X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
את הצורך בגרעין מצרי ביטא ד"ר מוצטפא אל-פקי: "אנו חיים בעולם שבו צדק וזכויות מוּשׂגים רק על-פי הגיון של כוח, בין אם על-ידי שימוש בו או על-ידי איום להשתמש בו"
▪  ▪  ▪
א-סיסי. מזכר הבנות עם רוסיה [צילום: AP]

ככול שמתקדם תהליך האטומיזציה של אירן חוששת מצרים יותר ויותר מפני ההשלכות האסטרטגיות השליליות הצפויות לה מתהליך ההתחמשות הגרעינית הזה. הדבר בא לידי ביטוי בהתרבות ההתבטאויות הברורות של בכירים בקהיליית מדעני הגרעין הגדולה של מצרים, הקוראים בגלוי ובקול רם, כי "האומה הערבית" ומצרים בראשה, חייבת לפתח "מיזם אטומי", כיוון שהערבים אינם יכולים להרשות לעצמם להישאר מכותרים על-ידי הארסנל הגרעיני הגדול של ישראל ושל הגרעין המתפתח האירני, שהם כחרב חדה המונפת מעל צווארה.
אחד האישים הבולטים המייצג את הרוח הגרעינית החדשה הנושבת בעולם הערבי הוא חבר הפרלמנט המצרי לשעבר, ד"ר מוצטפא אל-פקי, שהיה הנציג המצרי בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה בסוף שנות ה-90. במאמר שפרסם ב-18.11.14 ביומון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון, טען אל-פקי כי כוח גרעיני הוא הדרך שבה חייבת מדינה ללכת כדי להשיג הרתעה ומעמד בינלאומי.
"עוצמתם של אומות ושל עמים נמדדת כיום לפי יכולתם להגן על עצמם ולשמור על ביטחונם הלאומי ועל האינטרסים העליונים שלהם" - כתב אל-פקי. "כל אלה לא יתאפשרו אלא באמצעות פיתוח נשק גרעיני שיעניק לַאומה הערבית מעמד, בתקופה שבה נשקפים לה איומים חסרי תקדים מבית ומחוץ". ומסכם אל-פקי: "אנו חיים בעולם שבו צדק וזכויות מוּשׂגים רק על-פי הגיון של כוח, בין אם על-ידי שימוש בו או על-ידי איום להשתמש בו".
אל-פאקי מוסיף הסבר ריאליסטי להתפתחות הצפויה וטוען כך: "כיום ההבדל בין שימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום לבין ייצור נשק גרעיני כבר איננו גדול. הטכנולוגיה הגרעינית נמצאת כיום בהישג יד של כמעט כולם ואיננה עוד סוד השמור רק למדינות החברות במועדון הגרעיני. האם ניתן להעלות על הדעת שהמשאבים הכספיים הערביים האדירים, או אפילו חלק קטן מהם, לא ינוצלו לצורך ייצור נשק גרעיני, בעוד שהאחרים נהנים ממנו?".
לדעת אל-פקי, יהיה למצרים קל לצעוד בדרך הגרעינית כיוון שיש בה מסד של מדעני אנרגיה גרעינית, שיכולותיו אינן פחותות מאלה של אחיותיה במדינות המפרץ.
"הצורך בקיומה של תוכנית אטומית ערבית דוחק ביותר", הוסיף אל-פקי, "כדי למנוע מישראל או מאירן לבצע הרפתקה גרעינית נגד מדינה ערבית בגין אמתלה כלשהי".
מי שמסייע למצרים להגיע לקדמת המפה האטומית ולממש את כוונותיה הגרעיניות הוא לא אחר מאשר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אשר כמדיניות ברורה של חזרה למזרח התיכון לאחר הרבה שנות ניתוק, ביקר בימים אלה במצרים והודיע יחד עם הנשיא עבד-אל פתאח א-סיסי, כי שתי המדינות חתמו על מזכר הבנות להקמת תחנת כוח גרעינית לייצור אנרגיה חשמלית בעיר א-דבעה, שבצפון מצרים.
במסגרת מדיניות החזרה למזה"ת, פוטין אינו מסתפק במצרים. חבילת הסיוע הגרעיני הרוסית לערבים כוללת גם את ירדן שבה ביקר הנשיא הרוסי אחרי ביקורו הממלכתי במצרים. בירדן המדובר בהסכם לבניית תחנת כוח גרעינית ראשונה בעלות של 10 מיליארד דולר. ההסכם נחתם בין חאלד טוקאן, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של ירדן, לבין סרגיי קיריינקו, שעומד בראש חברת "רוסאטום" לאנרגיה גרעינית הנמצאת בבעלות ממשלתית.
