לנו," העיר קארול לייטי ברומנית. ייטי תרגמה לי את דבריו בלחש, אבל החייל המשיך כאילו לא שמע אותנו.
"היית צריך לראות איך הטנקים עלו באש, זה היה מחזה אימים. מכל טנק יצאה שלהבת אש ענקית. הטנקים נעשו מדורות, לפידים בוערים. אחרי ששלושה טנקים שלנו כבר דלקו והצוותים קפצו לחולות, גם הטנק של יוז'י התחיל לבעור. יוז'י ניסה לקפוץ מהטנק אבל אז, בכל הבלגן הזה, ראינו שהוא שבר את הרגל. יוז'י נפל מהטנק ומצא את עצמו תקוע בחולות, לא יכול לזוז."
גילי, שהמדים המקומטים מזיעה נתלו ברישול על גופו הרזה, הרים את עיניו לרגע והתבונן בנו, נשימתו כבדה.
פניה של ייטי נטפו זיעה. ניצלתי את ההפסקה בדיבור. "תשתו קצת," מזגתי כוס מהמשקה שייטי הביאה מהבית, "חם פה."
גילי שתה והמשיך לספר. "גם הטנק שלי נפגע ואני ושאר החיילים קפצנו ונפלנו על החול.
כשכולנו כבר היינו למטה, הסתכלנו אחד על השני, והיינו מבולבלים. לא ידענו מה לעשות בלי הטנקים שלנו. אצל שריונאי, אם לקחת ממנו את הטנק, לקחת ממנו את הגוף. שאלנו את דני וקופלו מה נעשה עכשיו כשהטנקים כולם עלו בלהבות אבל הם לא ענו.
פתאום ראיתי שדני וקופלו, שני הקצינים היחידים שלנו, מסתכלים אחד על השני. לא הספקתי להגיד ג'ק רובינסון, והם התחילו לרוץ. מה-זה לרוץ, לברוח! 'בני זונות חכו,' צרחתי. רצתי אחריהם ותפסתי את האוברול המטונף של דני, 'היי, כוס אממעק, לאן אתם רצים?' לא עזבתי אותו. הוא ניסה להשתחרר ועוד רגע היה מחטיף לי. קופלו לא ענה בכלל. 'למה אתם בורחים?' דני ניסה להרגיע אותי. 'אל תדאג, יהיה בסדר.' הקול שלו היה רך. ולשמוע קול כמו של אבא באמצע המדבר, זה עושה לך משהו. אז עזבתי לרגע את היד שלו רק לרגע אחד אבל הוא ניצל את ההזדמנות ונתן ריצה, וקופלו אחריו. 'היי, היי, הם ברחו,' צרחתי לחיילים האחרים. 'קופלו ודני ברחו לנו,' צרחתי. ובאמת, הם ברחו והשאירו אותנו לבד, לקחו אתם את הנשק והמפות של כולנו.
גם אנחנו רצינו לברוח, אבל לא ידענו לאן, המפות לא היו עלינו. 'מי אחראי עכשיו?' שאל מישהו בבהלה. 'אני,' אמר הרשקו. הרגשתי הקלה ונפלתי על החול, קצת לנוח. אבל רק הגעתי לחול והרגשתי כמה הוא רך, וכבר הרשקו אמר בשקט, 'גם אני לא נשאר כאן.' הפעם הייתי מוכן להרוג את הרשקו. 'גם אתה בורח? אני יהרוג אותך, תיזהר ממני.' אבל הרשקו הסביר שאי-אפשר להישאר כאן בלי לבקש עזרה, וקרא לשמשון, החייל הכי מבוגר בינינו. 'תשגיח עליהם,' פקד, 'אני אגיע לכוחותינו, ואז ישלחו תגבורת.'
"וככה נשארנו במדבר."
"ומה אִתם? עם אלה שברחו?" שאל קארול.
