X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
האדם הקדמון [צילום: מרטין מייסנר, AP]
ממשל חדש לישראל: הציביליזציה הנוכחית (פרק 1)
איך התחילה הציביליזציה הנוכחית של האדם הטכנולוגי
המעבר מציד וליקוט לייצור מזון חולל את הציביליזציה הנוכחית – תהליך השתלטותו של מין האדם על העולם קיבל תאוצה שהקצב שלה הלך והתגבר כפי שהכל נוכחים היום

מציביליזציית מלקטים וציידים לציביליזציה הנוכחית

תחילת הציביליזציה הנוכחית לפני כעשרת אלפים שנה. האינטלקט האנושי חולל אז מהפכה דרמטית, שלא נודע כמוה על פני כדור-הארץ מאז נוצר, לפני ארבעה וחצי מיליארד שנים, ומאז החלו החיים על פני כדור-הארץ, לפני כשלושה וחצי מיליארד שנים. הייתה זאת מהפכה בייצור מזון, הידועה כמהפכה החקלאית. עד אז הסתפק האדם בייצור כלי צַיִד שהלכו והשתכללו. הוא גם שִכלל את המגורים שהעניק לו הטבע, ידע לשמר דגים, לשוט על גבי סירות בימים ובנהרות וצִייר על קירות המערות שבהן התגורר. כך הוא התאמן למעבר מצַיִד וליקוט לייצור מזון.
עיקרה של המהפכה הזאת בשלב הראשון שלה הוא בבִיוּת הדגנים, הקִטניות, בעלי-החיים, ובביות (מִסוּד, קרנוף) האדם להתיישב קבע ולהיות אדם פוליטי, בשלב שני. לא היה יותר צורך לצוד בעלי חיים וללקט מזון; אבל היה הכרח להתארגן לייצורו המלאכותי, לאגירתו, למסחר בו ולשמירה עליו, הדורש מיומנויות אינטלקטואליות וארגוניות גבוהות בהרבה ומיומנויות פיזיות וחושיות פחותות. המעבר מציד וליקוט לייצור מזון חולל את הציביליזציה הנוכחית – תהליך השתלטותו של מין האדם על העולם קיבל תאוצה שהקצב שלה הלך והתגבר כפי שהכל נוכחים היום.
מהות מהפכה ציביליזציונית זאת העסיקה מאוד את בני האדם מאז התחוללה והיא מתוארת בארבעת הפרקים הראשונים של ספר בראשית:
א. "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ", שהרי לאדם יש תודעה גבוהה יותר מכל בעלי החיים האחרים ולכן היא קרובה יותר לתודעת-העל שכינו אותה אלוהים.1
ב. "וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ. כט וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת-כָּל-עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ, וְאֶת-כָּל-הָעֵץ אֲשֶׁר-בּוֹ פְרִי-עֵץ, זֹרֵעַ זָרַע: לָכֶם יִהְיֶה, לְאָכְלָה. ל וּלְכָל-חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל-עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה, אֶת-כָּל-יֶרֶק עֵשֶׂב, לְאָכְלָה". בעזרת תודעתו הגבוהה השתלט אדם על כדור-הארץ.
ג. האכילה מפרי עץ הדעת הקנתה למין האנושי אינטליגנציה טכנולוגית גבוהה שאפשרה לו לחולל את המהפכה, לעזוב את הציד והליקוט "בגן עדן" ולייצר את מזונו בעצמו. על כך עלֵינו לשלם מחיר כבד שהיום יותר ויותר מבינים את משמעותו: "אֲרוּרָה הָאֲדָמָה, בַּעֲבוּרֶךָ, בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה, כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. יח וְקוֹץ וְדַרְדַּר, תַּצְמִיחַ לָךְ2; וְאָכַלְתָּ, אֶת-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה. יט בְּזֵעַת אַפֶּיךָ, תֹּאכַל לֶחֶם, עַד שׁוּבְךָ אֶל-הָאֲדָמָה, כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ: כִּי-עָפָר אַתָּה, וְאֶל-עָפָר תָּשׁוּב."3

