X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על המורה להשתמש בשיטות לימוד מגוונות כדי לסייע לתלמידים להבין את החומר וליישם אותו גם מחוץ לכיתה, משמע בחייהם הפרטיים
▪  ▪  ▪
שיטות לימוד מגוונות [צילום: איסאם נאסר/פלאש 90]

כמות חומר שעל המורה ללמד תלמיד יכולה להיות מורכבת מכמות גדולה של ספרים ומאמרים. אותה כמות צפויה להיות גדושה בנתונים רבים עד מאוד. כמות הנתונים שתהיה על אחריות המורה ללמד בשיעור תוכל להגיע עד לרמה שבה התלמיד לא יזכור את כל החומר כראוי, וגם אם יזכור אזי הוא "יחזיק" את החומר בראשו רק עד לאחר הבחינה. אם כך יקרה, ברגע שיניח את עפרונו, ימסור את בחינתו ויגלה על ציונו כ"עובר" כל החומר ישכח לו מהראש.
אי לכך, על המורה להשתמש בשיטות לימוד מגוונות כדי לסייע לתלמידים להבין את החומר וליישם אותו גם מחוץ לכיתה, משמע בחייהם הפרטיים. דיוויד פרקינס דיבר על שלושה עקרונות יסוד ב"עולם הלמידה" של תלמידים בכיתה:
1. חיבור - כלומר, לשאול עם מה הלמידה של המורה מתחברת אליו? תלמיד מגיע לכיתה עם ידע מוקדם, ידע אשר הוא מכיר וידע אשר מעצב את תפיסת עולמו. בדיוק כמו שתיאוריות מדעיות מהוות "ספרי חוקים" לא רשמיים לענפי מחקר מדעיים שונים, כך קונספציות מסוימות מעצבות ראיית עולם של כל אדם על-ידי כך שהם קובעות מה נכון ומה לא, וכפי שטענות מחקר מקבלות סימוכין מתיאוריות כך נתונים שונים הנקלטים ע"י התלמיד מקבלים פרשנות מהקונספציות שלו.
2. הארכה - איך המורה מצליח להרחיב את החשיבה שלהם? כפי שתיאוריה מדעית יכולה להשתנות כאשר היא נחשפת לנתונים אמפיריים חדשים אשר הוכחו בניסויים, כך גם קונספציה של תלמיד יכולה להתרחב כאשר הוא נחשף לנתונים חדשים ולפיסות מידע חדשות.
3. איתגור - איך המורה מצליח לאתגר את הקונספציות השגויות שלהם (או את הידע המוקדם)? לעיתים קרובות, הכנסת נתונים החדשים לקונספציה הקיימת, משנים אותה מהיסוד. היות שהנתונים זרים לתלמיד, הוא לא חשב אף פעם לקחת אותם לשיקולו בבניית הקונספציה, לפיכך הם עלולים לשנותה לקונספציה אחרת.
דיון פורה
שאלות במקום תשובות [צילום: AP/Christopher Berkey]

השלב השלישי הוא להציע להם פתרונות משלו לשאלה המבוססים על התיאוריות השונות בחומר הלימוד.

השלב הראשון ביצירת דיון פורה הוא הפיכת הידע לשאלות במקום להתחיל ללמד את כמות נתונים הגדולה שיש בידי המורה, הוא שואל את התלמידים שאלה רלוונטית לתחום
▪  ▪  ▪