"דני נהרג מייד על-ידי המצרים. אבל הרשקו וקופלו, שהיה בעצם המפקד הישיר והאחראי שלנו, שניהם הצליחו להגיע לכוחותינו כעבור כמה שעות. אבל הם לא שלחו אף אחד שיבוא לקחת אותנו. בקיצור, אף אחד לא בא אלינו, שכחו שאנחנו קיימים."
"הרשקו דווקא כן ביקש שישלחו לנו עזרה, הוא אמר לנו אתמול," הוסיף דודו, "אבל טענו שיש בלגן ואין את מי לשלוח."
ריח הזיעה החריף שבחדר התערבב עם ריח הסיגריות והחום הדביק. על התקרה הותקן מאוורר שלא פעל. שני החלונות על הקירות בצבע שמן אפור היו מוגפים משום-מה. גילי השתתק והתבונן בשני החיילים שלצדו, חולצותיהם מלאו כתמי זיעה. מזגתי להם מהמשקה שכבר הספיק להתחמם והעברתי את מבטי לייטי. הזיעה על פניה נבלעה בדמעות.
"נשארנו לבד, מצאנו את עצמנו בודדים," המשיך גילי, כאילו לעצמו.
קארול הניח את ידו הימנית על החזה, באזור הלב. ייטי הביטה בו בדאגה.
"אתה רוצה שנפסיק?" שאל גילי.
לא, הניע קארול את ראשו בתנועה אופקית.
"אני רואה שקשה לך ," הוסיף החייל, "גם לי קשה להיזכר מחדש."
"אני אמשיך במקומך," אמר בשקט דודו.
"מישהו הציע שגם אנחנו נברח. אבל אז קיבלנו הוראה בקשר 'אל תזוזו. אל תזוזו. האוגדה של אריק בדרך אליכם.' היה בלגן, מכשיר הקשר טרטר, הרעש שלו נכנס לנו למוח. היה בלגן בראש, בחוץ. השמש יצאה ושרפה אותנו ואז התחבאה. החול התחיל לעוף, אבל נשארנו במקום. היינו נורא צמאים. הגרון שרף לנו. היה כל-כך מעט מים."
"כן, אני נזכר, השמש הייתה חזקה," התערב החייל השלישי, "והיא שרפה לנו את העיניים." החייל מצמץ בעיניו כמו נשרפו זה עתה מחומה של השמש.
"חיכינו," המשיך דודו. "עברו כמה שעות ואף אחד לא הגיע. ניסינו להתקשר לשרון. הרשת שלו הייתה סגורה. נבהלנו נורא. התקשרנו שוב, אבל הרשת הייתה עדיין סגורה. לא הפסקנו להתקשר. חיכינו. חיכינו. היה נורא חם. החול נכנס לנו לנעליים, ולעיניים. לכולנו היו פצעים בעיניים. השמש סנוורה ולא ראינו שום דבר מרחוק, היינו ממש צמאים."
"כאן יש שתייה כמו זבל," אמר דודו, מתבונן על בקבוקי השתייה שייטי הביאה. "כמה הייתי מוכן לתת במדבר בשביל כמה טיפות. היה אז כל-כך חם עד שמישהו, אני לא זוכר מי, צחק שהוא מעדיף לטבוע בבוץ של המדבר, בתוך המים של הגשם."
דודו הזיע. גם החיילים האחרים.
למה כל-כך חם פה? תהיתי, מתקשה לנשום, חשה יובש בפי. קמתי והתקרבתי לחלון, מצפה לנס של משב רוח, אבל עלֵי העץ ליד החלון לא זעו. חזרתי והתיישבתי במקומי. ייטי הוציאה חבילה של ניר טואלט משקית הניילון שהביאה מהבית והניחה על השולחן. "קחו, בשביל הזיעה," אמרה.
"השמש התחילה לשקוע," מלמל דודו, כמי שמדבר לעצמו. "שקעה לאט-לאט. היה שקט ואחר-כך המון רעש. ושוב שקט. חשבתי שאנחנו היחידים במדבר, ושאולי כולם מתו מזמן."
"מישהו, לא זוכר מי, אמר, 'אולי אנחנו האחרונים שנשארנו וכולם בארץ מתו'," הוסיף גילי.