המערכת הפוליטית

ארגון החיים החדש הוא המערכת הפוליטית4 שבה מקבל או מקבלי ההחלטות של החברה הבלתי טבעית5 המאורגנת באופן היררכי, משתלטים על אנרגיית שרידות אדירה ביחס לאנרגיית השרידות הטבעית שלהם, ומשתמשים בה כראות עיניהם. מערכת זאת היא המסה הקריטית של הציביליזציה הנוכחית והיא מגוננת עליה זה עשרת אלפים שנה. המערכת הפוליטית היא הארגון הלא טבעי הראשון על פני כדור-הארץ. לארגון הפוליטי המלאכותי הזה היה יתרון שרידותי בייצור מזון, שהוא מקור עיקרי לאנרגיית שרידות. לפיכך, בשלב הזה של אבולוציית האדם לא ניתן היה למנוע את הִוָצרותו. בפרק ג' של ספר בראשית מתוארת התפתחות זאת כחטא הקדמון של האדם שעליו ישלם המין האנושי עד כיליונו כמתואר לעיל. בתאולוגיה של הנצרות המערבית הוא מושג יסוד ובגין החטא הזה נענש העולם כולו עד היום.6
אחרי מהפכת ייצור המזון וההתארגנות הפוליטית פעלו בני-אדם על-פי שני דגמים קוטביים: א. יצרנים שחיו במגורי קבע במדינות, ששאפו ליציבות מלאכותית כדי לייצר מזון ונכסים אחרים ביעילות מרבית. בספר בראשית יִיצג אותם קין; ב. שודדים שהמשיכו לחיות בחבורות טבעיות או כמעט טבעיות ונדדו ממקום למקום. עד המהפכה החקלאית כל בני האדם "שדדו" מן הטבע, ואחריה השודדים שדדו מבני אדם. בימי קדם וגם במערכות בינלאומיות מאוחרות יותר, לא פעלו דגמים טהורים אלא מערכות פוליטיות ברמות התפתחות שונות ובמינון שונה של ייצור ושוד. היצרנים היו ל"בני-התרבות" והשודדים היו ל"ברברים", על-פי הרטוריקה של בני-התרבות שהיא הקבוצה המנסחת את הרטוריקה שניסוחיה תועדו והיו למקורות היסטוריים.7
היצרנים לא הסתפקו בביות הקטניות, הדגנים ובעלי-החיים. הם התחילו במפעל תרבותי של ביות תושביהם כדי להרגילם לחיות במערכות הפוליטיות שאך זה נוצרו ושהחיים בהן סתרו את נטייתם הטבעית-גנטית-אבולוציונית. בני-התרבות פיתחו גם זרוע אלימה כדי להגן על נכסיהם מפני הברברים ומפני מדינות אחרות. נוסד הארגון הצבאי. לעומת זאת, אורח החיים של השודדים השתנה פחות ולכן הם היו "מפותחים" פחות וממילא יותר פרימיטיביים.8 השודדים ביצעו את זממם בטקטיקות הטבעיות עם מנהיגים טבעיים ולוחמים טבעיים, כפי שפעלו בעידן הציד והליקוט.
התחיל עימות צבאי היסטורי בין מערכות צבאיות מפותחות אך מלאכותיות שהמפקדים הטקטיים שלהם ולוחמיהם יעילים פחות בגלל קשיי הסתגלות, לבין גופים צבאיים פרימיטיביים, שמפקדי קו הדם ולוחמיהם נועזים ויעילים יותר משום שפעלו בתנאים ובסביבה טבעיים.9

ערכים, מוסר ומערכות ביטחון

מן האינטלקט האנושי שחולל את המהפכה החקלאית נבצר להעניק לביות התושבים גיבוי אבולוציוני-גנטי מִיָדִי. שהרי לא אבולוציה כרומוזומית אלא אינטלקטואלית חוללה את המהפכה, אף שמהפכה כרומוזומית שהתחוללה זמן רב לפני כן היא אחד מגורמיה. לפיכך נושא כל יחיד גם במדינות התרבות מידה מסוימת של ברבריות טבעית. החינוך הערכי-דתי וההומניסטי נועד לרסן את החיה שבאדם, אך לא היה בכוחו לבַייתה לחלוטין. משאת-נפש של היחידים הייתה (ועדיין הִנָה) לשדוד את הארגון ואת הפרטים האחרים, שאין להם אִתם קשרים טבעיים ולשוב לחיים הטבעיים עם שפע מקורות שרידות. משאת-נפש זאת הולידה את המוסר והערכים שאצל העברים התגבשו בעשרת הדברות בצאתם מעבדות לחרות.
במוסר לא היה די. כדי למנוע את התפרקות המדינה מבפנים פותחו זרועות ביטחון: משטרה גלויה נגד שודדים מבפנים שמעשיהם פליליים; משטרה חשאית (שב"כ, 'שטאזי' וכו') נגד גורמים חתרניים המערערים את יסודות הארגון ומבקשים למוטטו, וצבא שנועד להרתיע מפני מרד וניסיונות פירוק והתפצלות המוניים. מערכת הביטחון הייתה אז (ומאז) הזרוע האלימה של המערכת הפוליטית, בעיקר כדי למנוע את פירוקה מבפנים בכל רגע ורגע וכדי להרתיע, להכריע או להשמיד שודדים מן החוץ. הצבא היה המרכיב העיקרי של המערכת הזאת וחיל הרגלים היה בימים קדומים הזרוע הלוחמת היחידה. אך לא לעולם חוסן, הטכנולוגיה שינתה וממשיכה לשַנות את מערכות הביטחון ואת הצבאות מקצה אל קצה.
________________________
שבוע הבא: יצור נשק הינו אחד המקורות לאינטלקטואליות; יצור נשק קדם בהרבה לציביליזציה הנוכחית; מיומנויות גופניות גבוהות של הלוחם; חיל-הרגלים במתכונתו הקלסית-שמרנית הקיימת עד היום הוא חוליית הקשר בין הציביליזציה הנוכחית לציביליזציית הציידים והמלקטים.

