X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
סיפורה של אישה חופשייה ומאושרת שמטילה ספק במוסכמות חברתיות מקובלות וששואלת שאלות נוקבות לגבי מקומה של האישה בחברה ובכלל
▪  ▪  ▪
אורלי לוק. נגד המוסכמות [צילום: אורן שלו]

אורלי לוק השתתפה בעונה הראשונה של תוכנית הריאליטי "אמא מחליפה" ב"קשת", בערוץ 2. התוכנית והחיים עצמם מתוארים בחן ובהומור בספרה הראשון "מי מנקה את תקרת הזכוכית?".
"ביצ'ית" כינו אותה בטוקבקים ברשת, "אשה עצלנית וחצופה" צעקו לה גברים בשוק, "מסכן הבעל שלך... חארם...".
היא כיכבה במקום הראשון במצעד "האימהות הכי לא-פופולריות" של פורום ההורים ב-ynet. היא ספגה ביקורת על כך שמעולם לא טיגנה שניצלים לילדיה, וגם לא סתם חביתה, על כך שאינה מנקה או מסדרת את ביתה כמו כל אישה נורמאלית ברדיוס של מיליוני קילומטרים, על כך שהיא חושבת בעיקר על עצמה כשהיא צריכה להחליף חיתול מלא בקקי של התינוק שלה, ובעיקר על כך שהיא בכלל מעזה להיות מה שהיא באמת - אישה חופשייה ומשוחררת, שעושה בעיקר את מה שהיא רוצה ואוהבת, מגשימה חלומות סדרתית, הרפתקנית שמסתובבת בעולם כאילו אין לה בית לנקות, שמקיצה משנתה אחרי שהילדים כבר הלכו לבית הספר או לגן, וכל זאת מבלי לסבול, אף לא משמץ של ייסורי מצפון.
"מי מנקה את תקרת הזכוכית" הוא רומן ביוגרפי קליל, מצחיק ומשעשע. זה לא עוד סיפור על אישה קרייריסטית טרוטת עיניים ומותשת, המנסה לפרוץ את תקרת הזכוכית ובמקביל לנקות את הבית, להבריק חלונות, להכין אוכל ולטפל בשלושה ילדים, שני חתולים ובעל.
זה לא עוד סיפור על אימא על סף התמוטטות עצבים שמנסה להיות כוכב עולה בשוק ההון, לזכות בתואר "סופרוומן" במשק הבית, בוועד השכונה ובוועד בית-הספר, ונופלת בסוף היום מול הטלוויזיה, כמו שק תפוחי אדמה עם חלומות על בית קטן בכפר וריבות תוצרת בית.
זהו סיפורה של אישה חופשייה ומאושרת שמטילה ספק במוסכמות חברתיות מקובלות, ששואלת שאלות נוקבות לגבי מקומה של האישה בחברה ובכלל, שאלות הנובעות מאמונתה הבלתי מעורערת שזכותה של כל אישה לחופש ולהגשמה עצמית, שזכותה של כל אישה לממש אהבות וחלומות שהם נשגבים קצת יותר מבית מצוחצח וילדים שבעים ומסורקים למשעי.
הספר הזה לא נכתב באישון לילה בין הסירים ולא על מפיות נייר או דפי אפייה. הוא נכתב על לפטופ קטן בעשרות בתי קפה ובכמה צימרים עם נוף שווה ביותר, בזמן בו רוב האימהות ממהרות הביתה אחרי יום עבודה להכין אוכל חם וטרי לילדים שלהן.
גיבורת הספר מחליטה להיענות לאתגר ולהשתתף בתוכנית הריאליטי "אמא מחליפה", שהיא בכלל לא מכירה, ומגלה את החיים החדשים האורבים לה ממש בסמוך לאיזשהו גבול, שהוא הגבול העליון לכל מה שהיא בכלל מסוגלת לסבול. אלו הפתעות צופן לה העתיד בבית החדש? מי מת ולמה? מה נשרף, אם בכלל?
