X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אם האמנים שהביעו דעתם במפגש עם השרה רגב היו יצירתיים באמת, כמו שמצפים מאנשי תרבות אמנותית, הם היו יכולים להציג בפניה מחזה חדש העוסק בדילמות מעולם המציאות, כדי לבחון מה תהיה תגובתה
▪  ▪  ▪
מירי רגב. זכותה להחליט [צילום: פלאש 90]

שרת התרבות מירי רגב איננה שחקנית, לא מחזאית ואפילו לא במאית. היא גם לא העובדת השכירה של כל אלה הרואים את עצמם כמי שמייצגים את המונח "תרבות" ורק על פיהם ייפול דבר בתחום זה. היא פוליטיקאית נחרצת המבקשת למלא את תפקידה כמיטב הבנתה ועקרונותיה, וגם להחליט בהתאם לסמכותה הקבועה בחוק, איך יחולק תקציב התרבות שמעמידה המדינה לרשות עולם האמנות.
עם כל הכבוד לאלה המקדישים את חייהם לתיאטרון ולמופעים שתוכנם מתאים להשקפת עולמם, ורואים את עצמם כנישאים מעל ההמון, שרק על פיהם ייפול דבר, לא הם המוסמכים להחליט מה תהיה התפלגות התקציב, מי יקבל וכמה מקופת המדינה כדי להפיץ ברבים את אמונתו ודעותיו, מי לא יזכה לתמיכה כספית גדולה ומי ייאלץ להסתפק בתקציב מוגבל. החלטות שכאלה שייכות לתחום הסמכויות של שרת התרבות.
אם תחליט השרה שהיא מוכנה לממן הצגות תיאטרון על גבורתו של יוסף טרומפלדור בתל-חי, היא זכאית לעשות זאת. אם תחליט לתקצב מחזה שיעסוק באהבת שאול ויונתן גם אם איש לא יגיע לצפות בו - מותר לה. איש אינו יכול לחייב אותה לממן מחזות המתבססים על סיפור חייהם הקשים מנשוא בכלא של אסירים ערבים שרצחו חייל יהודי. אבל השרה איננה צנזורית שאוסרת הפקת מחזות שאינם מוצאים חן בעיניה. אם מישהו רוצה להציג מחזה כלשהו המביא לידי ביטוי דעות חריגות, או שנויות במחלוקת - זו זכותו, אך אין כל הכרח שהמדינה תממן את ההפקה וגם לא חלק קטן ממנה. למשל: אם במאי כלשהו יחליט להפיק מחזה על הרומן האסור בין דוד המלך לבת שבע הנשואה לאוריה, על כל הדילמות המוסריות העולות ממנו, אינני בטוח שמשרד התרבות יהיה מוכן לתקצב את ההפקה.
במפגש סוער במידת-מה בין השרה לאמנים שלא היו מוכנים לקבל את עמדתה, הסבירה השרה באורח ברור, אף כי לא דיפלומטי במיוחד, כי "בבחירות אנחנו (הליכוד) קיבלנו 30 מנדטים, ואתם (נציגי השמאל) בסך-הכל 20". וכדי שלא תהיה טעות היא הוסיפה כי "אנחנו יודעים שהשמאל התרגל לנכס לעצמו את התרבות, אבל אסור להתבלבל בשאלה מי הוא רוב הציבור בישראל ובמי הוא בחר".
אם האמנים שהביעו דעתם במפגש עם השרה רגב היו יצירתיים באמת, כמו שמצפים מאנשי תרבות אמנותית, הם היו יכולים להציג בפניה מחזה חדש העוסק בדילמות מעולם המציאות, כדי לבחון מה תהיה תגובתה ועד איזו מידה היא תהיה מוכנה לתמוך תקציבית במופע שכזה. דווקא עכשיו, במלאת עשור לעקירת אלפי יהודים מגוש-קטיף, הגיע הזמן הנכון לדון בדילמות שגרמו אז לקרע עמוק בחברה הישראלית.
לפני הגירוש שעליו החליט ראש הממשלה אריאל שרון היו רבים שצפו, כי התושבים בגוש ישתמשו בכוח כדי שלא יפונו וכתוצאה מכך תפרוץ מלחמת אחים. כידוע - מלחמה לא פרצה. האם כיוון שהמתיישבים בגוש פחדו להתמודד עם צה"ל, או אולי הם סירבו לירות בבני עמם. דילמה אחרת ניצבה בפני הכוחות המפנים כתוצאה מכך שממשלת ישראל הייתה זו שפקדה על צה"ל לבצע את המשימה. האם יכול איש צבא לסרב לבצע פקודה חוקית, גם אם בעיניו איננה צודקת, או שאם הפקודה איננה מקובלת עליו הוא יכול להתפטר מן השירות בצה"ל ולשאת בתוצאות. ההיסטוריה מצביעה על כך שאיש לא התפטר והפקודה יצאה אל הפועל.
סביר להניח כי לא רחוק היום ומישהו מהסופרים הישראלים העוסקים בדילמות אנושיות יכתוב מחזה בכותרת "הגירוש" שיש בה נקיטת עמדה פוליטית, או אולי "ההינתקות" שאינה נוקטת עמדה, שיעלה על הכתב את הסיפור האנושי הקשה ההוא ואת הדילמות העולות ממנו. מעניין איזו החלטה תקבל מירי רגב בשאלת מימון הפקת הדרמה הגדולה שנגעה בנשמתם של אלפי ישראלים, שבוודאי תעסוק גם בנושא הדילמה אם מותר לסרב פקודה חוקית או לא. למירי רגב יש בוודאי דעה אישית בעניין זה. אחרי הכל בתקופת הגירוש מהגוש היא הייתה דוברת צה"ל.