ניהול דיון על המושא בכיתה מאפשר למורה לערב סטודנטים בחומר הלימוד, ויותר חשוב מכך, לגרום להם להביו איך חומר הלימוד המסובך ממבט ראשון בא לידי ביטוי בחייהם הפרטיים. הבנה מסוג זה יכולה גם להישאר בזיכרונם של התלמידים וגם תעזור להם לשפר את חייהם בעזרת הידע שלמדו.
השלב הראשון ביצירת דיון פורה הוא הפיכת הידע לשאלות. במקום להתחיל ללמד את כמות נתונים הגדולה שיש בידי המורה, הוא שואל את התלמידים שאלה רלוונטית לתחום.
כך למשל, בלימוד קורס מקצועי כמו ניהול ידע בארגונים, אחד העקרונות הכי חשוב של ניהול ידע ארגוני הוא שיתוף הידע בין עובדים. ולכן, המורה יכול לפנות אל הכיתה בשאלה - האם הייתם משתפים את הידע המקצועי שלכם עם עובדים אחרים?
השלב השני הוא ניהול הדיון. המאפיין של שלב זה הוא לשמוע בסבלנות את הדעות השונות (גם אם הן נוגדות את הדעה האישית של המורה) ולעודד מספר גדול ככל האפשר של תלמידים להביע את דעותיהם, לנמקם, להדגימם מחייהם האישיים ולבססם. רצוי גם לכתוב את העמדות השונות על הלוח.
הקשבה לדעות השונות היא בעלת חשיבות גדולה בגלל שהדיון הזה גם מציג בפני המורה את הקונספציות הקיימות בראשם של התלמידים.
כך למשל, כתשובה לשאלה - האם הייתם משתפים את הידע המקצועי שלכם עם עובדים אחרים, חלק מהתלמידים יוכלו לענות כי לא היו חולקים את הידע המקצועי שלהם מכיוון שמשמעות הפעולה הזו היא ויתור על הייחודיות המקצועית של העובד, וחלק מהתלמידים יוכלו לענות כי היו חולקים את הידע המקצועי שלהם מכיוון שברצונם להתקדם לתפקידים אחרים והקידום אפשרי רק כאשר הארגון מוצא מחליף מתאים לתפקיד שלך וחלק יוכלו לענות כי היו חולקים את הידע המקצועי שלהם אבל היו שומרים פיסות מידע שונות לעצמם.
לאחר שהמורה שומע את כל הדעות, השלב השלישי הוא להציע להם פתרונות משלו לשאלה המבוססים על התיאוריות השונות בחומר הלימוד. השלב הזה למעשה משיג שתי תוצאות: הראשונה היא אתגור הקונספציות השגויות בראשם של התלמידים, והשנייה היא לתת לתלמידים יכולת הבנה כיצד התיאוריות הרלוונטיות מחומר הלימוד רלוונטי לחייהם האישיים בכלל ובמקום העבודה בפרט.
לסיכום, חשוב להבהיר כי המטרה של לימוד היא לא רק ללמד חומר כפי שהוא, אלא להביא להבנה כיצד החומר הא לידי ביטוי בחיים מחוץ לכיתה. לכן לפי דעתי, הדרך היעילה ביותר ליישם את המודל של פרקינס היא אימוץ שיטות לימוד אשר מעודדות השתתפות של התלמידים בלימוד החומר. השיטה של ניהול דיון תאפשר לתלמידים להבין כיצד חומר הלימוד יכול לעזור להם להבין את העולם שבו הם חיים מחוץ לכיתת הלימוד על כל היבטיו.

הכותב הוא היסטוריוסוף, היסטוריון של הציונות, ועיתונאי. בגיל 15 הוכר כתלמיד מחונן, והחל ללמוד בגיל זה לתואר ראשון במדעי מדינה, עד שסיים אותו בגיל 19. נכון להיום, הוא כותב ספרים בתחום הפילוסופיה שבהם פועל לפיתוח מספר תיאוריות בתחום הפילוסופיה ספקולטיבית של ההיסטוריה.
תאריך:  08/02/2016   |   עודכן:  08/02/2016
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
המודל של דיוויד פרקינס בכיתת הלימוד
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
המודל של פרקינס בכיתה
יוסי לוי  |  19/12/16 18:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד פרלסמן
טמפרטורת כדור-הארץ בשנת 2015 רשמה שיא חום חדש, ושיא זה שבר את השיא שקדם לו כמעט בשתי עשיריות המעלה מאז שהחלו המדידות בשנת 1850, לא נרשם הפרש כזה בין השיא החדש לזה שקדם לו
אלי אלון
העיתונאי חיים פלטנר היה במשך שנים רבות כתב ועורך לענייני כלכלה בטלוויזיה הישראלית. בשנת 2002 פרש לגמלאות. ומאז הוא מקדיש לא מעט מזמנו להתנדבות. הוא הצטרף לתנועת של"מ (שרות לאומי למבוגר), תנועה של גמלאים מתנדבים הפועלת בכל רחבי הארץ. סיפור חיו של כתב הטלוויזיה המיתולוגי
יובל לובנשטיין
הטרנד רק בתחילתו ונראה שבמתכונת הנוכחית "למארקט" תהיה בעיה לאכלס את המקום הגדול הזה המשתרע על שטח של 8700 המטרים המרובעים במתכונת הקיימת
צילה שיר-אל
האסטרולוגיה היא תורת הכוכבים דרכה ניתן לדעת מהו הפוטנציאל של האדם ובכך לעזור לו לכוון את דרכו בכל תחומי החיים
אלעזר לוין
עמוס לוזון, הבעלים החדשים של קבוצת דורי כינס את העובדים והבהיר להם: "מי שלא יעבוד כפליים מכפי יכולתו, ימצא עצמו בחוץ"    עבריין עבירות הבנייה - בעל השליטה בחברת בנייה גדולה    חויב לשלם 5.5 מיליון שקל ליהלומן צאיג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il