במקביל היא מצטרפת לסדנת "הסוד" ועוברת, צעד אחר צעד, בדייקנות, באדיקות ובשיטתיות המאוד לא אופייניות לה, את כל השלבים, מרגע בחירת החלום שלה והגדרתו, ועד להגשמתו המלאה וההארה המאוחרת, אולי מאוחרת מדי.
זהו טקסט פמיניסטי הנוטה להתייחס בחוסר רצינות ובעירבון מוגבל למוסכמות חברתיות, לאמיתות מקובלות, לפמיניזם ולחיים בכלל, ללא כוונה להטיף או לחולל מהומות.
על המחברת
אורלי לוק נולדה וגדלה בבית שמש, למשפחה דתית, חמה ואוהבת. בת שנייה מתוך שישה ילדים. אביה עמרם לוק, יליד טנג'יר, היה במשך למעלה מעשר שנים ראש העיר בבית שמש ואימה, ילידת טוניסיה, הייתה אחות.
בגיל צעיר התחילה לכתוב שירים וסיפורים שהתפרסמו בעלון בית הספר.
בתום הלימודים, אותם סיימה בהצטיינות, יצאה לנח"ל בגרעין המיועד לקיבוץ קלי"ה, ויום לאחר השחרור כבר הייתה על מטוס לארה"ב. עבדה במחנה קיץ מטעם הסוכנות היהודית ונהנתה מכל רגע. לאחר טיול של כמה חודשים בארה"ב ובאירופה חזרה לארץ והחלה ללמוד לתואר ראשון במדעי המדינה ובתיאטרון. בפקולטה למדעי המדינה פגשה את דני, בן זוגה עד היום.
במקביל ללימודי תואר שני (היא בתקשורת וקומוניקציה והוא במינהל עסקים), באוניברסיטה העברית בירושלים, טיילו בעולם (טיול תרמילים באירופה, בתאילנד, בהודו, בנפאל, בארה"ב וכו').
במשך כשבע שנים ניהלה את התרבות ברשת המרכזים הקהילתיים בבית שמש, ומשם פנתה לעולם העצמאי והפכה ליזמית פרויקטים בתחום התיירות. אירגנה ירידי אמנות, והפיקה שווקים כפריים (כמו "שוכפרי") ופסטיבלים (כמו "בתים פתוחים בשריגים", פסטיבל בית שמש למוסיקת רוק ונשמה יהודית, יריד שבועות שנתי בגדרה, יריד חוף עם רשות הטבע והגנים ועוד).
בשלב מסוים פתחה, יחד עם שותפה, מקום לכנסים ואירועים בקיבוץ רבדים, ומקום נוסף לכנסים גדולים יותר, בקיבוץ פלמחים. ואז החליטה להגשים חלום ולפתוח בית קפה. כך נולד "מרגו" בקיבוץ צרעה - בית קפה יפהפה על שם סבתה (רות מרגרט נקש). את "מרגו" הקימה בארבע ידיים עם שותפתה, והוא היה מלא עד אפס מקום מיומו הראשון. לאחר שנה גילתה שההוצאות עולות על ההכנסות והחליטה להפוך את בית הקפה למקום אירוח לקבוצות ולאירועים משפחתיים. היום, לאחר שנפרדה מהשותפה, היא מנהלת רק את בית הקפה. הקונספט החדש של המקום איפשר לה לפנות זמן לכתיבה ולבילויים המועדפים עליה: טיולים בעולם, ישיבה בבתי קפה, שוטטות בכלל ועם ילדיה בפרט.
את כתיבת הספר סיימה תוך חצי שנה.
נשואה + 3 ילדים.

פרק ראשון: מוות צפוי מראש

הוא מת.