"היה שקט," המשיך החייל השני. "אני חושב שאנשים שאלו מה יהיה אם ישראל כבר לא קיימת, אולי אריק שרון לא עונה כי אין יותר ישראל?"
"כן, חשבתי, מה יהיה אם כל המשפחה שלי מתה ואין יותר מדינה," הוסיף גילי. "ומה עם האמא שלי, והחברה שלי, אף אחד איננו?
"התחלנו לדבר מה יהיה אם אין יותר מדינה. לי היה ברור שאם ישראל לא קיימת אז אני מת. הורג את עצמי. תמיד ידעתי שאני לא יכול לחיות אם יהרסו את המדינה. אני יכול לשנוא את המדינה אבל לא יכול לחיות בלעדיה. מישהו שאל 'אז איך נגמור את עצמנו?' לא ידענו בדיוק איך אנשים גומרים את עצמם, אבל אז דודו אמר, 'למה לא נשתמש ברובים שלנו? נירה בעצמנו.' 'נכון,' אמרתי להם, 'איך לא חשבנו על זה?'"
זהו, ישראל נגמרה. הפחד הזה, שהם דיברו עליו, זהו בדיוק מה שהרגשתי. עכשיו אני רוצה להקיא, אין לי איפה. גם אז רציתי, ביום השלישי למלחמה, אחרי שלא ידעתי במשך שלושה ימים ולילות מה קורה. וביום השלישי או הרביעי או החמישי, לא זוכרת, מישהו ראיין את גורודיש, שהוא איזה קרוב-רחוק שלי, ושאל אותו מה יהיה. וגורודיש אמר, עם ישראל כבר התמודד בעבר עם חורבן יותר גדול, או משהו כזה, ואחר-כך משה דיין אמר חורבן בית שלישי, צריך להתכונן לעלות על ההרים. נבהלתי. מה זה לעלות על ההרים? איך נתכונן? איך נעלה? ובשביל מה, נתחבא? ונזכרתי שאני לא טובה בלעלות, תמיד נשארת בצד, או למטה, וגיורא הלך למלחמה, ונשארנו רק אני ושירי, אז שתינו נעלה על ההרים? ולא יכולתי לישון. ארזתי חבילות קטנות, וחשבתי, זה לא אחראי להשאיר את הקטנה אתי, כדי לעלות על ההרים. מישהו ברדיו הזכיר את קול הרע"ם מקהיר ממלחמת ששת הימים ואמר, הם עוד יכבשו אותנו. במלחמה הקודמת הם התבדחו, אבל עכשיו יכבשו. למה הם לא אומרים לנו בדיוק מתי יכבשו אותנו? בעצם לא היה איכפת לי יותר מתי זה יקרה. התיישבתי, בלי כוח. בין כה אם יכבשו כבר לא אהיה, ולא תהיה שירי. אבל נשארו עוד ההרים, המחשבה על ההרים, איך הם נראים? ולא ידעתי איך נתחבא שם כשעוד מעט ירד גשם, והיער, מה נעשה עם היער? היער שבהרים נורא מפחיד. אבל בלילה דמיינתי את ההרים כמדבר חום, יבש, מנוקד במערות, שיותר קל להתחבא בהם. וכבר לא יכולתי לישון. הייתי צריכה לשמור. אם יגידו פתאום לצאת להרים, שלא אחמיץ אפילו רגע, אצא מייד עם הילדה שלי שקיבלה חום גבוה. ובבוקר הלכתי לבנק ולקחתי כסף, טמנתי בכיס, אולי נצטרך כשהערבים יכבשו והבנקים ייסגרו. אבל מה את חושבת על כסף! אמרתי לעצמי. זה מה שמטריד אותך? כן, כמו בשואה. אולי הכסף יעזור. אבל אחרי שיכבשו ויכניסו אותנו למחנות ריכוז, אחרי שכולנו נישן ביחד, ולא יהיה אוכל, ולא תהיה ישראל, אולי אז נמות. כולנו נמות, כל ישראל תמות, ידעתי, אבל אז, מי יגיד לנו ללכת להרים?