הערות

1. על-פי התפיסה הפאן-פסיכיסטית אני מניח שהתודעה היא סוג של אנרגיה המצויה ופועלת בכל מה שיש. את שורשיה אפשר למצוא בתורת האידיאות של אפלטון ובפנתאיזם של שפינוזה. חתני פרס נובל בפיזיקה, נילס בוהר ורוג'ר פנרוז, הביעו דעה שהתודעה היא סוג של אנרגיה. הבהרתי את הנושא במאמרי בג'וקופוסט: "תודעת הר-הבית" – תודעת הר-הבית | לעבור לדיאלוג עולמי בין כל הדתות | ד"ר אורי מילשטיין |jokopost .
2. שינויי האקלים ותהליכי מִדְבּוּר.
3. קץ החיים עלי אדמות או לפחות מן האדם.
4. עיר-מדינה, פוליס ביוונית, קהילה פוליטית אוטונומית כפי שהתקיימה ביוון העתיקה.
5. "טבעי" בהקשר לניתוח זה משמעו: נעשה מרצון על-פי הנטייה הגנטית, ו"בלתי-טבעי" משמעו: נעשה בכפייה פנימית או חיצונית.
6. הרחבתי את הנושא הזה במאמרי בג'וקופוסט: "נבואת החטא הקדמון" – נבואת החטא הקדמון | מחיים הרמוניים עם הטבע לניצול של הטבע | אורי מילשטיין (jokopost.com) .
7. במונחים "בני תרבות" ו"ברברים" אין להבין שיפוטי ערך. בארבע מאות השנים האחרונות "בני התרבות" משתייכים ל"מערב" עם דומיננטיוּת אנגלו-אמריקנית. המלחמה באוקראינה והמהפכה הפוליטית-תרבותית בישראל היום גם הן שלב במלחמה הציביליזציונית בת עשרת אלפי שנה בין בני תרבות לברברים.
8. פרימיטיבי – שייך לשלב קדום או ראשוני.
9. את האמת הלא נעימה הזאת למד צה"ל ב-18 שנות שהותו בדרום לבנון משנת 1982 עד בריחתו משם בשנת 2000.

תאריך:  01/09/2023   |   עודכן:  01/09/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך התחילה הציביליזציה הנוכחית של האדם הטכנולוגי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי מילשטיין
ז'בוטינסקי מתקשה להקים גדוד יהודי בצבא אירופי; המצב הגרוע של היהודים בארץ ישראל; האנגלים נוטים חסד לציונות בגלל מרכזיות התנ"ך בתרבותם; ראשי התנועה הציונית מנותקים מן המציאות ומתאמצים להכשיל את ז'בוטינסקי להקים גדוד יהודי
אורי מילשטיין
זאב ז'בוטינסקי נפגש עם פנחס רוטנברג באיטליה; ניסיון להקים גדוד יהודי בצבא האיטלקי; ז'בוטינסקי מנבא את חלוקת האימפריה העות'מנית אחרי המלחמה ונבואתו מתממשת במלואה
אורי מילשטיין
דוד בן-גוריון ויצחק בן-צבי שהאמינו בשיתוף פעולה עם הטורקים מגיעים לאלכסנדריה; הם מתאמצים לשכנע את טרומפלדור לא להקים את גדוד נהגי הפרדות כי הגדוד יסכן את חיי היהודים בארץ ישראל; בן-גוריון גם מכשיל את פנחס רוטנברג המנסה לגייס בתאום עם ז'בוטינסקי גדוד עברי בארה"ב; תירוציו של בן-גוריון אחרי המלחמה; מרקו ברוך - אבי תורת המהפכה העברית; בן-גוריון הגיע באיחור מאוד לתורת הביטחון
אורי מילשטיין
ז'בוטינסקי הודה שטרומפלדור צדק בוויכוח על גדוד נהגי הפרדות; ז'בוטינסקי מנצל את הקמת גדוד נהגי הפרדות כדי לקדם את רעיון הקמת גדודים יהודים לוחמים בצבא הבריטי; גדוד נהגי פרדות במערכה הכושלת נגד טורקיה בגליפולי; התפתחות תרבות הביטחון המיתולוגית בישוב העברי לפני הכרזת העצמאות ובמדינת ישראל
אורי מילשטיין
ז'בוטינסקי ופליטים מארץ ישראל הגיעו לאלכסנדריה, אחד מהם היה יוסף טרומפלדור; ז'בוטינסקי יזם גיוס מגורשים לצבא הבריטי וניסה לשכנע את הפיקוד הבריטי לכבוש את ארץ ישראל; ניסיון כושל של הטורקים להשתלט על תעלת סואץ; החלטה לייסד גדוד עברי; דיונים בין המגורשים על הקמת גדוד עברי; דיונים עם השלטונות הבריטיים בקהיר; דיונים בין חברי המשלחת היהודית האם לקבל את ההצעה הבריטית להקים גדוד נהגי פרדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il