הוא מת ואין שום דבר שאני יכולה לעשות בנדון. הוא מת לי באמצע הסלון, בבוקר אביבי מושלם. פשוט נפח את נשמתו ללא שום הודעה מוקדמת ובלי להיפרד. אני נועצת בו את עיניי בריכוז, מנסה לזהות תזוזה, נשימה, סימן חיים, מקווה שבכוח האמונה הוא יקום לתחייה. אבל כלום לא קורה. האמונה שלי מעולם לא הייתה משהו. כולם יודעים את זה. אני נתקפת בחילה. מעולם לא הבטתי כך בגוויה.
אני מהרהרת בכך שדאגתי לכל צרכיו הגשמיים, לעתים אפילו בצורה מוגזמת. בתוך תוכי פחדתי שהוא ימות לי, ושכמובן כל העולם יאשים אותי בזה. באמת עשיתי כמיטב יכולתי. האכלתי אותו כל יום, גם בימים בהם לא היה לי זמן לאכול, דאגתי שתמיד יהיה נקי מסביבו, אפילו בשבועות שבהם העוזרת שלנו ריטה לא הגיעה לעבודה, והשקיתי אותו רק במים פושרים של תמי 4. אבל ידעתי שזה לא מספיק. האמת חייבת להיאמר. מעולם לא אהבתי אותו. וכנראה אי-אפשר, בסופו של דבר, לחיות בלי - ואפילו קצת - אהבה.
דמעות מציפות את עיניי. יצור חסר ישע שכמותו. למה לא נתתי לו יותר? למה לא התאמצתי להתגבר על רתיעתי ממנו. מה הוא אשם, המסכן? זה נכון שלאחרונה אין לי זמן אפילו לעצמי. אצל קוסמטיקאית לא הייתי חודשים, שלא לדבר על הספָּר, סליחה, על מעצב השיער שלי, יורם קסטיאל, שבטח משוכנע שנטשתי אותו לטובת אחר. אילו רק ראה איך אני מסתובבת היה חוטף שבץ. אין לי זמן אפילו להיכנס לסופרפארם ולקנות כמה דברים קטנים שכל אישה נורמלית צריכה. אני מסתובבת ברחובות בלי איי-ליינר, והמסקרה שאני מקפידה לשים בעקשנות כל בוקר התייבשה כבר מזמן. אבל כל זה לא מהווה תירוץ מספיק טוב לחיים של מישהו.
אני מתיישבת על כיסא העץ הכבד, מרימה רגל ומניחה אותה על גבי כרית הקטיפה בצבע כתום בוהק. לתדהמתי, אני מגלה שאריות של לק בצבע בורדו כהה, שעדיין מעטרות את ציפורני רגליי מאז הפדיקור שעשיתי לפני חמישה חודשים בתאילנד. יש כל כך הרבה דברים שאני צריכה לעשות, ודווקא היום הוא החליט למות. אני לוגמת מהקפה שלי. עם כל הכבוד, אני עוד חיה. וקפה אני חייבת. מה יעזור אם אתחיל בסידורי הקבורה עכשיו או בעוד שעה או בכלל לא? הוא כבר מת ואין שום דבר שאני יכולה לעשות בעניין.
מולי, על שולחן העץ ההודי, פרוש עיתון הארץ בדיוק בעמוד של מודעות האבל. כמה סמלי, אני חושבת לעצמי ומעבירה עמוד. במרכז השולחן ניצב לו כד נחושת ובו צבעונים בגוונים של כתום וצהוב שאיתי הביא לי מאמסטרדם. הם כל כך מושלמים שזה כואב. יש לי חולשה לדברים יפים ופרחים הם בעיניי יצירת האמנות המושלמת. אני מהרהרת בכך שלא ייתכן שאלוהים הוא גבר. ואם הוא בכל זאת גבר, בטח הייתה לו עוזרת אישית לענייני עיצוב העולם. רק שעליה אף אחד לא כתב שום ספר. כמה צפוי. הוא קיבל את כל הקרדיט, אפילו שאולי היה בכלל עיוור צבעים.