תאריך:  12/06/2015   |   עודכן:  14/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה תתבקש לממן את 'הגירוש מהגוש'?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
ביומנה של איילה חסון
צורי  |  12/06/15 22:24
 
- אתה מתכוון כנראה לפולק אחר, לא ל"ת
לטירן מאנשי כהנא  |  13/06/15 13:40
2
אני מסכים עם רוב הדברים שכתב
רפי לאופרט  |  12/06/15 23:05
 
- אוריה החיתי ודוד המלך?
שמעון אמסלם  |  13/06/15 11:34
3
למה לחפש רחוק??
אליהו חיים  |  12/06/15 23:37
4
אנשי התיאטרון לא מכירים את  ל"ת
המציאות במדינה  |  13/06/15 00:24
5
השוואה כל כך פשטנית ורדודה.
bmed  |  13/06/15 08:51
6
"מירי הגדולה" - 17.5.15
דור-און שינה טעמו  |  13/06/15 09:44
7
שאפו גדול למירי רגב
דוליג.  |  13/06/15 09:55
8
איך השמאל יגיב על בקשה לממן...
אם כבר מעניין  |  13/06/15 11:25
9
הרוצח יגאל עמיר כותב מחזה
הימאי  |  14/06/15 09:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
לחנוק כול ניסיון שיביא איתו למעשים למען הציבור. זה שלטון אטום, שרירותי, מתעתע, שיגיוני מכונס בתוך עצמו    החברה הישראלית לא "מתָחזקת" את מאבקה בשלטון, הפעם כדי להחליפו
ד"ר ערן ברוקוביץ'
ההשפעה האדירה של האדם על הים, בקנה מידה עולמי ומקומי, עלולה לפגוע בו באופן אנוש במספר רב של מקומות בעולם תוך שנים מעטות    כדי שנוכל להמשיך ולנצל את הים לשתייה, למזון, לחקלאות, וכדי שגם הדורות הבאים יוכלו פשוט ליהנות ממנו, יש צורך קיומי בשימור המערכת הימית כמערכת אקולוגית מתפקדת
מנחם מן
חצי שנה לאחר הפיגוע הקשה בבית הכנסת "קהילת בני תורה" בשכונת הר נוף בירושלים, חוזר הניצול הרב איתן מועלמי, שנפצע באורח קשה, למקום הפיגוע    בראיון מיוחד הוא מספר על הרגעים בהם ניצב בין מוות לחיים. "מאז אותו יום אני פוחד הרבה יותר מהקב"ה ומדקדק בהלכות הרבה יותר", הוא מספר. "תשמע, ה' נגע בי. נגמרו המשחקים"
טובה ספרא
תנועת החרם נגד מדינת ישראל, ה-BDS, לא תשיג את יעדיה    השיעור של ארדואן בבחירות האחרונות - ללמוד את מגבלות כוחו    עדיין בהשפעת הסחרירים - כדאי לשמור על ערנות כדי לא ליפול לשמועות ולרכילות    ימים בהם האמת המילולית עלולה לפגוע בכל אחד
יוני בן-מנחם
תוצאות הבחירות בטורקיה מהוות מכה לתנועת "האחים המוסלמים", אשר זוכה גם לדחייה מצידו של ממשל אובמה    הממשל האמריקני פתח בדיאלוג עם המפלגה הסלפית במצרים במסגרת ניסיונו ליצור דיאלוג עם העולם האיסלאמי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il