הייתה שתיקה כשהבנתי שפלטתי משהו בקול. נבהלתי, לא יודעת מה בדיוק אמרתי בקול רם ומה שתקתי לעצמי. ירקוני קם ונתן לי נשיקה, ככה סתם, פתאום, על המצח. וגם "תודה" הוא אמר. ואני, נבוכה, חשבתי, 'לי אתה אומר תודה? על מה? הרי אתה הוא זה שהיית במדבר.'
ייטי קמה ממקומה ומזגה לי כוס אורנג'דה.
אבל דודו החזיר אותנו למדבר. "ככה דיברנו," הוא אמר, "עד ששמשון צעק , 'די, תפסיקו, תירגעו. לא תירו באף אחד.'"
"היה חם, ויבש, מרוב יובש כבר היו לי סדקים בשפתיים. אבל אחרי כמה זמן נעשיתי רטוב, כולי הזעתי, ממש נטפתי נוזלים, זרמו לי מים על הבגדים. רציתי סיגריה, אבל כבר לא נשארה אפילו סיגריה אחת. בתוך הייאוש הזה אפילו לעשן לא יכולתי. חיפשנו בדלים בחול, אבל כשמצאתי אחד הסתבר שנגמרו לנו הגפרורים. מרוב תסכול התחלתי לתת מכות לחול."
"מסביב התחלנו לשמוע יותר ויותר קולות בערבית," המשיך דודו. "הבנו שהמצרים מכתרים אותנו. היינו בפאניקה."
"נורא בפאניקה," התפרץ גילי. "לא ידענו מה לעשות. שמע ישראל, אדונַי, אם תציל אותי אני אתפלל כל יום. גם אניח תפילין. אני מבטיח. תעשה שנצא מכאן."
"וגם דיברנו שטויות," המשיך דודו. "ממש בפאניקה. התקשרתי שוב לאריק שרון. אבל כוס אוחתכּ, הרשת עוד הייתה סגורה. אני זוכר ששמשון אמר, 'כמו יריחו. סגורה ומסוגרת.' התחלנו לצחוק, 'מה יריחו לפה?' צחקנו, מה זה צחקנו. יריחו! צחוק של דבילים."
"פתאום הרגשתי ריח של חוואייג'," אמר גילי, עיניו מצועפות. "וראיתי את אמא שלי באה ונותנת לי מרק רגל עם חוואייג'. כל המדבר היה ריח של מרק עצם."
"התחיל להיות קר," המשיך דודו. הוא הצטנף פתאום בחדר המהביל מחום. "קר כאן," אמר בשקט. ייטי ניגשה אליו והניחה על שכמו את הסוודר שלה, שהיא לוקחת אתה לכל מקום. "הסתכלתי מסביב," המשיך לספר, "וראיתי שעוד מעט יתחיל הלילה. ואין אור, ואין לנו מים, ואין סיגריות, ויש ערבים מסביב. מה נעשה? אמא!"
ייטי נרעדה. עיניה נפקחו יותר ויותר, פניה היו חיוורים.

תאריך:  25/09/2013   |   עודכן:  25/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה  דיין
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
סיפור היעלמותה של אוקסנה תוך תיאור ההוויה בה נמצאים העובדים הזרים בישראל הוא סיפור מרתק חלקים ממנו נקראים כמו סיפור מתח וחלקים אחרים חושפים אותנו הישראלים בעיניים זרות
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
ציפי לוין
הוצאת "אחוזת בית" גאה לבשר על צאת תרגום חדש לרומן הקלאסי "גיבור דורנו" מאת מיכאיל לרמונטוב, בתרגומה של כלת פרס ישראל נילי מירסקי (208 עמ')
זהר נוי
"ההר המואר ומערות פרחי הבר" מאת סמדר גרוסמן הוא סיפור על שני אחים היוצאים ביום סגריר לחקור את ההר המואר ואת סודותיו, ומתגלגלים להרפתקה מוארת ויוצאת דופן
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il