אני מרגישה שאני חייבת אוויר צח. המחשבה שיש אִתי בחדר איזו נשמה, סוג של אוויר שפעם היו בו חיים, מטרידה אותי. אני עוצרת את נשימתי, ניגשת לדלתות הזכוכית הגדולות ופותחת אותן לרווחה. אני נעמדת במרפסת העץ הפונה ליער בכותונת לילה ילדותית וברגליים יחפות, ונושמת לתוכי רוח קרירה בריח אורנים. מקווה שאף אחד לא יסטה דווקא עכשיו משביל ישראל וייחשף למראה המביך שלי. הרוח מנשבת לה בשיחי הלבנדר והרוזמרין ומעיפה על ראשי מחטי אורן כמו אלה הפזורים באלפים מסביבי על המרפסת. הם ינוחו שם בשלווה עד שריטה תחזור מחופשתה ותטאטא אותם בחזרה ליער. אף פעם לא הבנתי למה הם מפריעים לה כל כך.
כשאני חושבת על זה, אני מודה שהוא באמת הראה סימני דעיכה. אני פשוט סירבתי לראות. יש לי כישרון מפוקפק כזה, להתעלם מדברים לא טובים שקורים מסביבי מתוך תקווה שייעלמו. בדרך כלל זה עובד. הוא הפסיק להתעניין באוכל, נראה מדוכדך למדי וניתק אט אט קשר עם העולם החיצון. הוא הפסיק לעשות כושר על המתקן המפגר שלו, הפסיק לצפות בטלוויזיה ולקרוא עיתון. גם כשהחלפתי לו את עיתון הארץ במעריב הוא לא הראה סימני התעניינות. הוא הפסיק בהדרגה ליהנות מהחיים, או להעמיד פנים שהוא נהנה מהחיים העלובים שלו, כאילו רמז לנו שכך הפרידה תהיה קלה יותר.
והאמת היא שהוא צדק. בכל דקה שחולפת אני חשה שאת מקומה של המועקה והעצב תופסת לפתע תחושת הקלה והינתקות מעול כבד שרבץ על כתפיי. לא נעים לי שאני חשה כך, אבל התחושה מוחשית כל כך שבא לי לרקוד משמחה. זה בטח ייראה מגוחך עם הכותונת הזאת. הרי ברור לכולם שמלכתחילה לא הייתי בנויה לזה. אני לא בנויה לשום אחריות נוספת. היא ידעה את זה. היא ידעה זאת בברור ולמרות הכול, ואולי דווקא בגלל זה, היא הביאה אותו אלינו הביתה. מוטב להיפטר מהראיות לפני שהילדים יחזרו מבית הספר ומהגן. האוגר מת ואין שום דבר שאני יכולה לעשות בעניין. השריד האחרון שנותר לנו מציפי מת. הזיכרון האחרון ל"אימא מחליפה" נמוג, ואתו חוויות וזיכרונות בניחוח פתיתים ושניצלים שרופים.

מי מנקה את תקרת הזכוכית?; מאת: אורלי לוק; הוצאת צמרת; 255 עמודים; 88 ש"ח
תאריך:  30/09/2013   |   עודכן:  30/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
הספר מעניין ומביא את מחשבתם של המתאבדות בטרם ההחלטה להתאבד וכן את מחשבותיהם לאחר שביצוע המעשה נכשל
ד"ר חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
ציפי לוין
נובלה בהשראת מקרה אמיתי שהתרחש במלחמת יום כיפור, מאת: מאירה וייס, עורך: יקיר בן-משה, הוצאת רימונים, 93 עמודים
עפר דרורי
סיפור היעלמותה של אוקסנה תוך תיאור ההוויה בה נמצאים העובדים הזרים בישראל הוא סיפור מרתק חלקים ממנו נקראים כמו סיפור מתח וחלקים אחרים חושפים אותנו הישראלים בעיניים זרות
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il