סיכום: הכשלים הפחות-מוכרים של המודיעין במלחמת יוה"כ
|
|
עבודת המודיעין ברמת המטכ"ל מושתתת על שלושה יסודות:
- דפ"א: ניתוח נכון של הנחיות הדרג המדיני של האויב (הרקע הפוליטי של המנהיג ואילוציו המדיניים), דרכי הפעולה האפשריות של האויב למימוש הנחיות הדרג המדיני, וכיצד באפשרותו לבצען (סדר-כוחות ואמצעי-לחימה). המידע הזה הוא המפתח לבניין הכוח של צה"ל ולהכנת תוכניותיו המבצעיות.
- התרעה: ממתי האויב מוכן לבצע את תוכניותיו, ובמידת האפשר אף לחזות מתי הוא מתכנן לבצע את תוכניותיו. הציפייה, שגוף מודיעיני ייתן התרעה למועד פתיחת מלחמה, היא בגדר משאלת-לב, ששירותי המודיעין בצבאות העולם כשלו בה לכל אורך ההיסטוריה.1 הדרך הבטוחה היחידה לדעת מתי תפרוץ מלחמה היא ליזום אותה בעצמך...
- מודיעין בעת מלחמה: איתור מהלכי האויב, קרוב ככל האפשר להתרחשותם (נושא משך זמן הדרוש למודיעין לאתר את מהלכי האויב ולדווח על כך לכוחותינו הוא מרכיב מרכזי בעבודת המודיעין במלחמה), והצבעה על נקודות תורפה לשיבוש מהלכיו.
במלחמת יום הכיפורים כשל אמ"ן בכל שלושת המרכיבים הללו, אך הכיר רק בכישלונו בנושא ההתרעה.
מרבית הדשים במחדל אי-מתן ההתרעה לצה"ל תולים את הכישלון בשכרון הכוח של ישראל לאחר מלחמת ששת הימים. מי שסובר כך, אומר, למעשה, כי כיום, שנים רבות מאז שצה"ל לא הכה את אויביו מכה ניצחת, סכנה זו חלפה מן העולם. לטעמי, שכרון הכוח הוא רק אחד מגורמי הכישלון; ולכן, הסכנה לא חלפה מן העולם. אני סבור כי אי-מתן ההתרעה מאיים כיום פחות על מדינת ישראל, כיוון שהדרג המדיני וראשי הצבא למדו להטיל ספק בקביעות הנחרצות של אמ"ן, וכיוון שאמ"ן למד להתנסח בפחות יהירות, ויהסס כיום לקבוע את קביעותיו בנחרצות גורפת. בעקבות כישלונו, נקט אמ"ן בצעדים לצמצם את האפשרות, שישגה באי-מתן התרעה במועד. אני חושב, שאמנם הצעדים האלה בכיוון הנכון, אך אינם מספיקים, אינם מטפלים בבעיות היסוד של מערך המודיעין, שגרמו לכישלון, וחלקם אף התמוסס במשך השנים. על-אף האמור לעיל, אני מסכים לקביעה, שאמ"ן לאחר מלחמת יום הכיפורים טוב יותר.
מרבית הכשלים הנוספים, שמניתי ושלא מניתי במאמר, חזרו על עצמם גם במלחמות שלאחר יום הכיפורים. אני סבור, שמזעור הכשלים מחייב שידוד מערכות באמ"ן ובהכשרת מפקדים בצה"ל בכל הקשור ביחסי קמ"ן-מפקד.
לדעתי, יש צורך בשינוי מבני באמ"ן, שעיקרו בנייה מחדש של הזירות בחטיבת המחקר לזירה צבאית, מדינית, תשתית. השינוי הארגוני עשוי לקדם את המחקר הצבאי באמ"ן, ולגרום לאיזון טוב יותר בין חובת אמ"ן לגבש הערכת-מצב לאומית לבין חובתו לשמש כקמ"ן הרמטכ"ל, המכין את צה"ל למלחמה ומספק לכוחות הלוחמים מטרות איכות כשזו פורצת.
אני מקווה, שכל מה שכתבתי לעיל הוא נחלת ההיסטוריה, וכיום המצב טוב יותר. אך כיוון שרבותיי לימדוני להיות ספקן – כתבתי את המאמר.
|