ההסכם עם ירדן מגדיר את המסגרת החוקית ואת המדיניות לשיתוף הפעולה בפרויקט, והוא כולל גם את התנאים לאספקת הדלק לכור ואת הטיפול בפסולת שלו. המתקן, שייבנה במדבר עמרה שמצפון לבירה רבת עמון, יכלול שני כורים בהספק של 1,000 מגה-וואט. הקמת תחנת הכוח צפויה להסתיים עד 2023 ו-49% ממנה ימומנו על-ידי רוסיה.
מצרים וירדן טוענות כי הן זקוקות מאוד לאנרגיה וכנראה זה נכון, אך כיום נראה כי כוונת הטיעון הזה היא להסתיר את הכוונות האמיתיות - להגיע בהמשך הדרך ליכולת צבאית גרעינית.
בהקשר הזה ראוי לזכור את תחילת הדרך הגרעינית של ישראל שגם היא דיברה על כור גרעיני לצורכי שלום ואנרגיה חשמלית. האיש שעמד אז בראש הוועדה הישראלית לאנרגיה אטומית היה פרופ' ארנסט דוד ברגמן, יד ימינו של דוד בן-גוריון בנושא האטום. וברגמן הבהיר את הנקודה בדרך מדויקת כשאמר: "אין שתי אנרגיות גרעיניות. על-ידי פיתוח אנרגיה אטומית לצרכי שלום מגיעים ממילא לאופציה גרעינית".
מכול העובדות האלה עולה מסקנה ברורה אחת: לא רחוק היום וישראל תמצא את עצמה לא רק מול אירן גרעינית, אלא תיאלץ להתייצב מול חזית מורכבת חדשה. מצד אחד אנו עדים למצב גיאופוליטי חדש שבמסגרתו רוסיה עושה מאמצים משמעותיים כדי לחזור אל חיק העולם הערבי, ככוח בינלאומי מסייע בממון ובידע גרעיני. מצד שני - מדינות ערב, ומצרים בראשן, כבר עושות את הצעדים הראשונים, המובילים אל הנשק הגרעיני, אם בטיעון של הצורך להתגונן מפני האימפריאליזם האירני ומהאיום הגרעיני הישראלי, אם כדי לייצר ולכבוש לעצמה בסיוע נשק גרעיני את המעמד המכובד של המעצמה הערבית המובילה.

תאריך:  11/04/2015   |   עודכן:  12/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם מצרים רוצה נשק גרעיני
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
למיטב ידיעתי
יהוידע  |  11/04/15 10:32
2
צפוי וידוע. לכולם ולא רק למצרם
יעקב עמר  |  11/04/15 10:43
3
מוזר....
י.ש  |  11/04/15 11:48
4
בעולם של היום ישרוד מי .......
מטי  |  11/04/15 13:31
5
ונניח שאתה צודק וגם מצרים
רפי לאופרט  |  13/04/15 11:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יואב יצחק
סקר רשת NBC האמריקנית מלמד כי אזרחי ארה"ב לא מאמינים לאירן וכי הם רואים בגרעין האירני איום ממשי לארה"ב    מרבית הנסקרים סומכים יותר על הנשיא אובמה מאשר על בית הנבחרים
עופר וולפסון
המנהיג העליון של אירן אומר כי הוא לא מגבה ולא דוחה את הסכם הביניים שהושג עם המעצמות, אך קובע כי זה יקרוס בוודאות אם הסנקציות לא יוסרו מאירן מייד עם החתימה הסופית    בוושינגטון התעקשו השבוע על הסרת סנקציות הדרגתית
דן שיאון
גם אם ההסכם ייחתם - ויש לקוות שלא כך יקרה - הנאום של נתניהו הוא הבסיס שממנו ייצא מאבק הקונגרס נגד מדיניות הנשיא כלפי אירן
אורי נוי
כל עוד הכוח המניע של ראשי מדינת ישראל וצה"ל והמוסד ימשיך להיות רק למנוע שואה נוספת, במקום לנהוג כפי שמדינה ריבונית נורמלית נוהגת כשפוגעים בה, נמשיך לשלם בעוד ועוד דם על כל מה שהוא פחות מאיום של שואה
יעקב עמר
פרויד באופטימיות ילדותית האמין ב-1932 כי "החרדה מהמלחמה" ו"העמידה התרבותית" ישימו קץ למלחמות. העולם המערבי נאחז באופטימיות פרוידיאנית זו ומרגיע את עצמו כי "מאזן האימה" ימנע מבני האדם שימוש בנשק קטלני כנשק הגרעיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il